• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot laat een 208 op lucht rijden

Auteur: ricardo, gepost 10 september 2014 om 14:34 – 26 Reacties

Peugeot laat een 208 op lucht rijden


Elektrificatie? Bien sûr que non! Peugeot ziet een glansrol voor perslucht wegegeld om bestaande verbrandingsmotoren zuiniger te maken.

Vergeet alles wat je dacht te weten over hybrides, en denk even mee met de ingenieurs van Peugeot. Zij verruilen accu namelijk voor een luchttankje. Want gebakken lucht maakt auto’s zuiniger. Tijdens het rijden wordt energie van de motor gebruikt om lucht in een cilinder te pompen. Deze lucht kan vervolgens in de hybride modus worden gebruikt om een hydraulische pomp aan te drijven, die op zijn beurt de wielen laat draaien.

Dit werd vorig jaar gedemonstreerd op de 208 Hybrid FE, op de aankomende autosalon van Parijs zullen ze daar een doorontwikkeling van presenteren. Dankzij de perslucht/benzinemotor-samenwerking en het lagere gewicht (860 kg) claimen ze een 208 met een verbruik van 2,9 l/100 km te hebben gecreëerd, met een bijbehorende CO2-uitstoot van 69g/km.

Hoe dat systeem exact in elkaar steekt? Onze collega’s van Groen7 leggen het helemaal voor je uit.

Ook interessant!

  • Peugeot 208 PSE
    Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?
  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 508..
    Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 208..
  • Peugeot en Opel fleuren het straatbeeld flink op

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

208, Hybride, lucht, parijs-2014, Peugeot

Vorig bericht: « De autoverzameling van Robert Downey Jr. is te gek
Volgend bericht: Ford Focus Electric – 4% bijtelling [niet meer leverbaar] »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    10 september 2014 om 14:39

    Avantage grâce à la technologie!

    En nu eens niet gebaseerd op gebakken lucht….

    Login om te reageren
  2. Edge zegt

    10 september 2014 om 14:39

    Ik ben benieuwd of het mogelijk en rendabel is om een auto volledig op perslucht te laten rijden, want tenzij er ineens een of ander superdeluxesnellader komt die je accu van je elektrowaggie binnen 10 minuutjes oplaadt, is dit of waterstof toch wel de toekomst lijkt me. De zuinigheid en lage kosten van het elektrisch rijden, maar met het gemak van even volgooien bij de pomp.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      10 september 2014 om 21:38

      @Edge: Je zou bij een pompstation een peslucht vulpunt kunnen maken, wordt de voorraad in je auto in no-time weer op druk gebracht. Je moet dan alleen de compressor(en) op het pompstation nog aan het draaien zien te krijgen op CO2 neutrale wijze, anders heeft het weinig effect.

      Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    10 september 2014 om 14:49

    Ideaal systeem dit, geen dure (Chinese) materialen meer nodig voor accu’s en elektromotoren. Een paar jaar geleden al van gehoord, hopelijk gaan ze het nu snel op de markt brengen.

    Login om te reageren
  4. zweed zegt

    10 september 2014 om 15:08

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. potver7 zegt

    10 september 2014 om 15:23

    *** Kuch *** Ooit van een Citroen C3 Hybrid Air gehoord? *** Kuch ***

    http://www.autoblog.nl/nieuws/citroen-c3-hybrid-air-doet-het-op-perslucht-57602

    Login om te reageren
    • lamborgfan zegt

      10 september 2014 om 16:23

      @potver7: ooit van PSA gehoord?

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        10 september 2014 om 16:31

        @lamborgfan: Jazeker. Maar ik bedoel ermee dat hier wordt gedaan alsof het een brandspanking new idea is, terwijl er anderhalf jaar geleden al een auto met hetzelfde systeem gepresenteerd werd.

        Sterker nog, Tata in India had in 2008 al werkende prototypes met dit systeem.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          10 september 2014 om 17:31

          @potver7: Nog sterker hier hoorde ik al een jaar of vijftien geleden over..

          Login om te reageren
      • norge zegt

        10 september 2014 om 17:32

        @lamborgfan: PSI ! :)

        Login om te reageren
  6. kickass zegt

    10 september 2014 om 16:24

    Apart dat alleen PSA met iets zo voor de hand liggends als lucht aan de slag gaat. Volgens mij is dit één van de makkelijkste en goedkoopste manieren om auto’s zuiniger te maken.

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      10 september 2014 om 16:45

      @kickass: Die lucht zelf is geen energiedrager. Wat dat betreft heb je er dus niets aan. Is wel samen te persen, door de motor = door extra verbruik van benzine, en dan kan die extra “push” gebruikt worden als dat nodig is. Dat maakt dan weer dat de motor zelf kleiner kan worden. Het werkt allemaal alleen als er een behoorlijk gecompliceerd stuursysteem achter zit. Gemakkelijk en goedkoop is het allesbehalve. Gezien wat voor dure trucs uitgehaald moesten worden om de auto 100 kilo (!) lichter te krijgen? Is in de Formule 1 te rechtvaardigen, voor een productie-auto wordt het lastig; moet wel betaalbaar blijven.

