
Waar kan je beter in zitten bij frontale crash? De loodzware ’62 Cadillac Sedan of de veel lichtere maar ook nieuwere ’02 Cadillac DeVille?
Ik zou (als het moest) blind in de modernere DeVille (zo één die Tim Allen heeft) gestapt zijn als we met 50 mijlen per uur botsautootje gingen spelen, maar is dat eigenlijk wel terecht? Ondanks de vele veiligheidsmaatregelen is de ’62 Caddy namelijk wel een stuk langer en het ding weegt ook nog eens 2040 kilo versus de 1590 kilo van de DeVille. Hoe dit afloopt? Dat zie je hieronder.





Beetje voorspelbaar.
@Vanquish: en zonde van die 62 caddy
@betonstaal: Hij was al niet meer te redden, helemaal verroest en alles. En er zijn heel veel mooiere modellen dan een ’62.
@betonstaal: Ik vind ‘m bijzonder lelijk. Net als een heleboel andere Amerikaanse sleeën.
Ze rijden zo goed als fontaal tegen elkaar. Als ze de auto’s net iets verder vanaf het middenpunt tegen elkaar aan zetten, zou het verschil veel groter geweest zijn. Zoiets als ze hier met de botsproeven doen, daar is het dan alleen een blok.
Nieuw 1 – 0 Oud
Die oude blijft nog aardig stevig. Jammer dat het hele interieur in je borstkas zit.
@E34M5Touring: Dat is alleen maar efficiënt, als je net je prachtige klassieker tot gort hebt gereden wil je toch niet meer verder leven. Scheelt weer een paar treinvertragingen door een ‘aanrijding met een persoon’. :twisted:
@Citrofiel: you know what. you’re right!
@Citrofiel: zo man, laatst 3 uur vertraging door zo’n egoist.
@Citrofiel: Ik snap het echt niet dat mensen het in hun hoofd halen om het complete treinnetwerk plat te leggen als ze zelf graag dood willen. Beter spring je van een brug af in een ravijn of rijd je jezelf met 200 tegen een boom, maar waarom moeten tien duizenden reizigers de dupe zijn van jouw fucked up life..
@jzaero: @betonstaal: Ik haalde zomaar een voorbeeld aan hoor, niet om een discussie te starten… ;) Maar het is inderdaad vreemd, alsof die lui nog één keer de aandacht op zich gevestigd willen hebben, nog één keer een grote invloed willen uitoefenen…
@Citrofiel: Als je gaat dan wil je toch gaan met een knaller ;-)
@xilver: Waarom? Je bent dan dood, dus daar heb je niks aan… :roll:
@jzaero: Ehm, dan moet de weg afgezet worden om al dat staal van die boom af te schrapen.. Ik zeg een pilletje, injectie of verstikking d.m.v. een zak ofzo.. Niemand last van.
@jzaero: Iemand kan zijn/haar hele leven gepest zijn op school en op het werk. Je voelt je heel ongemakkelijk en uitgesloten door de maatschappij. Als zelfmoord dan al een tijdje door je hoofd spookt, kan ik het goed begrijpen dat iemand voor een trein springt om wraak te nemen op diezelfde maatschappij waarin je nooit aanvaard werd.
@koenmb:
Dus de maatschappij kan ze dan nog harder terugpakken door te doen alsof er niets gebeurt is?
Ik zeg doen, maar hang dan wel ff luchtverfrissers in de treinen en verduister de ramen van de machinist, is wel zeker zo prettig.
@koenmb: Dat waren dan een paar mensen, en dan is heel NL ineens slecht, ik hou niet van zulke mensen.
@koenmb: Met alle respect voor persoonlijke problemen van mensen, ik vind het echt heel erg voor die machinisten die met hun trein weer eens iemand doodrijden omdat er iemand zonodig van zijn leven af wilt. De machinist houdt hier trauma’s aan over. De economische schade is dan nog een side-issue. Als ik iemand met mijn auto doodrijd die voor mijn auto springt, houd ik er ook een trauma aan over. Liever niet dus.. Maar er zijn vele motieven inderdaad waardoor je dit soort dingen uithaalt, dus ik kan er ook vrij weinig over zeggen.
@kaasboerin: Lekker in het bos rally rijden en tegen een boom aanknallen dan, buiten de bewoonde wereld, of inderdaad een overdosis aan pillen.
Lijkt me dat er toch een foutje is gebeurd in de omzetting, 1590kg leek me al weinig voor zo’n grote Cadillac:
http://www.google.be/search?gcx=w&ix=c1&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=3800+pounds+to+kilogram
Ongeveer 1724kg dus! De voorkant is met 2040kg echter wel juist. Verder is het resultaat zoals je kan verwachten hé, oud en zwaar wil niet persé zeggen veiliger…
@Brammer: De voorkant? Waar was ik met mijn hoofd… Het gewicht van de oude Cadillac bedoelde ik..
Dan is dit toch beter:
http://www.youtube.com/watch?v=_p1c8d_Hieg
@sacha: Haha die blijft leuk
@sacha: Het zou nog zowat echt kunnen zijn ook. Onverwoestbare asobak. Over 300 jaar zullen de G-klasses nog wel rondrijden.
Meer een 30 mph crash…
Jammer dat het niet met draaiende motoren, benzine- en olielekkages en alles was.
Nee, levenonde mensen, gaat mij te ver.
En nu een 1943 Panzer Tiger tegen een 2011 S-Klasse.
Grappig, daar zijn oude auto’s zwaarder dan de nieuwe. In Europa zijn oude auto’s juist lichter.
@robert-123:
dat zijn nog echte cadillacs natuurlijk zijn die zwaarder, ze hebben een zwaardere motor, zijn langer, breder.
maar nu bestaan er geen echte cadillacs meer dus kun je ze niet vergelijken. Als je kijkt naar andere amerikanen zo als de mustang, mijn 66er weegt 300kg minder dan een 2011 model
@robert-123:
noem eens 1 Audi/MB/BMW die lichter is geworden dan ??
@robert-123:
sorry .. had je verkeerd gelezen ..
Ik vind deze mooier. Oude Volvo tank tegen een nieuwe Euro Ncap 5 sterren “tank”
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Van een auto uit 62 verwacht je niets, maar van een grote Volvo die toch niet heel oud is, verwacht je toch iets meer.
@anakiet: Ik wilde al over deze crashtest Volvo 940-Renault Moodus beginnen. Men is er inmiddels redelijk zeker van dat deze is gemanipuleerd: de motor is uit de 940 gehaald, waardoor de auto veel van zijn stevigheid verliest.
http://renault.cheap-performance-parts.co.uk/fifth-gear-renault-modus-v-volvo-940-crash-test/
En heb ook een winnaar gevonden….
http://www.youtube.com/watch?v=lMijkLp6sX4&NR=1
Gewoon ergens in het midden gaan zitten en hopen dat je niet op een spoorweg overgang stil komt te staan ;)