Pas op! Steeds meer bejaarden zoeken de wegen op

Auteur: , 29 Reacties

Kopen, kopen en nog eens kopen.

Pas op! Steeds meer bejaarden zoeken de wegen op

Babyboomers hebben talloze hobby’s, maar klagen doen ze zeker het liefst. Toch zit het leven ze zeker niet tegen, zo blijkt uit de meest recente statistieken van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat het autobezit onder 75-plussers in de afgelopen tien jaar met een derde is gestegen.

Van iedere duizend bejaarden bezitten liefst 437 van hen een auto. Dit waren er tien jaar geleden slechts 325. Het is dan ook lichtelijk ironisch dat juist deze enorm hard stijgende groep de minste kilometers aflegt. Gemiddeld rijden de ouderen ongeveer 2.700 kilometer per jaar. Jongeren, daarentegen, hebben fors minder auto’s in het bezit, maar rijden weer meer. Volgens het CBS waren er begin dit jaar niet meer dan 287 18- tot 30-jarigen in het bezit van een auto. Deze groep rijdt op jaarbasis bijna 1.500 kilometer meer dan de ouderen. 50- tot 65-jarigen gingen er in beide gevallen vandoor met de eerste plaats. Niet alleen reden ze gemiddeld 8.158 kilometer per jaar, ze bezaten ook nog eens 663 auto’s per duizend inwoners.

Pas op! Steeds meer bejaarden zoeken de wegen op

Kijken we naar de auto’s die de groepen aan beide uiteinden van de curve bezitten, dan zien we de gebruikelijke verdachten voorbijkomen. Onder ouderen (75-plussers) valt de Toyota Yaris het beste in de smaak, gevolgd door de Opel Agila, Renault Megane Scenic, Volkswagen Polo en Citroën C3. De keuzes van de jongeren zijn minstens zo verbazingwekkend. De Volkswagen Polo bezet de eerste plaats. Achter de Duitser vinden we een merkgenoot in de Golf, evenals de Peugeot 206, Ford Fiesta en Seat Ibiza. Beide groepen hebben hun bolide het liefst in het grijs.

Pas op! Steeds meer bejaarden zoeken de wegen op

Beeld: slapende oude mensen, via Flickr



29 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dat verhaal van die gebruikte auto van een oudje en weinig gelopen wordt binnenkort dus een waarheid.
“Beide groepen hebben hun bolide het liefst in het grijs”

Apart, ik dacht juist dat mensen wel van een kleurtje hielden, maar blijkbaar is grijs DE kleur. Iemand een verklaring?
@bmwe46m3balling: restwaarde
@robert110: een auto kopen voor z’n restwaarde…yup…not my cup of tea. Ik koop een auto die ik mooi vindt in de kleur die ik mooi vindt. Muisgrijs, duifgrijs, komozakkengrijs en zwart zitten daar sowieso niet bij.
Heb een zwak voor de felle jaren 70 kleuren, (fel)groen, blauw, geel en rood. In landen als Spanje, Italië en ook het VK zie je meer variëteit qua kleur; maakt het net even wat leuker.
@406_v6: amen
@406_v6: Wil je met me trou… eh, een auto uitzoeken? voetbalfan-oranje fel-granny-smiths-appeltje-groen licht-klm-blauw maar ook is-het-nou-mosterd-of-(diar)ree-bruin en aubergine-met-glittertjes-paars. Wat dat betreft had Hyundai met de Excel in de jaren 90 het qua kleurtjes in ieder geval goed voor. Alleen dat model. Juk.
@bmwe46m3balling: zo min mogelijk opvallen.. opzich geen gek idee in NL..
@bmwe46m3balling: blijkbaar houd men niet van een kleurtje
@rhellema: laat sylvana het maar niet horen
@sanderm3: die kan al niet luisteren dus waarschijnlijk al ze dit inderdaad wel op die manier horen haha
@bmwe46m3balling: Matcht goed bij de haarkleur van mevrouw?
@bmwe46m3balling: Als men de kleur van het kortpittig kapsel en de auto eens om zou wisselen zou het een grote winst zijn voor het straatbeeld.
@robert110: Het grappige is dat die Babyboomers (die trouwens de mooiste tijd hebben meegemaakt) vaak ‘bescheiden’ denken te blijven door bijvoorbeeld een nieuwe grijze Captur te kopen bij de dealer (cash), om er binnen 3 jaar 50% op af te schrijven en vervolgens weer in te ruilen op bijv een nieuwe Kadjar.. M.a.w. de beste klanten, aldus de dealert.
@lekkaah: Je kent hun denkwijze? Lol.

