• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peperdure remschijven van Porsche niet geschikt voor trackdays?

Auteur: willeme, gepost 27 maart 2019 om 19:57 – 53 Reacties

Porsche 911 GT3 (991)


Porsche denkt van niet.

De keramische remschijven zijn nog niet zo heel erg lang onder ons. Mocht je vandaag een borrel hebben met wat vrienden en willen opscheppen, dan hebben we een leuk weetje voor je. De eerste fabrikant die keramische toepaste op een straatauto was Mercedes. De CL55 AMG F1 Edition was de eerste auto die er standaard mee was uitgerust.

Porsche heeft altijd een naam hoog te houden op het gebied van remmen. De stelregel luidde dat een Porsche net zo snel moest kunnen remmen als deze kan accelereren. Wat dat betreft is het raadzaam de Porsche Cayenne Diesel en 924 te vermijden. Maar goed, Porsche was er heel snel bij met keramische schijven. Het was optioneel leverbaar bij diverse modellen van de 996 (Carrera 4S, Turbo, GT3). Tegenwoordig kan elke Porsche uitgerust worden met keramische schijven, te herkennen aan de gele kleur van de remklauwen.

Porsche 911 GT3 RS (996) '04

Het is mede dankzij die kleur dat het ook een statusobject is. “Jouw Porsche heeft rode remklauwen en die van mij zijn geel, daardoor ben ik als mens superieur aan jou.” Of zoiets. De overtuiging was dat keramische schijven superieur zijn aan stalen schijven en juist geschikt zijn voor trackdays. Dit blijkt helaas niet het geval, volgens Porsche.

Porsche 911 GT3 RS (997) '07

In een interview met het Australische Wheels laat Porsche techneut Paul Watson weten dat keramische remschijven helemaal niet zo superieur zijn. Naar zijn mening moeten de Porsche eigenaren die geregeld het circuit bezoeken kiezen voor stalen schijven. Iets wat volgens hem ook aan de klanten in Australië aangeraden wordt.

Het is dus precies andersom, stelt Watson:

Aanvankelijk dachten we dat de remmen een autoleven moesten meegaan. Toen kwamen er veel klanten die vaak trackdays reden, met de klacht dat hun schijven versleten waren. Mocht je veel trackdays doen, dan raden we het altijd aan om te kiezen voor de stalen schijven.

De keramische schijven zijn nog altijd wel iets beter, maar gaan dus níet een autoleven mee en dienen vervangen te worden. De prijs voor keramische remmen op een Porsche is erg hoog. Watson raadt circuittijgers aan om voor stalen schijven te kiezen. Die zijn echt niet verkeerd en goedkoper om te vervangen. Volgens Watson zijn de keramische schijven wél uitstekend voor straatgebruik. Zeker voor de poseurs onder ons, want je hebt veel minder last van remstof dan bij stalen schijven. Voor straatgebruik denkt Porsche dat de keramische remschijven wél een autoleven lang mee gaan.

Porsche 911 Carrera S Cabriolet (992) '19

Ook interessant!

  • Zeer vroege Porsche 911 is een peperdure occasion
  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Porsche 911 documentaire nu gratis te zien
    Porsche 911 documentaire nu gratis te zien

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

911, Porsche, remmen

Vorig bericht: « Alonso gaat nog meer titels pakken
Volgend bericht: Straatracers krijgen levenslang voor veroorzaken dodelijk ongeluk »

Lees Interacties

Reacties

  1. tortuga zegt

    27 maart 2019 om 20:01

    Stalen velgen? Het gaat toch om de remschijven? Wil eerst een vergelijkend test zien van 1 met en 1 zonder die alle 2 10 ronden Nürburgring hebben gedaan.

    Login om te reageren
    • volvov70 zegt

      27 maart 2019 om 20:07

      @tortuga: Ja als ze 10 ronden hebben gedaan zijn de keramische beter natuurlijk, echter het merendeel van de (TF) rijders heeft staal aangezien je in principe na een paar ronden toch wel even wilt uitrusten en het niet de significante meerprijs waard is.

