
Financieel niet in staat om een QV (Quadrifoglio Verde) op te pikken bij de Alfa-dealer? Geen nood. Ook de minder bedeelde uitvoeringen kunnen nu over sportievere looks beschikken. Hip man, een MiTo met tweecilindermotor op 18-inch jetsers.
Voorheen waren de QV-looks louter verbonden aan de MiTo 1.4 MultiAir Quadrifoglio Verde (170 pk) en de Giulietta 1.750 TBi Quadrifoglio Verde (235 pk). Maar, zoals bij meer merken het geval is, stellen klanten het op prijs als ze wel de show, maar niet de go kunnen aankruizen op de optielijst. Vanaf vandaag vertrouwen we daarom niet één Alfa meer met het klaverblad op de zijschermen.
Voor de MiTo bestaat het Pack QV Sportiva uit 18-inch porno-voor-de-wielkasten, een achterbumper met diffuser, rode lak op de remklauwen met een Alfa-logootje en monteren ze spiegelkappen, koplampomlijsting en deurhendels met een satijnkleur – je mag het ook grijs noemen. Binnenin heb je witte verlichting op het instrumentenpaneel en stamp je voortaan op aluminium sportpedalen. Alles bij elkaar kost het je €1.350, maar wil je leder in plaats van alcantara, dan komt er nog €1.850 bij. En voor 3.250 euro parkeer jij je achterwerk in sportievere Sabelt-stoelen. Ontzettend nodig, met je 1.3 JTDm.
Het sportpakketje op de Giulietta komt net als bij de Mito met QV-logo’s op de voorspatborden, stuur en instaplijsten. Ook krijg je voor de pakketprijs van 2.450 euro hippe sideskirts en donkere koplampen. De deurgrepen zijn grijzig en dat geldt ook voor de spiegelkappen. Velgen? 18-inch uiteraard, en wel in de vormpjes Turbina, Turbina Titanio en Sport 8C Competizione met daarachter rode remklauwen. Van binnen vinden we geborsteld aluminium op het dash, een leder stuurtje, aluminium op de pedalen en half lederen of volledig lederen bekleding.
Op de Giulietta komt het Pack QV Sportiva in eerste instantie alleen op de 1.4 MultiAir en de 2.0 JTDm (140/170pk). Later dit jaar gaan de goodies ook op de 1.4 Turbo en 1.6 JTDm, en is de marktwaarde van een klaverblad op Alfa-zijschermen definitief gedevalueerd.





Alfa, je zou het haast premium noemen als je de prijzen bekijkt
Doet BMW al jaren met z’n M-pakketje op de basisversies.
@Hubert:
net als audi, MB, ford, opel, enz enz alle merken hebben dit toch? De vraag is. Welk merk doet dit eigenlijk niet? kan er zo even geen bedenken.
@Hubert: Dat is ook zo, al zijn dat bescheidenere pakketjes als dit.. En zeker geen M/AMG (klavertje) sticker o.i.d. en/of rode remklauwen, het is (aardig subtiel) een bumperpakketje met een sportiever stuurtje en korter schakelpookje. Bovendien, de pakketten zijn (bij BMW iig) vooralsnog ánders dan de échte M modellen. Desalniettemin vind ik dit best wel strategisch van Alfa Romeo..
@kaasboerin: Nouuu M sportpakketjes worden tegenwoordig ook volop gelabeld hoor. Sierlijsten etc. Audi doet het al een hele tijd met de S-line stickertjes. Volvo met haar R-design. Snap je punt wel hoor daar niet van.
@E34M5Touring: Ja, is ook zo idd.. Ach ja, marketing, marketing.. Als ze maar geen grote M stickers op ’t exterieur van 114/316’tjes gaan plakken…
@kaasboerin: Dat doet de 6e eigenaar wel joh :-)
@E34M5Touring: Dat klopt helemaal, maar af-fabriek?? Het zit normaal op auto’s waarvan zij willen weten dat die dik/sportief zijn.. Waarom dan op ‘schattige’ massa-productie/budget koekblikjes plakken, zo verkloot je het imago van dat logo, niet? Ik denk ook dat huidige eigenaren van een échte klavertje balen..
@kaasboerin: Ahh dat valt wel mee hoor. Zijn zat alfa owners die het doen. Tuurlijk heb je er wel is een ‘Purist’ tussen zitten die het niks vind.Maar dat heb je bij de M club ook. Kreeg een keer commentaar over mijn ‘niet orignele autotelefoon’, het vervelende voor die beste man was dat deze gewoon via het officiele BMW kanaal was gedaan en dus BMW original was.
@E34M5Touring: Autotelefoon? Dat vind ik wel héél erg ver gaan.. Overigens haal ik ook vrijwel alles OEM.
