• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015

Auteur: sir_smokalot, gepost 3 juli 2014 om 11:20 – 26 Reacties

Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015Afbeelding Peugeot gaat dieselen in Le Dakar 2015

Hgo, hgo, hgo
Bij ons weten heeft er buiten het truck-klassement de afgelopen jaren geen topteam met een dieselvoertuig aan de Dakar-rally meegedaan. In 2015 gaat dit veranderen, want de Peugeot 2008 DKR krijgt een zelfontbrander onder de kap.

Het eigenzinnige Peugeot doet het helemaal anders. Niet alleen zet het in op achterwielaandrijving, ook de dieselolie is een unicum. Voor de volgende helikopter maakt het het wel makkelijk de auto te herkennen, ze hoeven alleen maar de zwarte rookpluim te volgen om de coureurs Carlos Sainz en Cyril Despres in het oog te houden.

Peugeot dieselmotor

De krachtbron van de 2008 DKR is een 3 liter V6 biturbo 24-klepper met een blokhoek van 60 graden. HIj levert 340 pk en een whopping 800 Nm om de wagen door het mulle zand van de Zuid-Amerikaanse duinen te helpen. De topsnelheid van de met een carbon carrosserie uitgeruste DKR ligt op 200 km/u. De auto is met nog geen 4,10 meter lengte overigens serieus klein.

Verder viel ons oog op de omvang van de brandstoftank. Ook al heeft diesel de naam zuinig te zijn, toch moet er flink wat peut meegesleept worden. Wilt u een gokje wagen? 200 liter? 250 wellicht? Nope: de capaciteit ligt op 400 liter. Daarmee kan een E-Klasse 5 keer van Afrika naar Engeland rijden.

Update – zoals de attente reaguurders al opmerken: zowel de BMW X5, MINI, als de Touaregs van weleer reden op diesel. Ook deze Mitsubishi deed het op diesel.

Ook interessant!

  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Peugeot 308 SW is even wennen
    Peugeot 308 SW is even wennen
  • Gespot - Deze Peugeot kende je nog niet
  • Video - Peugeot komt even binnenvallen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

2008, dakar-2015, Diesel, DKR, motor, Peugeot, rally, Techniek

Vorig bericht: « Gespot: Aston Martin DB4 ‘David Brown’
Volgend bericht: Video: Nederlandse 770 pk C63 AMG gaat heftig tekeer »

Lees Interacties

Reacties

  1. TDI-goeroe zegt

    3 juli 2014 om 11:22

    volgens mij valt een VW Touareg niet in het truckklassement. ze hebben toch een aantal keren meegedaan met een R5TDI?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 juli 2014 om 11:39

      @TDI-goeroe: I stand corrected. Update geplaatst.

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    3 juli 2014 om 11:24

    Wat is het voordeel van RWD dan? (behalve het gewicht)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 juli 2014 om 11:42

      @berlinetta: Dit:

      “In motorsport, weight is counter to performance. However, in the case of cross-country rallying, two-wheel drive cars are allowed to be significantly lighter than 4x4s. They are also entitled to use bigger wheels which provide them with a certain advantage when it comes to coping with the many pitfalls associated with this type of terrain. On top of that, they allow us to minimise the front overhang. The 2008 DKR can practically climb vertical walls! And that’s not all! Longer suspension travel – 460mm instead of 250mm – enhances its ability over dunes and when soaking up uneven ground. That’s a key asset on an event like the Dakar!” Another advantage of the larger wheel size is a system that enables the tyre pressures to be adjusted remotely from inside the cockpit upon entering a zone of dunes – a tactic that could yield a gain of precious minutes!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 juli 2014 om 12:17

        @sir_smokalot: Verhelderend, dankjewel!

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        3 juli 2014 om 12:41

        @sir_smokalot: tot nu toe deed alleen Robby Gordon het een beetje goed in deze klasse (rwd) (en in een ver verleden J.L. Schlesser). Hij ging altijd wel aardig op de rechte stukken maar was wat minder in de bochtige stukjes (yankies..).
        Interessanter is: zijn de regelementen voor de rwd’s opgerekt afgelopen jaar? Om aardig te zijn voor Peugeot?
        En als Peugeot komend jaar niet wint, worden de rwd-regelementen sws versoepeld (of de 4×4 regelementen aangescherpt)!

        Login om te reageren
  3. RobertGTT zegt

    3 juli 2014 om 11:26

    Zowel Volkswagen (Touareg), BMW (x5) en Mini hebben met diesels meegedaan. BMW was de eerste in 2003 als ik me niet vergis.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      3 juli 2014 om 11:39

      @RobertGTT: I stand corrected. Update geplaatst.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      3 juli 2014 om 12:03

      @RobertGTT: Toevoeging, de Mini heeft een tank die net iets kleiner is dan 400L.

