• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Overname Volvo door Chinezen op losse schroeven?

Auteur: robbie, gepost 23 januari 2010 om 15:59 – 40 Reacties

Geely en Volvo sitting in a tree

Eind vorig jaar dachten we nog dat Ford en het Chinese Geely het eindelijk eens waren geworden over de verkoop van Volvo, maar nu lijkt het erop dat alles toch niet helemaal rozengeur en maneschijn is. Zo heeft de Zweedse staatssecretaris voor handel na een gesprek met de topman van Geely verklaard dat het proces niet zo soepel verloopt als beide merken de wereld eerst wilden doen geloven.

De verklaring van eind vorig jaar zou voornamelijk zijn afgegeven omdat Ford graag wilde aantonen dat ze Volvo voor eind 2009 verkocht hadden en de Chinezen wilden ook bewijzen dat ze serieus bezig waren. Daarna werd het dus tijd om te bezinnen en zijn er twijfels gerezen. Een belangrijk struikelblok zijn nog steeds de intellectuele eigendomsrechten. Geely wil alle rechten van Volvo hebben, maar Ford schijnt daar nogal wat moeite mee te hebben. Het feit dat ze eerder riepen dat ze eruit waren blijkt dus niet te kloppen. De Zweedse staatssecretaris vat de situatie als volgt samen:

“The only thing I can say is that Ford and Geely do not agree”

Volvo fanboys met een China fobie zal dit ongetwijfeld als muziek in de oren klinken. (via: gasgoo.com)

Ook interessant!

  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Hoeveel miljard is Volvo waard?

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Ford, geely, Volvo

Vorig bericht: « Lexus LFA is zo traag als dikke stront?
Volgend bericht: Zweedse Baldos II verbruikt 1 op 172 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jipp zegt

    23 januari 2010 om 16:04

    Ik hoop het wel voor volvo en volvorijders! En voor onze economie, laat de chinezen niet teveel kennis krijgen!

    Login om te reageren
  2. Fortuna zegt

    23 januari 2010 om 16:19

    -edit: probeer eerst zelf eens respect te hebben-

    Login om te reageren
  3. Jipjj zegt

    23 januari 2010 om 16:35

    Ik snap wel dat ze niet alles willen verkopen, neem nou de heerlijke Volvo vijfcilinder die in o.a. de Ford Focus RS ligt!

    Login om te reageren
  4. JPM zegt

    23 januari 2010 om 16:41

    Lijkt me begrijpelijk voor beide partijen. Geely kan door die techniek een enorme voorsprong krijgen in hun thuismarkt, tegenwoordig dus ook de grootste automarkt ter wereld. Dit zou natuurijk tenkoste gaan van Ford en de kennis die ze daar hebben.

    Het zou overigens wel een symbolische actie zijn als Geely die intellectuele eigendommen van Ford weet over te nemen. Het zou symbool staan voor het leidersstokje dat China overneemt van de VS.

    Login om te reageren
  5. OudeSAABSzijnmooi zegt

    23 januari 2010 om 16:45

    De rol van de Zweedse overheid is steeds vreemder aan het worden. Ze lopen al een paar jaar moeilijk te doen over Volvo en Saab.

    Login om te reageren
  6. Akkers070 zegt

    23 januari 2010 om 16:47

    Nou, kan Victor Muller ook lekker op Volvo gaan bieden….

    Login om te reageren
  7. transam73 zegt

    23 januari 2010 om 16:55

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  8. CowboyHenk zegt

    23 januari 2010 om 17:44

    Als Volvo-fanaat, kan ik het alleen maar toejuichen dat volvo verkocht wordt aan de chinezen. Het is een win-win situatie. De chinezen krijgen waardevolle kennis (voor zover ze die nog niet hadden). En Volvo zal gewoon onder een eigen management voortbestaan, zonder de bemoeienis die het nu wel krijgt.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      23 januari 2010 om 17:48

      @CowboyHenk: voor onze economie in de toekomst is het niet echt toe te juichen dat de chinezen volvo over willen nemen. van die kennis die ze daarmee krijgen moeten wij het toch echt gaan hebben over een tijdje!

