• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 308 HDi noteert twee wereldrecords

Auteur: Dennis, gepost 28 februari 2008 om 16:40 – 35 Reacties

Peugeot 308 HDi

Heb jij weleens geprobeerd om met je auto zo zuinig te rijden dat je verbruik gelijk is aan dat wat de fabrikant opgeeft? Hoe goed ik mij best ook doe, het is mij nog nooit gelukt. Bij sommige modellen gaat dit je simpelweg gewoon niet lukken, want Evo schreef al een keer dat we door fabrikanten gefopt worden. John and Helen Taylor is het wel gelukt, sterker nog, zij reden een heel stuk zuiniger dan de fabrikant opgeeft en wel in een normale Peugeot 308 HDi.

In een standaard Peugeot 308 HDi met 110 pk sterke 1,6 liter dieselmotor, reden zij 25 dagen lang uiterst zuinig door Australië. Hun prestatie was goed voor een dubbel wereldrecord. De eerste notering in het Guinness Book of World Records was voor “Round Australia Diesel Economy World Record” en de tweede voor “Round Australia World Fuel Economy Record”.

In totaal werd een afstand van 14.580 km afgelegd waarbij gemiddeld 1.919 km werd gereden op een volle tank diesel van 60 liter. Omgerekend komt dit neer op 3,13 liter per 100 km, oftewel 1 op 32. De uitstoot bedroeg gemiddeld 90,3 gram per kilometer. De Peugeot biedt plaats voor 4 tot 5 personen, maar de rit werd afgelegd met z’n tweeën plus twee grote koffers met kleding voor bijna een maand. Het opgegeven verbruik is volgens de fabrikant 4,7 liter per 100 kilometer met een uitstoot van 125 gram CO2 per kilometer. Een hele nette prestatie dus.

Laat ze hetzelfde ritje eens doen in de Peugeot 308 Hybride HDI en kijk dan nog eens naar het verbruik. Helaas zal die hybride diesel er op korte termijn niet komen, nu PSA onlangs een flinke slok overheidssubsidie is misgelopen.

Ook interessant!

  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • nieuwe Peugeot 308
    Nieuwe Peugeot 308 is langer en meer premium
  • Nieuwe Peugeot 308: dit is de prijs
  • Peugeot 308 SW
    Dit kost de fraaiste C-segment station van dit moment

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

308, Diesel, Peugeot, record

Vorig bericht: « Hot Rod koning Boyd Coddington is overleden
Volgend bericht: Volkswagen diesel-hybride Golf in Genève »

Lees Interacties

Reacties

  1. the bugcollector zegt

    28 februari 2008 om 16:47

    90km/h door de woestijn, geen stoplichten, geen files, geen kruispunten en bijna geen ander verkeer is wel ff wat anders dan door nl. karren.
    dat gaat je hier niet lukken.
    Weer gefopt!

    Login om te reageren
  2. Mr.Abarth zegt

    28 februari 2008 om 16:48

    Ik zit met mijn Fiat Punto HGT/Abarth uit 2004 erg dicht bij het opgegeven verbruik, wat 1 op 12 zou zijn.
    Zonder op verbruik te letten, is mijn gemiddelde verbruik 1 op 11,5 en dat is stadsverkeer, auto / snelweg. Soms rij ik pittiger dan de andere keer en toch ‘netjes’ 1 op 11,5 al is dat geen superzuinig verbruik natuurlijk! :)

    Daar is de auto ook niet voor gemaakt. Maar als ik wat lekker doorrijd en boven de 130 kom, stijgt het verbruik enorm!
    Constant 120 km/u doe ik ook met 1 op 11,5 en vind ik niet gek. Anders had ik wel een zuinigheidswonder gekocht ;).

