Parkeerdienst Schiphol misbruikt klantauto’s voor privéritjes

Auteur: , 70 Reacties

Weinig mensen zijn er happig op hun autosleutels aan een wildvreemde mee te geven, en mede met de volgende ontdekkingen in de hand begrijpen wij dat volledig.

Klassieke autoleen-move

Parkeerdiensten waarbij je niet je eigen sleutels houdt, maar deze afgeeft zijn gebaseerd op vertrouwen. Echter, een oud spreekwoord luidt: vertrouwen is goed, controle is beter.

Nadat mensen die gebruik hadden gemaakt van parkeerdiensten als Qube Valet en P7-zelfparkeren een aantal onverklaarbare boetes binnen kregen rees er twijfel over de diensten, en dus werd Omroep Max ingeschakeld, die op onderzoek uitging. Na het overhandigen van de sleutels werden de auto’s gevolgd, en wat bleek: auto’s werden voor eigen ritjes gebruikt, en een Q5 werd zelfs als pendelbus voor andere klanten ingezet.

Tijdens de privéritjes werden snelheden van 180 km/u aangetikt, en ook stonden de auto’s niet ergens bewaakt, maar gewoon midden in een woonwijk in 020-Gaza. Als de klanten een dashcam hadden, dan waren deze acties mooi allemaal geregistreerd.

Wie bovenstaade graag in beeld en geluid terugziet, kan dit vanavond om 20:30 op Ned 1 doen, in het programma Groeten van Max (of later via uitzending gemist). De directeur van de parkeerdiensten heeft overigens geen goed woord over voor de producenten: volgens hem wordt er een vertekend beeld geschetst en gaat hij aangifte doen. De beelden vanavond zullen ongetwijfeld voor zich spreken. (via)

Ach, er werd dit keer tenminste niets gestolen..

UPDATE 1: de valetfaalhazen van Qube Parking (lol @ reviews) zijn er meteen mee gestopt. Schuld van de media!

UPDATE 2: en ze zijn terug!



70 reacties

Als je auto je lief is maak je geen gebruik van valet parking. In filmpjes en in het echt al vaak genoeg gezien hoe er gejakkerd wordt.
Maar het verhaal hierboven slaat alles.
Was toch al eens eerder in het nieuws?
@gezondverstand: je nickname zegt het al, je gezonde verstand leert al dat je nooit van dit soort services gebruik moet maken. Ik werk zelf op Schiphol en als ik de busjes van de Valet parking zie rijden dan durf ik dus echt niet mijn eigen auto bij hun achter te laten.
Mensen die met een auto naar Schiphol gaan zijn sowieso dom. Ga gewoon lekker met de trein, je komt exact op de juiste plek aan en je betaalt je niet helemaal scheel.
@stfu: mensen die denken dat je overal vandaan met de trein kunt zijn dom.
@lekbak:
Wij bellen gewoon schele Arie, een WIA -mannetje met een busje.
Geen gezeik met die trein die nooit op tijdk komt en dat van een plek waar je niet bent.
Geen gesjouw met koffers, meurende irritante medepassagiers en hij haalt je gewoon op en levert je weer thuis af voor een krabbel.

