De ex van de slager van Praag staat te koop. De kraut zat in 1942 in deze Mercedes 320 toen er een aanslag op hem gepleegd werd waaraan hij overleed. En nu kan jij zijn wielen kopen.
De onverkwikkelijke geschiedenis van 1940-45 kent vele boosdoeners. Veruit de meesten daarvan paradeerden rond in pakken van Hugo Boss en reden bij voorkeur Mercedes. Achter in een Mercedes cabrio overeind gaan staan is daardoor vandaag de dag nog steeds not-done.
Reinhard Heydrich was zonder twijfel één van de bad guys. Sterker nog, Hitler zelf noemde hem ‘de man met het ijzeren hart’. Misschien bedoelde hij het als compliment, maar het was ongetwijfeld een klootviool eerste klas. Dat blijkt ook uit zijn bijnamen, want naast de slager van Praag werd hij ook wel ‘het blonde beest’ genoemd.
Karma beet Reinhard uiteindelijk wel in zijn achterwerk, want in 1942 werd er een aanslag op hem gepleegd die hem uiteindelijk fataal werd. Net als vele pogingen om Hitler om te brengen, mislukte de aanslag eigenlijk in eerste instantie. Twee lokalen die getraind waren door de Britten waren ingeschakeld om het vuur te openen op Heydrich met een Stengun. Die blaffer weigerde echter dienst op het moment supreme. Ze hadden beter een Bren kunnen gebruiken. De aanslag dreigde in de soep te lopen, maar in een wanhoopspoging gooide een van de verzetshelden een anti-tankgranaat naar de Merc van de slachter (video). Heydrich raakte daarbij gewond, maar leefde nog wel. Ruim een week later overleed hij echter alsnog als gevolg van een infectie. Twee naburige dorpen moesten boeten voor dit succesje, want in reactie op de aanslag werd de bevolking daarvan uitgemoord.
Deze 320, in 1938 gebouwd voor de Wehrmacht, werd in 1980 in erbarmelijke staat teruggevonden in het oosten van Denemarken. Een Deen met de klinkende naam Lauritz Lauritzen stak vervolgens 6.500 uur vom de auto weer in goede staat te herstellen. Vervolgens reed hij er ruim 110.000 kilometer mee. De teller staat nu op 173.000 kilometer. Inmiddels is Lauritz zelf ook een oldtimer en doet hij de auto van de hand. Momenteel heeft al iemand 175.000 Euro geboden, maar misschien is dat wel een nep-bieding en kan je de auto voor minder op de kop tikken.
Best een betrouwbare machine voor een machine uit die tijd. Aan de andere kant, Duitsers hadden ook toen al de naam kwaliteit te leveren.
@martinus: niet alleen de naam. Even los van wat ze ermee deden heb ik groot respect voor de techniek van de Duitsers in die dagen. Ze moesten ook wel goed zijn want anders waren ze nooit zover gekomen.
@lekbak: ondanks dat ik een sterke voorkeur heb voor het Russische materieel, is uit de geschiedenis gebleken dat met name het Amerikaanse materiaal uit WO2 kwalitatief het beste was. De pzkw III en IV en hun derivaten waren behoorlijk ok maar veel te complex, de latere modellen en met name de V waren complex en relatief onbetrouwbaar. Het zelfde geldt voor de trucks, jeep/kübelwagen etc.
@dunhozzie: veel van dat russische materiaal waren copieën van de duitse techniek zo is bv de kalashnikov een regelrechte imitatie van het sturmgewehr…. de T34 tank heeft dank zei de duitsers vele verbeteringen ondergaan, en dank zei de duitse uitvinders zitten de Amerikanen en de Russen nu in de ruimte…..
En beter was het amerikaanse materiaal zeker niet… maar door de aantallen hebben ze kunnen overwinnen…
@mrwheely: klopt weinig van vrees ik.
Wel bedankt, ik ken alleen de ontkrachting, maar de AK-47 schijnt nu maximaal qua productie techniek en heel misschien op andere vlakken wat hulp te hebben gekregen, maar gebruikt een genoeg afwijkend mechanisme dat het meer op een Wehraboo argument lijkt.
T-34 heeft 0 Duitse invloeden, je kunt wel een argument maken voor Brits (Vickers) en Amerikaans (Christie).
Het ruimte programma: nee nee en nog eens nee. Zie “Red Star in Orbit” by James Oberg.
@dunhozzie: de eerste AK -47 heeft dezelfde eigenschappen handelbaarheid schevelader met kleinere munitie, korte loop met richtoog op de korrel pistoolhandvat en sommige uitklapbarekolf……..het aanvals geweer
De T34 heeft diverse updates gehad aan bv de vering was spiraalvering is later aangepast toen ze zagen dat duitse tanks torsievering gebruikte naar torsievering en de bepansering werd aangepast na het bestuderen van een duitse tank hebben ze besloten dat ook te doen en een zwaarderkannon te gaan gebruiken de duitsers deden dat op het laatst nog eens dunnetjes over met de 88mm..flak
En wat ben je met een ruimte programma als je niet eens een rakket kan besturen kunt koppelen dus wel wel wel invloeden van werner von brown…. maar helaas voor de Amerikanen de russen hadden ook duitse geleerden mee naar rusland….
