• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Polestar accu vervangen duurder dan nieuwe Polestar 2

Auteur: willeme, gepost 31 augustus 2022 om 12:02 – 67 Reacties

Eh, lekker duurzaam jongens! Een Polestar accu vervangen is duurder dan een compleet nieuwe Polestar kopen.

Net als onze juffrouw op de basisschool zitten we nog een beetje in de overgang. In dit geval gaat het om de transitie van auto’s met een verbrandingsmotor naar een elektromotor. Nu kunnen we het hebben over emotie, maar een elektromotor heeft een paar enorme voordelen.

Het rendement is véél hoger, ze leveren veel meer koppel en ze zijn trillingsvrij. Daarbij levert een elektromotor vanaf 0 toeren al maximum vermogen. Tenslotte zijn ze compact en erg makkelijk te plaatsen.

polestar accu vervangen

Polestar accu vervangen

Maar het grootste nadeel is toch wel de accu. Ondanks dat de accu’s steeds beter worden, bederven ze alle pret. In dit geval gaat het om de hoge kosten ter vervanging.

Het gaat nu om de in China gebouwde ‘2’ van het (naar eigen zeggen) Zweedse merk Polestar. Een eigenaar van die auto moest zijn accu vervangen. Want naast een hoog gewicht en lage energiedichtheid moet je ze vaker vervangen dan een benzinetank.

polestar accu vervangen

In dit geval kunnen we de beschuldigende vinger niet direct naar Polestar wijzen. De auto in kwestie had een ongelukje achter de rug en de accu werd niet goedgekeurd om verder mee te rijden, maar de auto kon nog wel opgelapt worden. Niet dat de auto in de prak lag, er was een deukje in de accu gereden.

Andere merken?

Meneer Huang – de eigenaar van de Polestar 2 in kwestie – bracht zijn Zweedse trots naar de Polestar-dealer voor vervanging. Dat was geen enkel probleem. Voor 80 mille schroeven ze er een nieuwe onder voor hem. Dat is dus anderhalf keer de aanschafwaarde van de auto (met accu).

Bips

Daar kreeg het Chinese Jiemian News lucht van en ging even bij alle grote Chinese fabrikanten van elektrische auto’s langs om te zien wat de kosten ter vervanging zijn.

Die bleken gelukkig veel lager uit te vallen in vergelijking met Polestar. Maar je bent sowieso nog tussen de 10 en 15 mille kwijt om je accu te laten vervangen. Bij Tesla zit je tussen de 20.000 euro (Tesla Model 3) en 30.000 euro (Tesla Model S) voor een vervanging.

Uiteraard is het een exemplarisch voorbeeld, maar een accu vervangen zal nooit echt een goedkope optie zijn. Dan is het nu even wachten op de eerste creatieveling op YouTube die er zo’n puik twincharged T6-blok in lepelt! Meteen alle problemen opgelost.

Via: CNEVpost & InsideEVs

Ook interessant!

  • nieuwe Polestar modellen
    Nieuwe Polestar modellen zijn onderweg
  • Tesla verkoopt nieuwe auto's met 4 jaar oude accu's
  • Officieel: eerste blik op de sexy gelijnde Polestar 5
  • Nieuwe koplampen Model S
    Nieuwe koplampen Model S verlichten de boel nog beter

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, China, geld, Polestar, polestar-2, Video, wtf

Vorig bericht: « Video: Verstappen en Yuki rijden achteruit op Zandvoort!
Volgend bericht: Kamperen met de Rivian R1T nu nog beter »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    31 augustus 2022 om 12:20

    Als vervanging duurder is dan een nieuwe dan is de wagen toch gewoon total loss?

    Login om te reageren
    • dare2think zegt

      31 augustus 2022 om 12:49

      Als de verzekering ervoor op zou draaien, gaat het feest van de nieuwe accu niet door; dat is immers geld verbranden… Dus echt total loss.

