• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pininfarina familie verkoopt haar aandeel

Auteur: Alwood, gepost 2 januari 2009 om 14:23 – 16 Reacties

Pininfarina B0

Het gaat helemaal niet goed in de autobranche. Waar de focus de afgelopen maanden vooral op Amerika en haar ‘niet zo grote drie’ lag is er nu weer Europees nieuws. Pininfarina worstelt om het hoofd boven water te houden. Het Italiaanse designhuis had het al langer moeilijk, de schulden van het bedrijf zijn sinds 2007 explosief gestegen tot een totaal van €600 miljoen. Nu is er een reddingsplan in gang gezet.

Pininfarina heeft aangegeven geen auto’s op contract meer te willen maken voor bijvoorbeeld Ford en Alfa-Romeo. Op het moment rollen de Focus met klapdak, Brera coupe en Brera spider er van de band. De totale productie op het moment is alleen slechts de helft van de geplande aantallen. De contracten worden dan ook niet verlengd als het aan Pininfarina ligt, noch worden er nieuwe contracten aan gegaan.

Waar gaat het bedrijf dan mee verder? Pininfarina heeft al een tijdje aan een eigen auto gewerkt. Een nieuw elektrisch stadsautootje moet de Italianen gaan redden. Samen met de Franse Bolloré group start in 2010 de pre-productie van de Pininfarina B0. Als de productie vervolgens goed op gang is en de auto verkoopt als warme broodjes dan wordt in 2011 de productie omhoog geschroefd. Uiteindelijk moeten er zo’n 15.000 stuks van de band rollen.

Om dit alles in gang te kunnen zetten moest er wel wat aan de torenhoge schuld worden gedaan. Om dit ‘probleem’ op te lossen ligt er nu een plan klaar. In dit plan staat de familie een ruime vijftig procent van haar aandelen af in ruil voor een kwijtschelding van €180 miljoen. In een tweede ronde van het plan wordt later in het jaar €70 miljoen kwijtgescholden. Het ‘merk’ gaat daarbij echter wel naar de bank. Het ‘Pininfarina trademark’ wordt dan beheerd door een nieuw, door de bank opgericht bedrijf.

Het ontbreekt de Italianen in ieder geval niet aan originaliteit en inspiratie. De merknaam is sterk en de ambitie lijkt volop aanwezig om er weer bovenop te komen. Een gunstige samenloop van omstandigheden is ze dan ook zeker gegund. (bron: Autonews.com)


Ook interessant!

  • Pininfarina Battista
    Eerste Pininfarina Battista van klant heeft Nederlands tintje
  • Pininfarina Teorema
    Pininfarina Teorema is slechts 1,40 meter hoog
  • Bloedmooie Pininfarina Battista met 1.900 pk is nu af!
  • Taycan verkoopt beter dan alle benzineauto's samen (!) in Noorwegen

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Elektrisch, pininfarina

Vorig bericht: « Hybride autoverkoop daalt harder dan gewone
Volgend bericht: Te koop: McLaren Performance Viper »

Lees Interacties

Reacties

  1. Brammer zegt

    2 januari 2009 om 14:28

    Ik hoop het ook voor hen !
    Wel jammer dat er in de auto niets van het leuke italiaanse design is te zien, het kon evengoed een japanner zijn..

    -edit: dank u, de link doet het weer :) –

    Login om te reageren
  2. Phoenix zegt

    2 januari 2009 om 14:29

    Jammer.
    Ze hebben mooie auto’s gemaakt.
    Hoop niet dat ze helemaal naar de kloten gaan

    Login om te reageren
  3. DTR zegt

    2 januari 2009 om 14:32

    Inderdaad niet het design dat je verwacht als je weet dat deze auto door pininfarina ontworpen is… Spijtig

    Login om te reageren
  4. RDS zegt

    2 januari 2009 om 14:36

    Ja dan zit je in een lastig pakket, in 2007 hadden ze een omzet van € 713 miljoen en daar maakten ze een verlies op van € 117 miljoen. En eind november 2008 hadden ze een schuld van € 600 miljoen terwijl het bedrijf maar € 36 miljoen waard was op de beurs.

