• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peperdure G-Klasse heeft slechts 94 hele pk’s

Auteur: willeme, gepost 26 november 2019 om 16:17 – 18 Reacties

EMC 290 GD


Je leest het goed: 94. Niet 594. Toch moet je er een klein vermogen voor neertellen.

De Mercedes-Benz G-Klasse is een auto die maar niet oud wil worden. De terreinwagen verkoopt nog altijd uitstekend en is nog niet zo lang geleden grondig vernieuwd. Ondanks de grotere breedte is het een doorontwikkeling van de vorige, de fabriekscode is gelijk gebleven, evenals de typegoedkeuring.

Nu de G-klasse telkens moderner wordt, zijn we wel op het punt aanbeland dat het niet een heel erg spartaanse heldenauto meer is. Het is een auto voor succesvolle muzikanten, sporters en andere celebrities geworden. Daar is op zich niets mis mee, maar het doet wel afbreuk aan het ultra ruige imago van weleer.

EMC 290 GD

Gelukkig komt EMC daar om de hoek te kijken. EMC staat voor Expedition Motor Company. Nee, het gaat hier niet om specialisten op het gebied van Ford Expeditions, maar een bedrijf dat zich richt op het restomodden van G-klasses. De G-klasse restomods die we in Nederland wel vaker zien, zijn oude jaren ’80 G-Klasses die zijn omgebouwd naar ‘G63 AMG’-look. Dus met de nieuwe bumpers, grille en wielen, maar het standaard interieur en motor.

EMC 290 GD

Bij EMC doen ze het net even anders. Dit bedrijf specialiseert zich in ruige G-Klasses. In plaats van zo chic mogelijke G-klasses, maakt het bedrijf zo stoer mogelijke Gelaendewagens. Dat lukt heel aardig, zoals deze 250 GD uit 1991 laat zien. Bij EMC hebben ze er meer dan 1.000 manuren inzitten en het resultaat zie je op deze foto’s. Bumpers, velgen, banden, lampen: alles is aangepast. Ook zien we een grille voor de koplampen, clignoteurs en beschermingsplaat onder de motor.

EMC 290 GD

Over de motor gesproken, dat is in dit geval geen dikke 5.5 van AMG of een LS van GM, maar de originele motor. Bij de vijfcilinder werden alle belangrijke onderdelen vervangen. Zo kunnen deze praktische onverwoestbare motoren er nog even langer tegenaan. De motor levert niet al te veel vermogen, 94 hele pk’s. In dat licht bezien is de 92 mille (in dollars) die dit apparaat moet gaan kosten vrij stevig. Aan de andere kant kun je ‘m samenstellen zoals je wil, er is zelfs een configurator online!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
    Video: nieuwe Mercedes S-klasse doet de elandtest
  • Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
    Extreme luxe op de achterbank van de Mercedes S-klasse
  • Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
    Mercedes-Benz C-klasse (2021) rijtest
  • Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend
    Video: automobilist in Mercedes E-klasse doet vervelend

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, Diesel, g-klasse, Mercedes, restomod, youngtimer

Vorig bericht: « Audi schrapt bijna tienduizend banen
Volgend bericht: Skoda Citigo-e, Seat Mii Electric en Volkswagen e-up! – rijtest »

Lees Interacties

Reacties

  1. loserboi932 zegt

    26 november 2019 om 16:27

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    26 november 2019 om 16:52

    Goede vriend van m’n pa heeft sinds een maandje zo’n ding. Van dit bedrijf ook. Helemaal idolaat van dat ding, ook een 250d. Afwerking schijnt echt top te zijn.

    Login om te reageren
  3. ghost zegt

    26 november 2019 om 16:53

    92 mille voor een G-klasse. Als die voor dat geld nieuw is en op NL-kenteken, heb je volgens mij een prima dealtje!

    Login om te reageren
    • bobje zegt

      26 november 2019 om 19:49

      @ghost: inderdaad. Met 1000 uren werk à €60,- p.u. en een hele stapel nieuwe onderdelen lijkt dat op een koopje.

      Login om te reageren
  4. Loek zegt

    26 november 2019 om 16:59

    Worden er niet nog ergens halogeenlampen geproduceerd? Ik vind al die restomod creaties leuk maar toch doen die Halfords-ledjes afbreuk aan het hele ding. Bij zo’n auto hoort gewoon geel/wittige verlichting. Niet blauw.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      26 november 2019 om 17:36

      @720s: gewoon bestellen bij Hella of Bosch (of bij MB zelf).

      Login om te reageren
  5. ttr6 zegt

    26 november 2019 om 17:02

    95 PK is nog veel. Ooit, ergens begin jaren 80, met de allereerste versie op wintersport geweest. Met 7 (jonge) mannen er in, stoer naar Oostenrijk. Met de 240D motor. Ik heb het niet meer opgezocht, maar naar mijn gevoel zat er niet veel meer in dan 25 PK of zoiets. Mijn hemel,wat was dat ding traag. Bergop hielden we nog net de vrachtwagens bij…..Deze 95 PK zal hem idd ook niet heel erg snel maken.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      26 november 2019 om 17:35

      @ttr6: 72 PK, dat was het vermogen in de 240GD.

      Login om te reageren
      • ttr6 zegt

        26 november 2019 om 18:50

        @406_v6: dank je wel. Heul weinig dus.

        Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    26 november 2019 om 17:06

    Je hebt nagelende diesels, en knorrepotten, maar deze onverwoestbare 5-pitter maakt de meeste herrie van allemaal!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      26 november 2019 om 17:37

      @dutchdriftking: dit is al de OM602, die was al rustiger als z’n voorganger de OM617.

      Login om te reageren
  7. Dutchcarwizard zegt

    26 november 2019 om 17:29

    Bijna zonde om hier de modder mee in te duiken.

    Login om te reageren
    • klotskuukske zegt

      26 november 2019 om 18:20

      @baidu: that’s what she said

      Login om te reageren
  8. spidermann zegt

    26 november 2019 om 18:26

    Waarom dan niet een ex Bundeswehr origineel kopen? Dat is toch uiteindelijk “the real thing” en nog ruim voorradig tegen schappelijke prijzen.

    Login om te reageren
  9. Homer55 zegt

    26 november 2019 om 19:28

    Een OM606 erin, lichtjes finetunen en goaaan…

    Login om te reageren
    • leonardodiecabrio zegt

      26 november 2019 om 19:49

      Of een om314

      Login om te reageren
      • bobje zegt

        26 november 2019 om 19:51

        @leonardodiecabrio: doe dan de OM178 ?

        Login om te reageren
  10. luxaeterna zegt

    26 november 2019 om 21:05

    Prachtige wagens, maar veel te duur. Zo een ex-militaire Wolf koop je voor 12.000€, en dat is dan nog met wel wat marge.

    Voor dit bedrag heb je ook bijna een nieuwe…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North