      Vreemd verhaal vind ik het wel. Als de waarde van de belangrijkste component zo hoog is, dan zou dit betekenen dat de Polestar 2 bewust verlieslatend in de markt is gezet om marktaandeel te krijgen.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        31 augustus 2022 om 12:53

        Die 80.000,- zal niet de waarde van het accupakket zijn.
        Demontage oude pakket en het monteren van de nieuwe gaat nooit zo efficient als op de montagelijn.
        En blijkbaar moet je bij Polestar de halve auto uit elkaar halen. En/of specialisten invliegen.
        Of het is gewoon een vriendelijke manier om ‘gaan we niet aan beginnen koop maar een nieuwe’ te zeggen.

        Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        31 augustus 2022 om 13:35

        Nee, de Polestar is gewoon gebouwd als een moderne laptop, tablet of mobiele telefoon. Waar je vroeger je accu zo kon wisselen in enkele seconden, moet je bij deze sparen tegenwoordig een vastgelijmde accu “losweken” en een nieuwe solderen. De accu vervangen is dus enorm veel werk bij Polestar.

        Autofabrikanten zouden de accu’s veel beter bereikbaar moeten maken. Al is het maar omdat de accutechniek hard vooruit gaat en je na 10 jaar misschien wel een heel leuke upgrade kunt doen. Er komen steeds meer bedrijfjes die accu’s van EV’s wisselen en zo geef je een EV met versleten of beschadigde accu een tweede leven. Dat is pas milieubewust!

        Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      31 augustus 2022 om 14:43

      Dit waren 80.000 RMB’s, denk ik. Zijn ong € 11.500 euri’s

      Login om te reageren
    • wimof zegt

      1 september 2022 om 10:01

      Economisch wel, technisch niet.

      Login om te reageren
  2. sportabgasanlage zegt

    31 augustus 2022 om 12:31

    -edit: is gefixt-

    OT:economische total loss dus. Niet erg duurzaam.
    Maar ook de experts verwachten dat dit vooral nu en de komende 10 jaar een probleem is, maar met de komst van nieuwe accu’s in de toekomst (die langer meegaan, meer capaciteit hebben, lichter zijn, sneller op te laden zijn en goedkoper zijn om te produceren) niet meer.

    Login om te reageren
  3. mastertje zegt

    31 augustus 2022 om 12:32

    Refurbished accu bij Tesla model S is 13k.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      31 augustus 2022 om 12:58

      ‘Refurbished’ is een enorm jeukwoord voor ‘tweedehands’. Een opgelapt ding dus.

      Login om te reageren
      • mastertje zegt

        31 augustus 2022 om 14:08

        Ja, nieuwe contactors, BMS, seals, firmware en 4 jaar garantie.

        Beter dan 22k voor een nieuwe.

        Login om te reageren
        • Diesel Rocks zegt

          31 augustus 2022 om 15:26

          Dus nog steeds dezelfde chemicaliën en dus slechtere capaciteit? Bedorven wijn in een nieuwe fles is nog steeds bedorven wijn.

          Login om te reageren
        • wimof zegt

          1 september 2022 om 10:05

          Heb je op een nieuwe geen 8 jaar garantie?
          En dan moeten we het nog effe over de afstand hebben.

          Login om te reageren
        • alcantara zegt

          5 september 2022 om 17:34

          Is firmware ook al aan slijtage onderhevig dan?

          Login om te reageren
      • flutterby zegt

        31 augustus 2022 om 17:43

        Refurbished betekent gewoon dat ze een enkele module vervangen hebben. De batterij die eruit gaat is ook gebruikt.

        Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      31 augustus 2022 om 13:28

      Luister vriend als er één ding op de wereld is dat je nooit maar dan ook never nooit niet refurb zou moeten willen dan is het een accu dus beter ga je je mond spoelen.

      Login om te reageren
      • mastertje zegt

        31 augustus 2022 om 14:08

        Te laat, rij er al mee rond.

        Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      31 augustus 2022 om 16:27

      Voor een Prius 600 eypo, kan je met het overgehouden geld nog eens 120.000km verstoken aan brandstof.

      Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    31 augustus 2022 om 12:36

    Geweldig, dit gaat nog wat worden in de toekomst met gebruikte autos, die zijn altijd 5 euro waard dan lijky mij aangezien de accus een behoorlijk beperkend werken telkens weer…

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      31 augustus 2022 om 13:23

      Gelukkig staan er op de sloop nooit auto’s met verbrandingsmotor die het begeven hebben na 100 tot 200.000 kilometer. Waarbij het niet meer economisch verantwoord is om ze te repareren.

      Oh wacht zelf van de grote 3 duitse staan er velen op de sloop omdat ze stuk gelopen zijn.

      Dus de enige conclusie is heel duurs aan elke auto stuk gaat is hij total-los. What else is new??

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        31 augustus 2022 om 13:42

        Verschil is dat als je wilt kan je wel voordelig gewoon een motor swap doen ofzo, iets wat niet meteen in de papieren loopt (uit eigrn ervaring, een m3 v8 blok is +-10k, en zelfs de motor van een r8 v10 koop je voor 20k, is toch wel wat specialer dan een duracelletje voor 80k…)

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          1 september 2022 om 07:41

          Zozo, jij vind een Polestar vergelijkbaar met een M3 of R8? Bij een A6 van 10-15 jaar oud zou een motorswap een stuk sneller economisch niet meer waard zijn vanwege de arbeidskosten.

          Login om te reageren
          • wimof zegt

            1 september 2022 om 10:16

            Dat is relatief, wanneer je er weer 10-15 jaar verder mee kan is het een zeer verstandige investering geweest.
            In mijn Miele vaatwasser van 12 jaar oud heb ik ook de pompunit laten vervangen, kost aardig wat geld (250€ + inbouw) maar ze kan weer 10 jaar mee.(ondertussen al 3 jaar)
            Ik heb ooit in een Miele wasmachine van 17 jaar oud het regelapparaat laten vervangen (650€), ondertussen draait de machine, zonder interventies, alweer 20 jaar (!) verder.
            Dus, wanneer is iets werkelijk stuk en tijd om te slopen?
            Ik denk dat ik weet, wanneer we het beu zijn en een voorwendsel zoeken om het weg te gooien.

            Login om te reageren
    • fanboy zegt

      31 augustus 2022 om 14:22

      @petroldrinker: Dit artikel is speciaal voor jou geschreven om je goed te laten voelen met je keuze voor een brandstofwagen :)

      Want 80K gaat nergens over, het zou hooguit 20K moeten zijn, en dan nog is dat meestal totaal niet noodzakelijk.
      Je kunt namelijk gewoon de accubak eronder vandaan halen, open maken, een defecte accumodule of ander component vervangen, en accu weer dicht (met kitrand) en weer onder de auto. Het is geen rocket science, en zo duur is het allemaal niet.

      Login om te reageren
  5. wza1979 zegt

    31 augustus 2022 om 12:45

    Dit moet je als fabrikant altijd modulair maken.
    Zodat je niet het hele ding eruit hoeft te halen.
    En makkelijk toegangkelijk is ook wel slim.

    Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      31 augustus 2022 om 13:57

      Daar zal het zeker naartoe moeten, en gaan. De BEV staat relatief gezien nog in de kinderschoenen natuurlijk…

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        1 september 2022 om 07:42

        Tesla gaat met de structural pack juist volledig de andere kant op, inclusief 8 jaar garantie.

        Login om te reageren
  6. christian85 zegt

    31 augustus 2022 om 12:50

    Zolang vervanging zo duur blijft zal de tweedehandsmarkt nooit loskomen. Allemaal leuk dat elektrisch maar onderaan de streep lijkt het mij vervuilender.

    Login om te reageren
  7. JelleEp3 zegt

    31 augustus 2022 om 12:53

    Dus als electrische auto’s op de 2de hands markt betaalbaar worden, is de auto total los als de accu het begeeft…

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      31 augustus 2022 om 13:57

      Bij benzine/ diesel auto’s kan dat ook. Led of laser koplampen vervangen gaat ook naar 5k per lamp.

