• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pininfarina Rondine Corvette, doe mij die maar

Auteur: rotorhead, gepost 5 oktober 2007 om 23:46 – 45 Reacties

" title=


Een dikke Amerikaan in een strak Italiaans maatpak. Niets iets waar ik graag naar kijk, maar dit is een uitzondering.

Dit is de Pininfarina Rondine Corvette, slechts één exemplaar van gemaakt, welke in 1963 geïntroduceerd werd op de Paris Motorshow. Hij schijnt model te hebben gestaan voor de styling van de Fiat 124 Spyder. Tot op de dag van vandaag is deze prachtige Corvette eigendom van Pininfarina, maar niet lang meer… De auto staat namelijk te koop! Wat ‘ie exact moet kosten is niet bekend, maar goedkoop zal het niet zijn (via autoblog.com).

Momenteel zijn er slechts twee gegadigden, iets wat ik me niet kan voorstellen, dit is toch een pracht van een wagen? Hebben de rijken onder ons geen gevoel voor stijl? Of zal het vooral komen door het interieur, wat standaard gebleven is (correct me if I’m wrong)?



Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, pininfarina

Vorig bericht: « Minder ongelukken door ‘dierlijke’ auto’s?
Volgend bericht: BMW M3 sedan officieel! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alwood zegt

    5 oktober 2007 om 23:49

    dat is wel een héle mooie wagen inderdaad! :o je ziet er zelfs nouwelijks nog vette in terug… en denk dan het geluid er bij :D

    Login om te reageren
  2. lancia delta 1.8 lx zegt

    5 oktober 2007 om 23:54

    //Een dikke Amerikaan in een Italiaans maatpak. Niets iets waar ik graag naar kijk//

    beste blogger, ik hoop dat je jezelf geen autokenner noemt.

    ISO grifo, rivolta, lele
    deTomaso mangusta, pantera

    Login om te reageren
  3. Michiel_vd_Brink zegt

    5 oktober 2007 om 23:55

    Cool!

    Deze Corvette is overigens al een besproken in een column van me.
    Zie hier een vergelijkbaar design van Pininfarina, maar dan op Alfa Romeo 2600 basis.

    http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/19/niets-is-wat-het-lijkt

    Login om te reageren
  4. Guan zegt

    5 oktober 2007 om 23:59

    beste lancia delta 1.8 lx; blogger doelt w.s. op vleselijke uitvoeringen..

    Login om te reageren
  5. lancia delta 1.8 lx zegt

    6 oktober 2007 om 00:03

    aaaaaaaaaah, dan neem ik mijn woorden terug.
    maar de verwarring is toch begrijpelijk?

    Login om te reageren
  6. Mikeee zegt

    6 oktober 2007 om 00:24

    Erg mooi ja. De eerlijkheid gebiedt mij wel te vermelden dat indien dit een recente conversie was geweest ik het heiligschennis had gevonden.

    Login om te reageren
  7. Boss zegt

    6 oktober 2007 om 00:34

    Ik tracht mijzelf vaak buiten de ‘eeeh, het lijkt op een…’ opmerkingen te houden, maar inderdaad, zoals ‘lancia delta 1.8 lx’ al noemde een ISO (Grifo of wat dan ook, daar ben ik niet helemaal in thuis).
    Het komt wel enigzins overeen, al ben ik beschonken. En er zijn inderdaad meer italianen met een amerikaans hart. DeTomaso is wel ‘one of my favourites’.

    Login om te reageren
  8. ZwerverRoodbaard zegt

    6 oktober 2007 om 00:42

    Misschien is dit iets voor in de verzameling van Jay Leno :S

    Login om te reageren
  9. rotorhead zegt

    6 oktober 2007 om 00:49

    lancia delta 1.8 lx: ik bedoelde inderdaad vleselijk ;)
    Het is al laat he, kan gebeuren :P

    Login om te reageren
  10. lancia delta 1.8 lx zegt

    6 oktober 2007 om 01:09

    ik vind alles best als het maar niet te vaak gebeurt…:)

    Login om te reageren
  11. Juppe zegt

    6 oktober 2007 om 01:22

    DeTomaso “italiaan met een amerikaans hart”, en die is dan weer door een nederlander getekend (de Pantera, waarschijnlijk voor een deel). Hoe heet ie? ’t is al laat….

    Die Corvette doet me sterk denken aan sommige ontwerpen van Albrecht Goertz (Nissan 2000GT, 1e fairlady etc.), of werkte die toendertijd bij Pininfarina? Weet jij dat Michiel?

    Login om te reageren
  12. PieterA zegt

    6 oktober 2007 om 01:42

    Werkelijk een gigantisch mooie auto. Zo zien we ze niet meer vandaag.

    Login om te reageren
  13. Gerben zegt

    6 oktober 2007 om 04:31

    Mooie wagen,
    maar eigenlijk vindt ik die alfa geslaagder.

    De achterkant van de vette ziet er wat sixties futuristisch uit, en een beetje te uitgerekt. Ietwat overstyled zeg maar….

