• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overheid vindt CO2 kilometerrapportage zelf ook onzin

Auteur: Michel, gepost 28 juni 2024 om 16:00 – 9 Reacties

CO2 kilometerregistratie

Vanaf 1 juli start de verplichte CO2-kilometerrapportage voor woon-werk en zakelijk verkeer, maar de overheid geeft zelf geen f*ck.

Vanaf 1 juli moeten alle bedrijven met meer dan honderd werknemers bij gaan houden hoeveel CO2 die werknemers uitstoten bij hun reizen. Woon-werk verkeer, maar ook de tripjes voor de baas zelf.

Een extra administratieve last. Het mooie is, als de administratie compleet is mogen de werkgevers de administratie doorgeven aan de overheid, die er vervolgens… niets mee gaat doen…

Controle CO2 kilometerrapportage onbekend

Het is namelijk compleet onbekend of en hoe de controle op de naleving van deze nieuwe uitvinding van de verantwoorde overheid moet gaan plaatsvinden. De 28 (!!!) omgevingsdiensten die belast zijn met het toezicht hebben daar zelf nog even niet over nagedacht.

Laat staan dat ze alle 28 hun neus dezelfde kant op hebben staan qua leidraad en eisenpakket. Ook laten de omgevingsdiensten weten dat ze geen idee hebben wat voor prioriteiten ze gaan stellen in hun toezicht. Oftewel, ze hebben geen haast en bouwen alvast een achterstand op.

Provincies en gemeentes bepalen

Zoals het de centrale overheid betaamd zijn de regels in Den Haag bedacht en wordt de uitvoering over de schutting gesmeten bij de lagere overheid. Die hebben het al druk zat met het regelen van asielopvang en het wegwerken van de wachtlijsten in de Jeugdzorg, dus dit staat niet bovenaan de lijst zeg maar.

De omgevingsdiensten geven aan dat die provincies en gemeentes juist de opdrachtgevers zijn die aan moeten geven wat de prioriteiten zijn. Kortom, die zijn er vooralsnog niet.

Sancties onbekend

De bedrijven moeten dus wel vanaf 1 juli gaan bijhouden hoe dat zit met die CO2 uitstoot per werknemer, maar hebben geen idee wat er met die informatie gebeurd. Ze storten het in een zwarte doos van de overheid en horen er daarna waarschijnlijk nooit meer iets van…

Het mooiste van het verhaal is nog dat als je als werkgever verzuimt de rapportages te doen of in te leveren, er niet bekend is wat de sancties zullen zijn. Op het niet voldoen aan de verplichting van de rapportage zijn op dit moment namelijk geen sancties verbonden. Oftewel de overheid vindt de regeling zelf ook gewoon onzin?

Ook interessant!

  • Overheid gaat je alarmeren als je een schoolzone binnenrijdt
  • Overheid wil drankrijders keihard aanpakken met celstraffen
  • Overheid krijgt Nederlander niet in elektrische auto
    Overheid krijgt Nederlander niet in elektrische auto
  • Onduidelijke overheid maakt elektrische auto minder in trek
    Onduidelijke overheid maakt elektrische auto minder in trek

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

administratiekosten, co2, overheid

Vorig bericht: « Mercedes investeert volle bak in de plofmotor!
Volgend bericht: Flinke evolutie voor de beste raceklasse die niemand kijkt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    28 juni 2024 om 16:23

    Typisch zo’n regeltje waarvoor je het hele land op slot zou moeten zetten. Kansloze administratie, die hooguit voor inbreuk op de privacy zorgt.

    Login om te reageren
  2. potver7 zegt

    28 juni 2024 om 16:28

    Kortom, het wachten is op een belangenorganisatie die via de rechter afdwingt dat deze verplichting verdwijnt.

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      29 juni 2024 om 13:44

      Ik denk eerder dat een belangenorganisatie als MOB via de rechter controle en handhaving gaat afdwingen. Wat in mijn optiek directe afschaffing zou rechtvaardigen nog voor ze de kans krijgen

      Login om te reageren
  3. waterisnat zegt

    28 juni 2024 om 16:29

    Regels bouwen rond verzonnen problemen en “hulp” bieden aan verzonnen/gecreeerde hulpbehoevenden is core business van 1 bepaalde groep in NL. Het is hun brood, boter en hypotheek. En niemand kan ze stoppen.
    Heerlijk land.

    Login om te reageren
  4. Trojan zegt

    28 juni 2024 om 17:09

    Je hoeft geen wappie te zijn om te snappen dat dit de opmars moet zijn naar het CO2 budget (zoals al onderzocht wordt door de EU en diverse partijen waaronder Salesforce en Mastercard). Dat ze hier uberhaupt mee bezig zijn vind ik zorgelijk genoeg voor de persoonlijke vrijheid.

    Login om te reageren
    • schuimbekje3 zegt

      29 juni 2024 om 09:56

      ja, want geld afrekenen met de visa of mastercard is zo 1900.. straks mag je je co2 uitstoot, suikertaks, vliegtax, kilometerheffing afrekenen via je verplichte amerikaanse creditcard maatschappij, dankzij ursula biden…

      Login om te reageren
  5. str8six zegt

    28 juni 2024 om 17:24

    Pure waanzin dit.

    Login om te reageren
  6. William zegt

    28 juni 2024 om 19:01

    Typisch voorbeeld van een compleet op hol geslagen bureaucratie voor wie “beleid” en nog meer regeltjeswaanzin doelen op zich zijn geworden. Het resulteert in nog meer ambtenaren, kosten en ellende voor de burger.

    Login om te reageren
    • rogerzz zegt

      28 juni 2024 om 20:21

      Eens, en ook bedrijven die enorme CSRD boekwerken in elkaar mogen flansen, software aankopen om dit te registreren, afdelingen opzetten die dit opvragen bij leveranciers en uitrekenen wat de eigen CO2 uitstoot is van de eigen productie, en daarmee enorm veel kosten maken terwijl het niets oplevert. En waarschijnlijk niet wil interen op winst dus hogere kostprijzen doorrekent aan de eindklant, de burger dus. Wakkert ongetwijfeld inflatie aan.

      Kijk je moet als bedrijf niet vervuilen, het water vervuilen zoals in België of wat Tata doet, dat kan gewoon echt niet en daarmee schaad je de natuur en de mens. Maar wie zich iets verdiept in CSRD ziet vrij snel dat het een enorme bullshitregistratie is, zoek voor de grap op ‘CSRD Scope 3’ en lees het zelf. Niet te doen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North