
Misschien wel dé leaseverrassing van 2014, deze Peugeot 308 BlueHDi en daarnaast een van de weinige compacte middenklassers die ook in 2015 14% bijtelling geniet. Gelukkig is er nog steeds keuze.
Vorig jaar viel er nog behoorlijk wat te kiezen in de compacte middenklasse, ook als je per se 14% wilde bijtellen. Audi had de A3, Seat en Skoda hadden de Leon en Octavia zelfs als hatchback én stationwagon in de aanbieding, net als Peugeot met de 08 overigens. Bij Volkswagen kon je shoppen voor de Golf, Volvo maakte goede sier met een 190pk-sterke V40.
Vrijwel al die auto’s stoten te veel uit om ook in 2015 nog in aanmerking te komen voor 14% bijtelling. Alleen de Peugeot 308 houdt stand, zij het alleen als hatchback. Directe concurrenten zijn er dan ook niet, maar wie wat verder durft te kijken dan de usual suspects heeft heus nog wel wat te kiezen. We zetten de 308 tegenover de Citroën C4 Cactus en de Lexus CT 200h.
Prijzen
Peugeot biedt de 308 BlueHDi aan vanaf 22.900 euro, bij concerngenoot Citroën kun je vanaf 20.690 euro wegrijden in de C4 Cactus. Hoewel deze eigenzinnige Citroën doet vermoeden af te stammen van de C4, is de auto in feite gebaseerd op de kleinere C3. Bij Lexus ben je minimaal 27.990 euro kwijt voor de CT 200h, wat de Japanner een alternatief maakt voor een luxere 308.
Interessanter dan de aanschafprijzen zijn uiteraard de leasetarieven. Kijken we bij Leaseplan, dan ben je op basis van een contract van 36 maanden minimaal 469 euro per maand kwijt voor een Peugeot 308 BlueHDi. Voor de Citroen C4 Cactus BlueHDi beginnen de tarieven bij 399 euro per maand terwijl de Lexus CT200h bij 507 euro p/m begint. Dat zijn verschillen die in het geval van de Lexus en de Peugeot 308 best fors zijn. Anders wordt het wanneer je de rijk uitgeruste 308 Blue Lease Executive vergelijkt met de Lexus CT 200h Business line, de maandbedragen zijn dan respectievelijk 525 en 556 euro.
Motoren
Daar waar Citroën en Peugeot dieselmotoren in de C4 Cactus en de 308 lepelen, kiest Lexus voor een bezinemotor gekoppeld aan hybridetechniek. Met een gecombineerd vermogen van 136 pk is de Lexus de sterkste van het trio, de 308 heeft 120pk, hetzelfde blok in de C4 Cactus levert 100pk. De prestaties ontlopen elkaar op papier niet zo heel veel, zo is de Peugeot het snelst op de sprint van 0 tot 100, 9,7 seconden, maar blijven Lexus (10,3 s) en Peugeot (10,7 s) niet ver achterop. De topsnelheid van de 308 bedraagt 196 km/u, de C4 Cactus doet 184 km/u terwijl de CT 200h het onderspit delft met 180 km/u. De C4 Cactus wordt daarbij geholpen door het relatief lage leeggewicht van 1070kg, hoewel de Peugeot met 1160kg ook zeker geen zwaargewicht is. Een grotere koets en een accupakket dragen bij aan de 1345kg van de CT200h.
Ruimte
Niet onbelangrijk in dit segment is het ruimteaanbod. De Lexus is met 4,35 meter de langste van de drie, maar de bagageruimte doet met 375 liter onder voor de 420 liter van de tien centimeter kortere Peugeot. In de C4 Cactus kun je 358 liter kwijt, dat wordt 1170 liter met de banken plat. In de Lexus kun je maximaal 985 liter verstouwen terwijl de Peugeot met 1228 liter de onbetwiste winnaar is. Qua interieurruimte ontlopen de drie elkaar niet zoveel dankzij vrijwel identieke wielbases.
Toch vind ik het net een golf die nieuwe 308 ( van de zijkant )
@rickgti: Hij doet mij en profil eigenlijk meer aan de Lexus CT200h denken.