    Login om te reageren
  3. GerreLekker zegt

    28 februari 2008 om 16:49

    Ik kan hem nog een 3de wereldrecord geven: lelijkste hok in autogeschiedenis tot nu toe. Allemaal mooi dat verbruik, maar onmogelijk in real life

    Login om te reageren
  4. Mess:) zegt

    28 februari 2008 om 16:49

    whow!! 1 op 32

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    28 februari 2008 om 16:50

    @the bugcollector: Natuurlijk is Australië niet met een land als Nederland te vergelijken, maar de Taylors hebben hier in hun Peugeot niet voor niets twee wereldrecords te pakken. Het zal dus wel niet zo eenvoudig zijn, denk ik dan.

    Login om te reageren
  6. Stephan zegt

    28 februari 2008 om 16:54

    Ze moeten het verbruik buiten de bebouwde kom als maatstaf nemen, niet het gemiddelde verbruik.

    Login om te reageren
  7. the bugcollector zegt

    28 februari 2008 om 16:55

    @Dennis
    True!
    Alleen al de zelfbeheersing opbrengen om een maand lang niet een keer goed door te trekken is al een prestatie op zich.
    Ik heb overigens een 306 2.0 GTI gehad en die reed (na chippen en luchtfilterwissel) ook zuiniger dan in het boekje stond. Moest je wel onder de 3000 toeren blijven en daar had ik hem dus niet voor.

    Login om te reageren
  8. westy B zegt

    28 februari 2008 om 16:56

    Als je zo zuinig probeert te rijden is de fun ook helemaal weg en bovendien is het enorm vervuilend om zinloze kilometers te maken met als doel het verbruik/de vervuiling te meten. En ik denk niet dat deze schildpadden een file zijn tegengekomen Deep Down Under….

    Login om te reageren
  9. Arnoud zegt

    28 februari 2008 om 17:03

    En hoeveel carrosserie naden hadden ze afgeplakt? Hoe dicht hadden ze de grille gestopt? Hoe knalhard de banden opgepompt? Allemaal mogelijke cheats waar in dit bericht geen melding wordt gemaakt of ze wel of niet gebruikt zijn.

    Login om te reageren
  10. Alwood zegt

    28 februari 2008 om 17:10

    jep! hiero! 2 volvo’s die altijd rijden zoals opgegeven of zuiniger! :)

    volgens mij is volvo erg netjes met die cijfers… voorzover ik meegemaakt heb. Manier van rijden maakt erg veel uit. Volvo’s hebben daarbij altijd koppel bij lage toeren waardoor je rustig kan cruisen.

    Het enige wat écht dodelijk voor verbruikscijfers is… stadsverkeer. De 740 2.3 4-cyl die normaal 1:10/11 rijdt en zuiniger kán gaat bij flink stadsverkeer naar de 1:8 en dan mag ik niet te vaak doortrekken of remmen.

    Login om te reageren
  11. christoff zegt

    28 februari 2008 om 17:10

    Als ik wil kan ik met mijn audi a3 2,0tdi aan het zelfde verbruik zitten als de fabriek opgeeft, maar dan moet ik wel rustig rijden endat is niet altijd weggelegt voor mij. nu zit ik aan een verbruik van 6,5l/100km als ik rustig rij 5,5l/100km

    Login om te reageren
  12. bram zegt

    28 februari 2008 om 17:10

    waarom kiezen we nou niet voor eens en altijd:

    X Per 100 KM /OF/ 1 OP X ???????????

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    28 februari 2008 om 17:11

    hier Wubbo .. ga maar lekker fietsen met je nano ..

    Login om te reageren
  14. Djivy zegt

    28 februari 2008 om 17:13

    14.580 km zonder aan de gas te komen:

    dat moet SAAI geweest zijn… pfff!

    Login om te reageren
  15. Alwood zegt

    28 februari 2008 om 17:15

    Bij australie denk ik overigens aan lange rechte wegen zonder stoplichten en zonder gefrustreerde bejaarden of jhonny’s… en onder die omstandigheden rijdt een 20j oude 740 met 2.3 vierpitter op benzine makkelijk 1:15… waarschijnlijk zelfs 1:16/17 als je op 1 tank constant 90 kan rijden.