      Login om te reageren
  8. remmenisangst zegt

    31 augustus 2022 om 13:02

    Bij Nio is het bijna gratis

    Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      1 september 2022 om 00:25

      Dat begint naar mijn mening ook steeds meer de meest interessante optie te lijken. Wat ik niet helemaal weet is of je bij nio een lease bedrag moet betalen bovenop je aankoopprijs voor gebruik te mogen maken van de battery swap service.

      Login om te reageren
  9. petroldrinker zegt

    31 augustus 2022 om 13:44

    Zoals ik al vaker gezegd heb, electrische autos zijn als telefoons, wegwerp producten na een paar jaar, alleen dan 100x zo duur als een telefoon ofzo

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      1 september 2022 om 07:45

      Tesla geeft 8 jaar garantie op de structural battery pack. Het vergelijken van een telefoonaccu met een autoaccu toont enkel jou beperkte kennis. Niet elke accu is hetzelfde en zijn honderden zo niet duizenden verschillende combinaties in massaproductie.

      Login om te reageren
  10. cdlop01 zegt

    31 augustus 2022 om 13:58

    Lang bekend maar accudegradatie, accupakket vervanging en consequente gelieg over wltp, nog maar te zwijgen de kolencentrales die op volle kracht werken om aan vraag te voldoen. Door EVanglisten weggewuifd. Niet aan de orde, we zullen en moeten in een EV, kosten wat het kost.

    Bron National Geographic. India gaat 56 kolencentrales bijbouwen om EV transitie mogelijk te maken, de kleinste hiervan groter dan de grootste Europese centrales, en besparing uitstoot EV’s wordt volledig teniet gedaan hierdoor, zelfde in China. In heel Azie 600 centrales erbij tot 2030.

    Nederland is kernenergie weer op agenda en vlgs linkse milieurakkers opeens schone energie, twintig jaar geleden lieten deze gasten zich nog vastketenen aan hekken Dodewaard.

    Lees Green Tyranny, geweldig boek over marktmechanisme achter huidige groene klimaatterreur.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      31 augustus 2022 om 14:26

      @cdlop01: Wat een onzin weer, lekker zeker om dit soort onzin artikelen te lezen.

      Mijn EV van 5 jaar oud heeft nog zijn originele rijbereik. En je kan ook gewoon een accumodule vervangen, of zelfs een losse cel. Maar 80K kan weer lekker jouw verhaal bevestigen hoor.

      In India en China is een mensenleven geen reet waard dus ze geven veel minder om zaken zoals luchtkwaliteit.
      Je kunt zelf je verbruik verbeteren door zonnepanelen, en daarmee je auto te laden.

      WLTP is sowieso een leugen ja, voor ALLE auto’s, ook benzine en diesel.

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        31 augustus 2022 om 15:38

        Losse cel vervangen in de accu van een EV? Wat is dat voor EV? Een radiografisch bestuurbaar autotje?

        Login om te reageren
        • MM93 zegt

          31 augustus 2022 om 16:52

          Jahoor, kan bij Volvo en Polestar ook gewoon. Accu uit elkaar halen, defecte cel vervangen en de accu weer in elkaar.

          Login om te reageren
        • MM93 zegt

          31 augustus 2022 om 16:53

          Een celmodule dan.

          Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        31 augustus 2022 om 15:59

        Totale onzin, er is niets groen aan een EV of zonnepaneel.

        Login om te reageren
        • remmenisangst zegt

          31 augustus 2022 om 17:37

          Verklaar U nader..

          Login om te reageren
        • grrrrrene zegt

          31 augustus 2022 om 17:55

          Lekker onderbouwde misinformatie weer…

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          31 augustus 2022 om 18:11

          Klopt, geen energie verbruiken is altijd het best. Zowel zonnepanelen als een EV is een compromis.