@kaasboerin: Ach hij had wel meer te zeiken. Zo zouden de spiegels niet origineel zijn maar die zijn vanaf 94 pas overgegaan op de welbekende E36 M3 spiegels. Ach, de beste man reed een 84er 318i (wel in showroomstaat btw ding had 46k gelopen ofzo) en moest ff zeiken. You know the drill right. ;)
@E34M5Touring: De gemiddelde kinderachtige eigenwijze fanboy zo te horen.. Al scheet je dagelijks op ’t dak, men doet met hun eigendom wat die wil.
@kaasboerin: Ach je hebt ze overal. Heb op een show een keer meegemaakt dat een mannetje van een jaar of 70, een aantal deelnemers ging vertellen dat ze geen liefhebbers waren…..want die auto’s waren toch niet gepoetst en netjes. Maat….IEDEREEN komt hier naar toe RIJDEN met die auto!!! Die gingen meteen na een rit op een veld om tentoon te stellen. En die man maar zeiken. Whahahahaha wat kom je hier doen dan. Iedereen moest er een beetje om lachen.
@kaasboerin: rode remklauwen kun je toch bij alfa ook bestellen op de minste versie?
@jordy14: Rode remklauwen zijn met het sportpakket bij te bestellen, maar het sportpakket is meestal ook enkel leverbaar op de zwaardere diesels en benzines.
@linuxxx: thanx!
Gelukkig staat er duidelijk “sportiva” voor het klavertje om verwarring te voorkomen.
En ach is dit niet hetzelfde als “S-line” of M-line”.
Alleen wordt er dan niet gezeurd over “show en no go’.
@jrk68: Door mij wel hoor :-)
dat interieur kan ik me nog iets bij voorstellen, daar kijk je toch het meest tegenaan / zit je het meeste op.
Maar 18″ voor je koffiemolentje….neem dan gewoon andere buren.
haha heb ook een 1.3 JTDm en heb hem wel wat sportief aangekleed, omdat ik dat mooi vind staan,(sideskirts alu instaplijst en er zit al standaard een difuser achterop) maar een klaverblad op je ecodiesel vind ik wel wat ver gaan hoor!
@stekel: Hoezo, ik heb ze ook op mijn 147JTD 16V. Kan prima, aangezien de meeste 2.0TDI S lines hem toch niet bijhouden.
@E34M5Touring: ja oke, maar dat is toch geen ecodieseltje die de sprint naar honderd in 12 seconden doet?
@stekel: True, maar toch. Ik vind ze mooi staan namelijk. Ach en zo’n Mito rijd verder prima dus waarom niet?
@E34M5Touring: S-lines zijn ook show maar geen go…
Snap de ophef niet zo. Zoals @Hubert: al zegt, elk merk doet het. Ik zie veeeeeel meer 520i’s met M pack dan dikke motoren. Kijk naar Volvo met de Drive-e modellen. Zo’n Mito leent zich gewoon goed voor dit soort pakketten.
@E34M5Touring: Ik denk dat het feit dat er klavertjes op worden geplakt de grootste ergenis/teleurstelling is..
@kaasboerin: Zoals ik al zei heb ik ze er ook opzitten. Vind het wel cool staan.
@E34M5Touring: Vind je dat dan niet ‘fake’?? Ik bedoel, het zit normaal op zeer dikke Alfa’s.. Overigens ik heb er niks op tegen als iemand dat zelf doet hoor.. Maar af-fabriek, daar hebben heel veel mensen wel wat op tegen, dat zie je wel aan de comments.
@kaasboerin: Nee hoor. Het is gewoon een Logo uit de racegeschiedenis van Alfa. Ik vind dat prima kunnen. Ik had geen M logo’s op de BMW, stoorde me er niet aan en het helpt het sleeper image van de auto. Maar persoonlijk vind ik het wel mooi staan. Zoals die kleine in de grille. Ach het blijft persoonlijk. Oordeel zelf zou ik zeggen: http://www.autojunk.nl/2012/06/my-new-car
@E34M5Touring: Mooie bak en een échte vette kleur. Ook deze velgen vind ik altijd mooi op bijna elke Alfa.. Zal vast wel spuiten zo’n ding. Heb wel eens mogen vernemen dat die JTD blokkies goed waren? Oh, en sorry buddy, maar stickert had ik er persoonlijk wel afgelaten, maar joh, dat is zo persoonlijk allemaal.
@kaasboerin: I know, no worries! Ja loopt goed hoor t’is een 150pk diesel met ik meen 360nm ofzo. Das maar 40 minder dan de M :). En hij is full options, leer etc net een tonnetje gelopen. Ti onderstel dus rijd als een kart.
@kaasboerin: Dat baseer jij op de comments op autoblog? De gemiddelde autoblogger heeft nog niet eens een fiets. Die roepen sowieso maar wat. Dat weet je toch.
Iedereen met een alfa, doet toch alsof hij een snelle auto heeft?
@desoper:
Zo ben jij ff in de war.