    Raar dus dat niet meer auto’s tegenwoordig deze verbruikscijfers halen…

    als voorbeeld… ik blijf het knap vinden, deze volvo heeft eens vanuit friesland naar midden gelderland (220km) gereden… 4 man, 2 honden in de auto en 1,5ton hout erachter… met een constante snelheid van 90, het verbruik was 1:14.

    Login om te reageren
  16. victor zegt

    28 februari 2008 om 17:17

    dat fabrikanten over verbruikscijfers liegen is bij mij al lang bekent sinds ik een autovisie van vorig jaar heb gelezen, werd er uit gebreid over getest, vdr nog gefeliciteerd met het wereld record, ik ga niet zeiken dat die auto lelijk is dat weet iedereen al(of zeik ik nu tog???)

    Login om te reageren
  17. Alwood zegt

    28 februari 2008 om 17:24

    als ze dit resultaat nu trouwens in de politiek eens onder hun ogen krijgen… en dan eindelijk op het idee komen dat je stoplichten af moet schaffen… en zoveel mogelijk wegen opengooien ipv haarvaten dichtsmeren waardoor de grote wegen verstopt raken…

    Dan denk ik dat heel nederland makkelijk 10% zuiniger rijdt…

    maar daar gaat deze thread dan eigenlijk weer niet over :P In ieder geval lijkt een recordpoging als dit mij best leuk om te doen. Vooral in Australië, maar dan liever in een Volvo of BMW :) een V50 D5 of BMW 320d lijken mij wel geschikte wagens.
    Ik droom al helemaal weg bij het toeren door een zonnig(warm!) landschap met eindeloos uitzicht en af en toe leuke beestjes/bosjes. De goeie muziek eronder en gaan!

    Login om te reageren
  18. JH zegt

    28 februari 2008 om 17:25

    Als ze constant 90km/h gereden (zouden) hebben dan helpt een hybride niet om een nog lager verbuik te krijgen; hybride bespaart het meeste in het stadverkeer…

    Login om te reageren
  19. LilJeezy zegt

    28 februari 2008 om 17:28

    ik betwijfel of ik dit moet geloven =/

    Login om te reageren
  20. Ben zegt

    28 februari 2008 om 17:35

    Ik MIJ best doe? -> Mijn ;)

    Goh, niet verkeerd.

    Login om te reageren
  21. Josje zegt

    28 februari 2008 om 17:42

    ik rij met mijn Mitsubishi Colt 1.3:
    7,5 l/100 km op de autoweg, met een snelheid tussen de 120 en 130
    6,5 l/100 km op de autoweg, met een snelheid tussen de 100 en 110

    (vreemd dat een sprongetje van 20 km zoveel scheelt

    rij ik binnendoor, lekker rustig cruisen dan kan ik zuiniger zijn dan dat de fabrikant aangeeft: 5,5 l/100 km :D

    Login om te reageren
  22. Tony S zegt

    28 februari 2008 om 17:51

    Doe ik het toch wat minder met mijn diesel 13L/100km.

    Login om te reageren
  23. robin zegt

    28 februari 2008 om 18:22

    Ik rij met mijn ford 2.2 TCDI uit 2006 op V-power diesel
    5.3L op 100 km. Dit zijn vooral kilometers op de snelweg (130-140km/h), maar ook in de randstad
    En ik sta er bekend om dat ik fel optrek (zover dat mogelijk is met een ford)

    Login om te reageren
  24. robin zegt

    28 februari 2008 om 18:22

    BTW het is een Ford Modeo 4d

    Login om te reageren
  25. ZOEF zegt

    28 februari 2008 om 18:27

    90km/h door de woestijn?????????????????
    De website maakt gewag van “25 tot 100 km/u”

    Ik wed dat ze bijna nooit boven de 40 mph kwamen – 64 km/u.
    40 mph zal wel hun richtsnelheid zijn geweest.
    Jullie mogen niet vergeten dat er in peeceetjesland een tendens bestaat om dergelijke snelheden als normale autorijsnelheden te promoten.
    En dat in Engeland op dit moment op veel normale wegen 40 mph als “norm” wordt ingevoerd en daarmee zowat de tegenhanger is van de Belgische en Duitse 70 km/u.