      Login om te reageren
      • CowboyHenk zegt

        23 januari 2010 om 18:40

        @Jipp: Omdat Volvo een oer-hollands bedrijf is he..
        De Chinezen hebben bovendien al kennis te over. Het zijn geen domme jongens die daar zitten, integendeel.

        Login om te reageren
        • super zegt

          23 januari 2010 om 19:17

          @CowboyHenk:
          ze zijn niet dom, maar intelligentie en ervaring zijn verschillende dingen.

          Login om te reageren
          • CowboyHenk zegt

            23 januari 2010 om 19:22

            @super: Daarentegen sluit het één het ander niet uit.

            Login om te reageren
            • Jipp zegt

              23 januari 2010 om 19:35

              @CowboyHenk: nee volvo is niet oer-hollands nee maar zweden behoort tot de europese unie! Vanmorgen was er nog een programma over het feit dat we onze kennis veilig moeten gaan stellen omdat met in china rijker word. En er nu meer mensen daar gaan studeren waardoor wij onze voorsprong verliezen, net als de fabrieken omdat we te duur zijn.

              Login om te reageren
              • CowboyHenk zegt

                23 januari 2010 om 20:03

                @Jipp: Daargelaten dat de EU een farce is. Ik denk bovendien, dat wanneer westerse bedrijven hun kennis verkopen aan de chinezen dit economisch gezien een weloverwogen zal zijn.
                Al valt er weinig kennis te verkopen aan de Chinezen, dit is omdat ze al zat kennis hebben verworven de afgelopen jaren.

                Maar om terug te keren naar het onderwerp. Ik denk dat wanneer Volvo in Chinese handen valt, dat dan het merk weer autonoom kan handelen en weer sublieme auto’s kan gaan maken.

              • Jipp zegt

                23 januari 2010 om 20:17

                @CowboyHenk: Dan sla je de plank toch een beetje mis als je zo denkt, die chinezen worden op economisch gebied een bedreiging voor het westen! Doordat hun economie nu zo goed draait omdat wij alles daar goedkoop laten maken. Wij verdienen nu alleen nog het geld met de kennis die we hebben! Als we die kennis die wij hebben opgedaan in pak hem beet 40 jaar nu verkopen helpen we hun het proces waar wij zolang over hebben gedaan in ongeveer 10 jaar. Wij als nederlanders zullen een economische tegenslagen in het westen en dus de EU eerder merken, omdat we een doorvoerland zijn en een voorsprong op kennis hebben, die we al aan het verliezen zijn. Ik zou dus als ik jou was blijer zijn met een volvo in de handen van ford. JIJ als volvo fan zou toch niet winnen dat volvo’s goedkoper worden gemaakt ten koste van de voorsprong op veiligheid!alles behalve een sublieme auto komt er dan uit lijkt me zo!

  9. Harold zegt

    23 januari 2010 om 18:01

    Lekker bij Ford blijven.
    Voor beiden het beste, op lange termijn

    Login om te reageren
  10. Neal zegt

    23 januari 2010 om 18:19

    Ford had het succes van de huidige Volvo modellen (vooral XC60) niet verwacht en krabbelt nu terug :-)

    Login om te reageren
  11. Timmie zegt

    23 januari 2010 om 18:31

    Precies wat ik verwacht had. Eind vorig jaar hebben ze goed nieuws verkondigd enkel en alleen om hun aandelenkoersen kunstmatig hoog te houden!

    Login om te reageren
  12. Alwood zegt

    23 januari 2010 om 18:36

    hmm… ik vraag me af wat erger is… een ‘stuurloos’ bedrijf met zeer onduidelijke toekomst of een merk waar een flink slatje uit wordt geslagen door merkgeile chinezen.

    Opzich mogen ze best ford blijven, maar ga dan nu eens echt aan het werk met nieuwe concepten/modellen/aandrijflijnen/etc…

    Login om te reageren
  13. VolvoXCseries zegt

    23 januari 2010 om 19:09

    Als Ford Volvo nou gaat positioneren als het absolute topmerk binnen de Ford Motor Corporation en ze bereid zijn er flink voor te investeren, dan heb ik liever dat Ford Volvo houdt, de Chinezen staan echter ook met een grote zak geld te wachten en ik weet niet wie nu de good guy is en wie de bad guy

    Login om te reageren
  14. Jipp zegt

    23 januari 2010 om 19:37

    wie waardevolle kennis die ze nog niet hadden is dus de kennis waar wij als europeanen ons geld mee moeten (gaan) verienen

    Login om te reageren
  15. Jipp zegt

    23 januari 2010 om 20:18

    die kennis word alleen verkocht voor het geld trouwens, niet echt overwogen dus !

