• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De duurste parkeervergunning van Nederland

Auteur: RubenPriest, gepost 3 december 2021 om 13:02 – 23 Reacties

De duurste parkeervergunning van Nederland

Waar moet je het meeste geld betalen voor een parkeervergunning in Nederland?

Wonen in een dorp heeft het grote voordeel dat je niet hoeft te betalen om je auto bij huis te parkeren. In de stad is dat wel anders. Er zijn meer mensen dan beschikbare parkeerplekken. Om nog maar te zwijgen over dagjesmensen die hun auto in de woonwijk zetten, om te voorkomen dat ze moeten betalen in een parkeergarage in het centrum. Daar is de parkeervergunning voor uitgevonden en de prijzen verschillen behoorlijk per gemeente in Nederland.

Dat beleid is grotendeels afhankelijk van de gemeente. Als een gemeente auto’s het liefste ziet verdwijnen, zal het bezit daarvan zoveel mogelijk ontmoedigd worden. Een prijzige parkeervergunning zet je wel aan het nadenken of je een bijvoorbeeld wel of geen tweede auto overweegt.

Het zal je vast niet verbazen waar de duurste parkeervergunning van Nederland wordt afgegeven. Dat is in onze hoofdstad Amsterdam. Specifiek de Plantagebuurt. Van alle 352 gemeenten moet je hier het meeste lappen, blijkt uit onderzoek van datajournalistiek persbureau LocalFocus. Ieder jaar moeten inwoners van de Plantagebuurt met een auto 568 euro betalen. Het is wel zo dat het enorm scheelt per buurt. Er zijn ook wijken in Amsterdam waar je slechts enkele tientjes op jaarbasis moet betalen.

Van alle grote steden in Nederland is Den Haag vrij mild tegenover de autobezitter. Voor de duurste wijken in de hofstad bedraagt een parkeervergunning 64,80 euro per jaar.

Naast Amsterdam zijn er nog een aantal steden in Nederland waar een parkeervergunning best kan aantikken. Onder andere Utrecht (442 euro per jaar), Sneek (299 euro), Groningen (296 euro), Deventer (292 euro) en s’ Hertogenbosch (286 euro) hanteren prijzige tarieven voor een vergunning.

Fotocredit: flik2punt0 via Autoblog Spots

Ook interessant!

  • Duurste garage van Nederland is 300.000 euro goedkoper
    Duurste garage van Nederland is nu 300.000 euro goedkoper
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: ook in Nederland kan men niet parkeren
  • Zo duur is de duurste parkeerplek ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Koop nu een blubberdikke V8 en verdien daarna pegels met het zwarte goud
  • BMW trekt blik carbon open voor speciale 3-Serie
  • NPO sloopt Amerikaanse auto’s
  • Deze ingetogen Rolls-Royce kostte €766.843!
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, parkeren

Vorig bericht: « Morgan toont eerste schetsen opvolger 3 Wheeler
Volgend bericht: Nieuwe Audi A8 van 141k crasht na één dag [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. O plaat zegt

    3 december 2021 om 13:22

    In België zijn dergelijke prijzen vrij normaal. Zijn er in Nederland ook beperkingen op hoeveel vergunningen je kan krijgen per huis? In Gent kan je bvb er maar één kopen per adres, 2 verdieners en co houders moeten daar maar een garage zien te huren.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      3 december 2021 om 13:33

      @shiva dat verschilt per gemeente, maar het is niet ongebruikelijk dat er een maximum aan zit inderdaad.

      Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      3 december 2021 om 14:27

      @shiva: bij mijn vriendin in Dordrecht is dit het geval ja. Maar het gaat met digid. Als ik daar ingeschreven sta kan het wellicht wel lukken

      Login om te reageren
    • geertt zegt

      3 december 2021 om 14:36

      @shiva: In sommige wijken in Amsterdam kun je maar 1 vergunning krijgen, in andere 2 of 3. En dan heb je daarbij ook nog de wachtlijsten in sommige delen. Een tweede vergunning is dan wel weer een stuk duurder; ik was voor 2 vergunningen in Amsterdam bijna 1100 per jaar kwijt….

      Login om te reageren
      • lebeaunl zegt

        3 december 2021 om 15:32

        @geertt: in sommige wijken mag je geen vergunning hebben maar moet je op eigen terrein parkeren. Bijv op cruquius, Noord en andere delen met projectontwikkeling

        Login om te reageren
        • geertt zegt

          3 december 2021 om 16:35

          @lebeaunl: heb je inderdaad gelijk in. Bij nieuwbouw moeten er parkeerplaatsen ondergronds komen en is het niet mogelijk om de vergunning aan te vragen.

          Login om te reageren
        • tortuga zegt

          3 december 2021 om 18:47

          @lebeaunl: zo zijn er in België ook plaatsen, waar mensen met een garage geen vergunning krijgen. Maar er zijn adertjes onder het gras … waardoor ze dan toch vergunningen hebben verkregen en minder plak kreeren voor anderen in de straat

          Login om te reageren
  2. tinnemans zegt

    3 december 2021 om 13:31

    Zo blij met m’n oprit.

