De verbruikscijfers van je Mitsubishi Outlander PHEV of Toyota Prius vallen nogal tegen? Dan ben je niet de enige, want je hybride kan zomaar eens bijna vier keer meer brandstof zuipen dan de fabrikanten je willen doen geloven.
Nu zal dat voor niemand met een beetje gezond verstand als een verrassing komen, maar dankzij TNO en Travelcard beschikken we nu voor het tweede jaar op rij over wetenschappelijk bewijs. Vooral de technici van Mitsubishi lijken hard toe aan een nieuwe rekenmachine. Zij beloven namelijk een verbruik van 1,9 liter per 100 kilometer, terwijl dat na de analyse van TNO liefst 6,56 liter blijkt te zijn.
Het onderzoeksinstituut bekeek ook vorig jaar de verbruikscijfers van ’s lands meest verkochte hybrides en concludeert nu dat het gemiddelde verbruik met liefst 19,3 procent is toegenomen. Opvallend genoeg zijn juist de nieuwe modellen (Outlander PHEV en Volvo V60) hier verantwoordelijk voor. Dat maakt de cijfers extra pijnlijk, want de Outlander is dankzij allerlei belastingvoordelen (omdat-ie zogenaamd zo zuinig is) een van de populairste auto’s van Nederland.
Er gaan overigens al langer stemmen op om de verbruikscijfers betrouwbaarder te maken. Niet alleen hybrides verstoken namelijk een stuk meer brandstof dan producenten opgeven, omdat ze maar wat graag een zuinig label willen. De nieuwe testmethodes laten helaas nog een tijdje op zich wachten.
Onderzoek 2014 | Onderzoek 2013 | |||
---|---|---|---|---|
Auto | Praktijkverbruik in L/100 km | Praktijkverbruik in L/100 km | Normverbruik in L/100 km | Verschil |
Ampera/Volt | 4,44 | 4,89 | 1,2 | |
Prius | 4,59 | 4,54 | 2,1 | |
Outlander | 6,56 | 1,9 | ||
V60 | 5,32 | 1,8 | ||
Overall | 5,49 | 4,60 | +19,3% |
59 reacties
En ik rij nog 1:18 gemiddeld (1:15 in de regen want varen kost meer brandstof (wat een kudwegen in Nederland, bijna net zo erg als Belgie of Noorwegen))
Daarom gaat de plugin ook de deur uit… Hopelijk verkoopt dat nog een beetje 2 jaar 0% bijtelling… De dealert gaf er de prijs van een gewone prius voor terug… “ja, ons nieuw model is nu 10.000 euro goedkoper… ja, ik heb vorig jaar wel gezegd dat hij niet goedkoper werd, maarja, dat is de importeur he”…
Tja, dat ik dan mijn auto niet bij hem inruil en nooit meer bij hen koop of uberhaupt nog een Nederlandse Toyota (Tundra is VS import en wordt ook niet eens ondersteund door de dome-importeur) is dan de consequentie..
Wees eens eerlijk…wat voor auto heb jij privé aangeschaft?
Ik gok op iets uit de Hotwheels collectie..
bij elkaar meer als 4000kW/h geladen op zonnepanelen.
En laat travelcard nu net de gegevens verzamelen van de mensen die zonder veel ‘gevoel’ leasen, maar dan ook alleen het voordeel van geen bpm en bijtelling genieten. Zij hadden geen KIA MIA VAMIL voordeel, dus doen daarmee ook al minder hun best….
*insert facepalm*
Je snapt nu waarschijnlijk wel dat ik die huigelachtige ‘schone auto’s’, die men jarenlang met bijbehorend MRB-voordeel kon rijden, wel zo’n beetje spuugzat ben.
Huuuuhhh jij betaalt bpm per maand?
Maar on topic.. Hoge verbruik heeft soms ook met onwil van gemeente te maken denk ik. Wij hebben ook een Metsubsidie maar ik mag van de gemeente geen paal op de stoep plaatsen. Kabeltje over de stoep mag dan weer wel. En mijn buurvrouw van 90 met stok struikelt eerder over een kabeltje dan over een laadpaal. Maar ik moet wachten met een veilige laad oplossing tot er eens iemand beleid gemaakt heeft. Tot die tijd laad ik alleen op het werk en bij mijn klanten.
P.s. ik vind het gorgelende geluid van een V8 fantastisch, maar de longen van de volgende generatie schoon houden nog leuker.
De incompetentie van onze overheid is onmeetbaar.
Duizenden euro’s CO2 belasting, terwijl mensen doodgaan aan fijnstof.
Maak je gordels maar vast, wordt nog een wilde rit de aankomende jaren.