En wonnen de strijd met wie er het eerst in de ruimte was.
@mrwheely: het feit dat zowel de M-16 als de AK-47 conceptuele dochters zijn klopt als een bus. Technisch is het een ander verhaal.
T-34M is nooit in serie productie genomen, maar was gepland voor net na Barbarossa – dat betekent een vooroorlogs design. Ik heb geen bewijs kunnen vinden voor je bewering (het zou kunnen als onderdeel van de vooroorlogse samenwerking), dus ik zie graag een betrouwbare bron.
Qua zwaarder kanon: de sovjets hebben altijd de voorkeur gehad voor massa productie van goed genoeg. De 76 en later de 85 waren dat. De keuze voor de upgrade naar de 85 heeft niet zozeer te maken de bewapening maar met de bepantsering van de latere Duitse tanks. Overigens, leuk weetje: de 57 was het beste Sovjet vroege anti-tank wapen, ivm de projectielsnelheid.
Zowel de Amerikaan als de Sovjet hadden een raketprogramma. Von Braun is door de Amerikanen zover ik heb gelezen met name gebruikt om theorieën te bevestigen. De Sovjet heeft hun Duitsers nauwelijks gebruikt, zie het boek dat ik net noemde.
@lekbak: Duitsers hadden fundamentele logistieke problemen, zeker aan het oostfront werd dat door de uitgestrektheid geamplificeerd. Ze hadden projecten uit grootheidswaan, zoals de Tiger tank. Een tank die zwaarder en beter bepantserd was dan ooit tevoren, maar daardoor niet vooruit te branden en met gigantische betrouwbaarheids problemen aan vooral de transmissie en aandrijflijn. Ik kan nog wel even door gaan.
De Duitsers hadden één troef waar ik wel van overtuigd ben, en dat is hun rakettechnologie. Ze lagen daarmee werkelijk jaren voor op de geallieerden, wat wel duidelijk wordt gemaakt gezien de doeleinden van Operation Paperclip van de OSS (pre-CIA): het overbrengen van 1500 nazi wetenschappers, ingenieurs en techneuten naar Amerika.
@martinus: toen hadden ze de naam wel, nu zijn ze niet beter dan de Japanse of Franse merken. Deze merken hebben een grote inhaalslag gemaakt en in Duitsland hebben ze dat minder gedaan.
R.I.P. in peace
@riddertevoet: Rest in peace in peace?
@stfu: rest in pieces in peace
@riddertevoet: rest in peace in peace?
@dampu020: oh, ik ben telaat. Verwijder pls
@riddertevoet: Right inda Pussy in peace
Als je neo-nazi’s zoekt hoef je alleen maar te kijken naar wie op deze auto bieden
@svdv: ik zou hem wel willen, prachtig ding met nog geschiedenis ook. Maar ben geen Nazi
Nou ja, sommige auto’s zijn zoveel waard door hun geschiedenis. Maar de historische waarde van dit soort auto’s lijkt me wat twijfelachtig. Lekker naar een oorlogsmuseum sturen die handel.
@cadrez: ik denk dat er genoeg mensen zijn die hier veel geld voor over hebben. Je hoeft geen rijke nazi te zijn om auto’s met een nazi geschiedenis te waarderen. Het is een erg mooi stukje verschrikkelijke geschiedenis en daardoor voor veel mensen vast aantrekkelijk.
@nvn1993: ik zou best een type 166 schwimmwagen willen hebben, puur voor het stukje techniek. Neemt niet weg dat een groot deel van mijn vaders familie door de holocaust verdwenen zijn.
Mits het echt de auto van die Duitse deugniet was, lijkt het me dat deze Benz cabrio een stuk meer dan 175k gaat opleveren.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Er kwam een anti-tankgranaat op dat ding en ze hebben hem helemaal opgelapt. Respect!
Een auto van een nazi die bij het grote publiek relatief onbekend is. De historische waarde van deze auto lijkt me dan ook niet bijzonder hoog.
@berlinetta: de waarde van auto’s die onbekend zijn bij het grote publiek ligt doorgaans juist erg hoog. En er zijn zat mensen die het niks kan schelen wat voor historie dat hok heeft.
@borrelnoot: Maar ik heb het niet over de financiële waarde. Die zal ongetwijfeld hoog zijn. De historische waarde zal mijns inziens wel meevallen. Heydrich is wel een bekende nazi, maar het overgrote deel van de bevolking tegenwoordig zal niet weten wie het was.
@berlinetta: ah dat bedoelde je, eens idd ?
@borrelnoot: met je eens bedoel ik.