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    6 oktober 2007 om 05:53

    @ Juppe: je bedoelt denk ik Tom Tjaarda. Voor zover ik weet is dat echter een geboren Amerikaan. Wel van Nederlandse ouders…

    Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    6 oktober 2007 om 08:18

    tja bloedmooi natuurlijk ..
    maar in die tijd vond ik de amerikanen zelf veeeel beter in het ontwerpen van auto,s ..
    dit is een “one off” en daarom wat exclusief ..

    Login om te reageren
  16. transam73 zegt

    6 oktober 2007 om 09:06

    Stukje geschiedenisles erbij: http://www.tom-tjaarda.net/

    Login om te reageren
  17. RubenBaeten zegt

    6 oktober 2007 om 09:43

    Pinin Farina (toen nog twee woorden) ging in die tijd wel vaker met Amerikanen in zee. Voor Cadillac ontwierpen ze in de fifties een aantal showmodellen, de 1959-1960 Eldorado Brougham (200 stuks geproduceerd), en in 1961 stond in Parijs de prachtige Cadillac Jacqueline concept, genoemd naar de nieuwe First Lady. Die auto staat nu toevallig op eBay te koop, het bod is momenteel $260,000.

    Login om te reageren
  18. RubenBaeten zegt

    6 oktober 2007 om 09:51

    Correctie: de veiling is al oud, de auto is in augustus voor dat bod verkocht.

    Login om te reageren
  19. Markus zegt

    6 oktober 2007 om 11:02

    Mooie wagen, lijkt in mijn ogen meer een Ferrari dan een Corvette, maar dat mag de pret niet drukken. En zo te zien best een koopje, als er maar eentje van is die in uitstekende staat verkeert.

    Login om te reageren
  20. Michiel_vd_Brink zegt

    6 oktober 2007 om 11:20

    Nog een Corvette in Italiaans maatpak, maar dan van Scaglietti:


    http://www.michaelmccafferty.com/mmmvette.htm

    Login om te reageren
  21. Leejon zegt

    6 oktober 2007 om 11:35

    Erg apart, met die grote achterruit en die lange (maar dan ook echt heel lang, volgens mij kan een SLR mclaren niet aan tippen) motorkap. Prachtig ;)

    Login om te reageren
  22. Martin zegt

    6 oktober 2007 om 14:12

    Kan iemand mij misschien vertellen wat voor soort model dit is zeg maar??
    Zoals sedan en hatchback maar dan voor dit type auto?
    Zou daar best blij mee zijn:)

    Login om te reageren
  23. Baloni zegt

    6 oktober 2007 om 14:49

    Ik heb liever een AMERIKAANSE CORVETTE!

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    6 oktober 2007 om 15:19

    :o Het wordt me maar weer eens pijnlijk duidelijk dat de Italianen toch echt de meesters van het autodesign zijn… (en niet de Fransen :cry: ;) )

    Login om te reageren
  25. alexander zegt

    6 oktober 2007 om 16:05

    dat is tog egt ff een hele mooie auto
    ik heb het niet zo met corvette na de stingray tot de Z06 maar dit is een kunstwerkje

    Login om te reageren
  26. Rob USA zegt

    6 oktober 2007 om 17:47

    Ben het met Lincoln eens, kijk maar eens naar de ’66 stingray, mooier kan die
    niet worden al zit de hele familie van Pini mee te tekenen!! :)

    Login om te reageren
  27. lincoln zegt

    6 oktober 2007 om 18:05

    @Michiel van den Brink .. kan je op verzoek van minimaal 2 autobloggers een column doen over de amerikaanse auto ontwerpers .. het liefst uit de overdaad jaren 50/60 toen mensen nog niet gehinderd werden door aerodymamica/overgewicht /brandstof tekort .. kortom toen auto,s nog echt auto,s waren .. of een special over de concepts uit amerika en die tijd .

    mijn dank en jouw eeuwige roem .. win/win dus.

    Login om te reageren
  28. Jesper zegt

    6 oktober 2007 om 18:15

    @ Citrofiel,
    de fransen kunnen dr ook wat van hoor, maar das meer een ehh… hoe zal ik t zegge… verworven smaak… niet iedereen houdt bijv. van de DS en de SM…
    maar de styling is zeer zeker origineel te noemen

    persoonlijk vind ik deze corvette niets voor mij, geef mij maar de ‘coke bottle’ of de europese variant, de opel GT

    Login om te reageren
  29. Michiel_vd_Brink zegt

    6 oktober 2007 om 18:17

    @ lincoln: neehh, liever niet.
    Toen auto’s nog echt auto’s waren? Dan denk ik niet in eerste instantie aan die overdadige Amerikaanse slagschepen… Overdaad schaadt.

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    6 oktober 2007 om 18:27

    behalve bij peekaas en vermogen dan zeker ..

    Login om te reageren
  31. lincoln zegt

    6 oktober 2007 om 18:32

    nou .. nog mooier .. maak je een column over overdaad en teveel van het goede/slechte .. win/win/win.

