Outlander PHEV en Volvo V60 blijken brandstofslurpers

Auteur: , 59 Reacties

De verbruikscijfers van je Mitsubishi Outlander PHEV of Toyota Prius vallen nogal tegen? Dan ben je niet de enige, want je hybride kan zomaar eens bijna vier keer meer brandstof zuipen dan de fabrikanten je willen doen geloven.

Het dashboard van de Mitsubishi Outlander PHEV

Nu zal dat voor niemand met een beetje gezond verstand als een verrassing komen, maar dankzij TNO en Travelcard beschikken we nu voor het tweede jaar op rij over wetenschappelijk bewijs. Vooral de technici van Mitsubishi lijken hard toe aan een nieuwe rekenmachine. Zij beloven namelijk een verbruik van 1,9 liter per 100 kilometer, terwijl dat na de analyse van TNO liefst 6,56 liter blijkt te zijn.

Het onderzoeksinstituut bekeek ook vorig jaar de verbruikscijfers van ’s lands meest verkochte hybrides en concludeert nu dat het gemiddelde verbruik met liefst 19,3 procent is toegenomen. Opvallend genoeg zijn juist de nieuwe modellen (Outlander PHEV en Volvo V60) hier verantwoordelijk voor. Dat maakt de cijfers extra pijnlijk, want de Outlander is dankzij allerlei belastingvoordelen (omdat-ie zogenaamd zo zuinig is) een van de populairste auto’s van Nederland.

Er gaan overigens al langer stemmen op om de verbruikscijfers betrouwbaarder te maken. Niet alleen hybrides verstoken namelijk een stuk meer brandstof dan producenten opgeven, omdat ze maar wat graag een zuinig label willen. De nieuwe testmethodes laten helaas nog een tijdje op zich wachten.

 
Onderzoek 2014
Onderzoek 2013
 
 
AutoPraktijkverbruik in L/100 kmPraktijkverbruik in L/100 kmNormverbruik in L/100 kmVerschil
Ampera/Volt4,444,891,2
Prius4,594,542,1
Outlander6,561,9
V605,321,8
Overall5,494,60+19,3%



59 reacties

Suggestie: Brandstof i.p.v. benzine i.v.m. Volvo V60 plug-in hybrid = diesel.
@larsboelman: Scherp, heb het aangepast. Thanks!
via Android app
Van de voordelen bij aanschaf die je in 2013 had en nog steeds deels hebt kun je heel wat brandstof kopen. En ondertussen bespaar je nog flink op de bijtelling. Wel zuur voor de personen die privé een zuininge auto dachten te kopen, maar die zijn in NL op een hand te tellen.
@knipperlichtje: Ik ben een prive persoon en ik heb zo’n plugin ding… Grappig detail, mijn brandstofkosten voor mijn Toyota Tundra 6 liter V8 (op LPG) zijn lager dan die van mijn Toyota Prius PEHV.
En ik rij nog 1:18 gemiddeld (1:15 in de regen want varen kost meer brandstof (wat een kudwegen in Nederland, bijna net zo erg als Belgie of Noorwegen))
Daarom gaat de plugin ook de deur uit… Hopelijk verkoopt dat nog een beetje 2 jaar 0% bijtelling… De dealert gaf er de prijs van een gewone prius voor terug… “ja, ons nieuw model is nu 10.000 euro goedkoper… ja, ik heb vorig jaar wel gezegd dat hij niet goedkoper werd, maarja, dat is de importeur he”…
Tja, dat ik dan mijn auto niet bij hem inruil en nooit meer bij hen koop of uberhaupt nog een Nederlandse Toyota (Tundra is VS import en wordt ook niet eens ondersteund door de dome-importeur) is dan de consequentie..
@schuimbekje3: ok.
@schuimbekje3: wat doet iemand die weloverwogen en zelfs privé een Prius aanschaft op Autoblog?
@bjornie:

Wees eens eerlijk…wat voor auto heb jij privé aangeschaft?
@redbeams:
Ik gok op iets uit de Hotwheels collectie..
@bjornie: hihihihi
@schuimbekje3: tundra met een 6L? Is moet dat geen 5.7 zijn?
Tja tis hoe hij gebruikt word, bij ons zitten we nu over kleine 20.000 km aan bijna 30km/ltr
bij elkaar meer als 4000kW/h geladen op zonnepanelen.
En laat travelcard nu net de gegevens verzamelen van de mensen die zonder veel ‘gevoel’ leasen, maar dan ook alleen het voordeel van geen bpm en bijtelling genieten. Zij hadden geen KIA MIA VAMIL voordeel, dus doen daarmee ook al minder hun best….
@dutchneon: hier idem. In onze omgeving van ondernemers en zzp’ers rijdt iedereen minstens 1000km per tank. Wij zelf ook rond 1200km. Er zijn twee redenen waarom dit niet meer is. Ten eerste omdat de laadpaal soms bezet bij ons in de straat. En ten tweede omdat we weigeren Nuon’s 61ct starttarief te betalen.
@dutchneon: Ik vind dat weinig indrukwekkend. Zonder daar nul mijn best voor te doen (want sport-uitvoering, M-sport onderstel, en dat heb je niet voor niks dus altijd in de sport stand) rijd ik easily 1:20 in mij BMW 320d met 20% bijtelling. Mijn vriendin houdt er iets andere rijstijl op na en komt eerder op 1:24. Dan vind ik die 0% of 7% bijtelling niet rechtvaardig voor een schamele 1:30 in die PHEV. Prima dat mensen hem voor het voordeel kopen, die regels zijn nu eenmaal zo, maar echt zuinig wordt het gewoon niet bij normaal gebruik.
@BJ: Ik ben het er ook helemaal mee eens dat ‘grotere’ autos op diesel die meer als 20km/ltr halen prima 14% mogen zijn. Maar mijn reactie ging vooral om het feit dat die Outlander prima zuinig kan zijn in verbruik net als de Volvo…. Bovendien is 1:30 op benzine nogal wat moeilijker te halen dan op diesel zoals jij zegt…
Is zo’n staatje ook op te leveren van opgevoerde 1.0 driecilinders? Als je het mij vraagt namelijk is een 1.0 125pk Focus in de praktijk niet zuiniger dan een 1.6 120pk van daarvoor. Het 1 litertje zal het qua betrouwbaarheid/duurzaamheid ook niet gaan winnen ten opzichte van z’n voorganger. En dat allemaal voor idiote Co2-cijfertjes waarvan de impact op het milieu nog altijd niet helder is aangetoond.
@jippie: oh jawel hoor , mijn moeder heeft hem in haar Ford Fiesta liggen en die 1.0 verbruikt 1:19,3 gemiddeld met vaak even lekker door scheuren in binnendoor weggetjes van Noord-Brabant :) Dus hij is wel degelijk zuinig maar het ligt er ook maar aan hoe je ermee rijdt, of je hem altijd warm rijdt en of je ook inrijdt …
@jippie: zoiets als de 1.2TDI van VW/Seat. Ik rij een Ibiza met de 2.0TDI en als ik normaal rij, haal ik er 1/18 mee bij snelhden 120-130. Probeer dat maar eens met een 1.2TDI :P
@TDI-goeroe: Ik heb een Passat B6 station uit maart 2006, met een 105pk 1.9 TDI blok, 1435 kg zwaar en daarmee haal ik gemiddeld ook tussen de 1:17 (50/50 gebruik) en 1:20 (snelweg). Tevens is dat zo’n beetje gelijk aan de fabrieksopgave. Hoef ik niet eens heel erg m’n best voor te doen. Maar ik betaal wel de volle 137 euro per maand aan BPM, want de auto is ‘niet schoon’. En de collega-automobilist die dezelfde auto heeft rijdt, maar die de pech heeft dat-ie nog net vóór 1 januari 2006 op kenteken is gezet, mag er bijvoorbeeld alleen om die reden de stad Utrecht niet meer in.