Zo hoort de participatiesamenleving te rollen….
@jrk68: Pas op dat je mannetje niet door TCA (of de fiscus for that matter) van de weg gebeukt gaat worden dan
@jrk68: dat doen mijn familieleden in Friesland ook. Het kost ongeveer 200 euro om met een busje gehaald en gebracht te worden met een man of 4. Daarvoor kan je niet 2 kennisen vragen om je naar de trein te brengen (half uur heen, half uur terug) en halen. En dan ook nog eens gaan ergeren aan de trein.
@lekbak: tja wie zo gek is om helemaal in friesland te gaan wonen vraagt ook wel om (ovenbaar)vervoers problemen..
@lambo4all: tja, zo heeft elke plek wel een nadeel. Ik woon nu half gedwongen in delft (ivm tu) maar zodra dat klaar is ben ik weer weg naar het platteland. Ik persoonlijk kan letterlijk niet een voordeel bedenken van het wonen in de randstad.
@lekbak: wacht maar tot je een baan hebt/zoekt
@lekbak: ach ieder zijn ding zullen we maar zeggen, zat ook een hintje sarcasme in mijn comment. Zelf ben ik wel iemand die het heerlijk vind om uit zijn huis op straat te stappen, om dan max 20min door de amsterdam te fietsen naar de plek te zijn waar ik naartoe wil. dat kan de supermarkt, school, mijn vriendin/vrienden of werk zijn, alles lekker dicht bij elkaar en onderweg verveel je je nooit!
@lekbak: je kunt ‘m voor 150€ bij Schiphol Valet Parking voor een maand parkeren… Rijden ze ‘m ook nog goed in voor je…
@lekbak: klopt met uitzondering natuurlijk van schiphol…
@lekbak: Nee, maar mensen kunnen je toch even afzetten op het station?
@dutchdriftking: mensen kunnen je afzetten op het station ja, maar niet even. Woontplaats ouders naar Leeuwarden station is 25 minuten rijden. Het kost dus een uur om iemand weg te brengen en weer om ze op te halen. Een enkeltje schiphol kost vervolgens 24.90 per persoon. Met 4 personen kost het als je mazzel hebt ongeveer 200 euro om met een busje van en naar schiphol gereden te worden. Het zelfde als met de trein dus. Maar dan is het van deur tot deur en duurt het een kleine 2 uur ipv een dikke 3. Dit geeft volgens mij wel aardig aan hoe onhandig, duur en achterhaald het openbaar vervoer is in Nederland.
@lekbak: het openbaar vervoer is prima in Nederland, als je tenminste net als de politiek Nederland tot de randstad beperkt.
@stfu:
Ja, fijn als je rond 03.00 landt op Schiphol en naar huis wilt…..
@desjonnies: U woont ergens in het boerenland? De treinen bij Schiphol rijden om 3 uur ’s nachts gewoon hoor.
@stfu: die rijden niet om 4 uur.
@stfu: Laatste keer dat ik checkte was het ongeveer de helft goedkoper om benzine te verstoken en de auto een week te parkeren, dan om vier personen (waarvan twee kinderen, dus met korting) met bus en trein te laten reizen.
-edit: nutteloze bijdrage-
@stfu: ik geloof niet dat geld een issue is bij die lui die aan valet parking doen, de Q5 in de tekst spreekt al voor zich.
@marinepower: Dat je geld hebt voor een Q5 betekend niet dat geld gratis is……
@dutchdriftking: Mooi gesproken! Het is inderdaad niet per definitie zo dat je met een dure auto gelijk geld als water hebt..
@marinepower: De Q5 was een “undercover” auto van omroep Max….
@stfu: Ok, ik corrigeer mijzelf: sukkels die niet met de trein gaan OF iemand die ze brengt/haalt.
@stfu: mijn vader 2 weken terug van Breda naar Schiphol moeten brengen. Zijn trein reed niet :s OV is gewoon een ramp. Hij gaat ook dagelijks met de trein naar werk, vaak genoeg vertraging, treinuitval, stilstaan in een weiland.
Sukkels, ik zou altijd een dashcam in mijn auto hangen.
@casperfcb: Die halen ze net zo makkelijk er weer af.
@berlinetta: dan weet je toch ook waar je aan toe bent?
@berlinetta: Ja, dan wordt het anderen koek. Dan kom ik toch eens een praatje maken met die mensen daar. Gelukkig kan nu alleen nog mijn fiets omwaaien. ;)
@casperfcb: Een GPS-volgsysteem lijkt me zinvoller…
@potver7: Ik heb net 2 minuten proberen te googlen naar een lijst van welke merken de optie hebben om je gereden route te bewaren (automatisch). Kon niet zo snel een artikel vinden.
Maar t lijkt me software technisch een niet al te moeilijke oplossing.
En ja, BMW of Audi weet dan ook waar je hebt gereden, hoe hard, je verbuik etc etc; maar in dit geval is het wel handig.
@gregorius: Volvo On-Call
@volkswagena4tdi: van Tracker Network (pty). Zuid Afrikaans bedrijf. Zie dat ze t ook voor Infiniti hebben. Verder is het een k*tsite, dus heb ik m weer afgesloten.
Gaat dus blijkbaar via telefoon (gsm/gprs) netwerk.
@gregorius: Corvette’s hebben een “Valet Mode” waarbij het vermogen beperkt wordt, en er beelden van de rit en de cabine gemaakt worden.
@Mairsil: Zal dan wel veel voorkomen in Amerika…
@dennisjuh95: heel veel auto’s hebben dat. BMW heeft ook valet sleutels waarmee alleen de bestuurders deur geopend kan worden. De overige deuren en de kofferbak blijven gesloten.
@potver7: met de volgende gps tracker heb ik goede ervaring. De route van de afgelopen dagen word bijgehouden en je kunt er een prepaid simkaart in stoppen. Traceren gaat via web of via app. Af en toe de batterij opladen en alles is top.
http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-no-retail-box-tk-star-tk909-pet-gps-gsm-gprs-tracker-device-can-insert/32267122024.html
(from AliExpress Android)
Kl**tzakken! Gewoon afblijven van andersmans spullen. Zo moeilijk is dat toch niet?!
@philipf: laat dat nou net volledig tegen valetparkeren ingaan.
@mielie: je snapt hopelijk wel wat ik bedoel. Als je in een auto van iemand anders stapt, ga je daar normaal mee om. Zet je hem ergens neer en daar blijft ie staan totdat de eigenaren terugkomen. Want dat is hoe het hoort.
@philipf: Enig idee van het profiel van de gemiddelde valet-guy in Nederland?
Het is een mix van 2. 1: Grootste gedeelte zijn onder-opgeleide jongeren tussen de 18 en 20. Het type dat prefereert om straattaal te spreken en dat kleding met erg opzichtige merkjes erop draagt. Een petje en een Mediterraans uiterlijk is bij het grootste gedeelte ook aanwezig. Deze jongens staan hier voor minimum loon. Om 2 redenen: makkelijk werk met je vriendjes en omdat ze in mooie auto’s mogen rijden. “Jonguh, die Porsche kon ik gewoon naar 170 boeken in op dat stukkie”.
Groep 2 bestaat uit studenten. Dagje en/of avond auto’s parkeren betekent geld erin ipv geld eruit (aan studieboeken natuurlijk). Ondertussen kunnen ze lekker whatsappen etc. En dat is een groot voordeel tov studentenbaantjes waar je de hele dag bezig bent met onzin.
Deze groep hoopt dat er minder personen van groep 1 bij zijn, omdat ze anders geen kans hebben om de mooie auto’s te mogen rijden.

