Peugeot 308 R HYbrid is een loeihete Fransoos

Auteur: , 53 Reacties

500 pk onder de kap en een 0-100 sprint in 4 seconden: Peugeot pakt in China uit met een heet hybrideconcept op basis van de Peugeot 308, R HYbrid genaamd.

Eventjes geen Hybrid Air-toestanden voor Peugeot in China volgende week, maar gewoon een onvervalste sportieve klapper. De engineers combineren een opgefokte 1.6 THP 270 met twee elektromotoren: eentje aan de versnellingsbak, en de andere op de achtertrein. Samen zijn ze goed voor 500 pk, wat neerkomt op 3,1 kg per pk.

Via de bekende dubieuze meetmethoden komen we echter op slechts 70 g/km uit, dus in theorie is dit een 14% bijteller.

80 mm breder

Peugeot voorzag zijn 308 van 80 mm extra spoorbreedte, en de auto heeft een gewichtsverdeling van 60% voor en 40% achter. Gekozen werd voor een minscuul accupakket van slechts 3 kWh, wat prettig is voor de gewichtsbesparing. Via regeneratief remmen moeten ze tijdens de rit van sap worden voorzien.

Wanneer dit alleen niet volstaat, bijvoorbeeld wanneer er vanaf de elektronisch op 250 km/u afgeregelde top geankerd moet worden, bevinden zich rondom de auto ook nog flinke geventileerde remschijven: 380 mm en vier zuigers voor, en 290 mm achter.

4 rijmodi

Via een draaiknop op de middenconsole kan uit een van de vier rijstanden worden gekozen:

Hot Lap: voor de hoogste prestaties wordt het vermogen van alle drie de motoren ingezet, zodat in totaal 500 pk en maximaal 730 Nm koppel worden gegenereerd.
Track: hier worden 400 pk en 530 Nm gegenereerd, name door de benzinemotor en de motor/generator achter. In deze stand levert de motor/generator vóór tijdens het accelereren een boost.
Road: voor gebruik op de openbare weg (goh). In deze stand beschikt de bestuurder over een vermogen van 300 pk en een koppel van 400 Nm. De benzinemotor levert zijn volledige vermogen, de motor/generator achter assisteert de benzinemotor tijdens het accelereren en de motor/generator vóór komt niet in actie.
ZEV: de spaarstand. Hier wordt zo veel mogelijk gebruikgemaakt van de motor/generator achter om de PEUGEOT 308 R HYbrid aan te drijven. De motor/generator vóór kan bijspringen, afhankelijk van hoe ver het gaspedaal wordt ingetrapt.

Oh, en wat zien we daar naast de 308 staan? Een 2008 met dezelfde behandeling?



53 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
-=edit: lol, aangepast=-
@gtwillem: Toch wel een knappe prestatie met ‘slechts’ 500pk ;)
Graag vandaag nog in productie nemen!
Wordt dit Road-Legal? Jezus wat een ding!
Vaarwel Toyota Prius.
@moveyourmind:
Eerder bye bye RS3….
Dit komt, als hij al komt natuurlijk nooit in de prijsklasse van de Prius.
Gekke Fransmannen. Breng maar lekker op de markt.
@berlinetta: Doen ze toch niet, Peugeot weet ons best vaak te prikkelen met leuke automobielen, zoals de Oxia, Proxima, 907, 20Cup, 306 shooting break, etc… En in ze nemen alleen de meest saaie grijze ontwerpen in productie. Er was een tijd dat ik met veel plezier in mijn 205 GTi reed, maar ik vind Peugeot tegenwoordig echt helemaal niks meer aan…
@griffendahl: moest je nog voor die klasse gaan, denk ik je best voor de vorige Twingo Sport moet gaan, 133pk in wat was het 8-900kg (?).
Dat was de sterkte vd wagens in die tijd, pluim met een grote motor. De Fiesta XR2i was ook zo’n fun bakkie en zag er imo net iets leukers uit met die dubbele mistlampen.
@tombe: Snap dat je daar op komt, maar het leuke aan de 205 GTi waren naar mijn idee niet zo zeer de pk’s maar het belachelijke koppel van 1.9 8v onderin de toeren. Terwijl je zo’n Twingo juist enorm op toeren moet knallen vanwege het karakter van het blok.
@griffendahl: sorry met de huidige normen zullen we de atmosferische mogen vergeten…de Clio mocht met z’n 2.0 er ook aan geloven.

Bij mijn weten is het omgekeerde, up-sizing dan, enkel bij mini te vinden. Vd 1.6t naar de 2.0…hoe ze dat voor mekaar kregen geen idee, maar ik ben ook fan van liters ipv turbo’s.

