• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pensioenfondsen pompen miljarden in buitenlands wegdek

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 februari 2013 om 12:56 – 46 Reacties

Amerikaans wegdek heeft hier en daar een likje verf nodig


Hoewel de potjes in steeds rapper tempo worden leeggesnoept, en u zelf nog maar moet zien wat er over is als u oud bent, bulken de pensioenfondsen nog van de euro’s. Geld dat geïnvesteerd dient te worden. Waarin? Amerikaans wegdek onder andere.

Iedereen die wel eens in de VS is geweest, weet dat de infrastructuur er veel weg heeft van die van Angola of een ander Derde Wereldland. Kabels gaan er voornamelijk bovengronds, bruggen brokkelen af, en op veel wegen loont het om niet al te harde veren onder je auto te hebben. Dat is een keuze van de overheid in zijn politiek die veel meer laissez-faire dan hier is, maar toch vindt Obama dat er maar eens wat moet gebeuren. Enter het Nederlandse pensioen-grootkapitaal, aldus een artikel in het FD vandaag.

En Nederland dan?

Je kunt je afvragen, waarom zou je Nederlands geld niet in eerste instantie in Nederland investeren? We kennen allemaal de struggle van minister Schultz die bij wijze van spreken elke week weer een hap uit haar infra-budget te verwerken krijgt. Het antwoord: Nederland is small potatoes, en dus niet interessant genoeg voor de grote jongens van het ABP (die honderden miljarden hebben) in dit geval.

Bovendien, en dit is deels een eigen aanname (dus corrigeer me als ik het verkeerd heb), is infrastructuur in de VS veel meer een private aangelegenheid. Als je in een tolweg investeert is het rendement stukken hoger, dan wanneer je hier alleen maar de staat subsidieert, die vervolgens alle touwtjes in handen houdt. Met andere woorden: je kunt minister Schultz wel een worst van 10 miljard euro voor de neus hangen, maar die kan ze niet aanpakken, omdat er geen voorziening voor is in de staatsbegroting. Bovendien is het rendement op dat kapitaal misschien 2, maximaal 3%, dus echt interessant is dat niet. Je krijgt nog meer op je Pennie-rekening.

Toch vindt een deel van de Nederlandse politiek deze geldstromen naar overzeese gebieden onterecht, zoals bijvoorbeeld Pieter Omtzigt van het CDA, die dit in een interview met FD-dochter BNR laat weten.

Wat vind jij? Moet het Nederlandse geld meer binnen Nederland blijven, of is deze discussie te veel op emotie gebaseerd, en moet je gewoon rationeel kijken naar projecten die het best renderen, in een wereld waarin landsgrenzen eigenlijk steeds minder een belemmering zijn?

Mocht je in de toekomst een road trip door de VS gepland hebben, dan kan het dus zomaar dat je over (tol-)wegdek of bruggen rijdt die met Nederlandse spaarcenten tot stand zijn gekomen. Een mooie gelegenheid om eens met dat andere rood-wit-blauwe vlaggetje te zwaaien.

Ook interessant!

  • 33% truckers oververmoeid
    Video - brug trekt vrachtwagen open als blik sardientjes
  • A15 brug verplaatst terwijl jij lag te slapen
  • Video: Hyundai rijdt door slagbomen, springt over openstaande brug
  • Video - Belgische auto valt van opengaande brug

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

brug, snelweg

Vorig bericht: « Verkeershufter krijgt ruzie na ‘asociale’ acceleratie
Volgend bericht: BMW 5 Serie facelift, ben jij dat? [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. lemans96 zegt

    26 februari 2013 om 13:06

    Uiteraard ons pensioengeld in eigen land houden. ZEKER NIET investeren in een financiëel instabiel land als de V.S.

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      26 februari 2013 om 13:27

      @lemans96: en dan een rendement van 0,00001% hebben zeker.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        26 februari 2013 om 17:56

        @ferrari94tr:
        Beter idee :

        Laten we er allemaal onbegrijpelijke Amerikaanse hypotheken voor gaan kopen, met een gigantisch rendement.
        Geen gezeik – iedereen rijk !

        Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    26 februari 2013 om 13:08

    Het ABP moet gewoon redement halen uit hun centen, dus als men dat hier niet kan/mag dan is het logisch dat ze elders investeren.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      26 februari 2013 om 13:19

      @jrk68:

      Inderdaad gewoon investeren in het hoogste rendement met het daar bijpassende risico.