Dus wat verwacht je dan?
@gregorius: Ik verwacht dat die mensen het werk doen waarvoor ze betaald worden. Net zoals (bijna) iedereen dat doet. Maakt mij niet uit hoe je eruit ziet, waar je vandaan komt of wat voor taal je spreekt. Ik verwacht gewoon dat ze normaal met je spullen omgaan.
@philipf: Maar je weet ook dat die verwachtingen nooit waar zijn…
Je moet ook echt alles in je reet steken hier.
“De directeur van de dienst heeft geen goed woord over voor de producten.” Meestal als de directeur hard van stal blaast in dit soort gevallen, is het alleen maar een bevestiging van de verdenking dat er wat mis is.
Maar goed, als je verhalen hoort van wat die valet-poeple met je wagen doen, dan is het om van achter over te vallen. Op schiphol kan je t makkelijk ontwijken. Maar als je bijvoorbeeld naar een event gaat en je hebt een parkeerkaart van te voren gekocht en opeens blijkt het dat Mo of Jantje jouw auto gaat parkeren ipv dat je dat zelf mag doen. Dan zou ik dus ook niet blij worden. Maar wat doe je? Draai je om?
@gregorius: Zeggen dat je ‘m zelf lekker parkeert.. En anders kunnen ze m’n rug op en stuur ik een leuk mailtje naar de organisatie met eis onkostenvergoeding (invl benzine) :).
Mits het nergens vermeld stond uiteraard…..
@gregorius: ja, ik zou omdraaien. Desnoods zelf ergens parkeren en een paar km lopen.
Erg slecht dit, ik zou zelf dan ook nooit mijn sleutels uitgeven aan een wildvreemde.
Is geen nieuws dit, is al een keer op TV geweest. Bij Kassa volgens mij.
Vanuit mijn chauffeursbedrijf organiseren we vaak valetparking bij evenementen en feesten. Ik vertrouw op mijn chauffeurs en als controle – vertrouwen naar de klant – noteren we direct de km. stand van de auto, ook weer bij teruggave. Op briefje staat gereden afstand naar P-plaats en terug. Klant centraal stellen en misbruik uitsluiten. Probleem opgelost lijkt me.
@sld87: Ja inderdaad, bijhouden en verantwoorden van de km-stand lijkt me toch een simpele manier om het vertrouwd te houden.
Nooit, nooit je sleutel afgeven!
Als je geen twee originele sleutels kunt overleggen betaalt de verzekering vaak niet uit bij diefstal.
Een veel te groot risico voor die paar tientjes die je bespaart!
@turbotoll: Als jij kunt aantonen dat je de sleutel heb overgedragen aan een parking bedrijf zal je heus wel de verzekering om een nieuwe kunnen vragen.
@clarkson: Nou nee, dan is het hopen dat de valet parking service een goede aansprakelijkheidsverzekering heeft (wat mij niet het geval lijkt, aangezien er veel beunders tussen zitten).
Ach wat is mis met ouderwets brengen? Ik zal dus van ze lang zal ze leven mijn auto nergens op Schiphol parkeren.
Toch een humor dat Wouter op de achtergrond zegt dat hij even een rondje gaat rijden op het moment dat ik lees dat er gewoon privé ritjes worden gemaakt met andermans auto’s. (Jep, weer die bug) #iOS
Gewoon je kilometerstand noteren en aangeven dat er een voertuigvolgsysteem aanwezig is (hoef je niet te hebben, maar het schrikt wel af). Radar had geloof ik ook al eens een keer aandacht besteed aan dit probleem, met een A8 als lokvoertuig. Ding ging van hop naar her op verschillende onbeveiligde parkeerplaatsen van bedrijven op Schiphol.
En dan van de belastingdienst een stevige naheffing krijgen omdat de ritten niet in de administratie terugkomen :-)
Steeds meer auto’s, zeker in de duurdere segmenten, hebben een zg. “Valet Mode”.

