• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Perfecter dan deze zeldzame BMW Alpina wordt het niet

Auteur: Loek, gepost 9 april 2019 om 22:00 – 52 Reacties

BMW 635CSi


En hij staat ook nog eens te koop!

BMW krijgt het maar zwaar te verduren de laatste tijd. De nieuwe designrichting onder leiding van Adrian van Hooydonk is lekker uitgesproken, maar de reacties over met name de gigantische nieren zijn heftig. Qua design wenst menig BMW-fanboy een tijdreis naar de jaren ’80 en ’90. Elke BMW was simpel, herkenbaar en op zijn eigen manier uniek. Een hoogtepunt was de BMW 6 Serie (E24).

De lange coupé, toen nog de top-of-the-line van BMW, werd ook wel sharknose genoemd. Dat had hij te danken aan de lange, spitse neus. In die neus lag in de topversie, de M635 CSi, een 3,5 liter grote zes-in-lijn. Het aantal pk was een dikke 286 pk. Enorm veel voor zijn tijd. Voor wie dat toch niet genoeg vindt, was daar Alpina. De ondertussen bijna volledig ingeburgerde ’tuner’ bestond ten tijde van de E24 ook al. Dit zwarte exemplaar is door het bedrijf bij de kladden gepakt en het resultaat is geweldig. Hij heet Alpina B7, niet te verwarren met de huidige B7, op basis van de 7 Serie.

Alpina 635CSI

Het exterieur is sinister zwart. Maar dan ook echt alles is in het zwart uitgevoerd, van de sierstrips in de bumper tot de omlijsting van de ramen. De karakteristieke ‘multispokes’ van Alpina zijn al jaren een fenomeen, daarom zijn die ook te vinden op dit exemplaar uit 1987. In het interieur is er eveneens uniciteit, niet in het zwart maar in het felrood. Alles, behalve het centrale stuk van het stuur, is felrood. Niet perse het mooiste, maar wel het meest opvallende wat je kunt kiezen. En warempel: zo’n prachtbak als deze B7 komt ermee weg.

Op motorisch gebied is er goed en slecht nieuws. Goed nieuws: qua kracht is het aantal toegenomen tot 320 pk en 520 Nm. Het nadeel: er is 10 pk vanaf geknepen. Door WLTP vermoedelijk antieke milieu-eisen moest er een katalysator op de auto gemonteerd worden. Ook dit kun je zien als goed nieuws, want slechts 17 B7’s werden uitgevoerd met de cat. Een extra zeldzame auto, maar al betekent de katalysator een Nm-toename van zo’n drie stuks, het had dus 330 pk kunnen zijn. Desalniettemin sprint de auto naar 100 km/u in 5,8 seconden en is het einde pas in zicht bij 265 km/u. Netjes, voor een 32 jaar oude auto.

De auto behoort tot een youngtimercollectie die onder de hamer gaat bij RM Sotheby’s. Je moet er tussen de 140.000 en 160.000 euro voor over hebben. Je moet wat over hebben voor zo’n prachtige youngtimer.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW
  • Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
    Video: vernieuwde BMW 7 Serie doet rondje circuit
  • Video: BMW 3 Serie maakt onfortuinlijk rondje

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

6-serie, 635csi, alpina, b7, BMW, Coupe, occasion, veiling, zwart

Vorig bericht: « Binnenkort heb jij geen herten meer in je grille
Volgend bericht: BMW M850i xDrive Convertible: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    9 april 2019 om 22:09

    Uitlaat zit wel heel raar off-centre bij dit exemplaar ..

    Login om te reageren
    • gokartmozart zegt

      9 april 2019 om 22:19

      @lincoln: je bent een echte kenner Lincoln. Ze hebben dat allemaal , alle 6 series.

      Login om te reageren
      • maferick74 zegt

        9 april 2019 om 22:53

        @gokartmozart: hahaha burn

        Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        9 april 2019 om 22:54

        @gokartmozart: u heeft gehapt :)

        Login om te reageren
      • johnhert zegt

        9 april 2019 om 23:23

        @gokartmozart: En de e28 5-serie, waar de e24 6-serie érg veel onderdelen mee deelt…

        Login om te reageren
        • hallokroket zegt

          10 april 2019 om 19:48

          @johnhert:
          Doe mij maar een E28.

          Login om te reageren
    • jpoers zegt

      9 april 2019 om 23:28

      @lincoln: dan past de trekhaak beter voor het disselloze landhuis ;). OT, wat een gaaf apparaat is het toch, uit de tijd dat BMW nog ontwerpers hadden die smaak ontworpen en niet de boekhoudkundige dingen die nu de fabriek uit tuffen.