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        26 februari 2013 om 13:50

        @jack_abarth: Precies. En als het dan mis loopt, ach, dan is het toch ons eigen geld niet en zorgt het old boys network er wel voor dat ons het handje boven het hoofd word gehouden en we niet verantwoordelijk zullen kunnen worden gehouden dat we het zuurverdiende pensioengeld van miljoenen mensen over de balk hebben gegooid.
        Als we echter wel veel winst maken stoppen we dat grotendeels in onze eigen zakken en denken we pas als allerlaatste aan het eventueel zeker stellen van de waardevastheid van die pensioenen…

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          26 februari 2013 om 14:00

          @lemans96:

          Ze moeten wel investeren anders is een pensioen niet te bepalen.

          vb)
          Je werkt vanaf je 25 t/m je 67 jaar: 42 jaar.

          In die 42 jaar betaal jij pakweg € 300,- per maand: € 151.200,-

          Stel dat je gemiddeld 80 wordt zul je 13 jaar met dit bedrag moeten doen.

          Dat komt uit op: € 151.200,- / (13x12maanden): 970,- €/maand.

          Geld erop leggen dat jij van dat bedrag niet rond kunt komen over 42 jaar??

          Login om te reageren
          • lemans96 zegt

            26 februari 2013 om 14:05

            @jack_abarth: Zoals gezegd, als de pensioenfondsen(EN politiek Den Haag) netjes het gros van de tot nu toe gemaakte winsten weer terug in de pensioenpot zouden hebben gestort, dan hadden onze pensionado’s ook over 25 jaar nog riante pensioensuitkeringen kunnen ontvangen.
            Maar ja, dat hebben ze niet gedaan hè…

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              26 februari 2013 om 14:13

              @lemans96:

              Oh excuus, daar had ik overheen gelezen, maar inderdaad. De winsten zijn niet naar “het doel” gegaan waarvoor in eerste instantie werd geïnvesteerd.

              Login om te reageren
              • lemans96 zegt

                26 februari 2013 om 14:17

                @jack_abarth: Nevermind. ;-)

            • Megakix zegt

              26 februari 2013 om 16:06

              @lemans96: de discussie is nu niet zozeer het gebrek aan rendement, maar eerder de hogere waardering van de toekomstige verplichting door toepassing van een lagere rekenrente.

              Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      26 februari 2013 om 13:46

      @jrk68:& ferrari94tr,

      De recentelijke geschiedenis heeft aangetoond dat de pensioenfondsen simpelweg het respect niet hebben om met ONS geld om te gaan en er veel te makkelijk mee in véél te risicovolle beleggingen stappen. Daarbij komt nog eens dat deze fondsen maar al te graag beleggen om zo goed mogelijk de bankrekeningen van haar medewerkers te spekken en NIET om onze pensioenen te verhogen of op z’n minst een gelijke waarde te laten houden.
      In Nederland of in nederlandse bedrijven kan men prima geld investeren tegen interessante rendementen. Denk aan de Shell, Akzo Nobel of Unilever, om maar een paar voorbeelden te noemen.

      Login om te reageren
      • ferrari94tr zegt

        26 februari 2013 om 13:49

        @lemans96: Lees dit: http://925.nl/archief/2013/02/20/uitslag-poll-pensioenen-oranje-boven-maar-niet-als-het-gaat-om-o

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          26 februari 2013 om 14:02

          @ferrari94tr: Oowkee…,dus van dHr. Jort Kelder moet ik dit maar als zoete koek slikken? Gelukkig weet ik beter. ;-)

          Login om te reageren
          • ferrari94tr zegt

            26 februari 2013 om 14:15

            @lemans96: Heb jij het artikel gelezen? Kom dan met goede argumenten i.p.v. deze drogreden.