GT86 is nog atmosferisch zou ik zeggen…maar 1239kg….nee…we mogen die tijden vergeten vrees ik

Moest chop shop aan m’n deur kloppen, een mini pick-up met een S54 (CSL) achterin maar ok…mss ook een goede concept
@tombe: Helaas heb je helemaal gelijk… Gelukkig heb ik nog een 328i cabrio met een lekkere 6 inlijn en daar blijf ik heel zuinig op ;)
@griffendahl: die 6-in-lijn is voor mij een must. Maakt niet uit welk model, 125i coupé zou wel in m’n garage passen, alvorens die astronomisch in waarde stijgen, maar nog ff doorsparen….
@tombe: OFF-TOPIC (again), dat is wat mij (opnieuw) aan elke hothatch “tergert”. De constructeurs missen de essentie. De wagen moet helemaal niet goed zijn, kijk naar de Clio V6, maar de sound……..elke acceleratie je ook maar doet, ik stond vroeger voor het stoplicht gewoon effen te grommen en de radio was er al uit van de 1ste dag….focus RS 4 cilinder, golf R, deze 308 1.6, En ga zo maar verder, sorry, allemaal grasmaaiers. Als je toch de autoliefhebbers willen prikkelen, neem dan aub een motor, 1 met sound en niet door de speakers, yup, atmosferisch, hou op met die “troep”, ik zou er idd voor betalen (moest ik nu geen andere prioriteiten hebben natuurlijk).
@tombe: Peugeot, haal even een V6 vanonder het stof, al had die maar 150pk, dat lichtmetaal schroeven we er zelf wel onder
@tombe: schroef die V6 maar helemaal dicht dat jullie die 99gram CO2 halen en die draaien we wel zelf weer open. €19900 zou ok zijn om vele autofans weer warm te krijgen.

Wie weet zou de o-zo-geliefde en getunede Saxo VTS terug komen.

Ik hoef niet dagelijks een rondetijd gaan doen, ik wil een wagen die me effectief prikkelt (niet zoals in jullie reclames op tv) bij het starten vd wagen. Ja, mijn haar kwam effectief wel recht bij het starten vd motor voor m’n eerste rit in een 325i e30.
@tombe: @smokealot maak ns een poll:
“Liever een V6 met 150pk 99gram CO2 aan een vlijmscherpe prijs of een 4 cilinder met 300”.
We doen toch met onze wagen wat we lekker zelf willen of niet?
Peugeot maakt nog steeds scooters. Wel in mijn tijd (LOL) had je maar een vlotter uit te halen en had je 30kmh meer, dit horen ze te weten en moeten ze massa’s uitgeven aan concepten die er toch niet komen.
@griffendahl: valt me net in, m’n garagist (en goede vriend van me) had de CTI en zei me dat tegenliggers regelmatig met hun grootlichten knipperden toen hij accelereerde. Het ding hurkte zo hard ze dachten hij met z’n grootlichten reed LOL
Golf GTE killer.
Dik ding, ik zie er graag een productie versie van!
3,1kg/pk en er dan nog 4 sec over doen om de 100 aan te tikken. man man man
@jmeverts:
Wat is je punt…?
@jmeverts: idd, een M4 (1585kg) doet het tss 4,1-4,3 seconden en met je 308, moest ie er komen en als we de cijfers mogen geloven, met de kids achterin even een M4 of die Porsche zitten “tergeren”. Leuk toch?
Dit zou de RS6 van de hatchen kunnen worden, maar zoals ik hier ook schreef, die 308 mag wel ns op dieet.
@jmeverts: een beetje sportwagen gaat tussen de 3 a 4 seconden naar de 100km dan is dit behoorlijk netjes! Duswat loop je tezeiken?
Ik zeg doen !
Lekker, is die auto achterin foto3 een hint naar een niet model trouwens?
Die auto op de achtergrond lijkt wel een overgespoten versie van het concept uit geneve (naam ontgaat me even). OT – ik heb een schurfthekel aan peugeots maar deze bevalt me wel. Ook gaaf interieur met die strepen bovenop en karamelbekleding.
Lekker hoor
3.1kg/pk 500pk = 1550kg voor een hatchback, en dan daar sportief bij durven zeggen ?
@david-e30: Ja. 500pk. Wat weegt een beetje 911 Turbo, Audi R8 V10, AMG GT S, Corvette Stingray, GT-R of Vanquish?

Daarnaast, een RS3, M135i X-Drive, Focus RS en Golf R zitten ook rond dat gewicht.
@david-e30: vond het ook verdacht veel…
Golf 7 1.2 1210kg
Seat Leon 1195kg
Focus 1270kg
114i 1365kg
C4 Cactus 1095kg
Dacia Logan 1073kg
Fiat 500 900kg
Fiat Panda 975kg
Civic 1185kg
Kia Cee’d 1185kg
Mini 1160kg
Opel Adam 1086kg
Opel Astra 1373kg
Peugeot 308 1370kg
Porsche Cayman 1385kg
Audi A3 1175kg (!)
Renault Clio 1084kg
Renault Megane 1280kg
Renault Twingo 940kg
VW Up! 940kg
Smart Fortwo 1150kg (!)
Alfa 4C 970kg
Mazda MX5 1150kg

Hybride Lexus CT 1410kg
Hybride Prius 1370kg

Peugeot 308 R Concept 1550kg….

Nu kan je vaag concluderen dat gewicht niet altijd evenredig gaat met “premium”, die 114i weegt als de Astra en de 308. Om de pluimgewichten te halen moet je bij het MQB-platforms van VAG zijn met de Leon & Golf of de cactus! (aan het gewicht van een mini………zucht waar Fiat er 200kg af doet).

