
Je gaat je telkens overbodiger voelen…
Het hing natuurlijk al een tijdje in de lucht, maar ein-de-lijk is het dan zo ver. Tesla heeft een sterk verbeterde versie van zijn roemruchte Autopilot af. Dat meldt Elon Musk over Twitter, één van de weinigen die dat medium nog gebruikt. Je kan het systeem activeren op recente uitvoeringen (oktober 2016 of later) van de Model S (rijtest) en de nieuwe Model X (rijtest).
Het is vooral een aanpassing van het huidige Autopilot systeem van Tesla. Met de Smart Summon functie kun je nu ook bochten nemen. Of deze functie ook in Nederland gebruikt mag worden is nog maar de vraag. Autosteer functie is wat verder verfijnd: het kan nu beter overweg met kleinere B-weggetjes, tot 70 km/u. Maar de leukste toevoeging is toch wel de Automatic Lane Change functie. Daarmee kun je een langzame voorligger (een vrachtwagen bijvoorbeeld) inhalen zonder het stuur aan te raken! Deze functie werkt tot zo’n 120 km/u. Of je ook supersnel én autonoom naar de 100 kan schieten is niet bekend.
De nieuwe functies worden automatisch bij een update geïnstalleerd. Uiteraard wordt je door de auto zelf op de hoogte gehouden wanneer de nieuwe toevoegingen daadwerkelijk actief zijn. Het is mogelijk dat je je Tesla even naar de dealer moet brengen, want bij sommige exemplaren is het nodig dat de camera’s versteld worden. In principe waren er al enkele functies die de eerste versie van Autopilot ook al kon doen, maar voor het nieuwe systeem (met 8 camera’s) duurde het even. Gelukkig is het wachten nu voorbij.
Ik ben echt wel benieuwd wat de Model 3 gaat doen. De Model S en X doen het naar mijn idee erg goed en het feit dat je auto’s softwarematig zo ingrijpend kan updaten, maakt het concept ‘modeljaren’ een heel nieuw leven inblazen.
Als de Model 3 een succes wordt, dan wordt het een definitieve concurrent voor de gevestigde orde. Een soort populisme onder de autoindustrie, alleen dan gebied door de wil naar innovatie i.p.v. conservatisme ;(
@granlusso: ;( = ;)
@granlusso: gebied=gevoed
@granlusso: worstenvingers.
@granlusso: en voor die worstenvingers heeft Tesla dan geen update. Unox proberen?
@rijnounsdoor: Voice control
@granlusso: Mars koloniseren is makkelijker dan voice control werkend krijgen. Nog nooit een echt werkend systeem tegengekomen.
@rijnounsdoor: meestal gast het beter in het engels.
@kobus1967: gast is gaat.
@rijnounsdoor: dan heb je nog nooit in een Tesla gereden
@rijnounsdoor: Van Ford en Mercedes-Benz vind ik het persoonlijk wel goed werken. En Siri vind ik ook prima werken. Ik zet altijd m’n wekker via Siri vanuit m’n bed, en de wektijd wijzigen (wanneer ik me realiseer dat het toch wel erg vroeg is) is ook kinderlijk eenvoudig.
@rijnounsdoor: de voice-control van Tesla is ERG goed. De tekst die je inspreek gaat de Google cloud en hoppa.
Als ik iets complex zeg als “play i heard it through the grapevine by creedence clearwater revival” dan werkt het nog ook. De eerste keer was ik stomverbaasd want dat hoef je in een BMW of Mercedes echt niet te proberen. Wat daar voor verkracht resultaat uitkomt…
Google’s back-end is echt heel goed (en daarmee Tesla automatisch ook).
@granlusso: wil = drang ;-)
Eindelijk, hier zat ik op te wachten!
@nopetrolnofun: Dan heb je wel een wat ongelukkig gekozen nickname voor een Tesla eigenaar.
@Donstil: ik proef bij @nopetrolnofun enig sarcasme eerlijk gezegd.
@granlusso: haha, ja. Hoe kan je hier nou blij mee wezen? Lekker zelf rijden stelletje luie wezens.
@Donstil: Hahaha, het was me nog niet eens opgevallen
Allemachtig! ! Nooit geweten dat zo’n ding zo lelijk was van binnen. Jammer dat de tijd zo snel veranderd. Wat is er mis om gewoon aan een knop te draaien of in te drukken en Aneloge tellers? Heb echte helemaal niks met die moderne rommel.
@gerjan: Omdat een Tesla software matig geupdate wordt (zoals je hier ook uit kan halen). Dan heb je niks aan fysieke knoppen, aangezien een Tesla blijft veranderen. Dus niet verouderd raakt zoals een ouderwetse auto.
@stfu: sommigen noemen het verouderd. Ik noem het alles wat ik nodig heb in een auto: (plaatje van Google geplukt) https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/12976495_1702234686712238_2020614868_n.jpg?ig_cache_key=MTIzMTAyMzI1NzU5MzEwMTAzMA%3D%3D.2.l
Simpel, altijd alle knoppen op dezelfde plaats en het enige overbodige zijn de lades voor de cassettebandjes.
Een auto is om mee te rijden. 95% van wat in een moderne auto zit heeft daar niks mee te maken en is allemaal afleiding. Bovenstaand plaatje is pure rust tijdens het rijden.
@lekbak: een Trabant voor jouw Lekbak. To keep it simple.
@fijnkonijn: gelukkig is de wereld wat minder zwart wit dan jij.
@lekbak: :-)
Smell the sarcasm.
Kom van die kast. It was just a joke ;-)
@fijnkonijn: het is maandag. Niet teveel van me vragen hoor…
Ik raak hier net zo opgewonden van als van een kampeerprogramma
@lekkaah: nou, speciaal voor jou: De Waard! Dubbelasser! Toiletrol! Rucanor!
Ok komt de zeur:
1: het is Autopilot
2: Al die functies had Autopilot 1 al, maar nog niet 2. Omdat de nieuwe hardware (en 8 ipv 1 camera) meer tijd nodig heeft om de software goed te krijgen.
3: Waarom een foto van een heel oud Model S interieur? Die jullie laten zien heeft niet eens Autopilot. Ze hebben volgens mij prima foto’s van Autopilot op hun site.
4: Ik zal jullie helpen: https://www.tesla.com/nl_NL/autopilot?redirect=no
5: Summon is de auto oproepen, zoals ik ook kan met mijn auto (naar voren en naar achteren laten rijden). Echter, dat ie vanuit een bocht naar je toe komt is maar de vraag of dat in NL mag. Summon werkt in Amerika door 1 toets in te drukken, ik moet bij mijn Tesla de knop ingedrukt houden en in de buurt zijn van de auto.
@stfu: Bedankt voor de bijdrage. De punten zijn aangepast!
@stfu: begrijp ik nou goed dat je auto voor kan komen rijden als je in de buurt bent?
@lekbak: ik geloof nu nog niet maar later sowiesa. Soort K.I.T.T. De hardware is er voor de zelfrijdende functie dus verwacht maar meer van dit soort dingen. Vandaar dat scherm ipv knoppen dus ;)
“Meldt Elon Musk op Twitter, de enige die dat medium nog gebruikt”. Én Autoblog die hem via dat kanaal quote
Toch zijn ze wel goed bezig bij tesla