    Login om te reageren
  16. BaRa zegt

    23 januari 2010 om 20:27

    Het begrip “kennis” moet je wel in z’n context zien. Het gaat natuurlijk over ervaring, maar het gaat ook over resultaten van dure en jarenlange onderzoeksprogramma’s en over patenten die daar eventueel uit voortvloeien. Als je die informatie en die patenten kan kopen, dan win je gewoon heel er veel tijd. Die tijd kan je niet zomaar overbruggen door voldoende intelligent personeel aan te werven. Bovendien koop je ook nog eens een distributienet met een zekere reputatie, ook dat zet je niet op een paar jaar tijd recht.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      23 januari 2010 om 20:40

      @BaRa: en die kennis hebben we dus in het westen omdat we er al langer mee bezig zijn dan china. We hebben dus een enorme voorsprong en kunnen nog veel geld verdienen aan die kennis wat ook het hoofdinkomen van Nederland/eu zal moeten worden. daarom is het dus niet verstandig alles zomaar te verkopen, en al helemaal niet een vooruitstrevend merk als volvo, alleen ziet niet iedereen dit in wat vanmorgen op radio 1 ook al te luisteren was en hier weer te zien. Er is dus geen enkel voordeel voor ons aan die transactie als je naar de toekomst kijkt, alleen een hoop nadelen!

      Login om te reageren
  17. Cantago zegt

    24 januari 2010 om 13:48

    Het blijft een zooitje he… Maar zie toch liever dat Volvo NIET naar de Chinezen gaat!

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    24 januari 2010 om 19:40

    Alsof de Chinese opmars te stoppen is door Volvo niet te verkopen. Kom aan zeg, wat een onzin. Geely-Volvo zou het proces misschien wat versneld hebben, maar met Volvo bij Ford te laten hou je het niet tegen. Ze zullen dan wel een ander merk overnemen, of gewoon blijven kopiëren.

    Je kan veel bijleren door iemands product ronduit na te maken. Kennis is altijd en overal. Soms wordt het verkocht, soms gestolen, maar je kan het niet voor jezelf houden. Of je steekt het in een kast en gebruikt het niet, dan heb je er ook niets aan.

    In het verleden is er altijd kennis overgedragen van de ene cultuur/land/groep naar de andere. En dat zal altijd zo zijn.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      24 januari 2010 om 20:26

      @Esprit_de_Flandre: ik snap je punt maar wanneer volvo onder chinees bewind komt heeft de chinese autoindustrie ineens een hoop patenten en ervaring erbij waarmee het westen nog een hoop geld moet gaan verdienen in de toekomst, wanneer ze naast ons komen te staan in kennis ed word het toch lastig voor ons met hoge lonen ed. in tegen stelling van china, het werk gaat dan dus allemaal naar china!

      Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    24 januari 2010 om 20:47

    de Zweedse overheid moet gewoon zijn bek houwe ..

    kennis zit trouwens allang en breed bij mensen die in staat zijn een birdsnest stadion te bouwen ..
    die hebben Volvo voor een hele andere reden nodig ..

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      24 januari 2010 om 21:26

      @lincoln: de mensen die een het vogelnest stadion hebben gebouwd stonden onder leiding van mensen die in het westen hadden gestudeerd, onder andere in nederland. maar de kennis in de bouw is een andere kennis dan waar wij en de rest van europa z’n geld mee verdient.

      Login om te reageren
  20. Jipp zegt

    24 januari 2010 om 21:27

    en de degene die daar de leiding hadden waren ook geen chinezen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 januari 2010 om 21:31

      @Jipp: wat kunnen chinezen niet wat “wij” wel kunnen ??