    Het gaat lastig worden maar ik hoop dat het wel goed gaat komen.

    Login om te reageren
  5. Jesper zegt

    2 januari 2009 om 14:36

    Leuk autootje, doet me denken aan een mix van een vroege MB A-klasse, een Ford, en de nieuwe Delta. Oja en de neus van de Insight :P
    – Niets van ’t bovenstaande ten ongunste van Pininfarina hoor, ben n groot fan ;)

    Login om te reageren
  6. VonStroke zegt

    2 januari 2009 om 14:39

    Ik ben al blij als de aandelen niet vertrekken richting Midden Oosten of Azië.

    Login om te reageren
  7. CBR600rr zegt

    2 januari 2009 om 14:53

    Ik mis het carmageddon tag voor deze unit!

    Login om te reageren
  8. vincent zegt

    2 januari 2009 om 15:00

    -edit: dank u, de link werkt weer-

    Login om te reageren
  9. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    2 januari 2009 om 15:09

    Ik vind dat Pininfarina al enkele jaren dood is…

    Ik bedoel cmon: Colt CZC, Pajero Pinin, Focus CC????
    Ook bij Pininfarina moet er natuurlijk brood op de plank, maar op deze manier is wel het imago zorgvuldig om zeep geholpen

    Login om te reageren
  10. Rijk Rietveld zegt

    2 januari 2009 om 15:40

    BO, staat dat voor Barak Obama, of gewoon voor Body Odor….

    Login om te reageren
  11. Emile_Benz zegt

    2 januari 2009 om 16:01

    There goes the neighbourhood… on a one-way trip to hell…

    Login om te reageren
  12. lol zegt

    2 januari 2009 om 16:38

    @ Svenska Aeroplan AB

    Niet te vergeten de prachtige Hyundai Matrix!!!

    http://www.autoweek.nl/images/Articles/458/28matrix1.jpg

    Login om te reageren
  13. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    2 januari 2009 om 16:44

    @ Lol: Ahhhhhhh, nog zo’n topper!!

    Hoe kon ik dat prachtige stukje autogeschiedenis vergeten…
    :?

    Login om te reageren
  14. carabo zegt

    2 januari 2009 om 18:06

    Japans design haha. Joh, het ontwerp van de b0 heeft wel klasse hoor. Buiten dat, een ontwerp als dit behelst wel wat meer dan de buitenkant alleen. Maar goed voor sommigen is het vooral de oppervlakte die telt, blijkt.

    Enne Saab, inderdaad het key word is ‘brood op de plank’. Door dat soort modellen hebben we nu wel pareltjes als de P4/5 en Birdcage. Bij Bertone en Italdesign is het niet anders ;)

    Ik ben benieuwd hoe dit nieuwe business model voor ze gaat uitpakken. Research en development voor derden blijven ze wel doen begrijp ik. Maar aan eigen producten kleeft toch een enorm risico.

    Beetje misleidende Telegraaf/SBS titel boven dit artikel trouwens. 50% is niet 100%, toch?

    Login om te reageren
  15. WieAndersDasAuto zegt

    3 januari 2009 om 11:33

    Heel jammer dat het nu zo slecht met hun gaat…
    Maar de laatste auto’s zoals SAAB had gezegt waren alleen maar mislukte modellen. Niks bijzonders dus…
    Alhoewel de Alfa’s schitterend waren…

    Login om te reageren
  16. joep zegt

    3 januari 2009 om 12:19

    @SAAB en lol, Hé!! Handen af van de matrix he?!? ;)

    Misschien geeft dit alles (met Bertone gaat het immers ook alles behalve goed) dat de tijd van de grote onafhankelijke ontwerphuizen voorbij is…. Misschien ben ik wel te voorbarig maar het zou me niets verbazen als beide failliet zouden gaan. (wat ik uiteraard niet hoop natuurlijk)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North