      Login om te reageren
      • super zegt

        10 september 2014 om 19:01

        @oxymoron:
        Wat denk je dat er gebeurt als je remt?

        Login om te reageren
  7. Sracerr zegt

    10 september 2014 om 16:32

    Ja die Fransen toch, gelukkig lekker eigenwijs en slim want dit scheelt een hoop aan gewicht, dus brandstof en rijeigenschappen. Accu’s blijven gewoon naatje TESLA!.

    Login om te reageren
  8. Sracerr zegt

    10 september 2014 om 16:35

    Had in het verleden al eens een teoretisch system gezien van verwisselbare persluchtflessen bij tankstations, kon je zo een paar honderd km op rijden en dan binnen 5 min. wisselen zonder een druppel brandstof te verbranden. We hebben die KUT olie niet nodig, heerlijke gedachte voor de toekomst. DAAAAAAG mijnheer SHELL

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      10 september 2014 om 19:54

      @Sracerr: waar maken we onder andere plastic dan van? Helemaal zullen we voorlopig nog niet van olie af komen. Maar het is natuurlijk een begin.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        10 september 2014 om 21:26

        @ej20g: Wel eens gehoord van bio-plastics?? Worden gemaakt uit zetmeel. Heinz en Ford ontwikkelen een bio plastic gemaakt uit tomatenvelletjes, is sterker én lichter als gewoon plastic.

        Login om te reageren
  9. FB_585640414 zegt

    10 september 2014 om 17:29

    Is het een pneumatische of een hydraulische pomp die wordt aangedreven met perslucht?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      10 september 2014 om 21:28

      @seroj_graaf: Hydraulische pomp pompt olie (of een andere vloeistof). Het zal dus een persluchtmotor zijn die dan de hydraulische pomp aandrijft.

      Login om te reageren
  10. fastcars zegt

    10 september 2014 om 17:48

    Weet iemand al hoe duur dit grapje wordt? Want deze techniek is niet goed koop om dit te ontwikkelen. En hoe lang gaat die perslucht onderdelen dan mee, het zijn allemaal extra kosten die je mee moet rekenen.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      10 september 2014 om 21:34

      @fastcars: Wat dacht je dat het kost om “normale” hybride techniek te ontwikkelen?? Denk alleen aan de accu’s en het onderzoek wat daar naar gedaan wordt. Perslucht techniek werd al zo’n 4000 jr geleden toegepast. Het gaat nu bij PSA met name om hoe zet ik de perslucht zo efficiënt mogelijk en en hoe stuur ik het geheel aan.

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      11 september 2014 om 13:35

      @fastcars: Je snapt toch zeker ook wel dat niemand weet hoe duur iets wordt als je nog in de experimentele fase zit. Ze weten niet eens of het concept wel haalbaar is.
      Laten we er voor het gemak (en positieve insteek) eens vanuit gaan dat het concept wel werkt. Dan ligt het in de lijn der verwachting dat de onderdelen steeds langer meegaan naarmate de ontwikkeling verder komt. Een benzineauto had nog niet zo heel lang geleden ook vrij veel onderhoud nodig en die bestaat nu al ruim 100 jaar.
      Verbaas je gewoon over de inventiviteit van sommigen. We zitten nu in een fantastische tijd waarin iedereen bezig is met alternatieven vinden voor fossiele brandstoffen. Niemand weet welke techniek gaat winnen (waterstof lijkt een grote kanshebber). Maar saai is het zeker niet!

      Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    10 september 2014 om 19:43

    Grote voordelen in: relatief goedkope en storingsvrije componenten, weinig tot geen slijtage, geen zware accu’s, perslucht is ongevaarlijk bij brand (in theorie zou je zelfs een brandje kunnen doven. Overigens is de techniek al veel eerder uitgedacht en toegepast alleen niet als hybride en in 45km voertuigen door een Fransman.

    Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    10 september 2014 om 19:50

    Als je zowel benzine als lucht inspuit zou je nog veel meer grappen uit kunnen halen. Ipv cilinders uitschakelen de cilinders met lucht vullen/aandrijven zou ook mogelijk moeten zijn.. Nog minder extra componenten en nog meer een normale motor gevoelsmatig.

    Login om te reageren
  13. flatsbats zegt

    10 september 2014 om 23:53

    Much wow! Het moet wel een bijzondere dag zijn vandaag. Ik zie niemand klagen dat er doorgelinkt wordt naar Groen7! Thank you Lord, thank you for this blessed day!

    Login om te reageren
  14. FB_100002177943068 zegt

    11 september 2014 om 13:55

    eindelijk luchtbelasting!! vond ademhalen al zo lang gratis van onze liever roverheid

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North