
Al komen er volgens het merk geen gedwongen ontslagen.
De grote Duitse autobouwers lijken best veel op elkaar. Ze maken dezelfde soort auto’s, doen aan downsizing en turbo’s én ze maken ook – de een wat meer dan de ander – meer gebruik van elektrificering. En ze betalen stiekem ook hetzelfde voor hun staal.
Nu blijkt dat ze elkaar ook achterna lopen als het gaat om het schrappen van banen. Want na BMW, Mercedes en moederbedrijf Volkswagen gaat nu ook Audi banen schrappen.
Tot 2025 gaat het merk in Duitsland maximaal 9500 banen schrappen. Het bedrijf zegt namelijk ‘slanker en fitter’ te moeten zijn voor de toekomst, waardoor bepaalde banen verloren zullen gaan. Audi zegt dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen, maar dat het natuurlijke verloop van het bedrijf voor de banenvermindering zal zorgen. Met andere woorden: als een werknemer besluit ergens anders te gaan werken, zal er voor zijn werkplek geen vacature naar buiten worden gestuurd. Het bedrijf wil ook vroegtijdige pensioenen stimuleren en zegt dat management-banen ook geschrapt zullen worden.
Tegelijkertijd blijft Audi wél nieuwe mensen aannemen, maar dan in andere sectoren. Het bedrijf noemt daarbij elektrische mobiliteit en digitalisering. Daar moeten 2000 nieuwe banen voor worden gecreëerd, interne kandidaten krijgen volgens Audi bij die nieuwe vacatures voorrang. Daarmee worden er binnen Audi netto 7500 banen geschrapt. Het bedrijf heeft op dit moment meer dan 60.000 Duitse werknemers, rond 2025 zullen dat er dus ruim tien procent minder zijn. Die werknemers hebben door dit besluit van Audi echter wel een baangarantie tot eind 2029.
It has begun!!
@tttijn: Jup, je verwacht ‘t niet he!!
Thnx stemvee en EU!
@berrybentley: Schuld van de Rabobank.
@berrybentley: ???
@retetikker: Net als jij hebben veel mensen nog immer een plaat voor de kop.
@tttijn:
Krantenkop 14 November jl.
Automaker Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz, gaat flink in het personeelsbestand snijden, meldt het bedrijf donderdag. Zo hoopt de automaker 1,65 miljard euro te besparen. De kostenbesparing is volgens Daimler nodig om investeringen in elektrisch en autonoom rijden te bekostigen.
Het moet ergens starten!
@tttijn: Waar is Merkel/Duits bedrijfsleven nou met ” laat al die mensen maar binnen want we hebben zoveel mensen nodig” ? Waren ze ook de automatisering lees robots vergeten misschien ?
@robusa: recent naar de noden in de gezondsheidszorg gekeken?
@bara: ja oplossing management lagen eruit halen en robots erin en interim managers eruit klaar.
Banen schrappen zonder ontslagen is wat anders dan een gedwongen massa ontslag. Dat alle media een massa ontslag zouden melden, dat snap ik.
Maar het feit dat je als bedrijf ziet dat je netto 7500 mensen minder nodig hebt, terwijl je geen andere mededelingen doet over dat het slecht gaat of zo… dat is geen slecht nieuws toch?
@gregorius: als je ziet dat je alles en iedereen die met verbrandingsmotoren van doen heeft niet meer nodig hebt omdat alles elektro zal worden kun je al snel aan zulke getallen natuurlijk.
Dit is geen massaontslag. Eerder dat bepaalde functies met de tijd vervallen. Denk bijvoorbeeld aan staffuncties zoals HR, waar nu mogelijk 250 man zit, blijven er dan 100 over. Mogelijk ook dat ouderen met (vervroegd) pensioen gaan en daar dan niemand voor terugkomt. Overigens kan dit op heel veel vlakken worden toegepast. Niks geks aan in mijn optiek?! Meer met minder is al jaren iets dat voorkomt in bedrijven.
@ghost: HR kunnen we wel missen…
@ghost: ja, behalve als we ’t woordje ‘kwaliteit’ nemen. Meer met minder is niet onuitputtelijk.
@drdre1: deels eens, gaat niet voor alles op. Zeker bij HR zijn er mensen die imo compleet overbodig zijn in bedrijven. Mensen die onderzoek doen naar “bevlogenheid van medewerkers” bijvoorbeeld…
@ghost:
Ja of van die enquêtes die je annoniem in kan vullen om je mening te geven over het bedrijf, met vervolgens als eerste vraag wat je functie is en op welke afdeling je werkzaam bent ???♂️
Laat maar dan, weetjewel.
Je zal toch de hele dag Audi’s in elkaar moeten schroeven. The Horror.
@karaya: 50 shades of gray III
@karaya: Om toch maar weer de standaardgrap te maken: Ik hoop maar dat de knipperlicht assemblage medewerkers buiten schot blijven. Die zijn al met te weinig mensen.
@karaya: laat mij maar r8’s schroeven hoor
@karaya:
Zie je de hele wereld doorontwikkelen en jij schroeft al 25 jaar dezelfde A4 in elkaar ? ..
The horror…
Niet zo gek toch?! Mensen er uit bij de verbrandingsmotoren, mensen er bij op de e-tron afdeling.
Over een jaar of 10 zal er wel een algeheel verbod op fossiele brandstof motoren komen.
Er zijn al landen in Europa die dit al veel eerder door willen voeren.
@HZW: welke landen dan? NL heeft als richtlijn 2030 en dat is ruim 10 jaar
@joerek @HZW: Een algeheel verbod? Op fossiele brandstoffen? Zelfs optimistische overheidsinstanties mompelen een iets genuanceerder beeld https://www.pbl.nl/blogs/blog-energiepodium-gebruiken-we-in-2050-nog-fossiele-brandstoffen
Ik ben bang dat dit niet het laatste bericht gaat worden over ontslagen.
@baidu: er wordt niet gesproken over ontslagen.
@baidu: Waarom? Omdat de stoomlocomotief wordt uitgefaseerd?
@phaeton: de vraag neemt af en inderdaad, voor EV’s zijn minder handjes nodig.
Maar VW gaat wel een nieuwe fabriek in Turkije bouwen… tja
Ah, het ‘Wir schaffen das’ gaat beginnen.
@jippie: Nee juist, wir schaffen das niegt !
Haha groot aantal mensen zien het probleem dat allang niet meer achter de horizon ligt nog steeds niet.
@tttijn: verwonderlijk hè, geschiedenis zal zich herhalen helaas.
Zo onze regering ook eens een voorbeeld aan kunnen nemen. Verminderen van het aantal managers bij de overheid. En ik bedoel niet met vervroegd pensioen.