Peperdure G-Klasse heeft slechts 94 hele pk’s

Auteur: , 18 Reacties

Je leest het goed: 94. Niet 594. Toch moet je er een klein vermogen voor neertellen.

EMC 290 GD

De Mercedes-Benz G-Klasse is een auto die maar niet oud wil worden. De terreinwagen verkoopt nog altijd uitstekend en is nog niet zo lang geleden grondig vernieuwd. Ondanks de grotere breedte is het een doorontwikkeling van de vorige, de fabriekscode is gelijk gebleven, evenals de typegoedkeuring.

Nu de G-klasse telkens moderner wordt, zijn we wel op het punt aanbeland dat het niet een heel erg spartaanse heldenauto meer is. Het is een auto voor succesvolle muzikanten, sporters en andere celebrities geworden. Daar is op zich niets mis mee, maar het doet wel afbreuk aan het ultra ruige imago van weleer.

EMC 290 GD

Gelukkig komt EMC daar om de hoek te kijken. EMC staat voor Expedition Motor Company. Nee, het gaat hier niet om specialisten op het gebied van Ford Expeditions, maar een bedrijf dat zich richt op het restomodden van G-klasses. De G-klasse restomods die we in Nederland wel vaker zien, zijn oude jaren ’80 G-Klasses die zijn omgebouwd naar ‘G63 AMG’-look. Dus met de nieuwe bumpers, grille en wielen, maar het standaard interieur en motor.

EMC 290 GD

Bij EMC doen ze het net even anders. Dit bedrijf specialiseert zich in ruige G-Klasses. In plaats van zo chic mogelijke G-klasses, maakt het bedrijf zo stoer mogelijke Gelaendewagens. Dat lukt heel aardig, zoals deze 250 GD uit 1991 laat zien. Bij EMC hebben ze er meer dan 1.000 manuren inzitten en het resultaat zie je op deze foto’s. Bumpers, velgen, banden, lampen: alles is aangepast. Ook zien we een grille voor de koplampen, clignoteurs en beschermingsplaat onder de motor.

EMC 290 GD

Over de motor gesproken, dat is in dit geval geen dikke 5.5 van AMG of een LS van GM, maar de originele motor. Bij de vijfcilinder werden alle belangrijke onderdelen vervangen. Zo kunnen deze praktische onverwoestbare motoren er nog even langer tegenaan. De motor levert niet al te veel vermogen, 94 hele pk’s. In dat licht bezien is de 92 mille (in dollars) die dit apparaat moet gaan kosten vrij stevig. Aan de andere kant kun je ‘m samenstellen zoals je wil, er is zelfs een configurator online!



18 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Goede vriend van m’n pa heeft sinds een maandje zo’n ding. Van dit bedrijf ook. Helemaal idolaat van dat ding, ook een 250d. Afwerking schijnt echt top te zijn.
92 mille voor een G-klasse. Als die voor dat geld nieuw is en op NL-kenteken, heb je volgens mij een prima dealtje!
@ghost: inderdaad. Met 1000 uren werk à €60,- p.u. en een hele stapel nieuwe onderdelen lijkt dat op een koopje.
Worden er niet nog ergens halogeenlampen geproduceerd? Ik vind al die restomod creaties leuk maar toch doen die Halfords-ledjes afbreuk aan het hele ding. Bij zo’n auto hoort gewoon geel/wittige verlichting. Niet blauw.
@720s: gewoon bestellen bij Hella of Bosch (of bij MB zelf).
95 PK is nog veel. Ooit, ergens begin jaren 80, met de allereerste versie op wintersport geweest. Met 7 (jonge) mannen er in, stoer naar Oostenrijk. Met de 240D motor. Ik heb het niet meer opgezocht, maar naar mijn gevoel zat er niet veel meer in dan 25 PK of zoiets. Mijn hemel,wat was dat ding traag. Bergop hielden we nog net de vrachtwagens bij…..Deze 95 PK zal hem idd ook niet heel erg snel maken.
@ttr6: 72 PK, dat was het vermogen in de 240GD.
@406_v6: dank je wel. Heul weinig dus.
Je hebt nagelende diesels, en knorrepotten, maar deze onverwoestbare 5-pitter maakt de meeste herrie van allemaal!
@dutchdriftking: dit is al de OM602, die was al rustiger als z’n voorganger de OM617.
Bijna zonde om hier de modder mee in te duiken.
@baidu: that’s what she said
Waarom dan niet een ex Bundeswehr origineel kopen? Dat is toch uiteindelijk “the real thing” en nog ruim voorradig tegen schappelijke prijzen.
Een OM606 erin, lichtjes finetunen en goaaan…
Of een om314
@leonardodiecabrio: doe dan de OM178 🤔
Prachtige wagens, maar veel te duur. Zo een ex-militaire Wolf koop je voor 12.000€, en dat is dan nog met wel wat marge.

Voor dit bedrag heb je ook bijna een nieuwe…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).