          Login om te reageren
  11. O plaat zegt

    31 augustus 2022 om 14:33

    3x zo duur in aankoop als een normale wagen.
    Wisselstukken zijn onbetaalbaar.
    En vanaf volgend jaar mag ik in België een boete betalen telkens ik hem thuis in de stekker steek. (per piekstroom die je creëert zal je een bedrag moeten betalen),
    Nee ik zal de eerste 10 jaar niet over gaan op een elektro bakje.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      1 september 2022 om 07:46

      Welke vergelijkbare brandstofauto is 3x goedkoper dan de Polestar? 20k voor een nieuwe D segment spreekt mij wel aan!

      Login om te reageren
  12. por100 zegt

    31 augustus 2022 om 14:38

    Als het vervangen zo duur is komt de tweedehands markt niet van de grond. Dat is een gigantisch hiaat in de planning van de EU en het kabinet.
    Erg zonde dat de EU niet heeft geleerd van het huidige debacle met opladers voor telefoons. Er had afgedwongen moeten worden dat er maar één, hooguit twee, accusystemen mogen worden gebruikt.
    Zo verdomd zonde.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 augustus 2022 om 15:07

      We hebben hetzelfde gehad met elektrische fietsen. Geen laadmanagement, koeling en heel dure vervangende accu’s, inmiddels zijn er bedrijven die voor een acceptabele prijs de slijtage onderdelen in de accu’s (de cellen) kunnen vervangen. Zoiets gaat bij auto’s ook gewoon komen, als de markt maar groot genoeg is.

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        31 augustus 2022 om 16:47

        Geloof dat maar niet. Accu’s gaan niet gereviseerd worden. Precies dit hebben we mee gemaakt met een elektrische fiets die 9 jaar oud was. Accu niet meer nieuw leverbaar. Cellen vervangen niet rendabel en nagenoeg onmogelijk ivm een softwareblokkade, en bovendien zijn de cellen slecht leverbaar. Fiets kostte nieuw ruim 3000 euro, weggedaan als inruil op een nieuwe fiets, korting: 50 euro. De fietsenwinkel zei dat de oude fiets ongebouwd zou worden tot een gewone fiets, dan zou het nog wat opleveren.

        Misschien is dat wel de oplossing, de accu’s uit oude elektrische voertuigen verwijderen en de auto ombouwen tot een normale brandstofauto, dan kan het nog lang meegaan :-)

        Login om te reageren
        • grrrrrene zegt

          31 augustus 2022 om 17:58

          Voor een fiets kan zoiets niet uit, maar op YouTube heb ik al genoeg voorbeelden gezien van refurbished accu’s, waarbij defecte cellen vervangen zijn voor goed werkende cellen en de accu en tweede leven krijgt.

          Via de dealer natuurlijk onbetaalbaar, maar waar een wil is… Als dat nu al kan en men zou EV’s ontwerpen waarbij de accu makkelijk verwijderbaar is (misschien zelfs een modulair pakket), dan kan dit prima uit. Moeten de fabrikanten alleen wel willen…

          Login om te reageren
        • flutterby zegt

          31 augustus 2022 om 18:14

          9 jaar is toch een mooie levensduur voor een fiets? De techniek is dus minimaal 10 jaar oud en is enorm veel ontwikkeling geweest. Daarnaast heeft een elektrische auto veel betere BMS en mogelijkheden om de batterij in balans te houden. Actieve koeling van de batterij wordt lastig op je fiets.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          1 september 2022 om 07:39

          Ik geloof het wel, vooral omdat mijn pa de accu van zijn elektrische fiets heeft laten reviseren. Net zoals er turbo revisie bedrijfjes komen, zullen er ook accu revisie bedrijfjes komen, er komen EU regels die revisie beperkende software verbieden etc, er komen EU regels die documentatie over de accu’s openbaar beschikbaar maken. Gewoon hetzelfde als elke keer.

