PSA Peugeot Citroën noemt hun “Hybrid Air” een baanbrekende, innovatieve en revolutionaire technologie.
In 2012 deed PSA Peugeot Citroën het goed op het gebied van auto’s met een laag verbruik. Hun motoren hadden de laagste CO2–uitstoot in Europa, maar om leider te blijven is er geen tijd voor relaxen. De Groep onthulde daarom de Hybrid Air techniek op het Automotive Design Network (ADN) in Vélizy. Deze combineert een verbrandingsmotor met een tank perslucht! Iets waar onder andere Tata ook al een tijdje mee bezig is. Hoe dit ongeveer in z’n werk moet gaan zie je op het onderstaande plaatje (klik voor volledige uitleg).
De aandrijflijn past zich aan op de rijstijl; de auto kan op lucht, benzine of beiden rijden. Hierdoor is de gemiddelde uitstoot 69g CO2/km, ofwel 2,9 L/100 km voor de doorsnee auto als een Citroën C3 of Peugeot 208. Hiervoor zijn geen bijzondere aanpassingen nodig, en je hoeft volgens PSA ook geen ruimte in te leveren in de kofferbak, cabine of in het modulaire systeem.
Vergeleken met een handgeschakelde auto met verbrandingsmotor á 104g CO2/km bespaar je 45% benzine in stadsverkeer en kun je gemiddeld 90% langer doorrijden op één tank. Niet slecht! Hier kan de vijftaktmotor niet tegenop. Of het ook echt zo goed werkt kunnen we in 2016 gaan testen als de Hybrid Air technologie op modellen in het B-segment toegepast zal worden.
mevipp zegt
Zou ideaal zijn, lucht kost bij het tankstation maar 50 cent voor 5 minuten!
sportstand zegt
..doorsnee auto als een Citroen C3 or een Peugeot 208?
Persbericht vertaald? 1 woordje vergeten;)
OT: Wel een apart idee, ben benieuwd wat het gaat kosten tov een gewone uitvoering!
maru zegt
@sportstand: Tikfoutje. “Of” en “or” willen nog wel eens verward worden omdat ik zowel Engels als Nederlands schrijf iedere dag. :)
bullgod76 zegt
Dit is een auto die goed bij de politiek past, net als alles wat die ministers uitkramen is deze auto ook gebakken lucht.
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Hebben ze wel nodig daar, eindelijk wat meer verkopen…
rinaldo zegt
Fiat laagste CO2-uitstoot van Europa?
ThomasBol zegt
@rinaldo: zal wel genomen zijn uit een bepaald perspectief of verhouding tot verkopen. Anders kunnen die elektrische knapen wel winnen.
sabrerator zegt
Zouden de mensen van het bedrijf MDI er wat mee van doen hebben? Die hebben veel ervaring met motoren op gecomprimeerde lucht. Best slim, je kunt een motor best op samengeperste lucht laten rijden. Een omgekeerde compressor.
http://www.mdi.lu/english/
autoblogger zegt
@sabrerator: dat zat ik ook te denken idd, komen ook uit Frankrijk…
En Tata heeft de technologie daar ook vandaan:
http://www.autoblog.nl/archive/tag/mdi
ruubster zegt
klinkt al beter dan elektrisch rijden. met nadruk op klinken.
norge zegt
Gut komt het eindelijk op de markt?
epo zegt
Ja, zeker tof idee. Wel twee open puntjes:
– Hoe lang/ver kun je rijden op die lading perslucht, en
– Kun je die dan thuis weer bijvullen met een eigen compressor?
Of lees ik ergens overheen?
boertje zegt
@epo: volgens mij werk het als als bij een gewone prius. Je genereert lucht door afremmen of door het laten draaien van de motor met de hoogste efficientie bij lage snelheid. Die lucht kun je dan weer gebruiken om op te trekken of als korte boost.
4991 zegt
@boertje: lucht genereren door af te remmen? verklaar!
timberleek zegt
@4991:
dan zou ik denken op het remmen op de tegendruk van een compressor (in plaats van een elektromotor bij een EV).
4991 zegt
@timberleek: ik denk niet dat het te gebruiken gaat zijn bij noodsituaties.
notsobig zegt
@4991: Wat dat betrefd werkt het gewoon precies hetzelfde als een prius, alleen wordt er lucht gecomprimeerd ipv elektrischiteit opgewekt tijdens het remmen.
Een prius heeft behalve dit systeem ook gewoon conventionele remmen, dat zal deze ook gewoon hebben, dus een noodstop zal dus geen probleem zijn.
jobh zegt
nou, klinkt mooi maar hopen dat ze dan niet failliet zijn, die kans acht ik ook nog wel reëel
lotuselan zegt
Ik denk niet dat het een ‘plug in’ air zal worden, misschien wel uiteraard, maar een gewone hybrid met geperste lucht ipv batterijen kan natuurlijk prima. compressor stopt de tank met regeneratie energie en daar waar nodig aanvullend, en je hebt alle voordelen bij optrekken, etc.
Overigens zullen de nieuwe auto’s in 2016 op andere gebieden al heel veel winnen. De nieuwe Benz CLA heeft een cw waarde van .22 ! een Prius .25. Het zal de komend ejaren heel hard gaan met brandstof besparing.
baasbas zegt
Ik heb nu al een hybride motor die loopt op diesel en perslucht…
bmwe46csl zegt
Faillissement komt nader
hans75 zegt
Dit loopt vast weer met een sisser af ;-)
notsobig zegt
Mooi systeem! Dat het nog niet eerder bedacht is!
mercs zegt
Wordt niks, Big Brother verdient geen geld aan perslucht.
notsobig zegt
@mercs: Verdienen ze wel wat aan de accu’s die in al die Priussen (of Prii voor de mierenneukers) liggen?
alfamail zegt
Nou en? Mijn Alfa en Saab werken ook op perslucht hoor, niks in de baaandjes nie rijden nie!
kwakmare zegt
Vanavond in DenHaag vandaag de introductie van de RutteRijksdaalder op Perslucht bij het tankstation.
tjorque zegt
doe mij maar met een lichtgewicht perluchttankje (uit carbon of desnoods glasvezel), in combinatie met een THP155 motor in bijvoorbeeld een DS4 of DS5 zou ik wel met een redelijk veel met een glimlach op de baan gaan… :-)