    Login om te reageren
  3. sportabgasanlage zegt

    3 december 2021 om 13:33

    Behalve wat verdwaalde groene partijen, willen gemeenten helemaal niet dat hun populaire melkkoe verdwijnt. Het levert namelijk veel te veel geld op. Dat zal geen enkele wethouder of raadslid toegeven, maar het is natuurlijk wel gewoon zo. Ze merken ook, dat hoe duur je het ook maakt, mensen zijn er van afhankelijk, en betalen toch wel. Nog liever een keer minder uit eten, of minder naar de bioscoop, dan de auto wegdoen.
    Dus allemaal praat voor de bühne… Voorlopig is de Nederlandse economie, incl overheid veel te afhankelijk van ons primaire transportmiddel. Dus ja, het wordt steeds duurder, maar we blijven toch wel betalen.

    Login om te reageren
  4. potver7 zegt

    3 december 2021 om 13:47

    Die eerste alinea… puur voor het verdelen van de beschikbare parkeerruimte voor bewoners zijn dat soort idiote tarieven niet nodig hoor. Hier betaal ik €40 per jaar voor mijn auto, en als ik een tweede auto zou hebben kost die €80 per jaar, dus bij elkaar €120 per jaar voor twee auto’s. Ondernemers betalen €120 per auto (geen idee waarom dat onderscheid er is…).
    Samen met de inkomsten van parkeermeters en de naheffingsaanslagen voor foutparkeerders is dat volgens de gemeente kostendekkend te handhaven.

    Kortom, alle gemeenten waar de tarieven een veelvoud hiervan zijn, hebben simpelweg een extra geldbron aangeboord. Daar is overigens niks mis mee, tenzij ze dat stellig ontkennen.

    Login om te reageren
  5. cheatah zegt

    3 december 2021 om 14:06

    Ben ik toch blij dat ik in München gewoon 30 euro per jaar betaal – dat zijn ten minste nog enigszins normale prijzen

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      3 december 2021 om 14:09

      @cheatah: Maar wel twee keer per dag tanken om naar je werk te rijden..

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 december 2021 om 14:42

      Er zijn parkeergarages in het centrum van München die meer kosten voor 24u…

      Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      3 december 2021 om 14:43

      Ik betaal 0,0 euro, gewoon in Nederland. Maar ik woon dan ook niet in het centrum

      Login om te reageren
  6. baklava zegt

    3 december 2021 om 14:18

    Zo dan is het in Groningen flink omhoog gegaan. Woonde er 2 jaar geleden nog en toen was het rond de 100 euro per jaar.

    Login om te reageren
  7. vondick zegt

    3 december 2021 om 14:58

    Hoezo parkeervergunning? Je moet toch gewoon kunnen parkeren? Als je gaat winkelen in de hotspots snap ik dat nog wel. Maar niet als je er nota bene woont. En al helemaal niet als je in een gehucht in de middle of nowhere woont (Sneek).

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      3 december 2021 om 15:24

      Als het gratis is, zijn er altijd wel weer mensen die daar langere tijd hun auto stallen.
      ‘Bij mij vroeger in de straat’ zat een school; maar de ingang van de school zat om de hoek. Dus daar stonden soms vrachtbusjes voor langere tijd. ‘Even niet nodig’. 5 minuten lopen buiten het gebied waar wel betaald moest worden. Gevolg is dat bezoek geen plaats meer had te parkeren.

      Login om te reageren
  8. gregorius zegt

    3 december 2021 om 15:26

    600 per jaar is 50 per maand. Dat is toch niks? Als je die auto kan betalen en kan betalen om in die buurt te wonen, valt het reuze mee.
    In Zurich-stad is het lastig om iets te vinden voor minder dan 500 per maand!

    Login om te reageren
    • Albert zegt

      3 december 2021 om 21:53

      Ik ben anders blij dat ik geen €600 hoef te betalen om mijn auto voor de deur te kunnen parkeren
      Hier doen ze gelukkig niet aan parkeervergunning
      In grotere steden snap ik de parkeervergunning wel maar 600 euro is gewoon veel geld

      Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    3 december 2021 om 15:36

    Eens met @gregorius: waar hebben we het over. Max 1,60 per dag, of gemiddeld, schotje voor de boeg, nog geen euro. Er zijn wel grotere problemen in dit land dan dit.

    Login om te reageren
  10. svd90 zegt

    3 december 2021 om 16:30

    Heel fijn inderdaad om in de Plantage buurt te wonen, de parkeergarage in m’n straat is bijna net zo duur als op straat… Een vergunning voor een youngtimer is ook al niet meer mogelijk.

    Login om te reageren
  11. saxoke zegt

    3 december 2021 om 16:33

    Wat ben ik blij met m’n oprit van ongeveer 20m lang en 5m breed.

    Login om te reageren
  12. frederik zegt

    3 december 2021 om 19:17

    Eigenlijk is het parkeerbeleid in Amsterdam best succesvol. In de jaren ‘90 was het volstrekt onmogelijk om een parkeerplaats te vinden in je eigen wijk, nu is er eigenlijk overal wel een plekje te vinden. Als bewoner vind ik dat prima. Wat ik wel jammer vind is dat auto’s van voor 1992 geen vergunning meer kunnen krijgen: dat leidt tot bijna geen klassiekers meer op straat. En het scheelt nauwelijks voor het milieu lijkt me. Symboolpolitiek.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North