• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot onthult elektrisch EX1-concept

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 september 2010 om 17:07 – 30 Reacties

Peugeot EX1
Da’s nog eens een lekkere concept! Mozes kriebel, de Fransen flikken het weer. Op de autosalon van Parijs staat Peugeot met een radicaal elektrisch tweezits-concept, de EX1. Deze auto moet de derde eeuw voor het merk inluiden. Peugeot viert namelijk haar 200-jarig jubileum.

Het superfuturistische EX1 wordt aangedreven door twee elektromotoren die het geheel een maximum vermogen van 340 pk geven. Het concept moet vooral een showcase zijn van ‘de meest radicale technologische oplossingen’, terwijl de elektrische aandrijving milieuvriendelijkheid moet onderstrepen. Met de lancering van de iOn in het vooruitzicht wil Peugeot laten zien wat de mogelijkheden van een elektrische aandrijving zijn.

Peugeot ziet het design in de basis als een evolutie van eerdere concepts als de Asphalte en de 20Cup, maar design borduurt voornamelijk voort op de SR1, die we in Geneve zagen. Verder zijn er duidelijk styling-elementen van de RCZ aanwezig. De body heeft een ‘zwevende’ grille en de deuren zijn versierd met geborsteld aluminium.

Deze monocoque body is vervaardigd uit koolstofvezel met een honingraatstructuur om een laag gewicht en stijfheid te garanderen. De EX1 is 1,77 meter breed, en met een hoogte van slechts 90 cm moet deze concept geheid onder elke Péage door kunnen scheuren. Op zowel de voor- als achteras zit een elektromotor, beiden goed voor maximaal 340 pk. Het maximum koppel van 240 Nm is (vanzelfsprekend) direct beschikbaar. Peugeot maakt melding van een voorwaartse acceleratie die de 1G overstijgt. Dat is serieus snel. Een vierwielaandrijving moet ervoor zorgen dat de glimmende kant van deze concept altijd boven blijft.

Het interieur is zoals het exterieur: futuristisch. Bestuurder en passagier stappen in via een naar achter openende deur en nemen plaats in twee kuipstoelen. Door de geringe hoogte zit de chauffeur erg dicht bij de grond, met de beentjes gestrekt. In het interieur zijn ‘pure’ metalen en leer met reliëf. De besturing gaat middels twee hendels.

Qua performance heeft de EX1 al de nodige tests doorstaan en records gebroken in de categorie ‘electric-powered terrestrial vehicle’. Dit concept rijdt dus echt, en zal zich niet beperken tot beursvloeren alleen. Wij zullen hem over anderhalve week aan een nadere inspectie onderwerpen, evenals het kleine ding en het andere (misschien minder spannende) concept.

Ook interessant!

  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Peugeot volledig elektrisch
    Peugeot volledig elektrisch vanaf 2030
  • Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
    Smart Concept kun je eigenlijk geen Smart meer noemen
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Elektrisch, Parijs-2010, Peugeot

Vorig bericht: « Ferdinand Piëch stelt toekomst VAG veilig
Volgend bericht: Spyshots: Lamborghini Jota »

Lees Interacties

Reacties

  1. SpeedGeek zegt

    21 september 2010 om 17:08

    whahaha batmobiel v2

    Login om te reageren
  2. L=Fred zegt

    21 september 2010 om 17:13

    Het heeft veel weg van de 20CUP concept. Enkele design-elementen gaan we dus terugzien!
    http://www.youtube.com/watch?v=yaMOs5QDWbE

    Login om te reageren
  3. Jokkebrok zegt

    21 september 2010 om 17:16

    Jammer dat ie niet komt…

    Login om te reageren
  4. Rob zegt

    21 september 2010 om 17:16

    Geinig apparaat. Zal wel als de brandweer gaan met die 340pk

    Login om te reageren
  5. Die Bruine zegt

    21 september 2010 om 17:23

    Batman tanananananananananaa BATMAN tanananananananaaaa

    Speedgeek was me voor, maar dat is toch echt wat ik d8 toen ik de frontpage opende. En nu ik de foto’s bekijk helemaal. Dit is inderdaad gewoon een gefacelifte batmobiel. Schandalig.

    Login om te reageren
    • speedgeek zegt

      22 september 2010 om 16:56

      @Die Bruine: hahaha moet wel lache wat nu neerzet van batman:P hulde aan jouw

      Login om te reageren
  6. bosnialove zegt

    21 september 2010 om 17:26

    Doet mij denken aan een BMW. ;)

    Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    21 september 2010 om 17:34

    Grappig, de ene elektroauto heeft bij 340 pk 1800 nm en deze 240..

    Login om te reageren
  8. BmwMPower zegt

    21 september 2010 om 17:46

    Gewoon de testmule van de nieuwe Veritas 4 die ook in Parijs komt ;)

    Login om te reageren
  9. Nick zegt

    21 september 2010 om 17:47

    PK is afhankelijk van NM * Hoeksnelheid.