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        24 januari 2010 om 21:42

        @lincoln: ze zijn nog niet in staat de producten die er worden gemaakt zelf te ontwikkelen. Ook hebben wij ervaring in het ontwikkelen van producten. Wij hebben de patenten, octrooien ed. en niet te vergeten hebben wij de kennis om te inoveren, het onderzoeken van nieuwe processen en het uitvoeren hiervan. Ik heb zelf een werkstuk inmiddels al een tijdje geleden gemaakt op het hbo over de inkomsten bron van het westen(europa) in 2020 en welke rol china hierin heeft. Nederland en ook eigenlijk de rest van europa gaat veranderen van een productie economie naar een kennis economie zoals het er nu naar uit ziet. Gisteren was daarover ook een heel interesant programma over op de radio, ik meen radio 1 waar dit weer werd beschreven. Ook werd de verkoop van automerken hierin genoemd. Wanneer Geely volvo in handen heeft kan het zeer goedkoop de auto’s in china gaan produceren met de europese kwaliteit en zelfs hier verkopen. Dit lijkt interesant maar is funest voor onze economie, waar halen we dan onze inkomens nog vandaan?!

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          24 januari 2010 om 21:59

          @Jipp:
          ach .. wij kunnen altijd nog onze patenten en octrooien nog verkopen ..
          als ze tegen die tijd nog iets waard zijn ..

          buiten het feit dat het niet meer dan terecht is dat ijverige mensen meer verdienen dan luie varkens die alleen maar op vakantie willen ..
          het verval is een bijwerking van welvaart ..

          Login om te reageren
          • Jipp zegt

            24 januari 2010 om 22:08

            @lincoln: als we dus niet alles verkopen krijgen we door innovatie meer van die octrooien en dergelijke dus blijven we altijd een voorsprong houden en worden we een kennis economie. het verval is eerder een gevolg van lange tijd een hoge welvaart. de een na laatste zin van je snap ik niet heel goed. Een goed voorbeeld trouwens is dat ieder jaar 100000 mensen afstuderen van de uni van shanhai, waar je in nederland in een lopend proces stapt als je de uni verlaat beginnen de studenten daar met die processen nu of zitten ze in de beginfase. Want vergeet niet alles wat ze daar produceren word door ons op alle gebieden ontworpen. het enige wat ze nu nog kunnen is namaken, ze hebben verder nog weinig idee hoe ze het zelf kunnen verbeteren ed. omdat ze niet goed weten hoe het is ontstaan.

            Login om te reageren
  21. Jipp zegt

    24 januari 2010 om 22:23

    een voorbeeld van wat ik daar net zij is dat wanneer nokia word overgenomen door een chinees bedrijf ze het niet meer hoeven te kopieeren. ze hebben dan de kennis en kunnen nu er zelf ook betere telefoons gaan maken ipv achter de feiten aan lopen door te kopieren.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 januari 2010 om 22:43

      @Jipp:
      feit is wel .. China bestaat nog maar net ..
      met oog op de politieke handicap die het voorheen had ..

      denk niet dat het innovatie “gevaar” niet zozeer bij de academici ligt ..
      maar bij de boeren / burgers en bedrijven ..

      al met al zijn die lui geenzins van plan om arm te blijven ..
      en ZEKER geen slaven-kolonie willen blijven ..

      daar werken ze net effe te hard voor ..

      Login om te reageren
      • Jipp zegt

        25 januari 2010 om 07:28

        @lincoln: het gevaal licht in heel de westerse economie! EN in china is nu een sereuze midden klassen aan het ontstaan. het feit dat china net beataat is de rede voor de grote achterstand die ze hebben en graag snel willen inlopen wat funest is voor ons inkomen.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          25 januari 2010 om 10:05

          @Jipp: neem eerst eens een bak koffie ..

          @rdelfgou .. een discusie is nooit onzinnig .. dus dank voor de input ..

          Login om te reageren
  22. rdelfgou zegt

    25 januari 2010 om 08:12

    @Jipp/Lincoln
    Wat een onzinnige discussie. Chinezen die achterlopen op ons. Een beetje geschiedenisles nodig? Waar zou het westen zijn zonder de Chinezen? Kijk maar eens rustig op http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chinese_inventions

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      25 januari 2010 om 13:15

      @rdelfgou: geschiedenis les heb ik niet nodig, maar het ging er om dat het goed was dat volvo in westerse handen bleef voor de inkomsten bronnen over een tijdje.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North