          Login om te reageren
          • Diesel Rocks zegt

            1 september 2022 om 11:00

            Vraag jezelf eens af of je 10 jaar gaat rijden in een EV en dan 30.000 euro gaat uitgeven om er een nieuwe accu in te zetten. Een auto is geen elektrische fiets, maar zelfs bij een fiets is het vaak niet rendabel. Als de revisie meer kost dan de dagwaarde van de gereviseerde fiets/auto dan is het niet realistisch. Alleen voor liefhebbers misschien. Dat is het nu eigenlijk ook, wie laat zijn motor reviseren tegen hogere kosten dan de dagwaarde van de auto? Alleen als je een emotionele band hebt met de auto. Ik geloof niet dat mensen over 10 jaar bijvoorbeeld een Tesla nog zo bijzonder vinden, dat gaat echt geen klassieker worden. Het is nu al 13 in een dozijn.

            Login om te reageren
  13. Diesel Rocks zegt

    31 augustus 2022 om 15:37

    Je kunt een Polestar dus al total loss rijden als je over een paaltje of te hoge drempel rijdt. Deukje in de accu = volledige accu brand/explosie gevaarlijk. Als je een tweedehands EV koopt mag je maar hopen dat de oorspronkelijke eigenaar eerlijk verteld heeft dat hij schade heeft gehad. Ik zou het risico niet nemen. Een EV koop je alleen nieuw, nooit tweedehands. En binnen 7 jaar gooi je de EV weg, net als je mobiele telefoon. Niemand gaat na die tijd nog een nieuwe accu laten plaatsen, als dat al mogelijk is dan is dat te duur. Autofabrikanten gebruiken de nieuwe accu’s voor nieuwe auto’s die ze graag willen verkopen.

    Ondertussen rijden de EV-adepten op gas en kolenstroom en zijn per kilometer zelfs duurder uit dan de gemiddelde dieselrijder, die zoals we inmiddels weten, met hun uitstoot veroorzaken dat de lucht schoner wordt in plaats van viezer.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 augustus 2022 om 16:02

      Hahaha, die laatste zin, dat is natuurlijk alleen zo als je in heel vieze lucht rijdt. Rijdt je met diesel door schone lucht dan laat je viezere lucht achter. Bovendien zorg je met de NOx uitstoot voor stifstofdepositie dus reken er maar op dat je binnenkort een boze boer achter je aankrijgt want door jouw diesel kan hij een koe minder houden (om maar eens net zo lekker te overdrijven als jij doet).

      Login om te reageren
      • Diesel Rocks zegt

        31 augustus 2022 om 16:41

        Er bestaat geen 100% schone lucht. Waar je kunt rijden is altijd sprake van fijnstof. Van de remmen, de banden, verwarmingen in woningen, industrie etc.

        Login om te reageren
        • grrrrrene zegt

          31 augustus 2022 om 18:04

          Was dat een poging om zijn argumenten omzeep te helpen?

          Niemand heeft het over 100% vervuilde lucht, maar jij trapt hier met open ogen in wat technisch gezien gewoon misinformatie is. Ja, bij extreem vervuilde lucht (lucht die nog vuiler is dan wat er uit de uitlaat van een diesel komt), is het mogelijk dat de lucht na verbranding in een moderne diesel schoner is dan hoe hij de luchtinlaat in ging… Een extreem hypothetisch geval dat zeker niet voor het merendeel van de kilometers van de gemiddelde diesel geldt. Je maakt de lucht dus niet schoner door maar met je diesel rond te blijven rijden.

          Login om te reageren
          • Diesel Rocks zegt

            31 augustus 2022 om 20:16

            Misschien moet je het rapport van TNO er eens op nalezen als je vragen hebt. Je doet namelijk nogal wat aannames. Het rapport poneert geen hypothese maar feiten. Er wordt wel gesproken over een uitzondering bij extreem schone lucht, lucht die we in ons kleine landje vrijwel nergens hebben. Misschien op Texel. Er ligt dus wetenschappelijk bewijs dat de lucht in ons land meer stikstof en andere stoffen bevat dan de lucht wat uit de uitlaat van een moderne diesel komt. De lucht wordt dus eigenlijk gewassen door de dieselmotor.