*insert facepalm*

Je snapt nu waarschijnlijk wel dat ik die huigelachtige ‘schone auto’s’, die men jarenlang met bijbehorend MRB-voordeel kon rijden, wel zo’n beetje spuugzat ben.
@RRRobert:

Huuuuhhh jij betaalt bpm per maand?
@RRRobert: exact dit dus. Mijn Ibiza uit 2002 was zuiniger (1op20) als die van 2007 (1op16) en de laatste uit 2012 incl. roetfilter doet ook 1op16-18. alleen vanwege emissies.
Rijd keurig 1op15 gemiddeld met de V60 haha ;-)
@Mathyz: Inderdaad weinig keurigs aan… Mijn 20% bijtellertje zuipt minder hard.
@dondeboer: sarcasm..
@Mathyz: Sarcasme is 90% toon en body language. Wij reaguurders horen of zien dat niet. De stelling is dat die dingen zuipen. Jij bevestigt dat met een feit, en op zo’n manier dat de argeloze lezer denkt dat je er trots op bent. Dan kan je een serieuze reactie verwachten. Kan eventueel worden ondervangen met een smiley –> ;)
@dondeboer: Die laatste 3 tekentjes aan het eind van de reactie van @mathyz zijn samen volgens mij een smiley:-)

Maar on topic.. Hoge verbruik heeft soms ook met onwil van gemeente te maken denk ik. Wij hebben ook een Metsubsidie maar ik mag van de gemeente geen paal op de stoep plaatsen. Kabeltje over de stoep mag dan weer wel. En mijn buurvrouw van 90 met stok struikelt eerder over een kabeltje dan over een laadpaal. Maar ik moet wachten met een veilige laad oplossing tot er eens iemand beleid gemaakt heeft. Tot die tijd laad ik alleen op het werk en bij mijn klanten.

P.s. ik vind het gorgelende geluid van een V8 fantastisch, maar de longen van de volgende generatie schoon houden nog leuker.
Een “dikke” D5 diesel haal je niet om zuinig te rijden.
De incompetentie van onze overheid is onmeetbaar.
Duizenden euro’s CO2 belasting, terwijl mensen doodgaan aan fijnstof.

Maak je gordels maar vast, wordt nog een wilde rit de aankomende jaren.
Foute modellen, foute aannames, en foute conclusies, onze overheid is ervan doordrenkt, op alle gebieden.
En maar niet begrijpen dat exponentiële groei geen toekomst heeft in deze eindige wereld.
Sterkte.
@anakiet:
Ieder volk krijgt de bestuurders die het verdient.

-desjonnies-
@anakiet:
en in autoblog reacties staat louter de waarheid en niets dan dat?
Heerlijk dit.. Gassen met dat hulpaggregaat in de Mitsu en lekker blaffen met die 215pk D5: fuck het milieugelul, lang leve de 0% bijtelling, hihihi.. Heerlijke rechtsongelijkheid dit waar heel verzuurd Nederland z’n tanden op stuk knarst..
@parker: ja en het leukste is nog dat alleen ondernemers met genoeg omzet in hun zaak die dingen vorig jaar ook nog eens héél goedkoop konden aanschaffen. Heel goed om alleen die mensen dit soort voordeeltjes te geven. Goed je best doen werd door de staat beloond met dikke nieuwe Tesla of V60 voor bijna niks van de staat. Zó hoort het!
6,56 liter/100km voor een Outlander?? Dan doe je weinig moeite om ‘m regelmatig aan een paal te hangen.
Luiheid van lease-rijders met een tankpas kun je de technici van Mitsubishi niet aanrekenen.
@koeberg: Goed punt, de gebruiker is hier absoluut bepalend.
@koeberg: Electrisch rijdend Nederland lijkt te denken dat het genereren van electriciteit voor hun auto geen brandstof kost. Gezien transport- en laadverlies van die electriciteit ben ik oprecht benieuwd naar werkelijke verbruikscijfers waarin dat wordt meegenomen.
Met zijn allen een rechtzaak beginnen. Moet maar eens afgelopen zijn met die onzin verbruikskosten.
via Android app
@schellekens006: het is gewoon een EU-testcyclus hoor. De fabrikant bepaalt het normverbruik niet zelf, dat doet de EU. Kun je je al voorstellen wat er gebeurt als de fabrikant zelf het verbruik mag bepalen?