            Login om te reageren
            • lemans96 zegt

              26 februari 2013 om 14:24

              @ferrari94tr: Yep, artikel gelezen en niet o.k. bevonden. Feit blijft dat onze pensioenfondsbeheerders nu eenmaal veel te sterk op ‘de eigen zakken vullen’ gericht is dan op het sterk houden van onze pensioenen. Dat betekend dus dat er EN veel moet worden binnengehaald om de eigen zakken te vullen(uiteraard dit als eerste) EN veel moet worden binnengehaald om onze pensioenen op sterkte te houden.
              Verders niet de term ‘drogreden’ ergens bijhalen als je de betekenis er niet van begrijpt. ;-)

              Login om te reageren
              • ferrari94tr zegt

                26 februari 2013 om 14:40

                @lemans96: Oftewel: Pensioenfondsen zijn zakkenvullers. Dat heeft toch niets te maken met waar ze investeren? In NL zijn er ook zat risicovolle startsups om in te investeren.

              • lemans96 zegt

                26 februari 2013 om 14:49

                @ferrari94tr: Natuurlijk wel. OMDAT het enorme zakkenvullers zijn, zullen ze altijd op zoek gaan naar de hoogste rendementen(die meestal buiten onze eigen grenzen te vinden zijn), ongeacht de risico’s want, zoals gezegd, hebben ze toch geen verantwoording af te leggen als de zaken in het honderd lopen.

              • ferrari94tr zegt

                26 februari 2013 om 16:09

                @lemans96: Kortom, de mentaliteit moet veranderen. Niet de portefeuille.

  3. umadbrah zegt

    26 februari 2013 om 13:18

    Ik citeer uit een brief van het PMT: “Afgelopen jaren heeft het PMT goede rendementen gemaakt op beleggingen”, met andere woorden geld verneukt met pauper derivaten waardoor het pensioen 6.3% daalt.

    Dit klinkt in ieder geval beter dan de risico’s die ze de afgelopen jaren hebben genomen. Toch ben ik van mening dat pensioenfondsen met Nederlands geld zich behoren te gedragen als brave fondsen die alleen binnenlands opereren.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      26 februari 2013 om 14:33

      @umadbrah: Succes met alleen binnenlands te investeren!
      Pensioenfondsen moeten kunnen investeren in alles. Er moet natuurlijk wel research naar gedaan worden.
      Neem Florida: Highway 75 tussen Fort Lauderdale en Naples. Prima stukje weg. Alles is 4 baans (dus 2 per stuk), goed asfalt. Investeren in een dergelijke stuk asfalt kan prima!

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        26 februari 2013 om 15:37

        @gregorius: in alles? Wapenhandel en kinderarbeid is ook wel lekker lucratief, naar ik hoor…

        Login om te reageren
  4. martijnrotterdam zegt

    26 februari 2013 om 13:38

    Serieus Autoblog? Als je nog niet het kleinste stukje verstand van economie hebt moet je het er niet over hebben. Hou het gewoon op auto’s en aanverwante zaken,,,

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      26 februari 2013 om 14:23

      Ja, serieus. En ik stel al in de tekst ‘corrigeer me als ik het verkeerd heb’. Dit is echter niet corrigeren, maar schreeuwen. Maar in de herkansing kan je altijd wat substantieels bijdragen natuurlijk.

      Login om te reageren
      • martijnrotterdam zegt

        26 februari 2013 om 14:36

        @sir_smokalot: Je schrijft een stuk met een bepaalde toon. Als je hier dus aan begint moet je wel weten waar je het over hebt of gewoon je vingers en niet aan willen branden. ABP investeert in allerlei objecten, onder meer in Amerika, en daar zullen ongetwijfeld ook infrastructurele projecten tussen zitten.

        No hard feelings, maar dit soort stemmingmakerij hoort niet op een autoblog..

        PS problemen van de pensioenfondsen zijn niet alleen het gevolg van slechte investeringen, de superlage rekenrente, de rente waar zij hun toekomstige uitkeringen mee berekenen, is een veel groter probleem.

        Login om te reageren
        • sir_smokalot zegt

          26 februari 2013 om 15:03

          @martijnrotterdam: Dat lijkt er al meer op. Maar waar zit de stemmingmakerij dan? Geef ik aan dat er niet globaal geïnvesteerd mag worden? Pleit ik specifiek voor het een of ander? Ik geef alleen aan waarom het naar mening renderender is om over de landsgrenzen heen te kijken.

          Daarnaast komt de kern bij het FD vandaan, zoals ook netjes gelinkt. Dus: hoezo stemmingmakerij?

          Login om te reageren
          • martijnrotterdam zegt

            26 februari 2013 om 17:00

            @sir_smokalot: Ik waardeer je standvastigheid in deze, maar er zit een stuk onderliggend verwijt in je artikel. Het is alsof ABP de boosdoener is, omdat zij niet in Nederland, in het bijzonder de Nederlandse infra, investeren, maar in Amerika.

