• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Parkeervergunning in Amsterdam 10x te goedkoop

Auteur: Dennis, gepost 5 november 2009 om 08:58 – 44 Reacties

Parkeren in Amsterdam

Deze zomer schreven we nog dat het parkeren in Amsterdam het duurst ter wereld is. De parkeergelden zijn in Amsterdam goed voor ongeveer een kwart van alle inkomsten uit gemeentelijke heffingen. Wie de pech heeft in Amsterdam te wonen (je doet het jezelf aan), kan een parkeervergunning aanvragen. Deze kost een Amsterdammer gemiddeld zo’n 0,80 eurocent per dag, maar drie economen van de Vrije Universiteit hebben berekend dat dit ruim 10 keer te goedkoop is.

Door lange wachtlijsten duurt het al meer dan drie jaar voordat iemand eindelijk een vergunning krijgt. Uit het onderzoek blijkt dat mensen bereid zouden zijn om 8,55 euro per dag te betalen voor een vergunning, ruim het tienvoudige dus. Dat is bovendien nog altijd veel goedkoper dan de 5 euro per uur die de parkeermeters tegenwoordig eisen.

Verder blijkt uit het onderzoek dat huizen met een parkeerplek op eigen terrein 7 procent meer waard zijn. Huizen in stadsdelen met een wachtlijst voor een vergunning zijn gemiddeld zelfs 12 procent meer waard. In wijken waar het betaald parkeren wordt ingevoerd, ziet men een waardedaling van 3,7 procent. Huiseigenaren die vanwege de parkeerproblematiek om parkeermeters vragen, schieten zichzelf dus behoorlijk in de voet.

De onderzoekers becijferde eveneens dat mensen jaarlijks 473 euro zouden overhebben om niet eindeloos lang rondjes te hoeven rijden op zoek naar een vrije parkeerplek. Omgerekend is dat 1,30 euro per dag. Dat lijkt niet veel, maar bij een jaarinkomen van 70.000 euro, gaat het wel om 0,7 procent van het bruto inkomen. Vakbonden protesteren geregeld voor minder. (via: z24)

Ook interessant!

  • Parkeerwekker tackelt scanauto's
    Parkeerwekker tackelt scanauto's met privacywet
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam
  • De duurste parkeervergunning van Nederland
    De duurste parkeervergunning van Nederland
  • Tesla buitenspiegels massaal gejat in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, parkeren

Vorig bericht: « De toekomst van Chrysler (met dank aan Fiat)
Volgend bericht: speedART Porsche Panamera PS9-650 »

Lees Interacties

Reacties

  1. jemoeder zegt

    5 november 2009 om 09:11

    schaarste creeren is geld verdienen, het failliet van de bv nederland is in aantocht hoi.. hoi! Gelukkig word er wat verstandiger omgegaan met het verstrekken van studiebeursen, te veel door gestudeerde idiooten leidt tot wanbeleid en ideen.

    Login om te reageren
  2. DJD zegt

    5 november 2009 om 09:13

    Heerlijke studenten hebben we tegenwoordig toch. We hebben de duurtste vergunning ter wereld, “He jongens, dat kan duurder!”

    Login om te reageren
  3. tha_rizzo zegt

    5 november 2009 om 09:27

    Ook cijfers zijn te manipuleren.

    Ik ben echt zo blij dat ik niet in A’dam woon

    Login om te reageren
  4. Neptukker zegt

    5 november 2009 om 09:37

    Omhoog die tarieven in 020; Ajax heeft zijn centjes verbrast dus Jobje moet bijspringen. Tnneltje boren is beetje duur; ach laten we de automobilist melken.
    Zou iedereen in A’dam overwegen om naar Almere te verhuizen als het duurder wordt of is het niet zo erg?

    Login om te reageren
    • toyota prius zegt

      5 november 2009 om 15:13

      @Neptukker: Almere is wel een overgang… daar moet je voor 110% achter staan ;)

      Maar blijkt maar weer dat de heren economen, dit uit een ander perspectief zien dan de gemiddelde Jan Modaal, die tegenwoordig, allee moeite heeft om zijn broek om hoog te kunnen houden.. Ik hou niet zo van dit elitair gezeik. Want Jort uit Zuid kan het wellicht betalen, maar John en Ali die aan de Haarlemmerstraat wonen, ja voor hun wordt he moeilijker. is het dan tegenwoordig zo moeilijk om minder naar marktwerking te kijken en meer naar een sociaal maatschappelijke niveau??