Meh, ik pas. Los van de dubieuze vorige eigenaar vind ik dit gewoon niet zo’n bijzonder mooie wagen. Als we het dan toch over nazi-wagens hebben, vind ik die zeswieler cabrio van Hitler zelf toch net even wat toffer. Niet dat ik zo’n behoefte heb om achterin zo’n cabrio te staan, maar die wagen is toch een soort van G-klasse 6×6 avant la lettre.
Een Mercedes van een über nazi…ik zeg: kopen en er een über taxi van maken.
En als je hele grote ballen hebt, dan vervolgens in Praag of Israël inzetten.
Als klanten dan vervolgens opmerken dat het een gave auto is en hoe apart het is om met een klassieker vervoerd te worden, dan je verhaal beginnen met “nou, leuk verhaaltje bij deze auto…”
Krijg ik de vlaggetjes er ook bij?
Geef deze man geen podium.
Toen hadden ze blijkbaar ook al gepersonaliseerde nummerplaten.
“Veruit de meesten daarvan paradeerden rond in pakken van Hugo Boss en reden bij voorkeur Mercedes.”
.
Hallo Lewis en Nico, welkom bij de club :)
Echte nazi’s gaan voor een AMG ..
Matig werkplaats tariefje
Heb je wel een auto met een verhaal
Ik snap wel dat je deze auto wil opknappen. Een verhaal als deze moet verder verteld worden: men kan nog altijd lessen halen uit het verhaal van die Heydrich. Over verschillende manier van opstand. De auto is hier een goede aanleiding voor.
Maar als je dat ding opknapt en er vervoglens 110000 km in rijdt; dat lijkt me wat eigenaardig.
@gregorius: Wellicht eigenaardig, maar je zegt zelf dat het een verhaal is dat verteld moet worden. Juist door ermee te gaan rijden kan je dat doen. Je zal worden aangesproken vanwege de auto omdat mensen nieuwsgierig zijn, en dan kan jij de geschiedenis doorgeven. En dat zal mensen bijblijven, en die zullen dat aan hun vrienden vertellen. ‘Hey, ik zag laatst een gave auto. Maar moet je horen van wie die was en wat er toen gebeurd is.’ ‘Zo man, wat een verhaal. Laten we hopen dat zoiets nooit weer gebeurd, WEG MET PUTIN!’
@jackbrown: Waarom betrek je Putin hier nou in? Die heeft hier naar mijn inziens niets mee te maken.
@hansjeworstje: Even een grapje, veel mensen hier houden van dat niveau is me opgemerkt.
@jackbrown: Ja, nuance op vrijdag middag; lastig.
110000 km is een hoop. Dan ga je eerder richting ‘Rijden met de auto van een van de slechtere mensen die op deze aardkloot heeft geleefd’.
In plaats van: we laten deze auto zien om een beeld te krijgen op het moment dit verhaal wordt verteld.
@gregorius: Ondanks de Putin grap was ik best wel serieus. Zo zou je het voertuig wel moeten gebruiken naar mijn mening.
Het is inderdaad de vraag of dat gebeurd is, voor de fun hoor je dit in elk geval niet te rijden.
Hij is fout, maar wat een mooie auto.
175 duizend voor een auto met een schadeverleden; dacht ’t niet!
Pff de vlagjes zijn er af en hij heeft een mercedes ster…. Dan is een general lee replica fouter.
Heb wel twijfels bij de figuren die hier geld voor over hebben. Waarschijnlijk allemaal kaal geschoren met tattoos van adelaars in hun nek.
zijn deze foto’s echt beeldmateriaal uit die tijd? ook de Explosie?
“Achter in een Mercedes cabrio overeind gaan staan is daardoor vandaag de dag nog steeds not-done.”
De heten stonden dan ook geregeld voorin in plaats van achterin omdat de A-stijl houvast bood…
Ik wil er niet mee geassocieerd worden
Wel bijzonder dat dit ding zelfs 140 liep…
Het blijkt ook wel een duurzame auto te zijn, tenminste, de vraag is hoe orgineel hij nog is. Of dat de orginele motor er nog in zit…
Want de tanks die ze maakten waren na een paar duizend km al versleten…
Hij had wel veel bijnamen
Ik denk dat de auto van de huidige slager van Praag niet zo veel waard is, als ik dat even vergelijk met de slager bij mij uit de buurt;).
Heerlijk getimed. Aangezien in augustus een film over moord op Heydrich uitkomt: Anthropoid. Heeft dus niets te maken met oudere wordende eigenaar.
Ik blijf het vreemd vinden, dat mensen toch nog iets positiefs zeggen over de duitsers uit die tijd.
Dorpje Lidice staat niet meer op de kaart.
Recent nog een film over gemaakt.
Hieronder de originele auto van Heydrich vlak na de aanslag:
https://www.youtube.com/watch?v=inAqXnsz1X4
6500 uren in de restauratie, dat is nogal wat. Ziet er wel weer helemaal als nieuw uit. Mooi gedaan, zal een hoop gaan opleveren.