      Login om te reageren
  2. shaguar zegt

    27 maart 2019 om 20:03

    Hmm, kiezen voor stalen velgen is het advies. Wintersport trackdays?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 maart 2019 om 07:03

      @shaguar: voor het jaarlijkse “lekker knallen naar de wintersport”. Met je skihut op het dak…

      Login om te reageren
  3. breakingpoint zegt

    27 maart 2019 om 20:11

    Stalen schijven bieden ook nog een beter remgevoel. Stalen schijven gaan echter ook geen autoleven mee, dus dat stukje artikel is wat raar?

    Login om te reageren
    • hondas2000nl zegt

      27 maart 2019 om 21:13

      @breakingpoint: valt best mee, aangezien er staat (en iedereen weet) dat stalen remschijven aanzienlijk goedkoper zijn om te vervangen.

      Login om te reageren
    • gjvp zegt

      28 maart 2019 om 00:00

      @breakingpoint: klopt, maar stalen schijven zijn wel veeeelgoedkoper om te vervangen

      Login om te reageren
  4. cupsport zegt

    27 maart 2019 om 20:13

    Keramische remmen hebben niet meer remkracht dan stalen remmen… echter zijn de minder gevoelig voor fading bij hogere temperaturen en daardoor juist beter geschikt voor het circuit. Het nadeel van keramische remmen is dat deze meer geluid maken (piepen) bij normaal gebruik op de openbare weg. Daar bieden ze geen enkel voordeel behalve de looks als je daar gevoelig voor bent.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      27 maart 2019 om 21:51

      @cupsport: zeker, de looks, hoe groter de schijven hoe beter de looks; wedstrijdje verpissen met putdeksels ?

      Login om te reageren
    • langejohn zegt

      28 maart 2019 om 00:59

      @cupsport: Ligt er ook maar net aan wat voor stalen remmen. Ga maar eens bij race of rally kijken in het donker, dan zie je mooi de roodgloeiende remschijven, en die remmen nog prima :p

      Login om te reageren
  5. ghost zegt

    27 maart 2019 om 20:13

    Enige superieure aan keramisch is dat je geen remstof hebt, scheelt weer wassen ???

    Login om te reageren
    • chimaera zegt

      27 maart 2019 om 20:39

      @ghost: Remstof blijf je altijd houden. Principe van een schijfrem blijft frictie ;)

      Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      28 maart 2019 om 08:13

      @ghost: als je een porsche kunt betalen , laat je hem wassen.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        28 maart 2019 om 08:19

        @justsomebody: hoezo zou je een kever laten wassen ?

        Login om te reageren
        • justsomebody zegt

          28 maart 2019 om 10:51

          @ghost: ah ik proef jaloezie, altijd sneu -1

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            28 maart 2019 om 11:41

            @justsomebody: ik quote gewoon Jeremy Clarkson. Geen idee wat je verder proeft.

            Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      28 maart 2019 om 08:45

      @ghost: remstof komt toch hoofdzakelijk van de blokken? Weet niet waar die bij keramische remmen van gemaakt zijn, maar het zal niet gek veel schelen?

      Login om te reageren
  6. apriliarsv zegt

    27 maart 2019 om 20:13

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    27 maart 2019 om 20:21

    Ik heb stalen velgen en een gele auto met piepende remmen.
    Op trackdays heb ik dus weinig last van slijtage van mijn garage.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      27 maart 2019 om 21:32

      @harrie: Oei! Het komt zo wel heel dichtbij voor jou. Sterkte.

      Login om te reageren
  8. dper4mance zegt

    27 maart 2019 om 20:28

    Stalen remmen en je klauwen geel laten lakken om mee te patsen…

    Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      28 maart 2019 om 08:14

      @dper4mance: ja die van mij zijn geel met rode sterretjes

      Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    27 maart 2019 om 20:46

    De stelregel luidde dat een Porsche net zo snel moet kennen remmen als deze kan accelereren.

    Ik denk dat het andersom moeilijker is….

    Login om te reageren
  10. torsen zegt

    27 maart 2019 om 20:47

    Wat een lulverhaal. Dat raden ze alleen aan omdat ze zelf zoiets stoms erbij zeggen als “gaan een autoleven mee” en klanten dan voor een onverwachte dure vervanging komen te staan.
    Die krengen komen uit de racerij dus aan de prestaties ligt het niet.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      27 maart 2019 om 20:52

      @torsen: in endurance gebruiken ze staal.