      Login om te reageren
      • Laurens zegt

        5 november 2009 om 15:48

        @toyota prius: Wat een jaren 70 gezeur kraam je uit. Jort zal je niet in een Prius zien. Wordt derhalve dubbel gepakt, nee driedubbel, want krijgt ook al geen huursubsidie op zijn binnenstadspaleisje. Dit land is echt alleen voor minima het walhalla, gelukkig leven ze aantoonbaar korter ;-)

        Login om te reageren
        • toyota prius zegt

          5 november 2009 om 15:58

          @Laurens: Hee, maar Jort rijdt toch in een Land Rover.. ;)
          Maar waar ik op doel, is gewoon een groep van kleine zelfstandige en middenklasse.. mi moet het altijd maar van hun komen. En soms kijk ik nog wel eens met wee moet terug naar de jaren 70. Destijds waren mensen wat minder individueel en veel meer strijdvaardiger. Maar ben het met je eens, de minima, daar zijn zoveel instanties, en organisaties voor… dat is de minst vergeten groep…

          Login om te reageren
      • lincoln zegt

        5 november 2009 om 16:02

        @toyota prius:
        ik weet ZEKER dat daar een subsidie potje voor bestaat ..
        btw .. als Amsterdam zo,n “dure” stad is ..
        wat hebben armoezaaiers er dan te zoeken ??

        Login om te reageren
        • toyota prius zegt

          5 november 2009 om 16:14

          @lincoln: Simpel, bijvoorbeeld, als je daar een eigen toko hebt. en dan doel ik op een kleine onderneming, dan kan je dat al te moeilijk verhuizen. Als je nagaat, dat een groot deel van de eenmanszaken de eigenaren een inkomen hebben van rond het minimum. Dan vraag je je af, waarom begin je een eigen bedrijf. Als je niet meer mee kan doen met het normale arbeidsproces ivm leeftijd, achtergrond. Dan heb je geen andere keuze.
          En heel eerlijk… Ik begrijp sowieso niet wat je in Amsterdam te zoeken hebt… Armoezaaier of niet, er zijn veel leukere steden..

          Maar je hebt gelijk voor, mbt subidies. Als je als ondernemer kan aantonen dat je in moeilijkheden zit, dus met je inkomen beneden, bijstandsniveau. Dan kan je ondersteuning krijgen van de gemeente. Mijn fout..

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            5 november 2009 om 16:20

            @toyota prius ..
            tis idd op vrijwel elk punt een ongezonde stad ..
            nooit eens een “grote opruiming” of “raffinage proces” ..
            altijd maar ziektes laten zweren of bestrijden met andere ziektes ..

            Login om te reageren
            • toyota prius zegt

              5 november 2009 om 16:26

              @lincoln: helemaal met je eens, het echte lef voor vernieuwen en verbeteren ontbreekt, een ieder die er de scepter zwaait.. Alleen maar halfbakken idieen, zoals jij het goed verwoord.

              Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    5 november 2009 om 09:38

    Kijk, als je de hogere inkomens de stad uit pest, loop je ook alle andere belastinginkomsten en bestedingen mis. Maar goed, nu subsidieer je indirect de bijstandsmoeder met suzuki alto, die stemt dan wel links maar de begroting krijg je er niet sluitend mee.

    OT: IAm compromis, marktprijzen om wachtlijsten weg te werken, en parkeer subsidie voor de minima…

    Login om te reageren
  6. Mairsil zegt

    5 november 2009 om 09:41

    @DJD
    Wel een beetje goed lezen. We hebben de hoogste parkeertarieven. De prijs van vergunningen staat in geen verhouding tot het parkeertarief aan de straat of de waarde van eigen parkeerruimte bij een huis.

    Login om te reageren
  7. Potver7 zegt

    5 november 2009 om 09:47

    Mja… dus als de parkeervergunningen 10x zo duur worden, gaat de waarde van huizen in vergunningsgebieden nog verder naar beneden (behalve van huizen met parkeerplek op eigen terrein, daarvan gaat de waarde nog verder omhoog). Maar dat zijn die economen vast vergeten te vermelden.

    Plus dat er waarschijnlijk een stuk of drie mensen zullen zijn die dan denken “nou als het zo duur word, dan verkoop ik de auto wel!”. En de gemeente ziet dat dan vast als milieuwinst.

    Login om te reageren
  8. Susp1cious zegt

    5 november 2009 om 09:49

    Dan kunnen we ook nog stellen dat 70.000 euro 2,33x modaal is. Dat is dus een salaris dat door de meeste mensen niet wordt gehaald.
    Voor vele mensen die in Amsterdam wonen zou deze verhoging dus een serieuze aanslag zijn op hun besteedbare inkomen. Hetgeen in crisistijd niet aangetast zou moeten worden om nog enigzins de economie te stimuleren.
    Misschien zijn ’t daarom nog studenten. Maar economie moet zoveel breder gezien worden dan zij zich kunnen voorstellen.