      Login om te reageren
      • shogun zegt

        10 april 2019 om 08:13

        @jpoers: toen dit uit kwam was dit fout, voor de pooiers.
        20 jaar geleden was het giga fout, voor de kampers en de minder succesvolle pooiers
        12 jaar geleden was het een turkenbak.
        nu vind pas iedereen het mooi….

        ik snap het best hoor, de meeste schilderwerken worden ook pas gewaardeerd na de dood van hun schepper…

        Maar een “uit de tijd dat.. ontwerpers met smaak”. die vlieger gaat voor deze 6 niet helemaal op.

        Ik vind dit prachtig, 25 jaar geleden ook trouwens.

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      9 april 2019 om 23:51

      @lincoln:
      [x] obsessive compulsive disorder
      [ ] don’t give a f*ck

      Het was mij overigens nooit eerder opgevallen. Maar… what has been seen, cannot be unseen. Dank u, en goede nacht verder.

      Login om te reageren
  2. vaakbenjetebang zegt

    9 april 2019 om 22:11

    Had een M635CSi niet ‘gewoon’ 286 pk?

    Login om te reageren
    • erce zegt

      9 april 2019 om 22:15

      @vaakbenjetebang: 282 om precies te zijn.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        9 april 2019 om 22:18

        @erce: Check, slip of the keyboard mijnerzijds.

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          9 april 2019 om 22:21

          @vaakbenjetebang: Alhoewel… meen me toch echt 286 te herinneren uit het boekje destijds. Maakt verder niet uit, maar ben ik dan zo in de war?

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            9 april 2019 om 22:27

            @vaakbenjetebang: Lekker in gesprek met mezelf. Klinkt als een gevalletje metrische pk VS bhp. 286 pk == 282 bhp.

            Login om te reageren
            • potver7 zegt

              10 april 2019 om 07:44

              @vaakbenjetebang: even je kortetermijngeheugen aan het testen?

              Login om te reageren
              • vaakbenjetebang zegt

                10 april 2019 om 10:19

                @potver7: Huh? Wat was ik ook alweer aan het doen…? Lastig hoor, ouder worden.

    • Loek zegt

      9 april 2019 om 23:38

      @vaakbenjetebang: check, heb volgens mij de verkeerde waarden afgelezen ;)

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        10 april 2019 om 07:11

        @720s: Nou… als ik zo naar de motor kijk, ziet die er eigenlijk meer uit alsof het in de basis een non-M-motor is. Uit de reguliere 635CSi dus, ofwel 218(?) pk. Klinkt ook logischer om die te turbochargen dan een M88(en is ook meer ‘des Alpina’s’, zoals ze nu bijvoorbeeld een 340i als basis nemen en niet een M3) dus dan zou de basis geen M635CSi zijn. Maar houd me ten goede, ik ben zeker geen absolute BMW-kenner.

        Login om te reageren
        • hallokroket zegt

          10 april 2019 om 14:55

          @vaakbenjetebang:
          Je hebt 100% gelijk, Alpina gebruikte de gewone M30 als basis voor hun turbo-versies.
          Dit artikel suggereert dat de M88 als basis gebruikt werd, wat foutief is.

          Login om te reageren
  3. dracae zegt

    9 april 2019 om 22:33

    Wanneer is de uitslag van de Staatsloterij?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      9 april 2019 om 23:13

      @dracae: morgen is 10 april, dan mogen we weer..

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    9 april 2019 om 22:36

    Gaaf!

    Login om te reageren
  5. evoness zegt

    9 april 2019 om 22:44

    M635csi had volgens mij gewoon 210kW/286pk (beetje afgerond)

    Login om te reageren
  6. hight96 zegt

    9 april 2019 om 22:48

    Pfoe deze wagen maakt mij heel erg hebberig..

    Login om te reageren
  7. Tonnie zegt

    9 april 2019 om 23:03

    Ik heb een 32 jaar oude auto. Gaat in zo’n 15,8s naar de 100 en bij 165 houdt ’t wel op. 700euri. Houdt je nog ruim een ton over voor leuke dingen. Is niet zwart en helaas ook geen rood interieur. Ook geen alpina. Of bmw.

    Login om te reageren
    • hallokroket zegt

      10 april 2019 om 15:01

      @thijsj:
      Welkom in de club.
      Heb ook een 32 jaar oude auto.
      Was niet zo duur als deze, maar heeft ook M30-power, alleen ietsje minder…

      Login om te reageren
  8. thereisnosubstitute4cubicinches zegt

    9 april 2019 om 23:04

    ??✊?
    Oh ja, daar doen we hier niet aan, toch? Lekker belangrijk. Geile wagen…

    Login om te reageren
    • hight96 zegt

      9 april 2019 om 23:13

      @thereisnosubstitute4cubicinches: 8==✊==D?

      Login om te reageren
      • thereisnosubstitute4cubicinches zegt

        9 april 2019 om 23:27

        @hight96: Fuck. My bad ?