            Login om te reageren
            • V8Vantage zegt

              1 september 2022 om 14:16

              Nou super. En als je dan ook nog op HVO rijdt dan ben je helemaal goed bezig :-).
              Plus scheelt weer filters vervangen. Mijn roetfilter moet volgens de dealer bij +- 180k km vervangen worden. Inmiddels zit ik op 260k km. Is nog steeds niet vervangen want niet vol. :-) Overigens kocht ik de auto met 143k op de teller en ben gelijk HVO gaan tanken.

              Login om te reageren
              • Diesel Rocks zegt

                1 september 2022 om 16:53

                BWM diesels die ouder zijn dan 2020 zijn niet gecertificeerd voor HVO, dus dat risico wil ik niet lopen aangezien mijn auto net een jaartje ouder is. Ik gebruik regelmatig Forte diesel injector cleaning. Dat deed ik al toen ik nog een auto zonder roetfilter had en daarbij merk je al dat de motor veel beter gaat lopen en totaal niet meer roet. Ik kan mijn roetfilter met een app uitlezen maar heb ik nog niet gedaan want nog geen 60.000 km gereden, ik merk het vanzelf als deze vol raakt. Dan voel je dat het koppel bij lage toeren minder wordt.

              • V8Vantage zegt

                1 september 2022 om 21:17

                @diesel435d lijkt me geen probleem HVO. Die van mij is uit 2011 (2.0 HDI). HVO (MYNeste) is geen bio diesel op basis van methaan o.i.d. en daardoor heb je geen last van een zuurtegraad die je leidingwerk etc. aantast.
                Wat ook helpt voor het koppel is je luchtinlaat traject vernieuwen. Is bij mij gedaan (omdat de oude uit elkaar viel ) en hij rijdt weer als nieuw. Roetfilter bij mij zit overigens op 90% vol maar heuvel op in Duitland, volle vakantie bepakking rijdt hij de 2.0 A6’en en 520D’s er met gemak uit. Dat was nog met oud luchtinlaat traject.

  14. MM93 zegt

    31 augustus 2022 om 16:50

    Wat een onzin, Polestar heeft gewoon “refurbished” accu’s, die minimaal de capaciteit hebben van het exemplaar wat eronder vandaan komt. Kost misschien 8K. En bijna elke Volvo dealer mag zo’n reparatie uitvoeren, ongeveer 8 uur werk.

    Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      31 augustus 2022 om 18:05

      Ik denk inderdaad dat iemand vergeten is om de conversie van yuan naar euro te doen.

      Login om te reageren
  15. MM93 zegt

    31 augustus 2022 om 20:11

    Maar er is niemand op de redactie van Autoblog die zulke dingen even controleert? Een belletje naar een Volvo dealer was te moeilijk?

    Login om te reageren
    • bischero zegt

      31 augustus 2022 om 22:11

      Retorische vraag 🙋‍♂️

      Login om te reageren
  16. mc96 zegt

    31 augustus 2022 om 20:50

    Vraag creert aanbod. Zodra er een groot genoege markt is voor het vervangen van accu’s zal er sprake zijn van meer aanbieders, innovatie en lagere prijzen. Dat is nu eenmaal hoe het werkt, voor elk product. Ooit waren mobiele telefoons heel exclusief….

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      1 september 2022 om 10:51

      Gaat niet gebeuren. Omdat de vraag naar EV’s explosief aan het stijgen is zal de accu een schaars en duur goed blijven. Aan een nieuwe auto verdient men goed geld, aan het vervangen van een accu niet. Sterker nog, dat kost de autobouwer geld want ze kunnen dan 1 nieuwe auto minder bouwen.

      Login om te reageren
  17. cdlop01 zegt

    1 september 2022 om 06:39

    Huidige generatie EV’s pure ellende, matige auto’s, want haastklussen, te zwaar, inefficient, accudegradatie, etc etc, 1 grote klimaatleugen. Wacht op solid state batterijen van Japanners, dan gaat het los,.

    Login om te reageren
    • Diesel Rocks zegt

      1 september 2022 om 10:48

      Kan je lang wachten. Solid state heeft zijn eigen issues die nog niet oplosbaar zijn.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North