    Misschien zie ik teveel “gevaar” maar toch …
    Ik ruik stinkhippies van twee uur in de wind komen aanstinken.
    En we snappen niet voldoende hoe hard er gelobbied wordt door de Johannen de Mol van deze wereld.

    Login om te reageren
  26. Einser zegt

    28 februari 2008 om 20:52

    25 dagen achter elkaar met je vrouw in de auto…
    Pfffff….

    Login om te reageren
  27. wimbers zegt

    28 februari 2008 om 21:12

    @zoef: in australie rijden ze op die woestijnwegen anders aardig door. toen ik daar was reed men zo rond de 110 tot 130. het leuke was dat je dan met 140 door een roadtrain (40 meter lange truck met 3 opleggers) voorbijgestoken wordt…

    Mijn vriendin heeft trouwens sinds 2 weken een audi a2 1.4 benzine en die rijdt met snelwegverkeer 1 op 18 (120 constant) stroomlijn en gewicht doen een hoop

    Login om te reageren
  28. Toontje zegt

    28 februari 2008 om 21:22

    Mijn oude Seat leon TDI 110 pk met 310000 op de teller
    kan met gemak 1 op 20 rijden en is nog snel ook.

    Maar de Peueot 307 90 pk met 80000 km op de teller
    hetzelfde gereden, met moeite 1 op 17 en is lui

    Dus Peugeot heeft het nu eindelijk prima voor elkaar (toppie)

    Login om te reageren
  29. looneytune zegt

    28 februari 2008 om 22:05

    Het opgegeven verbruik is volgens de fabrikant 4,7 liter per 100 kilometer

    Kolere mijn Berlingo rijd 1 op 16…maar dat is wel heel veel stadsverkeer elke dag soms kort maar meestal lang in de file van almere naar amsterdam en redelijk vaak met een aanhanger van ongeveer 750 kilo erachter…

    Waarom is het eigenlijk zo lastig om een hybride diesel te maken ?

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    28 februari 2008 om 23:57

    I don’t care about the economy, die auto ziet er gewoon niet uit.

    @Djivy
    Ja, en tegenwoordig willen ze ons allemaal zo laten rijden. Zie je ook meer en meer in het dagelijks verkeer, alleen vergeten die mensen dat ze in het 2e/3e rijvak rijden endat er mensen zijn die voorbij willen :P

    Login om te reageren
  31. Eric zegt

    29 februari 2008 om 07:54

    Heb ook een maand door Australië gereden, maar ben nooit aan deze 3,13 liter geraakt. Waarschijnlijk zoop onze Holden te veel! Ook omdat we een Europese rijstijl op na hielden!

    Login om te reageren
  32. speedlimit zegt

    29 februari 2008 om 13:48

    @ looneytune

    Da’s nog netjes…ik rijd met ’n fiat scudo 1.9d v/d zaak en die haalt net 1 op 10.
    Wagen is niet overbeladen ofzo maar de motor is gewoon te licht voor dit type ;)

    Login om te reageren
  33. weg met PSA zegt

    12 maart 2008 om 10:00

    Volgens mij is er nog een record gevestigd met deze auto! Hij mag dan zuinig zijn, het record wbt. lelijkheid is ook weer verbroken. Wat een vreselijke auto is het toch om te zien. Het kan niet vaak genoeg worden gezegd. Wat zou het toch fijn zijn als PSA gewoon wordt opgeheven.

    Login om te reageren
  34. pietje zegt

    20 april 2008 om 19:50

    kinderachtig hoor jaloerzie

    Login om te reageren
  35. 309 DIESEL zegt

    10 juni 2008 om 09:44

    Peugeot maakte vroeger wel mooie auto’s hoor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North