• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)

Auteur: Alwood, gepost 8 november 2013 om 13:15 – 27 Reacties

Afbeelding Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)Afbeelding Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)Afbeelding Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)Afbeelding Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)Afbeelding Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)Afbeelding Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)Afbeelding Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)

Peugeot Oxia
Hoe anders ging het er in autoland aan toe in de jaren ’80. Het verschil tussen Peugeots van nu en toen maken het contrast misschien wel het beste duidelijk. Motorsport was wat het merk deed, 205’s, 405’s en 505’s waren de auto’s waarmee ze het deden. In 1988 maakten de Fransen op basis daarvan een 670 pk sterke concept, de Oxia.

Een (zeker voor die tijd) onnoemelijk hoog vermogen is slechts het tipje van de ijsberg van deze Peugeot. Zij wonnen rally’s, dakar en beklommen Pikes Peak sneller dan welk ander automerk dan ook. Deze Oxia was een poging om alle techniek en vernuft in één hypercar te verwerken.

Aan de basis ligt een vierwielaangedreven aandrijflijn, met zesversnellingsbak en 2,9 liter (PRV) V6 met hele grote turbo’s. Bij 8200 toeren liet dit motorblok de volle 670 pk op de 4 wielen los. Hiermee haalde deze Peugeot to rule all Peugeots snelheden van ruim 300 km/u.

Tegelijkertijd was het meer dan een ‘conceptcar‘ of ‘raceauto’ zoals wel vaker uit de pen van creatieve designers en engineers rolden. Alles op de Peugeot werkte en de Fransen deden hun uiterste best om het tot een goed rijdbaar pakket te ontwikkelen. Zoals een banden-controlesysteem om temperatuur én spanning in de gaten te houden, een zeer geavanceerd airconditioningsysteem, een luxe audiosysteem met Compact Disc speler(!) en zonnepanelen onder de voorruit maakten het zelfs mogelijk de auto ook bij stilstand continue (elektrisch) te ventileren. De Peugeot Oxia had zelfs (actieve) vierwielsturing.

Een ingenieuze ruitenwisser en een buitenaards uiterlijk maken het plaatje compleet. Peugeot vernoemde de auto naar het ’topografisch 0-punt op mars’, daar waar lengte- en breedtegraden “0” zijn, punt Oxia Palus. Dromen van marsmannetjes en in een carbonfiber en kevlar Peugeot met 320 km/u over de Autoroute du Soleil scheuren. Het kon in 1988.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Mijn Auto: Peugeot 106 Rallye van Gijs
    Mijn Auto: Peugeot 106 Rallye van Gijs
  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Peugeot, vergeten-concept

Vorig bericht: « Video: welke van deze Russen is het asociaalst?
Volgend bericht: Belastingdienst wil info parkeerders, SMS Parking weigert »

Lees Interacties

Reacties

  1. Arnoud zegt

    8 november 2013 om 13:21

    Dear Santa…

    Login om te reageren
  2. Sunbeer zegt

    8 november 2013 om 13:24

    Spijtig dat de reeks Taxi-films pas 10 jaar later gedraaid werd.
    Deze mogen ze hier wel in de garage komen zetten!

    Login om te reageren
  3. bsxc2 zegt

    8 november 2013 om 13:25

    Ik heb vroeger bij het Autotron bij deze Oxia gestaan, mooie tijden…

    Login om te reageren
  4. lexlfa zegt

    8 november 2013 om 13:32

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  5. Aquios zegt

    8 november 2013 om 13:36

    Dat is een serieus mooie bak. Ondanks het gedateerde interieur zou ik hem best willen hebben.

    Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    8 november 2013 om 13:40

    Vind ik altijd mooi aan de 405. Als 1.9d kijk je er niet naar om. Maar in diverse concepten en rally uitv. een geweldig ding. Mi16 lijkt me echt nog een keer gaaf. Een Belgische klasgenoot had zo’n ding. Liep als de nete.

