
BMW drukt tijdelijk op de pauzeknop als het gaat om de productie van volledig elektrische modellen.
Je kunt een speld horen vallen. Nou ja, zo dramatisch zal het ook niet zijn. Maar het is erg rustig als het gaat om de productie van elektrische auto’s bij BMW deze maand. Volgens Autonews heeft de Duitse autofabrikant aan zijn Amerikaanse dealers laten weten dat de productie van EV’s wordt uitgesteld tot in ieder geval eind mei.
Oftewel: de komende drie tot vier weken rolt er geen enkele elektrische BMW van de band. Nederlandse BMW-dealers hebben deze memo overigens niet gekregen.
Waarom stopt BMW met het bouwen van stekkermodellen? Alleen het merk zelf weet het. In de memo gericht aan dealers staat geen duidelijke reden omschreven. Officieel blijft het dus stil vanuit München, maar alles wijst op geopolitieke druk en handelsperikelen. Voor de Amerikanen is dat met name importtarieven op buitenlandse voertuigen.
BMW EV’s slachtoffer van tarieven
BMW bouwt zijn elektrische modellen zoals de i4, i5, i7 en iX allemaal in Europa. De i4 rolt van de band in de fabriek in München, terwijl de andere drie modellen in Dingolfing worden geproduceerd. Die modellen zijn dus kwetsbaar voor importtarieven bij export naar markten zoals de VS. En dat maakt het spel ingewikkeld, zeker nu de VS protectionistischer lijkt te worden.
Er is toch nog een beetje goed nieuws voor Amerikaanse kopers. BMW heeft aangegeven de prijzen van de huidige dealervoorraad niet te verhogen tot minstens juni. Alleen de M2 en 2 Serie, beiden gebouwd in Mexico, krijgen wel een prijsverhoging. Die modellen worden vaak pas geproduceerd als ze besteld worden, wat zou kunnen betekenen dat er geen grote voorraden zijn om op terug te vallen.
BMW zou interesse hebben om de toekomstige Neue Klasse-modellen ook in Noord-Amerika te gaan produceren. Op deze manier heeft het merk geen last van tarieven, waar de huidige elektrische modellen wel mee te maken hebben. De bedoeling is dat de fabriek in Spartanburg (South Carolina) tegen eind 2026 ook klaar is voor de productie van deze nieuwe generatie EV’s.
Linksom of rechtsom krijgt ome Trump toch zijn zin. BMW is namelijk niet de enige autofabrikant die strategieën wijzigt vanwege de huidige Amerikaanse regering. Je kunt ook niets doen en afwachten. Maar dan loop je verkopen mis. Voor nu staat de EV-productie op een lager pitje, maar straks trekt BMW alle registers open met de Neue Klasse.





Gaat het eigenlijk überhaupt wel lekker met de verkoop van BMW’s op elektra ? Cash-cows zullen het vast niet zijn.
Bmw verkoopt zowel in nl als Europa veel i modellen.
De i4 is 4x zoveel verkocht als de normale 4 series en hetzelfde geld voor de x1/x2.
Maar dat wilde hij niet horen. Gezien zijn aanname.
Komaan BMW! Even doorzetten nu. Zorg dat je een nieuwe topper ontwerpt met goede accu techniek (zoals Merc CLA) én een mooi interieur én een goed onderstel.
Ik heb liever dat ze, net als in de VS, een 48V mild hybrid 530i boven de 520i uitbrengen… van 520i naar 530e vind ik een onbegrijpelijk vacuum.
Mwah ik denk dat de vicieuze cirkel van afschrijving parten speelt. Een leuke E-tron kost nu gewoon 25k (!). Zelf vind ik een I4 M50 wel een gaaf ding en ook binnen bereik, maar ik weiger er 15k op af te schrijven in een jaar. Mijn Macan en Grancabrio zijn wat dat betreft veel en veel waardevaster met nauwelijks afschrijving <3k per jaar in ieder geval.
Een E-tron is niet leuk: kwaliteit beneden pijl, veel storingen, weinig range en enorm gewicht.. Die prijs heeft dus een reden ;-)
Met die Neue Klasse moet ik het eerst ook nog zien, zo mooi vind ik het nieuwe design niet.
De X5 die in de VS wordt gebouwd is een rammelbak. Dat lees je in de reviews en de x5 van een vriend van me die bevestigt dit.
Importtarieven gaan ook parten spelen voor de in Spartanburg geproduceerde modellen. Aangezien een zeer aanzienlijk deel van de onderdelen nog van buiten de VS komen.
Ik denk dat het te maken heeft met de te verwachten verminderde vraag uit Amerika en de structureel afnemende vraag in China. Van de premium merken is BMW juist verreweg de meest succesvole fabrikant mbt het verkopen van elektrische auto’s.