    Login om te reageren
  9. Merry zegt

    5 november 2009 om 09:53

    Ja je moet wat over hebben om in de hippe stad te wonen!
    En gelukkig is er altijd wat te doen toch?er zijn toch altijd mensen op de straat en het is er altijd gezellig.
    En gelukkig is er altijd een bar of koffieshop open zodat je al je ellende weg kan drinken en roken!
    3 keer hoera voor Amsterdam!

    Waarom gaat het hier zo vaak over Amsterdam?Amsterdam en auto’s gaan niet samen dat is al jaren zo en zal zo blijven.
    Dus de conclusie: als je autoliefhebber ben heb je niks in Amsterdam te zoeken.

    Login om te reageren
  10. Potver7 zegt

    5 november 2009 om 09:54

    @Mairsil: het idee van parkeervergunningen is dat ze kostendekkend worden verstrekt door de gemeente. De kosten van de parkeerruimte betaal je al via de wegenbelasting.

    (hoe het dan kan dat er behoorlijke verschillen bestaan tussen de kosten van parkeervergunningen van verschillende gemeentes, en zelfs binnen dezelfde gemeente, is een ander punt)

    Login om te reageren
  11. mark zegt

    5 november 2009 om 09:57

    bruto inkomen van 70.000 euro… dat salaris heeft inderdaad de gemiddelde werknemer

    Login om te reageren
  12. borrelnoot zegt

    5 november 2009 om 09:58

    Hier int oost’n des lands gelukkig geen last van haha.

    Login om te reageren
  13. Turbo zegt

    5 november 2009 om 10:01

    Nog meer reden om niet in Amsterdam te gaan wonen.

    Login om te reageren
  14. Geert Schoots zegt

    5 november 2009 om 10:14

    Waren er dan redenen om er wel te willen wonen ;)

    Login om te reageren
  15. Axxx zegt

    5 november 2009 om 10:19

    Ik woon zelf in Amsterdam Zuid. Vorig jaar hebben ze de prijzen van de vergunningen met 21% verhoogt. Dit jaar willen ze het nog een keer met 17% verhogen. Hierbij komen nog alle lokale belastingen en de wegenbelasting.
    maar ja Amsterdam is toch al jaren bezig met de bewoners weg te pesten, dus het viel wel te verwachten.

    Login om te reageren
  16. rpmobilitydesign zegt

    5 november 2009 om 10:41

    Ik woon in Antwerpen (toch ook niet de kleinste stad) en hier is de parkeer vergunning helemaal gratis voor bewoners en zo hoort het ook.

    Login om te reageren
  17. Bert zegt

    5 november 2009 om 11:10

    Ik blijf er zoveel mogelijk vandaan.
    Als je al kan parkeren kan je weer niet met geld betalen en is er net geen chipknip apparaat in de buurt. Binnen 15 minuten heb je al een prent en de tarieven zijn minstens 2X zo hoog als in MONACO!
    In Monaco betaal je maximaal 2,30 per uur.

    Het is gewoon kassa kassa kassa

    Login om te reageren
  18. De Amsterdammer zegt

    5 november 2009 om 11:13

    Parkeergeld is de crackverslaving van de Amsterdamse stadsdelen. Al hun begrotingstekorten worden voor een groot deel opgelost met parkeergeld.

    Het begon met stadsdeel Centrum, daarna heeft het zich als de pest verspreid onder de rest.

    Nu zijn ze verslaafd eraan en kunnen ze niet meer ervan af en hebben ze elk jaar er meer en meer van nodig.

    Login om te reageren
  19. Yellomello zegt

    5 november 2009 om 11:28

    Autoliefhebbers hebben idd niets in Amsterdam te zoeken; mijn zwager woont op de grachten en hij rijdt een blauwe Focus met mos op het dak. Hij heeft overigens wel een parkeervergunning… Prima toch, mensen die wel van autorijden houden gaan gewoon buiten A’dam wonen (zoals ikzelf) en kopen dan een huis met garage waar de klassieker in kan :)
    Amsterdammers blij (met hun fietsen en trams), autoliefhebbers blij.

    Login om te reageren
  20. midasracer zegt

    5 november 2009 om 11:30

    De linkse bestuurders van Amsterdam kennend, bereiden ze nu al een voorstel voor om de parkeervergunningen in stappen duurder te maken na het lezen van dit artikel. Mooi dat ik er niet woon.

    Login om te reageren
  21. Nijntje_ zegt

    5 november 2009 om 12:11

    Schandalig, als bewoner zou je gratis moeten kunnen parkeren!
    Jij woonde er waarschijnlijk toch al VOOOR die belachelijk hoge parkeertarieven er kwamen?