      Login om te reageren
      • dper4mance zegt

        27 maart 2019 om 20:56

        @boomhauwer: dat ligt aan de regels.

        Login om te reageren
      • torsen zegt

        27 maart 2019 om 21:14

        @boomhauwer: lmp 1 & 2 wel. Bij de GTE klasses niet toegestaan om de kosten te drukken. Exact waarom Porsche het daar down under niet aanraadt.

        Login om te reageren
  11. Robert zegt

    27 maart 2019 om 20:49

    Niks aan de hand mensen, gewoon doorlopen…
    first world problems

    Login om te reageren
    • scorpion80 zegt

      27 maart 2019 om 21:04

      @RRRobert: Joh. Dat is elk nieuwsbericht hier, als het een ‘probleem’ betreft. Hulde dat jij dit voor de nietsvermoedende ‘first world’ lezer in perspectief weet te plaatsen.

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      27 maart 2019 om 21:18

      @rrrobert: The 1% problems?

      Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    27 maart 2019 om 20:57

    Stalen zenuwen, dat is het beste.

    Login om te reageren
  13. bmwfe zegt

    27 maart 2019 om 21:07

    Kennen remmen??

    Login om te reageren
  14. mnmg71 zegt

    27 maart 2019 om 21:08

    Ik heb beide gehad op een 911. Mijn eigen ervaring is: meer gevoel met staal, remkracht gelijk, minder remstof met keramisch, meer gepiep met keramisch, gading nooit meegemaakt bij beiden (geen circuit). En oh ja voor de prijs van keramische remmen kun je ook wat anders leuks kopen…

    Login om te reageren
    • mnmg71 zegt

      27 maart 2019 om 21:09

      @mnmg71: of fading natuurlijk :-)

      Login om te reageren
    • hotze zegt

      27 maart 2019 om 21:58

      @mnmg71: nog een voordeel van keramisch: geen roestvorming bij de schijfrand / boorgaten.

      Login om te reageren
      • mnmg71 zegt

        27 maart 2019 om 22:05

        @hotze: goed punt

        Login om te reageren
  15. vaakbenjetebang zegt

    27 maart 2019 om 21:26

    “dat een Porsche net zo snel moet kennen remmen als deze kan accelereren. Wat dat betreft is het raadzaam de Porsche Cayenne Diesel en 924 te vermijden”

    Dan wil je juist wel een 924. Bedenk dat je met een 0 tot 100 tijd van 10 seconden (924-territorium) iets minder dan 0.3 g gemiddeld hebt aan acceleratie en dat je dan zo’n 140 meter aflegt… En geloof maar dat zo’n ding in minder dan 50 meter weer stilstaat vanaf 100. Dus ja, jùist een 924 remt harder dan dat-ie optrekt.

    Sterker nog: ik kan me niet of nauwelijks een straat-legale auto indenken die harder accelereert dan dat-ie remt. De banden kunnen maar zo veel voor je doen qua tractie, ook met AWD – je blijft grofweg steken op 1-en-een-beetje g, hoe veel vermogen je ook hebt (case in point: een Veyron doet zo’n 2.5 seconden over dat sprintje, dat is ongeveer 1.1g). Remmen kan vrijwel iedere auto met zo’n 0.8 g. Ook de Aygo van je schoonmoeder. Bovendien helpen tijdens het remmen de rijweerstanden ook nog eens mee. Dat mag dan marginaal zijn, maar bij het accelereren werken die juist tegen… en dat helpt ook al niet.

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      28 maart 2019 om 08:01

      @vaakbenjetebang: je begrijpt de schrijver denk ik niet.

      Porsche vindt dat een auto net zo snel moet kunnen remmen als dat hij optrekt. Als een Cayenne diesel dus in 15 seconden (overdreven!) optrekt naar 100 dan zou dat volgens de theorie van Porsche dus betekenen dat afremmen van 100 -> 0. 15 seconden mag duren.

      Vandaar dat hij afraadt om een Cayenne diesel of een 924 te kopen wegens de dan veel te lange remweg..

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        28 maart 2019 om 08:44

        @phevtreb: Als hij het zo bedoelde, dan heb ik het inderdaad niet begrepen.