Mijn Model-S heeft dat ook. Die activeer je met een pin-code en dan heeft de auto sterk gereduceerd vermogen, kan het handschoenenvakje niet meer open en zijn alle vertrouwelijke dingen zoals je Mediatheek, adresboek etc. etc. disabled.
Bovendien kan je de auto, standaard, volgen met je telefoon, incl. waar en hoe snel het rijd etc.

En toch geeft ik de sleutel niet af. Call me old fashioned en een “gebranntes kind” maar ik doe het gewoon niet. Die gasten interesseren sich echt “scheissdreck” voor jouw auto…
Ik laat mijn vrouw niet eens in mijn auto rijden, laat staan zo’n figuur!
Dit is niet nieuw, er is bij Radar ook al vaker aandacht besteed aan parkeerdiensten bij Schiphol, die auto’s op niet afgesloten terreinen, of zelfs thuis in een woonwijk parkeren. Waarbij er ook verhalen langskwamen van auto’s die werden uitgeleend of zelfs verhuurd voor trouwerijen!

Weet goed met wie je in zee gaat, google eerst even op ervaringen van andere gebruikers en noteer zoals eerder gezegd de kilometer stand (en doe dit ook in het zicht van de persoon die de auto meeneemt, zodat het voor hem/haar ook duidelijk is dat met jou auto niet gesjoemeld moet worden).
hmmm, had een beetje al het idee om mijn auto komende vakantie met zo’n valet service mee te geven. Parkeerkosten zijn lager dan op langparkeren op Schiphol, direct uitstappen voor de vertrekhal, ik zag het wel zitten. Verders nog mensen die ervaring hebben met deze service? Gaat ‘m als ik dit verhaal lees niet worden in ieder geval…
020-Gaza. Bah.
Niemand trouwens die zegt:
Coole pic: Ferris Bueller’s day off.
Vette film, en wat was ik verliefd op Mia Sara.
Voor zover ik weet zijn dit de “niet-officiële” parkeerdiensten, dus die niet door Schiphol zelf worden aangeboden. Dit zijn inderdaad (over het algemeen) cowboys die het niet zo nauw nemen.
Ik maak bij zakenreizen wel eens gebruik van het valet-parking van Schiphol zelf (te boeken via de officiële website) en heb daar nog nooit iets raars meegemaakt. Maak wel een foto van de meterstand en als ik ‘m ophaal dan zie ik maximaal een paar km verschil die volledig logisch te verklaren is.
Ik denk dat ook in dit geval het niet zo slim is om voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten… ;)
Overigens, voor korte trips is het vaak voordeliger om gewoon je auto op kort parkeren te zetten. Tip: ga naar P2, rij helemaal naar boven, dan kun je zeer dichtbij parkeren en heb je maximaal 5 minuten looptijd naar de vertrekhal.
Ik werk zelf als studentchauffeur en mijn klanten vertrouwen mij ook alleen in hun eigen auto, daar heb ik dan ook nooit misbruik van gemaakt. Ik zou overigens zelf mn auto nooit inleveren bij die gekleurde schoffies
Tja das ook best logisch en te verwachten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).