Perfecter dan deze zeldzame BMW Alpina wordt het niet

Auteur: , 52 Reacties

En hij staat ook nog eens te koop!

BMW 635CSi

BMW krijgt het maar zwaar te verduren de laatste tijd. De nieuwe designrichting onder leiding van Adrian van Hooydonk is lekker uitgesproken, maar de reacties over met name de gigantische nieren zijn heftig. Qua design wenst menig BMW-fanboy een tijdreis naar de jaren ’80 en ’90. Elke BMW was simpel, herkenbaar en op zijn eigen manier uniek. Een hoogtepunt was de BMW 6 Serie (E24).

De lange coupé, toen nog de top-of-the-line van BMW, werd ook wel sharknose genoemd. Dat had hij te danken aan de lange, spitse neus. In die neus lag in de topversie, de M635 CSi, een 3,5 liter grote zes-in-lijn. Het aantal pk was een dikke 286 pk. Enorm veel voor zijn tijd. Voor wie dat toch niet genoeg vindt, was daar Alpina. De ondertussen bijna volledig ingeburgerde ‘tuner’ bestond ten tijde van de E24 ook al. Dit zwarte exemplaar is door het bedrijf bij de kladden gepakt en het resultaat is geweldig. Hij heet Alpina B7, niet te verwarren met de huidige B7, op basis van de 7 Serie.

Alpina 635CSI

Het exterieur is sinister zwart. Maar dan ook echt alles is in het zwart uitgevoerd, van de sierstrips in de bumper tot de omlijsting van de ramen. De karakteristieke ‘multispokes’ van Alpina zijn al jaren een fenomeen, daarom zijn die ook te vinden op dit exemplaar uit 1987. In het interieur is er eveneens uniciteit, niet in het zwart maar in het felrood. Alles, behalve het centrale stuk van het stuur, is felrood. Niet perse het mooiste, maar wel het meest opvallende wat je kunt kiezen. En warempel: zo’n prachtbak als deze B7 komt ermee weg.

Op motorisch gebied is er goed en slecht nieuws. Goed nieuws: qua kracht is het aantal toegenomen tot 320 pk en 520 Nm. Het nadeel: er is 10 pk vanaf geknepen. Door WLTP vermoedelijk antieke milieu-eisen moest er een katalysator op de auto gemonteerd worden. Ook dit kun je zien als goed nieuws, want slechts 17 B7’s werden uitgevoerd met de cat. Een extra zeldzame auto, maar al betekent de katalysator een Nm-toename van zo’n drie stuks, het had dus 330 pk kunnen zijn. Desalniettemin sprint de auto naar 100 km/u in 5,8 seconden en is het einde pas in zicht bij 265 km/u. Netjes, voor een 32 jaar oude auto.

De auto behoort tot een youngtimercollectie die onder de hamer gaat bij RM Sotheby’s. Je moet er tussen de 140.000 en 160.000 euro voor over hebben. Je moet wat over hebben voor zo’n prachtige youngtimer.



52 reacties

Uitlaat zit wel heel raar off-centre bij dit exemplaar ..
@lincoln: je bent een echte kenner Lincoln. Ze hebben dat allemaal , alle 6 series.
@gokartmozart: hahaha burn
@gokartmozart: u heeft gehapt :)
@gokartmozart: En de e28 5-serie, waar de e24 6-serie érg veel onderdelen mee deelt…
@johnhert:
Doe mij maar een E28.
@lincoln: dan past de trekhaak beter voor het disselloze landhuis ;). OT, wat een gaaf apparaat is het toch, uit de tijd dat BMW nog ontwerpers hadden die smaak ontworpen en niet de boekhoudkundige dingen die nu de fabriek uit tuffen.
@jpoers: toen dit uit kwam was dit fout, voor de pooiers.
20 jaar geleden was het giga fout, voor de kampers en de minder succesvolle pooiers
12 jaar geleden was het een turkenbak.
nu vind pas iedereen het mooi….

ik snap het best hoor, de meeste schilderwerken worden ook pas gewaardeerd na de dood van hun schepper…

Maar een “uit de tijd dat.. ontwerpers met smaak”. die vlieger gaat voor deze 6 niet helemaal op.

Ik vind dit prachtig, 25 jaar geleden ook trouwens.
@lincoln:
[x] obsessive compulsive disorder
[ ] don’t give a f*ck