Foute modellen, foute aannames, en foute conclusies, onze overheid is ervan doordrenkt, op alle gebieden.
En maar niet begrijpen dat exponentiële groei geen toekomst heeft in deze eindige wereld.
Sterkte.
Ieder volk krijgt de bestuurders die het verdient.
-desjonnies-
en in autoblog reacties staat louter de waarheid en niets dan dat?
Luiheid van lease-rijders met een tankpas kun je de technici van Mitsubishi niet aanrekenen.
“De Lamborghini Huracan heeft een uitstoot van 0 gram per kilometer en valt dus binnen de 7% bijtellingscategorie*”
*Uitstoot gemeten bij naar beneden rollen vanaf een helling
Het kromme is dat dit blok in 2014 niet meer in A of B klasse valt dus mag ik als opvolger niet meer dit geniale blok kiezen voor mijn volgende auto.
Keuze is nu de V40 D4 of een willekeurig VAG product met de 1.4TSI met COD. Het VAG blok is echt niet zuinig te noemen. En de D4 vind ik maar een rammelblok, pas testrit gehad en maakt echt veel meer herrie dan de 2.0TDI van VAG.
Alles door die kromme labels en verbruik test.
Hoe komen ze er bij dat een Panamera S E-hybrid en de PHEV een A label krijgen. Met een verbruik van 1 op 8 tot 10 nadat de accu’s op zijn.
/me stuurt er een interne sollicitatie uit naar de Frankfurt locatie van $werkgever :)
Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van de D4 tegenover de D2.
De 2.0 TDI is wel een fijner blok dan 1.6 van de D2, van de D4 weet ik het niet…
Je vergelijkt het verbruik van 2 auto’s in 2013 met 4 auto’s in 2014.
Wanneer je alleen de auto’s neemt waar je referentiemateriaal van hebt, kom je op een veel kleiner verschil uit.
Sterker nog: de Ampera/ Volt is zelfs een fractie zuiniger geworden. (Nieuwe contactslot is lichter??)
Walgelijk dit soort politiek correcte auto’s.
Mijn vriendin heeft een civic vtec-e, van 2001 die doet gewoon op zijn gemak 1 op 17.
Bijna geen enkel nieuw eco hok wat die waardes haalt.
Nu in een jazz en rijd makkelijk 1op 21. Lang leven de lean burn motor.
Honda was zijn tijd ruim voor.
Jammer genoeg zijn ze die hybride meuk gaan maken. Terwijl ze motoren hadden die die cijfers met 2 vingers in de neus al haalde.
De jazz wordt de opvolger hier te zijner tijd voor mijn vriendin.
Krijg toch steeds meer zin om een mooie BMW 850 ci in te voeren uit Duitsland… nauwelijks meer BPM…. en fuck het CO2 beleid van deze overheid.
Verder klopt je verbruik vergelijking ook niet helemaal, aangezien dat 2 auto’s in 2013 niet zijn inbegrepen en er word wel geclaimd dat het door deze twee wagens juist een hoger gemiddeld verbruik is geconstateerd.
Verder zijn verbruik metingen inderdaad krom, maar worden ze allemaal op dezelfde manier gemeten. Wat resulteert in allemaal ongeveer even kromme verbruik claims door fabrikanten. Voor dat geneuzel moet u toch echt bij het instituut zijn die deze metingen uitvoert. Verder gaan deze metingen zover ik weet veranderen zodat deze realistischer worden.
Nou zal dit wel zijn toegelicht in andere comments, maar kom op zeg dit is autoblog. Ik vind toch echt dat je een artikel op de feiten moet baseren, want anders is het niet echt toegevoegde waarden. Ik zou je willen aanraden om dit soort artikelen op een academische manier in elkaar te schroeven, staat net wat mooier en ook een stuk steviger.
P.S Sorry voor de typ foutjes, mijn Nederlands is niet wat het moet zijn.
1) tank vullen
2) rijden van limburg naar amsterdam centrum door naar groningen (en weer terug voor gem.) op max toegestane Vmax.
3) kijken hoeveel L peut er verbruikt is en in boekje zetten… Weet de consument waar die aan toe is.
52 KM elecktrisch
1.9 /100 KM gecombineerd
5.9 / 100 KM zonder laden
dealer gaf aan dat zonder laden ongeveer 1 op 10-12 zou doen.
ik heb nu iets langer dan een half jaar mijn PHEV, super tevreden..woon-werk verkeer doe ik volledig elecktrish +/- 100 KM per dag.. dus 0 uitstoot ;)
gemiddelde verbruik 2.5 L / 100 km en nogsteeds zakkende op de eerste 20000 KM