        Login om te reageren
        • phevtreb zegt

          28 maart 2019 om 08:54

          @vaakbenjetebang:

          Vaak ben je te bang..

          Login om te reageren
  16. tmon zegt

    27 maart 2019 om 22:10

    T verhaal is dus:
    Mensen snappen niet dat ook keramische remmen ook hard slijten bij circuitgebruik. Die schrikken bij slijtage van de prijs. Net als elk onderdeel, op elk merk auto bij intensief gebruik.
    Porsche zegt: als je veel t circuit op gaat, koop lekker stale schijven, t remverschil ga jij niet merken en kost bij regelmatig veeeeel minder.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      27 maart 2019 om 23:16

      @tmon: Het plusje werkt niet, maar jouw verhaal klopt inderdaad beter dan wat hierboven beschreven staat…

      Login om te reageren
    • torsen zegt

      28 maart 2019 om 00:11

      @tmon: dit dus inderdaad.

      Login om te reageren
  17. hallokroket zegt

    27 maart 2019 om 22:55

    Hier wordt over stalen remschijven gesproken.
    In feite is dit onjuist.
    Remschijven worden doorgaans uit gietijzer gemaakt.

    Login om te reageren
  18. SimonMc zegt

    27 maart 2019 om 23:01

    Wat een raar argument. Raadt meneer volgende week aan Porsche eigenaars linglong banden aan, omdat deze vriendelijker voor de portemonnee zijn?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      28 maart 2019 om 08:00

      @simonmc: exact… Interstate onder je Porsche want die zijn lekker hard! En natuurlijk een dieselmotor want dan gaat een tank brandstof lekker lang mee. Alles voor de portemonnee toch?

      Login om te reageren
  19. torsen zegt

    28 maart 2019 om 00:23

    @simonmc: als linglong banden een paar procent minder presteren voor 20% van de prijs vast wel.

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    28 maart 2019 om 08:02

    Dom gelul. Je wilt de beste en meest consistente remprestaties dus moet je de betere eigenschappen van keramische remmen meenemen in de beslissing. Dat de verkoper je dan op de hogere kosten moet wijzen bij aanschaf en vervanging is dan wel zo. Maar het gaat alleen maar om een stuk verwachtingsmanagrment.

    Login om te reageren
  21. Onehp zegt

    28 maart 2019 om 08:25

    Niks nieuw an sich.
    Keramische remmen zijn lichter en helpen de wegligging/comfort een beetje.
    Maar voor circuitgebruik inderdaad peperduur om te vervangen (je koopt er een gewone auto voor), meerdere GT2RS ringrijders bouwen zo om naar stalen remmen om die reden, en die zijn niet driect arm. En Endless endurance remblokken, ook niet goedkoop maar gaan vele malen langer mee en sparen de remschijven.

    Login om te reageren
  22. p964cup zegt

    28 maart 2019 om 08:59

    Het echte verhaal is dat men op stalen schijven rijdt op het circuit vanwege de grindbakken. Menig trackdayrijder pakt wel eens de kiezeltjes. Komen die tussen je blokken en schijven dan kun je je keramische schijven echt weggooien. Met zo’n 2500,- per stuk een dure hobby.

    Login om te reageren
  23. Gulli zegt

    28 maart 2019 om 09:03

    Keramische remmen worden toch pas beter naarmate je ze harder gebruikt (tot een bepaald punt natuurlijk?) Waarom zou je die dan in hemelsnaam voor straatgebruik aanraden? Dan moet je overal boven op de rem om ze goed te kunnen gebruiken.

    Mensen schrikken gewoon van de prijs van keramische remmen en dachten dat ze een leven lang mee gingen. Dat laatste is dus niet waar en staat Porsche in zijn hemd met z’n uitspraken. Raar artikel dit.

    Login om te reageren
  24. desalen zegt

    28 maart 2019 om 19:06

    Waarom zegt de titel dat Porsche z’n keramische schijven niet goed zijn?

    In het interview geeft de beste man aan dat het om de keramische schoven in het algemeen gaat

    Login om te reageren
  25. spykerboy zegt

    29 maart 2019 om 14:28

    Ik weet van Ferrari dat een setje vervangen op een 599. 40,000 euro kost (wel inclusief remblokken)… sloot met geld dus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North