Ga je voor een klasse kleiner ben je best met de twingo (sport die vroeger 133pk had) die nog 200kg lichter is dan de smart 4-2 (ik kan die cijfers bijna niet geloven!!) en spaar je makkelijk op de minder krachtige brabus versie.

Hoe dan ook, hoe lichter hoe meer fun, laat je niet vangen aan meer pk’s of cc’s. Die panda zoals James May zo geliefd wordt, moet een fun gebakje zijn aan het gewicht v een twingo of Up! Neem daar de sport van….

Als de Lexus Hybride 100kg lichter is (1410kg) dan de Peugeot R concept, zijn ze idd niet goed bezig bij Peugeot…

En ik ipv een mini gekocht te hebben, beter bij Mazda geweest was….zucht
@tombe:
Als je dan een lijstje maakt, doe het dan goed, een Fortwo weegt 750 kg, geen 1150kg.
@jrk68: bron autogids.be en zoals ik schreef kon ik de cijfers moeilijk geloven. 750kg lijkt er idd meer op
@david-e30: daarom ik ook wel geniet van m’n Berlingo lichte vracht. 1100kg en dankzij Powerplus Anderlecht 105pk en als ik me niet vergis 250Nm uit die HDi. Ik kan vaak lachen aan de stoplichten als een “petje” naast me komt :-) en rookpluimen ze dan maken hehehe
@tombe: Jaahhh goede herinneringen aan de HDI’tjes.. had zelf destijds een C3 E-HDI uitvoering en dat ding vloog uit zn startblokken!
Vet!
al die techniek in een fransoos, ik ga liever lopen
@bas_bzb:
Ga jij lekker lopen, de huidige tijd leert ons dat die Franse zooi betrouwbaarder is dan de Duits (proest) “degelijkheid”….
@jrk68: duitse degelijkheid whahaha troep van Duitse markt
@jrk68: hahaha frans degelijk. Ik zie ze met de meest stomme storingen elke dag met bosjes binnenkomen
@bas_bzb: zoek mij tegenwoordig nog 1 slecht merk….
Motoren, chassis, onderdelen, het wordt tegenwoordig bijna onmogelijk om nog bij te houden en ZO worden de fouten en kinderziektes er wel uitgehaald.
Die 1.6? Je kan niet geloven waar die hoer overal inzit, tot de vorige mini toe
@tombe:
Eh, VW…?
Google dat eens voor de gekkigheid, levert je een lijst met ellende op waar je het hele weekend zoet mee kan zijn….
Let wel op bij het stoplicht of je accu vol/leeg is. Je hebt dan nog maar 270 pk en nog steeds 1500 kg.
@aikon1694: idd! Komt die Fiesta ST je voorbij knallen hehehehe
Volgens mij heeft die 2008 niet dezelfde R-behandeling gekregen, maar een XR-behandeling. Ik ontwaar daar precies twee letters, waaronder een blauwe X.

Dat zou niet onlogisch zijn, want in China hebben ze al, want ze hebben er als de Citroën C-XR, op basis van de 2008. Een “cross” versie van de 2008 lijkt me dus wel mogelijk. Ook staat die 2008 op de foto precies wat hoog op de poten…
Hele dikke machine
Blijven die 2 kleuren of word het 1 kleur?
@jeppie: concept….helemaal niks is zeker. Wordt gebruikt om te zien er mensen warm voor zijn of niet. Zo niet komt er helemaal niks en doen ze die kosten niet.
Nu, da’s de theorie, want vele geprezen concepts kwamen er nooit :-S
Ziet er gewoon lekker uit ook met name die kleurencombo, stoer en sportief. Ik zeg laat maar komen.
@tombe.. Je bent appels met peren aan het vergelijken.. Een golf 7 1.2 ipv een R, geen RS3, M135i, A-AMG enz. Kijk even naar het gewicht van die auto’s tel er dan een Hybride oplossing bij op en voilà.. Je hebt een redelijk vergelijk. Waar je m misschien nog wat mee kan vergelijken is de V60-t5/6 maar dan kom je qua vermogen toch echt wat te kort
@tvr1974: klopt, ik nam telkens de benzine instappers, meestal 1.2 en zelfs daar kan je zien de 308 ver van een lichtgewicht is (+200kg ivm de golf of A3).

Deze concept heeft geen AWD zoals de A-AMG of RS3 die zelfs beide uitgerust zijn met DSG. Mag ik ruw schatten 200kg extra?

De 135i heeft de 6 cilinder en ik dacht in Europa niet te verkrijgen met handbak. Ik schat +150kg.

Om even terug naar deze concept te keren, deze is en blijft een toch wel hard gekietelde FWD 1.6 met hybride techniek, waar eigenlijk de Prius en de Lexus het dichtste bij aanleunen en beide toch minimum 100kg lichter zijn.

Ik blijf het een zware jongen vinden deze.
Concurrent voor de clubsport A3 misschien?
Prachtig concept! Doen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).