    Login om te reageren
  22. NoStra zegt

    5 november 2009 om 12:17

    Breng die honden daar niet op ideeen!!! Ik ben al 2 jaar aan het wachten op een vergunning. Ik betaal me ook scheel aan bekeuringen die ik oploop in mijn eigen straat voor mijn eigen deur. Nog 4 maanden en dan mag ik hem ook voor 0,80 euro per dag voor de deur neerzetten. Toch blijft A’dam een erg fijne stad om in te wonen, maar parkeertechnisch echt een ramp.

    Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    5 november 2009 om 12:32

    Damn, wat een zakkenvullers. Schandalig.

    Login om te reageren
  24. DafMaf zegt

    5 november 2009 om 12:56

    Ik woon in Utrecht Wittevrouwen, aan de rand van de binnenstad. Laatst zijn de tarieven aan de parkeermeters verhoogd om het autoverkeer te ontmoedigen. Ik denk dan, doe de hele wijk alleen parkeren voor vergunninghouders, dan rijden er alleen auto’s van bewoners. Maar nee. Dus op koopzondag kan ik mijn auto bijna niet meer kwijt.

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    5 november 2009 om 13:10

    als ik een smak geld overhad kocht ik parkeerplekken in 020,
    levert vast meer op dan een spaarrekening :mrgreen:

    Login om te reageren
  26. zimbab zegt

    5 november 2009 om 13:12

    Ik zal wel weer een cijfern**ker zijn, maar 0,80 eurocent is het zelfde als 0,0080 euro hè. Dus het is 80 eurocent of 0,80 euro. :-)

    Login om te reageren
  27. Endlezz zegt

    5 november 2009 om 13:41

    @zimbab, idd, die fout viel me ook onmiddellijk op

    ik denk niet dat veel inwoners bereid zijn om 8 EURO per dag te betalen :)

    Login om te reageren
  28. J0riz0s zegt

    5 november 2009 om 14:09

    Ik woon ook in Zuid en heb gewoon 2 motoren voor de deur staan. Auto heb ik al lang buiten Amsterdam gezet :-)

    Login om te reageren
  29. JB9819 zegt

    5 november 2009 om 14:19

    Geweldig, 9 jaar terug een huis gekocht buiten de randstad met garage en oprit voor 3 auto’s voor 90.000 euries. Amsterdam, mij zie je nooit meer!

    Login om te reageren
  30. De Oerknal zegt

    5 november 2009 om 15:04

    De Groenlinkse-grachtengordelaars willen natuurlijk wel graag hun eigen auto goedkoop voor de deur zetten..

    Overigens liepen de inkomsten door de exorbitant hoge parkeertarieven dit jaar wel scherp terug. Een succes zou je zeggen.. ;)

    Login om te reageren
  31. Hugo zegt

    5 november 2009 om 15:44

    Vooral vrijdag- en zaterdagavond is verschrikkelijk. Dan komen al die Golfjes uit zuid-oost naar het centrum en moet ik vaak meer dan een half uur gefrustreerd rondjes rijden voor een plekje.

    Login om te reageren
  32. Sorcerer zegt

    5 november 2009 om 19:19

    Pfff… het gaat toch niet alleen om economie? Een gemeente hoeft toch niet zo veel mogelijk geld binnen te harken? Een gemeente is er juist voor de burgers! Tenminste, zo zou dat moeten zijn…

    Login om te reageren
  33. Bartes zegt

    5 november 2009 om 19:47

    0.80 eurocent, dus das 0.008 euro. Typo ;)

    Login om te reageren
  34. Cantago zegt

    5 november 2009 om 20:49

    Parkeren moet gewoon gratis zijn… Maarja, ik ben dan ook een autorijder(A)

    Login om te reageren
  35. Jaap BMW650 RRSportV8 zegt

    5 november 2009 om 21:28

    Amsterdam, daar wil je geen zaken doen. Met een grote boog rijd ik er omheen!
    Sorry voor de bedrijven in Amsterdam, moet je maar ergens anders gaan vestigen.

    Login om te reageren
  36. Martijn zegt

    5 november 2009 om 23:23

    Hoppa…belachelijk!
    Duurder maken die handel!

    Zij willen in die kut stad wonen, dan zul je er ook voor betalen ook!
    Kom 1 keer in hele lange tijd in A’dam en door die lui doe je er een uur over om normaal te parkeren…kut stad!

    Login om te reageren
  37. Martijn zegt

    5 november 2009 om 23:23

    gewoon een kut stad…bent gek als je er gaat wonen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North