    Login om te reageren
  32. Rob USA zegt

    6 oktober 2007 om 18:34

    @Michiel , USA cars zijn niet alleen slagschepen en overdaad.
    Hier wat vb zoals de Corvette tot ´74 de Thunderbird,Mustang,Camaro tot ´74
    Firebird tot `74,Charger,Challenger,Javelin,Barracuda enz.
    Hier kan je boeken mee volschrijven dus een column zal ook wel lukken dan. :)

    Login om te reageren
  33. Franco zegt

    6 oktober 2007 om 18:46

    Wat een machtig mooie auto!
    Een beetje Iso Grifo (7 Litri) van voren, maar dat bomt niet!!!

    @Michiel, eerst hakken op SUV’s en nu ook een vooroordeel over USA-auto’s?
    Ben je dan zo’n simpele geest?!?

    Login om te reageren
  34. Michiel_vd_Brink zegt

    6 oktober 2007 om 18:47

    Ik schrijf altijd over wat me in de afgelopen twee weken het meeste bezig heeft gehouden.
    Amerikanen houden me blijkbaar niet zoveel bezig, maar wat niet is kan nog komen.

    Login om te reageren
  35. Michiel_vd_Brink zegt

    6 oktober 2007 om 18:48

    @ Franco: het was een antwoord op de vraag van Lincoln die schreef: “het liefst uit de overdaad jaren 50/60 toen mensen nog niet gehinderd werden door aerodymamica/overgewicht /brandstof tekort ..”

    Login om te reageren
  36. Michiel_vd_Brink zegt

    6 oktober 2007 om 18:50

    En bovendien werd men toen al wel, net zoveel als nu, gehinderd door aerodynamica en overgewicht, alleen vond men het niet belangrijk of had men het niet eens door…

    Login om te reageren
  37. Rob USA zegt

    6 oktober 2007 om 19:04

    @Michiel: Men was idd niet gehinderd door aerodynamica en overgewicht, ze
    gooiden er gewoon een dikkere motor in. :) Van small block naar BIG block :)
    En wees niet bang ze hadden het echt wel door maar wilde hun creatieviteit niet
    laten beperken (zoals de rest v/d wereld) door een beetje lucht!
    Sorry had die 50/60 niet gespot. Maar ondanks het groot slagschip gehalte
    in die tijd zijn er zeker bergen parels tussen te vinden met zeer mooie details
    en designs. Sommige hoodornaments ( beeldjes op de motorkap) zijn mooier
    dan soms complete Jap/Europese auto’s. :)

    Login om te reageren
  38. Michiel_vd_Brink zegt

    6 oktober 2007 om 19:09

    Aha, ik lees het al…
    Zo’n column zou wel wat voor jou zijn om te schrijven, Rob. ;)

    Login om te reageren
  39. Demoniac zegt

    6 oktober 2007 om 19:59

    @Franco: de eerste Iso Grifo stamt uit hetzelfde jaar als deze Corvette en lijkt er niet echt op qua looks. De latere modellen hebben er inderdaad wel wat trekjes van, maar zijn dus later ontworpen dan dit ding :)

    Login om te reageren
  40. RubenBaeten zegt

    6 oktober 2007 om 20:50

    @lincoln en Rob: De belangrijkste twee op een rijtje dan maar even ;-)

    Harley Earl

    Bill Mitchell

    Login om te reageren
  41. classic red zegt

    6 oktober 2007 om 22:24

    Deze Corvette is overigens door Tom Tjaarda (in dienst van Pininfarina) ontworpen. Dus toch een Amerikaans ontwerp eigenlijk.

    Login om te reageren
  42. Rick dos zegt

    6 oktober 2007 om 23:04

    Aha! Dus daarom vind ik ´m niet mooi….

    Login om te reageren
  43. lancia delta 1.8 lx zegt

    6 oktober 2007 om 23:50

    @ rob usa
    ik weet liever niet alles van amerikaanse auto’s maar volgens mij zijn de small-blocks een latere v8 uitvoering dan de big blocks, waarbij ik ook nog een kanttekening wil plaatsen bij het suggererende idee dat een smallblock minder cilinderinhoud heeft. wat volgens mij niet waar is maar te maken heeft met de plek van het uithonen van de zuigerhuis.

    Login om te reageren
  44. Franco zegt

    7 oktober 2007 om 03:12

    @Demoniac,

    Wat ik ook bedoelde…

    Login om te reageren
  45. Rob USA zegt

    7 oktober 2007 om 06:16

    @Lancia delta: Ik weet jammer genoeg niet alles van amerikaanse auto’s, ben
    vooral groot liefhebber en je zou best eens gelijk kunnen hebben.
    Maar ik had er niet zo diep over nagedacht en het was meer om mijn statement
    te bevestigen dat gewicht en aerodynamica gewoon opgelost werd door een grotere motorinhoud en meer pk’s.
    Ik ben ook niet super technisch maar het lijkt me dat je uit een big block wel
    meer cilinderinhoud krijgt simpelweg omdat er meer ruimte is om uit te honen.
    @Ruben Baeten: Super history en wat een supermooie en vooruitstrevende ontwerpen hadden deze mannen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North