
Afhankelijk wat je ermee gaat doen, uiteraard.
De Honda Civic Type-R is een beetje een onbegrepen auto. Het is geen gepolijste allrounder als de Volkswagen Golf R. Maar je hebt ook niet het AWD-spektakel van een Ford Focus RS. En ondanks dat elke Type-R van Honda redelijk goed uit de voeten komt op het circuit, denken wij bij trackday Hot Hatches aan de producten van Renault Sport.
De Civic die je op deze foto’s kunt aanschouwen is 100% afgestemd op circuitgebruik. Het is namelijk de Honda Civic Type R TC. TC staat voor Touring Car en het is de basis voor een raceauto die je gewoon bij Honda kunt kopen. De Civic Type-R TC is onder handen genomen door HPD, wat staat voor Honda Performance Development. Het is een zogenaamde ’turnkey’-raceauto. Dus je koopt ‘m, je schrijft je in voor een race en je kan direct meedoen.

De Civic Type-R TC is aangepast op het zwaardere circuit werk. Dus het interieur is deels gestript, er zit een rolkooi in evenals een racekuip. Aan de buitenkant vallen de slicks en het spoiler- en splitterwerk op. Het is trouwens niet zo’n hardcore auto als de Civic Type R TCR van Tom Coronel, zie het als een soort semi-prof raceauto.

Nu zou je verwachten dat HPD de motor ook onder heeft genomen en dat klopt helemaal. De manier waarop is echter wél anders, want ondanks het prijskaartje van 90.000 dollar heeft de Civic Type R TC namelijk minder vermogen dan het origineel, namelijk 270 pk. Dit kan overigens variëren per raceklasse. Als je 330 pk nodig hebt en het is toegestaan in de specifieke raceklasse, draait HPD het vermogenskraantje graag voor je open.













90.000 euro is niet eens heel erg gek.
@skinny058: Iets meer dan €81.000, want $90.000 ??
@114i210pk: oeps, iets te snel gelezen?
Heel even dacht ik dat TC stond voor Tom Coronel???
@ghost: nee, bijna goed, het staat voor Tim Coronel
Haha lol, deze of de 75k maar de Renault Megane RS die ook op de weg mag ;-)
@luckylennart: Lijkt me interessant om die 2 dan eens naast elkaar op circuit te zetten.
@luckylennart: een renault of een honda, vraag Max maar naar de verschillen haha
@niex: Ik gok zo dat Max de verschillen tussen deze twee niet kent. Of wou je zeggen dat F1 motoren van de afgelopen 6 jaar representatief zijn voor deze producten welke niet eens uit dezelfde fabriek komen? Een vergelijkbare opmerking die je zou kunnen maken: een honda of een renault vraag Alonso maar naar de verschillen haha… Anyway, ik verwacht dat de Honda op het circuit wel z’n mannetje staat en sneller zal zijn als de Megane RS Trophy-R, net als dat een cup clio sneller zijn als de Trophy-R, op het circuit uiteraard. Waarschijnlijk komt de Trophy-R wel heel erg in de buurt.
@melcon: Geintje van van “niex”? En het is ‘sneller dan’ ?
@hotze: laten we het daar op houden ;-)
Dit soort projecten zie je steeds vaker, zijn er mensen hier met ervaringen in raceclasses voor de hobby? Het lijkt mij best leuk, maar ook idioot duur, en enorm tijdrovend.
Ik vraag me nog steeds af of e een aftermarket pakket bestaat om die verschrikkelijke achterkant te verbouwen (behalve een muur), iemand een idee? Want afgezien van die (naar mijn mening) lelijke achterkant is het best een aantrekkelijke auto
@rike: er is wel een speciale machine die deze auto een stukje fraaier kan maken; https://m.youtube.com/watch?v=bh8j_N0OUSE