        Login om te reageren
  9. styns zegt

    9 april 2019 om 23:31

    Shit. Een e24 is per definitie ontzettend gaaf. Maar deze? Oh man. Die spant de kroon. En dan dat plaatje; exclusiv interieur. Dat doet het m.

    Login om te reageren
  10. sander1980 zegt

    9 april 2019 om 23:49

    ???

    Login om te reageren
  11. karaya zegt

    10 april 2019 om 00:36

    Perfecter wordt het wel.

    Een originele BMW M635CSI.

    Login om te reageren
    • skinnybmw zegt

      10 april 2019 om 01:24

      @karaya: Ook perfect, moeilijke keuze…helemaal originele B7 Turbo, of een M635CSi…mijn voorkeur gaat naar de laatste. Gewoon een mooier blok.

      Login om te reageren
  12. emping zegt

    10 april 2019 om 01:49

    Wat een heerlijke machine, helemaal zo zwart met rood. Alhoewel ik liever een AC/Schnitzer pakketje er op zou willen hebben.

    Login om te reageren
  13. spidermann zegt

    10 april 2019 om 04:51

    Is lange tijd een sjonnie bak geweest.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      10 april 2019 om 07:47

      @spidermann: klopt, maar hij moest weg van Anita

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      10 april 2019 om 08:19

      @spidermann: het zelfde gaat nu op voor de huidige 6-serie.

      Login om te reageren
    • karaya zegt

      10 april 2019 om 11:18

      @spidermann: Die kan/kon je herkennen aan de aftermarket velgen, geen geld voor TRX banden.

      Login om te reageren
      • hallokroket zegt

        10 april 2019 om 15:07

        @karaya:
        TRX banden waren nu niet meteen een technisch hoogstandje.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          10 april 2019 om 23:56

          @hallokroket: After market Borbet wielen met b-merk banden ook niet.

          Login om te reageren
          • hallokroket zegt

            24 april 2019 om 06:43

            @karaya:
            TRX banden kosten een pak meer dan goede A-merk banden, dus jouw stelling kan ik niet echt ondersteunen.
            Als je je verstand gebruikt gooi je de TRX meuk er af.
            Wat is er mis met aftermarket velgen?

            Login om te reageren
            • karaya zegt

              24 april 2019 om 13:39

              @hallokroket: Niet origineel. En dus fout.

              Login om te reageren
              • hallokroket zegt

                24 april 2019 om 14:40

                @karaya:
                Ach man.
                Echt?
                BBS, Alpina, Rial etc, allemaal fout?
                Het zijn maar wielen hoor, 20 bouten en ze zijn er weer af.

              • karaya zegt

                25 april 2019 om 22:28

                @hallokroket: Hou die Alpina velgen lekker voor een Alpina auto.

                Gewoon originele velgen onder een 635 CSI/M635 CSI. Gelukkig kunnen de liefhebbers van Borbet lichtmetaal die auto toch niet meer betalen.

                Maar je moest eens weten hoe ik mij al die jaren geërgerd heb aan verkrachte 6-series.

              • hallokroket zegt

                26 april 2019 om 07:34

                @karaya:
                Het leven van een OEM-fundamentalist moet zwaar zijn.

                Ik hoop dat je geen hartaanval krijgt als ik je vertel dat mijn E28 op een set AP veren staat, de originele uitlaat plaats heeft geruimd voor een Simons systeem, en dat de TRX wielen plaats maken voor een set Rial 7×16 en 8×16 velgen en bijpassende banden.

                Ja, ik hou van “old skool” tuning.
                Gooi me op de brandstapel!

              • karaya zegt

                29 april 2019 om 17:36

                @hallokroket:
                Voor die klusjes zou BMW een sonderkommando moeten oprichten.

  14. mk2jens zegt

    10 april 2019 om 08:02

    Dan wordt er zo mooi over de uitvoering van het interieur gesproken, maar dan wil het ook graag zien…

    Login om te reageren
  15. Alfarobert zegt

    10 april 2019 om 09:00

    BMW met de langste naam dus;BMW 635CSi Alpina B7 TURBO Coupe.

    Login om te reageren
  16. schreute01 zegt

    10 april 2019 om 09:39

    Ik heb twee 6-series gehad. Fantastische wagens voor de lange afstand. En dat in de tijd dat je nog snel kon doorscheuren naar Zuid-Frankrijk. Mooie herinneringen.

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      10 april 2019 om 10:53

      @schreute01: het klonk even alsof @desjonnies weer terug was, maar helaas…
      Overigens niks ten nadele van jouw mooie herinneringen!

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        10 april 2019 om 11:10

        @stradale888: mocht desjonnies willen!

        Login om te reageren
  17. ozzytrk zegt

    10 april 2019 om 15:43

    Bij de overtoom amsterdam heb je altijd een grijze staan. Kwijl momentje

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North