“De Lamborghini Huracan heeft een uitstoot van 0 gram per kilometer en valt dus binnen de 7% bijtellingscategorie*”

*Uitstoot gemeten bij naar beneden rollen vanaf een helling
Ik rijd een Golf 6 2.0TDI met ABT chip. De eerste auto die ik serieus zuinig vind, ik rijd makkelijk 1000km op een tank van 50 liter.

Het kromme is dat dit blok in 2014 niet meer in A of B klasse valt dus mag ik als opvolger niet meer dit geniale blok kiezen voor mijn volgende auto.

Keuze is nu de V40 D4 of een willekeurig VAG product met de 1.4TSI met COD. Het VAG blok is echt niet zuinig te noemen. En de D4 vind ik maar een rammelblok, pas testrit gehad en maakt echt veel meer herrie dan de 2.0TDI van VAG.

Alles door die kromme labels en verbruik test.

Hoe komen ze er bij dat een Panamera S E-hybrid en de PHEV een A label krijgen. Met een verbruik van 1 op 8 tot 10 nadat de accu’s op zijn.

/me stuurt er een interne sollicitatie uit naar de Frankfurt locatie van $werkgever :)
@timmehh: Met de D2 haalde wij ook makkelijk 1000km op een tank van 50liter, als je iets je best deed lukte meer ook nog wel.

Ik ben wel benieuwd naar het verbruik van de D4 tegenover de D2.
De 2.0 TDI is wel een fijner blok dan 1.6 van de D2, van de D4 weet ik het niet…
Niet zo vreemd ook, die lullige 0% bijtellertjes houden met 130 km/h allemaal de linkerbaan bezet.
Dat van die 19,3% is pure stemmingmakerij.

Je vergelijkt het verbruik van 2 auto’s in 2013 met 4 auto’s in 2014.

Wanneer je alleen de auto’s neemt waar je referentiemateriaal van hebt, kom je op een veel kleiner verschil uit.
Sterker nog: de Ampera/ Volt is zelfs een fractie zuiniger geworden. (Nieuwe contactslot is lichter??)
Ik vind het prima dat er gedifferentieerde tarieven voor de bijtelling zijn om het aantrekkelijker te maken voor een minder vervuilende auto te kiezen. Maar het is wel zo eerlijk om het belastingvoordeel alleen te gunnen als in de praktijk de lagere uitstoot tov andere auto’s ook gehaald wordt. Mijn idee is verplicht een black box in de auto die verbruik en mogelijk uitstootgegevens registreert. Kan je aantonen dat je de norm haalt dan heb je recht op lagere bijtelling. Ga je eroverheen of wil je geen black box aanschaffen dan betaal je gewoon de volle mep.
Tja is toch met al die eco meuk troep het geval!
Walgelijk dit soort politiek correcte auto’s.

Mijn vriendin heeft een civic vtec-e, van 2001 die doet gewoon op zijn gemak 1 op 17.
Bijna geen enkel nieuw eco hok wat die waardes haalt.
@bofkont: klopt de vader van een maat van mij reed ook zo’n vtec e. Oké die reed misschien iets rustiger. En reed 1op 20.
Nu in een jazz en rijd makkelijk 1op 21. Lang leven de lean burn motor.