            Nogmaals no hard feelings, lees altijd graag op autoblog artikelen, maar op deze wijze een soort opinie stuk posten, want opinie zit er toch wel in, lijkt me niet geheel gepast als het over niet auto gerelateerde zaken gaat.

            Login om te reageren
  5. porsche928 zegt

    26 februari 2013 om 14:08

    Pensioenfondsen moten rendement maken, het maakt mij vrij weinig uit hoe men dat doet. Bommen en granaten zijn prima, kinderarbeid daarentegen vindt ik minder.

    Login om te reageren
    • ferrari94tr zegt

      26 februari 2013 om 14:20

      @porsche928: Misschien is dit wat voor je?
      http://www.usamutuals.com/vicefund/phil.aspx

      Login om te reageren
    • Simpson zegt

      26 februari 2013 om 15:38

      @porsche928: bommen & granaten zijn helemaal niet prima. Als ze niets te eten hebben, komen ze met dat spul hun geld terugvragen.

      Login om te reageren
  6. seneca zegt

    26 februari 2013 om 14:09

    Ach het is altijd weer dramatisch en schokkend als het even slecht gaat. Waait wel weer over. Maargoed een gevolg is dat je meteen mensen krijgt die niets meer vertrouwen en alles binnen boort willen houden. Van die figuren die denken dat er een staatsbank moet komen die spaargeld aantrekt en daarmee hypotheken verstrekt…

    Login om te reageren
    • lemans96 zegt

      26 februari 2013 om 14:32

      @seneca: Dit gaat zeker niet eventjes overwaaien, mijn beste.
      Dat het gros van weldenkend Nederland ondertussen wel door heeft dat de beheerders van onze pensioenfondsen simpelweg niet te vertrouwen zijn, dat kun je ze na al die verkwanseling natuurlijk niet kwalijk nemen. Verders is het natuurlijk niet meer dan logisch dat, in tijden van nationale crisis, de gezonde neiging zich voor doet om ‘het eigen land’ als eerste uit de puinhopen te trekken en dus inderdaad, in ieder geval tijdelijk, zoveel mogelijk van het eigen geld voor de eigen problemen te laten werken…
      Dat je er vervolgens maar meteen een socialistisch droomkasteel(staatsbank e.d.) op los laat, is een beetje kort door de bocht, naar mijn mening.

      Login om te reageren
      • seneca zegt

        26 februari 2013 om 15:02

        @lemans96: Nee hoor, dat doe je zelf toch ook. Jij maakt de socialistische opmerking door te gaan zeggen wat een pensioenfonds wel of niet moet doen. Dat is per definitie socialistisch. Ze moeten doen waarmee ze geld verdienen en niet nationalistische trekjes vertonen. Dat werkt averechts.
        En natuurlijk zal het overwaaien. En de beheerders van onze pensioenfondsen zijn heel goed te vertrouwen. Hebben internationaal gezien de laagste vergoedingen en de beste rendementen. Gewoon net even verder kijken dan de populist je verteld en er gaat een wereld voor je open die zo gek nog niet is!

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          26 februari 2013 om 15:27

          @seneca: “En de beheerders van onze pensioenfondsen zijn heel goed te vertrouwen”

          O.K…. en jij beticht mij van het blindelings slikken van de één of andere populist? Laat me niet lachen.

          Login om te reageren
          • seneca zegt

            26 februari 2013 om 16:02

            @lemans96: Nou vertel, waarom zijn ze niet te vertrouwen? En kom niet met onderbuikgevoelens of SP kreten als ‘het zijn zakkenvullers en graaiers’.
            Over het algemeen heel competente mannen en vrouwen die ons jaren lang voorzien hebben van rendementen die boven het marktgemiddelde lagen.

            Login om te reageren
            • Megakix zegt

              26 februari 2013 om 16:11

              @seneca: zakkenvullers zijn het inderdaad niet…niet dáár. Wat wel een groot probleem bij pensioenfondsen is, is de bezetting van het dagelijks bestuur door competente mensen. Het is het old-boys-network, waardoor teveel niet-kunnenden zitting nemen in een beleidsorgaan dat daardoor onstandvastig is.