    Login om te reageren
    • bsxc2 zegt

      8 november 2013 om 13:44

      @E34M5Touring: Ik vind de 405 ook wel wat hebben, ook al is het gewoon een saai model. Het is moeilijk uit te leggen.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        8 november 2013 om 18:19

        @bsxc2:
        Stijl
        Deze Peugeots getuigden van een goede smaak, niet overdreven, niet blufferig, niet zonodig haantje de voorste willen zijn.
        Vele oudere grotere Peugeots (o.a. 404 & 504) hadden dat “je ne sais quoi”, mensen konden zich makkelijk een duurdere auto veroorloven, maar dit voldeed.
        ’t is fout gegaan toen Peugeot ging proberen Duitse auto’s te bouwen.

        Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      8 november 2013 om 13:48

      @E34M5Touring: Een T16 is misschien nog wel leuker, maar ook veel moeilijker te vinden…

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      8 november 2013 om 13:56

      @E34M5Touring:

      405 of 406? Dan weet ik het wel de 406 is toch nog net dat beetje strakker, maar de 406 racewagen zijn maar silhouettes zeker?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        8 november 2013 om 14:06

        @Hupke:
        Nope, die 406 was een “super tourisme”, 2.0 16v met ongeveer 300pk. Vergelijkbaar met het WTCC van voor de 1.6 turbo’s.

        Login om te reageren
    • Lennaert zegt

      8 november 2013 om 14:39

      @E34M5Touring: mijn zwager heeft zo’n mi16 in zn 205 liggen. Daarmee is het een soort raket geworden.

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        8 november 2013 om 20:12

        @Lennaert: foto’s op peugeotjunk?

        Login om te reageren
  7. Hupke zegt

    8 november 2013 om 13:55

    Voor de eerste keer een conceptcar die ik niet vergeten ben maar die ik zelfs nooit gekend heb.

    Wat een ding is me dat toch, zonde dat het nooit in productie gegaan is, dit drukt bij mij op de juiste knopjes.

    @Alwood is er iets bekend van hoeveel er er ooit van gebouwd zijn als prototype?

    Login om te reageren
  8. jweelden zegt

    8 november 2013 om 14:03

    Echt heeul mooi!!

    Login om te reageren
  9. eenpaard zegt

    8 november 2013 om 14:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  10. deladude zegt

    8 november 2013 om 14:16

    Was deze niet vergeten hoor! Prachtbak! Zat nog in mijn vader toen ie uitkwam maar kan dit toch zeker waarderen.

    Login om te reageren
  11. rikkon zegt

    8 november 2013 om 14:17

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. xlnc zegt

    8 november 2013 om 14:36

    Hmmmm. Waar heb ik die poster nou gelaten?

    Login om te reageren
  13. rob68 zegt

    8 november 2013 om 16:12

    Niks vergeten, nog steeds een gaaf ding.

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    8 november 2013 om 16:42

    Ziet er uit als een prachtige sportwagen waarop gebroed wordt. Erg prachtig!

    Login om te reageren
  15. Ikke_ferrari zegt

    8 november 2013 om 17:34

    Het interieur kan een update gebruiken, maar het uiterlijk en prestaties is niks mis mee.
    Peugeot, ik zeg… uitbrengen die hap!

    Login om te reageren
  16. bmwe46csl zegt

    8 november 2013 om 21:55

    Die gele lampjes zijn nog het leukst. Echt frans!

    Login om te reageren
  17. zesinlijn zegt

    8 november 2013 om 23:30

    Die heb ik ook gezien bij het Autotron, stond destijds in de garage van ‘het huis van de toekomst’… Mooi, toen was ik twaalf!

    Login om te reageren
  18. slimmeschemer zegt

    9 november 2013 om 03:26

    idd stond in het Autotron,machtig ding,kennen jullie ook nog de Peugeot Quasar concept?????

    Login om te reageren
  19. tarquesh zegt

    9 november 2013 om 22:41

    Toendertijd verkocht het merk ook zeer veel auto’s. De nadruk ligt nu op eco en dat zie je ook terug in de verkopen. Het merk ligt er zo wat uit. Dus hoe meer milieu hoe meer mensen op straat belanden. Tijd om weer terug te keren naar de driftkikkers, plezier, en een werkgelegenheid volle toekomst.

    Login om te reageren
  20. kaeser zegt

    9 november 2013 om 22:54

    Ze hadden het gewoon moeten bouwen, domme Fransen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North