Honda was zijn tijd ruim voor.
Jammer genoeg zijn ze die hybride meuk gaan maken. Terwijl ze motoren hadden die die cijfers met 2 vingers in de neus al haalde.
@arjontje: Absoluut eens !
De jazz wordt de opvolger hier te zijner tijd voor mijn vriendin.
Waarom wij een V60 PiH hebben gekocht is puur voor de bijtelling, en hij is inderdaad niet bepaald zuinig als je puur op de motor rijd… Nogmaals bespaart het ons ruim 15.000 euro per jaar aan bijtelling, en aangezien er maar 25 km per dag mee gereden word.. Kunnen we het meeste op de Accu rijden…
Wat een geneuzel allemaal. Ja, de regels en de tests zijn belachelijk en oneerlijk. Maar ik zou exact hetzelfde doen als de mensen die nu voor een V60 of Outlander hebben gekozen. Maar ik kon en kan dat niet, dus ben ik nog altijd blij als mijn auto de 1 op 12 gemiddeld haalt. Niet dat k klaag hoor, dat is een eigen keus geweest.
Ach, de hele CO2 waanzin van de laatste kabinetten heeft ons al 5 MILJARD euro gekost; oftewel zo’n €1000,- per ton CO2, terwijl CO2 quota op de wereldmarkt voor €10 per ton verhandeld worden…..
Krijg toch steeds meer zin om een mooie BMW 850 ci in te voeren uit Duitsland… nauwelijks meer BPM…. en fuck het CO2 beleid van deze overheid.
Even een vraagje / opmerking: de fiscale voordelen op een auto zijn toch dankzij de Co2 uitstoot van een auto en niet op het verbruik. Bijvoorbeeld, BPM is afhankelijk van Co2 uitstoot en niet verbruik, en bijtelling zit ook op het Co2 uitstoot en niet het verbruik.

Verder klopt je verbruik vergelijking ook niet helemaal, aangezien dat 2 auto’s in 2013 niet zijn inbegrepen en er word wel geclaimd dat het door deze twee wagens juist een hoger gemiddeld verbruik is geconstateerd.
Verder zijn verbruik metingen inderdaad krom, maar worden ze allemaal op dezelfde manier gemeten. Wat resulteert in allemaal ongeveer even kromme verbruik claims door fabrikanten. Voor dat geneuzel moet u toch echt bij het instituut zijn die deze metingen uitvoert. Verder gaan deze metingen zover ik weet veranderen zodat deze realistischer worden.

Nou zal dit wel zijn toegelicht in andere comments, maar kom op zeg dit is autoblog. Ik vind toch echt dat je een artikel op de feiten moet baseren, want anders is het niet echt toegevoegde waarden. Ik zou je willen aanraden om dit soort artikelen op een academische manier in elkaar te schroeven, staat net wat mooier en ook een stuk steviger.