              Login om te reageren
              • seneca zegt

                26 februari 2013 om 16:35

                @Megakix: Ach datzelfde old-boys network heeft het anders verdoemde goed gedaan al die jaren. Met het vertrek van Ed Nijpels in 2009 is die tijd nu ook voorbij. Dus ik weet niet wie er incompetent is momenteel daar in het bestuur.

              • lemans96 zegt

                26 februari 2013 om 18:19

                @seneca: Even tussendoor: ons collectieve pensioensysteem IS natuurlijk van nature een socialistisch systeem en kan dus per definitie nooit geheel aan de vrije markt economie worden overgelaten.

  7. Hubert zegt

    26 februari 2013 om 14:59

    Geen probleem, mits Nederlandse wegenbouwers ook de opdrachte krijgen om alles aan te leggen.

    Login om te reageren
  8. jack_abarth zegt

    26 februari 2013 om 15:08

    Misschien dat ik het helemaal verkeerd zie, dan mag iemand me best verbeteren maar investeren eigen wegen lijkt me vreemd en ook niet mogelijk.
    Het geld moet ergens uitgegeven worden en zo geld opbrengen door “een ander” die er gebruik van maakt. Dus in dit geval de Amerikanen. Maar als wij onze eigen centen gaan investeren in een weg die we zelf gebruiken en ons eigen dan ook nog tol op gaan leggen dan betaal ik EN pensioen EN ik betaal tol over een weg die theoretisch van mezelf is. Dat kan toch niet? Als je geld wilt verdienen zul je het van een ander moeten ontnemen.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      26 februari 2013 om 15:13

      @jack_abarth:
      Simpele logica en hij klopt ook nog!

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    26 februari 2013 om 15:32

    Ik heb nog nieuw asfalt op mijn oprit nodig.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 februari 2013 om 16:11

      @norge:
      Dat wil ik wel komen doen hoor tegen een “vriendenprijsje” …. Als je belooft niet te zeuren dat het erna nog steeds op een grindpad lijkt….

      Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    26 februari 2013 om 15:35

    altijd investeren in een stabiele omhoog kruipende economie ..
    en pensioenfondsen zijn altijd prima investeerders geweest ..

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    26 februari 2013 om 15:59

    prima plan! als ze ook maar investeren in tolpoortjes, anders kunnen we mooi fluiten naar onze centen natuurlijk. En hopen dat de noord-koreanen or iraniers er geen gat in schieten.

    Login om te reageren
  12. pieter-jan_catteeuw zegt

    27 februari 2013 om 00:53

    als je winst wil moet je zowiezo iets doen met het geld

    je kan het uitlenen tegen interest maar de persoon die het moet erug betalen moet ook iets doen om het terug te verdienen

    het feit dat iemand anders er winst kan mee verdienen wil zeggen dat het voor de gemiddelde amerikaan direct niet interessant is om de snelwegen te privatiseren

    als een pensioenfond winst erop kan maken dat moet de regering dat ook kunnen – opnieuw niet direct interessant voor joe de plumber – ervan uitgaande dat hij voordeel zou doen als zijn regering winst maakt op een investering

    is het de taak van een regering om winst te maken op investeringen – dat klinkt een beetje als een scheiding der machten probleem want de regering moet de regels bepalen maar als ze zelf het spel spelen dan is het alsof de scheidrechter kan schoren – dan kan hij zich gewoon laten vallen voor iedereens voeten en gewoon iedereen van het veld sturen

    maar als snelwegen tolwegen worden kan je er wel indirect voordeel mee doen als burger door er gewoon minder gebruik van te maken – en je moet er niet meer voor betalen met je belastingen – en het is een indirect voordeel voor iedereen in de economie als men zich minder op de weg begeeft

    ik snap het probleem niet dat de fondsen buitenlandse investeringen doen want hiermee importeer je geld naar de nederlandse economie – en via belastingen en consumptie enz groeit de economie – mochten amerikanen de nederlandse wegen bezitten dan gaat er nederlands geld naar amerika –
    als de fondsen dat geld in nederland investeren dan komt de winst die ze maken uit de nederlandse economie – dus meer een redistributie dan een groei op nationaal niveau

    ik snap niet dat je niet wilt dat pensioenfondsen geld investeren want dat is zo’n beetje het enige waar ze zich mee bezig houden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North