Alfa is geen VW.
gelukkig zie je het nog altijd aan de uitlaten, de dubbele uitlaat blijft alleen op de echte QV en sterkste diesel van de guiletta begrijp ik namelijk? Aan de nadere kant jammer dat het niet een optie is gezien het zoveel beter staat
Grappig ook dat je op die manier dikke looks kan combineren met lage bijtelling. Soort van gesubsidieerd doen alsof je echt wel snel kan zijn.
Het is voor mij vooral erosie van je hoge-marge topmodellen, maar blijkbaar is er meer te verdienen aan de wannabe’s met zo’n packages dan de paar fanatiekelingen die voor de real deal gaan.
Ik zou in ieder geval anytime meer investeren in de echte hardware dan in de tupperware.
De frustratie druipt van dit artikel af. Erg jammer als je het mij vraagt. Zoals hierboven al door meerderen wordt aangegeven, BMW heeft een M-Line, Audi de S-Line, Volvo de Sport-line.. en ga zo maar door.
Nu Alfa ook met iets dergelijks de klant tegemoet komt is het een devaluatie?
Ik zou er zelf ook absoluut nooit voor kiezen om met een QV batch op mn 1.0 te gaan rijden, zo heb ik eveneens een aversie jegens M batches op een 316. Maar als er toch mensen zijn die dit mooi vinden? Waarom niet?
Ziet er wel leuk uit, dit schaap in wolfskleren, maar je staat wel voor lul na het stoplichtsprintje…
Ik vind dit artikel weer een typische autoblog post. Mogen dan alleen de topuitvoeringen er sportief gaan uitzien? Dingen zoals die Alfa hierboven zien er best goed uit!
Van aftermarket tuning en velgen ben ik geen grote fan maar met dit is toch absoluut niks verkeerd?
“Ohnee, sportversie met slechts 140pk”
In zo’n klein ding??? Waarschijnlijk rijdt de schrijver van dit artikel zelf rond met een Golf dieselstoof die wss met moeite de 110pk overschrijdt. Ik zie echt het probleem niet. Dat zijn dezelfde autoliefhebbers die schreeuwen dat je enkel met een 6-in-lijn in een BMW mag rijden, etc, etc… Wat een onzin man
On-topic: Ziet er echt niet verkeerd uit! Zou zelf nooit een Alfa kopen maar ze hebben best wel een goede designrichting gekozen. Kennis heeft een Alfa 159 en ik ben geen grote fan van dat interieur maar dit interieur ziet er echt niet slecht uit! (Wel serieus een stukje ‘Duitser’ getint natuurlijk)
Autoblog en pk”s , veel verder gaat het ook veelal niet . nou ja Audi dan..
€ 1350,- is niks te veel als er die wielen bij zitten in elk geval.
@jack_abarth: Dat viel me ook al op, de meest fugly kleine velgies bij BMW kosten al minimaal 1500….
@kaasboerin:
Ik heb een keertje bij de Alfa geinformeerd voor een setje 18″ QV wielen van een Mito voor onder m’n Abarth. Daar vroegen ze toen 1.800,- excl. banden voor.
Het is dan ook bij informeren gebleven.
@jack_abarth: Valt toch keigoed mee? 450 euro per velg?
Ik ga een extra setje BMW velgen bestellen voor tijdens de wintermaandjes (rij nu met de 19 M’s eronder die er standaard onder zaten) en die kosten 700 excl. band als je ze los zou bestellen bij BMW individual.
Ik vind 450 excl. band heus niet zo verkeerd voor een 18′ velg.
Ziet er nog wel grappig uit.
Als mensen dit mooi vinden, wat is dan het probleem?
Hard rijden mag en kan je hier toch niet, maar aan een beetje aangekleed uiterlijk kun je desondanks nog steeds plezier beleven. Plus, wat Jack Abarth al zegt: zo’n pakket biedt relatief veel waar voor zijn geld. Kruis een paar opties aan en je zit al snel boven dat bedrag.
En oh ja, die dieseltjes laat je voor iets minder dan €500 even chippen, dan heb je er zo 20% vermogen en bijna 25% koppel bij.
Ik zeg doen!
Wel een duur pakketje?
@meneersander: Duur? koop eens een aftermarketsetje met deftige banden en je bent er dik over.
Dit soort pakketjes zijn nog altijd voordeliger dan later zelf aftermarket zooi eronder zetten.
Weetje: Het OPC+ pakket voor de nieuwe Astra OPC bestaande uit OPC sideskirts, grote OPC dakspoiler en de 20” jetsers (overigens lichter dan de standaard 19”) kost je maar 895 incl. btw extra.
Dit is toch de perfecte kleurencombinatie, @vanquish ?
@ytrewq: Jaja, jij snapt ‘m! ;)
Ik baal er wel van dat de GTAs niet meer worden uitgebracht maar men 2 cylindertjes gaat uitbrengen in een Alfa en die dan opleuken. Armoediger kan het haast niet.