      Zo maakt de zelfde garage zowel de dakar Mini’s als de BMW’s. Beide uitgevoerd met een 3l dieselmotor van BMW. (N57RS12 motorcode)

      Login om te reageren
  4. mauricerma zegt

    3 juli 2014 om 11:26

    Iets nieuws proberen, hou ik wel van :)

    Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    3 juli 2014 om 11:32

    2009 Isuzu D-Max. (diesel)

    Mitsubishi ook, heeft nog op Autoblog gestaan.

    Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      3 juli 2014 om 11:34

      @rotarypowah: http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/08/mitsubishi-lanceert-racing-lancer-denkt-aan-milieu

      Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    3 juli 2014 om 11:39

    grappig hoe men hier even volledig de mist in gaat door te denken dat Peugeot de enige is die met diesel meegaat.

    Een versie op CNG zou wel vernieuwend zijn

    Login om te reageren
  7. imaginenl zegt

    3 juli 2014 om 11:42

    400 liter…. Zijn die etapes zo lang dan? En hoe kan je een auto goed afstellen als er zo een enorm verschil zit tussen vol en leeggewicht?

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      3 juli 2014 om 11:53

      @imaginenl: luchtvering of instelbare veren.

      Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      3 juli 2014 om 12:04

      @imaginenl: offroad rijden kost veel meer energie dan over een verharde weg en de bestuurders proberen natuurlijk ook zo snel mogelijk te rijden. Dan kan je er in een paar honderd kilometer flink wat diesel doorheen jagen

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      3 juli 2014 om 12:08

      @imaginenl: De minimum range waar je aan moet voldoen is 800km, dat maakt ze dus niet heel erg zuinig…

      Ben wel benieuwd hoeveel de vrachtwagens bij hebben overigens.

      Login om te reageren
      • RobertGTT zegt

        3 juli 2014 om 12:32

        @reistje: De trucks van Xdakar bijvoorbeeld hebben 2 tanks met ieder 350 liter inhoud. Aardig wat :)

        Login om te reageren
      • gregorius zegt

        3 juli 2014 om 12:37

        @reistje: voor de goede googler: kan me een interivew herinneren met Jan de Rooy, over hoe hij 800 liter diesel van zo’n dorpje wist te kopen. Linkje heb ik zo snel nog niet.

        Login om te reageren
  8. robskilov zegt

    3 juli 2014 om 12:28

    Ik ben niet echt een Peugeot fan, maar de raceversies die ze baseren op de 208 (of 2008 same difference) zien er allemaal wel erg gaaf uit. Vooral deze en die Pikes Peak bak van Loeb. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen, maar ik gun factor hebben ze wat mij betreft.

    Login om te reageren
  9. Gregor zegt

    3 juli 2014 om 12:30

    Mini had ook een diesel auto, volgensmij had deze zelfs gewonnen.

    Login om te reageren
  10. mrrallycross zegt

    3 juli 2014 om 14:52

    Peugot gaat winnen, zij stoppen waarschijnlijk het meeste geld in het ontwikkelen en rijdend houden van hun auto’s. Dit is helaas ook binnen de Dakar een van de dingen waarmee je de einduitslag kan beïnvloeden.

    Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      3 juli 2014 om 14:53

      @mrrallycross: Peugeot natuurlijk

      Login om te reageren
  11. toniominestrone zegt

    3 juli 2014 om 15:21

    Hoezo eigenzinnig?, als er een merk is wat op gaat in de grijze massa dan is het wel Peugeot.

    Login om te reageren
  12. schuimbekje3 zegt

    3 juli 2014 om 17:06

    Zal me niets verbazen dat de regelementen voor Peugeot zijn aangepast… Zo zijn die Frenchies wel… Kan me nog herinneren dat in het verleden er alleen benzine was voor franse kentekenplaten op sommige punten, en dat mensen die sneller waren dan fransozen ineens gediskwalificeerd werden op bullshit redenen zodat een fransoos kon winnen…

    En dat ze door zuid amerika gaan ipv door afrika is al helemaal onzin… zogenaamd omdat afrika gevaarlijk is. nou, zuid amerika is niet veiliger, niet voor overvallen en niet voor berijders..
    Nee, parijs-dakar of rondje-door-zuid-amerika is voor mij geen kopje thee..

    Login om te reageren
  13. mipmip zegt

    3 juli 2014 om 17:11

    @toniominestrone tsja vroeger begreep PSA nog dat je je rallyemodellen als reclame voor je gewone auto’s kon gebruiken, door aparte modellen zoals de 205 rallye te leveren waar alle comfort uit was gehaald om hem sneller te maken. Nu doen ze nog steeds aan rallye maar niemand komt op het idee om bijvoorbeeld een ‘pike’s peak’ versie uit te brengen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North