Elke auto schrijft in principe hard af.

En nu?
@unknown234: dus omdat elke auto hard afschrijft moet je op zoek naar een vorm waarop je het allerhardste afschrijft?
@lekkaah: en die maken dan op de parkeerplaats een opmerking hoe ‘zo’n jonge gozer’ als ik zo’n dikke mercedes rijdt. Serieus meegemaakt. De ongeloof in hun ogen toen ik zei dat hun auto duurder was dan mijn mercedes uit .06…
@bakingmynextbenz: ja, dat komt mij ook al te bekend voor.. komt denk ik ook gedeeltelijk doordat auto’s in ‘hun tijd’ na 3 jaar klaar waren.. bovendien zitten ze nogal graag op hun roze naieve wolk, maar da’s ook weer aan te rekenen aan decennia vol socialisme :D
@lekkaah: sowieso het algemene idee in NL dat een auto na 200.000 km “op” is vind ik idioot. vrijwel elke auto kan je naar de 3 ton rijden.. and then some. op wat specifieke auto’s na… mijn toyota uit 93 heeft in de handleiding staan dat het blok ontworpen is om 300.000 km te draaien zonder revisie.
@lekkaah: plus dat hun nieuwe kadjar na 3 maanden al onder de swirlmarks zit omdat het praktische vrouwtje de auto nog even doet met het restje zeepsop wat over is van de afwas. Dan kan het natuurlijk niet waar zijn dat een auto van 12 jaar oud nog glimt alsof ie net de showroom uitkomt.
“Volgens het CBS waren er begin dit jaar niet meer dan 287 18- tot 30-jarigen in het bezit van een auto”. Dat zijn er heel weinig dan…
Ik weet dat het gemiddelde kilometers per jaar zijn,maar ik rijd niet overdreven veel en haal toch makkelijk 15000 km per jaar. Er zijn dus ook mensen die een auto kopen om alleen naar te kijken of er alleen de straat mee uit rijden naar de supermarkt ofzo. Ik zit zelf in de groep tot 30 jaar.
@jeroen20vt: dat vind ik ook opvallend… ik fiets naar m’n werk en ga met het vliegtuig op vakantie toch haal ik makkelijk 10.000+ per jaar…
@jeroen20vt:
Een auto betekent vrijheid en onafhankelijkheid
Neerlands grote schrijver Godfried Bomans heeft daar ooit een schitterend stuk proza aan gewijd.
Hoe hij’s nachts de slaap niet kon vatten en altijd eens de Velsertunnel had willen bezoeken.
Hij besloot zijn 2CV ribbeltjeskap te pakken en drie kwartier later reed hij door dit gotsverlaten spookachtige betonnen fenomeen heen.
Hij was fanatiek automobilist en pjjproker, kocht als allerlaatste voiture een Autobianchi Primula, puur voor de naam Autobianchi die hij als schrijver mysterieus chique vond klinken.
En hij kon geweldig schrijven.
Met 1500km per jaar is een taxi goedkoper.
Zijn die kilometers dan gedeeld door de hele leeftijdsgroep (dus ook zonder auto)? Anders kunnen die kilometers toch nooit zó laag zijn? Zeker niet bij de jongere groepen.
Zo’n beetje half Nederland rijdt in zo’n oersaaie Polo, dus. Jammer.
75-plussers zijn geen babyboomers. Over twee jaar wel.
Hoezo pas op..
kan me niet voorstellen dat die gemiddelde kilometers kloppen,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).