• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Polestar heeft te maken met weigerende achteruitrijcamera

Auteur: RubenPriest, gepost 5 mei 2025 om 09:53 – 7 Reacties

Stel je voor. Een niet werkende achteruitrijcamera op je Polestar 4 zonder achterruit.

In een wereld van SUV’s en crossovers opvallen. Dat is een moeilijke taak met al die saaie designs. Polestar wist deze sleur te doorbreken met de 4. Een opvallende designfeature van dit model is het feit dat de auto geen achterruit heeft. Net als bij een bestelauto loopt de achterkant door tot het dak.

Het ziet er in elk geval opvallend uit. En gezien het feit dat ik de Polestar 4 toch regelmatig zie rijden in Nederland schrikt het leaserijders niet af. Er is wel een nadeel van zo’n design. Je bent namelijk afhankelijk van camera’s om wat te kunnen zien. Net als een vrachtwagenchauffeur. Alleen hebben truckers noodzakelijk camera’s om te kunnen kijken in de dode hoek, bij de Polestar is het een zelf gecreëerd ‘probleem’.

Nu staat probleem daar nog tussen haakjes. Het is pas echt een probleem als de camera’s niet werken. Want dan zie je niets meer. De Polestar 4 heeft nog niet te maken met een weigerende achteruitrijcamera, maar zijn broertje heeft wél dit probleem. Daarover bericht Carscoops.

Polestar 2 terugroepactie achteruitrijcamera

Inderdaad, de Polestar 2 in dit geval. Het is de tweede keer dat het merk een terugroepactie aankondigt vanwege falende achteruitrijcamera’s. Je houdt toch een beetje je hart vast met de Polestar 4. Want als die camera het begeeft, ziet de bestuurder letterlijk niets.

De terugroepactie betreft 27.816 exemplaren van de Polestar 2, bouwjaren 2021 tot en met 2025. De achteruitrijcamera laat bij sommige auto’s volledig verstek gaan, waarbij het infotainmentscherm enkel meldt dat de “camera tijdelijk niet beschikbaar” is. De oorzaak ligt bij een synchronisatiefout tussen de Parking Assist Camera (PAC) en het infotainmentsysteem.

Opvallend genoeg is dit al de tweede keer dat dit probleem zich voordoet; in juni 2024 moest Polestar al bijna 26.000 auto’s terugroepen om een soortgelijke fout te verhelpen.

De software-update kan dit keer niet over-the-air worden uitgevoerd. Klanten moeten dus fysiek naar de dealer. Hé, wat ouderwets!

Nu is een niet werkende achteruitrijcamera op een Polestar 2 geen ramp, Je kunt nog door het glas kijken. Maar mocht dit probleem voorkomen met de Polestar 4 heb je een heel ander verhaal te pakken.

Ook interessant!

  • Gespot - de nieuwe Polestar 4
  • Polestar 7 wordt de eerste Polestar die in Europa wordt gebouwd
  • De Polestar 4 stelt teleur in de test
  • Polestar 6 productie
    Je moet nog langer wachten op de Polestar die je wél wil

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

achteruitrijcamera, camera, Polestar, polestar-2, terugroepactie

Vorig bericht: « BMW zet EV-productie op een lager pitje
Volgend bericht: Derde generatie BMW M6 droogt uitstekend op »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    5 mei 2025 om 10:24

    De meeste bestelauto chauffeurs weten niet beter dan dat ze enkel op de linker- en rechter buitenspiegel achteruit moeten rijden en/of inparkeren.

    Ik vind sowieso dat de technologie af en toe doorslaat. Zo huurde ik voor het werk een paar jaar terug een BMW X1 die, elke keer als je de auto in z’n achteruitzette, de rechter buitenspiegel omlaag klapte, want ‘handig voor het inparkeren’. Daarbij was het winter en had het gesneeuwd, dus ook toen had je niets aan de achteruitrijcamera, want de lens zal telkens vol met prut.

    Login om te reageren
    • slakkie zegt

      5 mei 2025 om 11:25

      Is een instelling. Je kan ervoor kiezen om de spiegel naar beneden te laten “kijken” zodat je beter de stoeprand kan zien. Ik had dit echter zo weinig nodig dat handiger was is om spiegel niet naar beneden te laten klappen.

      Login om te reageren
    • Schnor zegt

      6 mei 2025 om 03:51

      Dit heeft een e38 uit ‘94 ook al…. Knopje voor spiegel verstelling naar rechts gaat de spiegel naar onderen bij achteruit rijden. Knopje naar linkse blijft de spiegel rechts in dezelfde positie staan.

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    5 mei 2025 om 10:29

    Als je fatsoenlijk oto kan rijden heb je geen camera nodig, twee buitenspiegels plus een set parkeersensoren volstaan meer dan prima. Ondanks wat die betuttelkneuzen in Brussel je willen laten geloven.

    Login om te reageren
  3. Frankypanky zegt

    5 mei 2025 om 10:38

    Een bepaald persoon zou zeggen; “It’s All Computer”…

    Wat een nieuwerwetse rommel wordt er tegenwoordig gebouwd, man! Nog een auto, en dat wordt een Mazda CX3 en dan tuf ik mijn pensioen tegemoet. Mooi niet dat ik zo’n onzinnig ding ga kopen.

    Login om te reageren
  4. tjorque zegt

    5 mei 2025 om 20:14

    Als je echt kan rijden, kom je met de zijspiegels ook een heel eind…

    Een parkeer radar is heel handig, ik gebruik het ook. Maar ik heb het ook jaren zonder gekund en ben er van overtuigd dat ik dat ook nog steeds zou kunnen.
    Bij twijfel kan je tenslotte altijd even uitstappen om te kijken hoeveel ruimte je nog hebt…

    Technologie is handig en helpt bij veel dingen. Maar ik vind het geen excuus om zelf geen basale dingen meer te kunnen.

    (Net zoals AI geen excuus mag zijn om zelf na te denken. Ik heb er de laatste maanden wat mee gespeeld om m’n werk wat te proberen versnellen, maar heb daarbij gemerkt dat daaruit veel fouten komen die je met wat gezond verstand en kennis van zaken zo er kan uit halen als je de moeite doet.)

    Login om te reageren
  5. lightisride zegt

    6 mei 2025 om 08:11

    Het switchen tussen auto’s met en zonder sensoren heeft mij toch al een paar keer schade opgeleverd (of bijna). Daar ga je dus echt op vertrouwen. Dat zal je met die camera’s niet zo gauw hebben, want als je ze echt nodig hebt (donker, nat, onbekend) zie er vaak niets op.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North