    Deze bak zal dan wel een hoogtoerig blokje zijn.

    Login om te reageren
    • RDS zegt

      21 september 2010 om 18:08

      @Nick: Kliene diameter van de tuf zul je bedoelen, een lange dunne elektro kan net zo sterk zijn als een korte dikke. Bij de dunne heb je dan wel veel minder koppel.

      Login om te reageren
    • RDS zegt

      21 september 2010 om 18:09

      @Nick: Gaat bij een elektromotor dus niet perse om de toeren.

      Login om te reageren
  10. stoplichtsprintertje zegt

    21 september 2010 om 17:59

    Prachtig… waarom maken die fransen m gewoon niet ?

    Login om te reageren
    • Tom B. zegt

      21 september 2010 om 18:40

      @stoplichtsprintertje: Omdat ze er geen winst op gaan maken… Zo simpel is het in deze wereld.

      Login om te reageren
  11. sacha zegt

    21 september 2010 om 18:11

    Holy Batmobile Batman!

    Login om te reageren
  12. D-Racer zegt

    21 september 2010 om 18:14

    BATMOBILE!!!

    Login om te reageren
  13. sir_smokalot zegt

    21 september 2010 om 18:16

    UPDATE: Gallery toegevoegd. Nu is de EX1 (en de mannen die hem aan het tekenen zijn) van alle kanten te bekijken.

    Login om te reageren
  14. BaySideBlueBoy zegt

    21 september 2010 om 18:26

    Hopelijk zijn de achterste twee banden run-flat’s. ;)

    Login om te reageren
  15. VeniVidiVici zegt

    21 september 2010 om 18:46

    Mjahh zie de gelijkenissen wel :lol:

    Login om te reageren
  16. duckje zegt

    21 september 2010 om 18:53

    ziet er nogal onrealistisch maar wel mooi uit. met heel wat aanpassingen wordt het ooit misschien een productiemodel.

    Login om te reageren
  17. Cantago zegt

    21 september 2010 om 19:01

    Heel gaaf ding om te zien! a ja… het is weer zo’n elektromormel! Zwaar, komt niet ver, en geen mooi geluid enzo… Jammer!

    Login om te reageren
  18. RenesisHP zegt

    21 september 2010 om 20:08

    En hoe gaat dit in bochten? Lijkt mij een beetje instabiel. :?

    Login om te reageren
  19. bakkerst zegt

    21 september 2010 om 20:26

    Zoals wel vaker bij Peugot de laatste jaren zitten er hele mooie elementen in hun concept cars, en ook wel hele goede elementen. Het is alleen jammer dat het geheel dan weer zo enorm druk en ongeorganiseerd oogt. Alsof er tijdens het ontwerp proces niemand even een stapje terug heeft gedaan, en gezegt, “tering het wordt wel erg druk zo”.

    alle leuke gebbetjes en dingetjes van het hele ontwerpteam in één auto proppen werkt niet.

    wel ontzettend stoere deuren BTW, je gaat in de deur zitten waarna je de deur met jou er in sluit. superwijs :D

    Login om te reageren
  20. 288 GTO zegt

    21 september 2010 om 21:01

    De voorkant is een auto, de achterkant is een aangeplakt rommeltje dat er niet bij past (mijn onbescheiden mening).

    Login om te reageren
  21. Freude_am_Fahren zegt

    21 september 2010 om 21:16

    De achterkant is wel nogal smal, zeker ten opzichte van de voorkant. Ook de zijkant is maar iets raars…
    Maar het heeft wel wat, zeker de voorkant is geslaagd

    Login om te reageren
  22. jodocus zegt

    21 september 2010 om 21:48

    Nou, ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat Peugeot de Citroën-ontwerpers van de Revolt en surtout van de Survolt hebben opgevorderd. Stijlelementen neigen verdacht veel naar elkaar. Inclusief de elektro-motor van de Survolt waarmee Citroën nu reeds rondjes draait op het Le Mans-circuit ?

    Login om te reageren
  23. kakharses zegt

    22 september 2010 om 01:45

    hebben ze dit in 1996 al niet getoond met de Asphalte?

    Login om te reageren
  24. edgar zegt

    22 september 2010 om 12:30

    lekker noem je dit? de voorkant gaat nog de deuren zijn eigelijk wel aardig maar de rest is gewoon één grote rommel wat ze in een dronken bui zouden kunnen hebben verzonnen..

    Login om te reageren
  25. Henk zegt

    22 september 2010 om 13:00

    De voorkant lijkt wel een z4

    Login om te reageren
  26. xilver zegt

    22 september 2010 om 20:45

    Wrm maakt Peugeot niet zulke dingen for real… dan heeft het merk tenminste iets spectaculair! Nee, ze blijven liever bij hun saaie productiewagens…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North