Het was mij overigens nooit eerder opgevallen. Maar… what has been seen, cannot be unseen. Dank u, en goede nacht verder.
Had een M635CSi niet ‘gewoon’ 286 pk?
@vaakbenjetebang: 282 om precies te zijn.
@erce: Check, slip of the keyboard mijnerzijds.
@vaakbenjetebang: Alhoewel… meen me toch echt 286 te herinneren uit het boekje destijds. Maakt verder niet uit, maar ben ik dan zo in de war?
@vaakbenjetebang: Lekker in gesprek met mezelf. Klinkt als een gevalletje metrische pk VS bhp. 286 pk == 282 bhp.
@vaakbenjetebang: even je kortetermijngeheugen aan het testen?
@potver7: Huh? Wat was ik ook alweer aan het doen…? Lastig hoor, ouder worden.
@vaakbenjetebang: check, heb volgens mij de verkeerde waarden afgelezen ;)
@720s: Nou… als ik zo naar de motor kijk, ziet die er eigenlijk meer uit alsof het in de basis een non-M-motor is. Uit de reguliere 635CSi dus, ofwel 218(?) pk. Klinkt ook logischer om die te turbochargen dan een M88(en is ook meer ‘des Alpina’s’, zoals ze nu bijvoorbeeld een 340i als basis nemen en niet een M3) dus dan zou de basis geen M635CSi zijn. Maar houd me ten goede, ik ben zeker geen absolute BMW-kenner.
@vaakbenjetebang:
Je hebt 100% gelijk, Alpina gebruikte de gewone M30 als basis voor hun turbo-versies.
Dit artikel suggereert dat de M88 als basis gebruikt werd, wat foutief is.
Wanneer is de uitslag van de Staatsloterij?
@dracae: morgen is 10 april, dan mogen we weer..
Gaaf!
M635csi had volgens mij gewoon 210kW/286pk (beetje afgerond)
Pfoe deze wagen maakt mij heel erg hebberig..
Ik heb een 32 jaar oude auto. Gaat in zo’n 15,8s naar de 100 en bij 165 houdt ’t wel op. 700euri. Houdt je nog ruim een ton over voor leuke dingen. Is niet zwart en helaas ook geen rood interieur. Ook geen alpina. Of bmw.
@thijsj:
Welkom in de club.
Heb ook een 32 jaar oude auto.
Was niet zo duur als deze, maar heeft ook M30-power, alleen ietsje minder…
💦🍆✊🏼
Oh ja, daar doen we hier niet aan, toch? Lekker belangrijk. Geile wagen…
Shit. Een e24 is per definitie ontzettend gaaf. Maar deze? Oh man. Die spant de kroon. En dan dat plaatje; exclusiv interieur. Dat doet het m.
😍😍😍
Perfecter wordt het wel.

Een originele BMW M635CSI.
@karaya: Ook perfect, moeilijke keuze…helemaal originele B7 Turbo, of een M635CSi…mijn voorkeur gaat naar de laatste. Gewoon een mooier blok.
Wat een heerlijke machine, helemaal zo zwart met rood. Alhoewel ik liever een AC/Schnitzer pakketje er op zou willen hebben.
Is lange tijd een sjonnie bak geweest.
@spidermann: klopt, maar hij moest weg van Anita
@spidermann: het zelfde gaat nu op voor de huidige 6-serie.
@spidermann: Die kan/kon je herkennen aan de aftermarket velgen, geen geld voor TRX banden.
@karaya:
TRX banden waren nu niet meteen een technisch hoogstandje.
@hallokroket: After market Borbet wielen met b-merk banden ook niet.
@karaya:
TRX banden kosten een pak meer dan goede A-merk banden, dus jouw stelling kan ik niet echt ondersteunen.
Als je je verstand gebruikt gooi je de TRX meuk er af.
Wat is er mis met aftermarket velgen?
@hallokroket: Niet origineel. En dus fout.
@karaya:
Ach man.
Echt?
BBS, Alpina, Rial etc, allemaal fout?
Het zijn maar wielen hoor, 20 bouten en ze zijn er weer af.
@hallokroket: Hou die Alpina velgen lekker voor een Alpina auto.

Gewoon originele velgen onder een 635 CSI/M635 CSI. Gelukkig kunnen de liefhebbers van Borbet lichtmetaal die auto toch niet meer betalen.

Maar je moest eens weten hoe ik mij al die jaren geërgerd heb aan verkrachte 6-series.
@karaya:
Het leven van een OEM-fundamentalist moet zwaar zijn.

Ik hoop dat je geen hartaanval krijgt als ik je vertel dat mijn E28 op een set AP veren staat, de originele uitlaat plaats heeft geruimd voor een Simons systeem, en dat de TRX wielen plaats maken voor een set Rial 7×16 en 8×16 velgen en bijpassende banden.

Ja, ik hou van “old skool” tuning.
Gooi me op de brandstapel!
@hallokroket:
Voor die klusjes zou BMW een sonderkommando moeten oprichten.
Dan wordt er zo mooi over de uitvoering van het interieur gesproken, maar dan wil het ook graag zien…
BMW met de langste naam dus;BMW 635CSi Alpina B7 TURBO Coupe.
Ik heb twee 6-series gehad. Fantastische wagens voor de lange afstand. En dat in de tijd dat je nog snel kon doorscheuren naar Zuid-Frankrijk. Mooie herinneringen.
@schreute01: het klonk even alsof @desjonnies weer terug was, maar helaas…
Overigens niks ten nadele van jouw mooie herinneringen!
@stradale888: mocht desjonnies willen!
Bij de overtoom amsterdam heb je altijd een grijze staan. Kwijl momentje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).