P.S Sorry voor de typ foutjes, mijn Nederlands is niet wat het moet zijn.
Misschien tijd voor een reparatiewetje: als je -gegevens door leasemaatschappij aan de fiscus- meer dan 10% afwijkt van het normverbruik, dan gaat de bijtelling naar 25% en de wegenbelasting naar het normale tarief. Hetzelfde geldt als je met je 0%-7%-14% leaseslet wordt geflitst met 120+….. dan van hetzelfde laken een pak.
@406_v6: ja! Goed idee. Laten we dan meteen verbieden dat auto’s ouder dan 4 jaar nog op de snelweg mogen komen. Mensen die niet in de 52% belasting schaal verdienen en toch op de linker rijstrook rijden gevangen zetten. Mensen die geen VVD stemmen en zich toch op straat vertonen standrechtelijk executeren. Ach weet je wat, laten we de vrijheid meteen helemaal afschaffen…
@406_v6: groot deel van die auto’s is gekocht in plaats van geleased dus jouw stasi plannetje zal niet werken.
Er zijn van die problemen die eigenlijk helemaal geen probleem zijn en derhalve ook helemaal geen oplossing of zelfs maar analyse behoeven. Het praktijk verbruik van auto’s in andere omstandigheden dan tijdens de NEDC cyclus daarmee vergelijken is precies zo’n “probleem”.
285PK in de v60 en toch maar 7% bijtelling. Beter dan al die muesli autootjes die iedereen door de overheid verplicht wordt om te rijden.
Die outlander verbruikt helemaal niet zoveel brandstof als je hem gebruikt zoals de fabriek voorschrijft .het probleem zit hem bij de leaserijder die te lui is om de stekker in het stopcontact te duwen.we hebben deze discussie al met talloze klanten gehad en als we dan zelf gaan testen zitten we altijd op een gemiddelde tussen 1:40. En 1:50
Het normverbruik van de Volt is aardig realistisch. Zelfs 0,9L/100km is haalbaar met gem. 60 km per dag met 1x stekkeren thuis of op het werk.
Zelf werk ik bij een Volvo dealer en geen enkele leaserijder vindt het belangrijk wat een auto verbruikt tegenwoordig. Of het een 7/14/20/25% auto is, het gaat allemaal om wat ze per maand kwijt zijn. Particuliere rijders vragen er wel naar en dan zeg ik al direct dat ze de fabrieksopgaves met een korreltje zout moeten nemen. Dit is algemeen geaccepteerd over de hele wereld. Uit ervaring weet ik dat sommige klanten totaal niet opladen met hun auto maar wel genieten van een dikke diesel met 0% bijtelling. Het belastingstelsel is krom en dat weet iedereen. Ook zijn er klanten die halen 1 op 40. Veel klanten vinden het erg leuk om de uitdaging aan te gaan om zo zuinig mogelijk te rijden. Als ik naar mijn eigen rijgedrag kijk dan merk ik dat ik het leuk vind om puur elektrisch te rijden met de V60. Zelf weet ik 100% zeker dat deze auto’s goed zijn voor het milieu. Puur al in de grote steden, tuurlijk stoten ze meer uit op de snelwegen maar zo zijn de auto’s ook ingesteld in de hybrid modes. Ja het is krom en voorlopig komt er geen verandering in. De overheid accepteert het en wetenschappelijk is het bewezen dat er een schonere lucht hangt in Nederland. Zelf rijd ik in een Megane Rs en verbruik en uitstoot boeien mij relatief weinig. Net als nog 75% van alle automobilisten.
Mijn Mercedes C200cdi van 2003 haalt een gemiddelde van 6,29l/100km – zowat 1 op 16 dus. Kan dus nog zeer goed meekomen ;-)
Zal ik even helpen met de methode?

1) tank vullen
2) rijden van limburg naar amsterdam centrum door naar groningen (en weer terug voor gem.) op max toegestane Vmax.
3) kijken hoeveel L peut er verbruikt is en in boekje zetten… Weet de consument waar die aan toe is.
Ligt toch echt aan de weggebruiker zelf! Mijn vader heeft het gemiddeld verbruik op rondom de 3 liter op 100 km staan… Stad 2.5 ivm veel elektrisch rijden en snelweg 3 tot 3.5 omdat de elektromotor op wat hogere snelheid simpelweg minder power heeft. Wel heb ik het dan over woonwerk verkeer elke dag een rit van 10 km heen en terug (opladen zowel thuis als op werk)
Huh? bij mij in het boekje staat toch wat anders.
52 KM elecktrisch
1.9 /100 KM gecombineerd
5.9 / 100 KM zonder laden
dealer gaf aan dat zonder laden ongeveer 1 op 10-12 zou doen.

ik heb nu iets langer dan een half jaar mijn PHEV, super tevreden..woon-werk verkeer doe ik volledig elecktrish +/- 100 KM per dag.. dus 0 uitstoot ;)

gemiddelde verbruik 2.5 L / 100 km en nogsteeds zakkende op de eerste 20000 KM

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).