Peugeot Oxia: vergeten concept (1988)

Auteur: , 27 Reacties

Hoe anders ging het er in autoland aan toe in de jaren '80. Het verschil tussen Peugeots van nu en toen maken het contrast misschien wel het beste duidelijk. Motorsport was wat het merk deed, 205's, 405's en 505's waren de auto's waarmee ze het deden. In 1988 maakten de Fransen op basis daarvan een 670 pk sterke concept, de Oxia.

Een (zeker voor die tijd) onnoemelijk hoog vermogen is slechts het tipje van de ijsberg van deze Peugeot. Zij wonnen rally’s, dakar en beklommen Pikes Peak sneller dan welk ander automerk dan ook. Deze Oxia was een poging om alle techniek en vernuft in één hypercar te verwerken.

Aan de basis ligt een vierwielaangedreven aandrijflijn, met zesversnellingsbak en 2,9 liter (PRV) V6 met hele grote turbo’s. Bij 8200 toeren liet dit motorblok de volle 670 pk op de 4 wielen los. Hiermee haalde deze Peugeot to rule all Peugeots snelheden van ruim 300 km/u.

Tegelijkertijd was het meer dan een ‘conceptcar‘ of ‘raceauto’ zoals wel vaker uit de pen van creatieve designers en engineers rolden. Alles op de Peugeot werkte en de Fransen deden hun uiterste best om het tot een goed rijdbaar pakket te ontwikkelen. Zoals een banden-controlesysteem om temperatuur én spanning in de gaten te houden, een zeer geavanceerd airconditioningsysteem, een luxe audiosysteem met Compact Disc speler(!) en zonnepanelen onder de voorruit maakten het zelfs mogelijk de auto ook bij stilstand continue (elektrisch) te ventileren. De Peugeot Oxia had zelfs (actieve) vierwielsturing.

Een ingenieuze ruitenwisser en een buitenaards uiterlijk maken het plaatje compleet. Peugeot vernoemde de auto naar het ‘topografisch 0-punt op mars’, daar waar lengte- en breedtegraden “0” zijn, punt Oxia Palus. Dromen van marsmannetjes en in een carbonfiber en kevlar Peugeot met 320 km/u over de Autoroute du Soleil scheuren. Het kon in 1988.



27 reacties

Dear Santa…
Spijtig dat de reeks Taxi-films pas 10 jaar later gedraaid werd.
Deze mogen ze hier wel in de garage komen zetten!
Ik heb vroeger bij het Autotron bij deze Oxia gestaan, mooie tijden…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dat is een serieus mooie bak. Ondanks het gedateerde interieur zou ik hem best willen hebben.
Vind ik altijd mooi aan de 405. Als 1.9d kijk je er niet naar om. Maar in diverse concepten en rally uitv. een geweldig ding. Mi16 lijkt me echt nog een keer gaaf. Een Belgische klasgenoot had zo’n ding. Liep als de nete.
@E34M5Touring: Ik vind de 405 ook wel wat hebben, ook al is het gewoon een saai model. Het is moeilijk uit te leggen.
@bsxc2:
Stijl
Deze Peugeots getuigden van een goede smaak, niet overdreven, niet blufferig, niet zonodig haantje de voorste willen zijn.
Vele oudere grotere Peugeots (o.a. 404 & 504) hadden dat “je ne sais quoi”, mensen konden zich makkelijk een duurdere auto veroorloven, maar dit voldeed.
’t is fout gegaan toen Peugeot ging proberen Duitse auto’s te bouwen.
@E34M5Touring: Een T16 is misschien nog wel leuker, maar ook veel moeilijker te vinden…
@E34M5Touring:

405 of 406? Dan weet ik het wel de 406 is toch nog net dat beetje strakker, maar de 406 racewagen zijn maar silhouettes zeker?
@Hupke:
Nope, die 406 was een “super tourisme”, 2.0 16v met ongeveer 300pk. Vergelijkbaar met het WTCC van voor de 1.6 turbo’s.
@E34M5Touring: mijn zwager heeft zo’n mi16 in zn 205 liggen. Daarmee is het een soort raket geworden.
@Lennaert: foto’s op peugeotjunk?
Voor de eerste keer een conceptcar die ik niet vergeten ben maar die ik zelfs nooit gekend heb.

Wat een ding is me dat toch, zonde dat het nooit in productie gegaan is, dit drukt bij mij op de juiste knopjes.

@Alwood is er iets bekend van hoeveel er er ooit van gebouwd zijn als prototype?
Echt heeul mooi!!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Was deze niet vergeten hoor! Prachtbak! Zat nog in mijn vader toen ie uitkwam maar kan dit toch zeker waarderen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hmmmm. Waar heb ik die poster nou gelaten?
Niks vergeten, nog steeds een gaaf ding.
Ziet er uit als een prachtige sportwagen waarop gebroed wordt. Erg prachtig!
Het interieur kan een update gebruiken, maar het uiterlijk en prestaties is niks mis mee.
Peugeot, ik zeg… uitbrengen die hap!
Die gele lampjes zijn nog het leukst. Echt frans!
Die heb ik ook gezien bij het Autotron, stond destijds in de garage van ‘het huis van de toekomst’… Mooi, toen was ik twaalf!
idd stond in het Autotron,machtig ding,kennen jullie ook nog de Peugeot Quasar concept?????
Toendertijd verkocht het merk ook zeer veel auto’s. De nadruk ligt nu op eco en dat zie je ook terug in de verkopen. Het merk ligt er zo wat uit. Dus hoe meer milieu hoe meer mensen op straat belanden. Tijd om weer terug te keren naar de driftkikkers, plezier, en een werkgelegenheid volle toekomst.
Ze hadden het gewoon moeten bouwen, domme Fransen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).