
Geen achterruit en bitter weinig knoppen, de Polestar 4 uit deze test doet het in ieder geval lekker anders.
Het is nog niet makkelijk om een nieuw merk te lanceren. In 2019 mocht Polestar de schitterende (en technisch interessante) Polestar 1 lanceren. Het was feitelijk een Volvo S90 coupé, maar dan met 600 pk. Hoe dat beviel, kan je nog eens teruglezen in de test van de Polestar 1.
In 2020 kreeg de wereld niet alleen het Covid-virus, maar konden we ook het eerste rondje rijden met de Polestar 2. Gezien het verkoopsucces kan het niet anders dan dat je die auto wel eens gezien hebt.
Polestar-Volvo-Geely: hoe zat dat ook alweer?
Polestar begon als het raceteam en de huistuner van Volvo, met lekkere snoepjes als de C30 Polestar en V60 Polestar. Later mocht het merk het zelfstandig gaan proberen, maar met nog wel wat invloeden van en samenwerking met Volvo.
De Polestar 1 deelde zijn SPA-basis met de grotere Volvo’s (van S60 tot XC90). De Polestar is een meer sexy EX40 en staat op het CMA-platform van Volvo. Dan is er de Polestar 3 die het SPA2-basis deelt met de EX90 en die net als zijn Volvo-broer met nogal wat vertraging op de markt komt.
De Polestar 4 heeft wat meer Chinese genen, want die staat op het SEA-platform, een elektrische basis die van het Chinese moederbedrijf Geely komt. De Zeekr 001 gebruikt dat platform ook, maar Volvo lijkt op deze basis vooralsnog geen auto’s te gaan bouwen.
Wat de frunk is een Polestar 4
Nieuwe merken moeten zich invechten op de bestaande markt. De Polestar 1 en 2 hadden het voordeel dicht tegen Volvo aan te schurken, maar Polestar zal het nu zelf moeten doen.





Aan de nummering heb je niets om de “4” te duiden, Polestar nummert de auto’s op basis van de marktintroductie. De Polestar 3 is bijvoorbeeld veel groter dan de Polestar 4, maar ook dan de Polestar 2.
De Polestar 4 meet 4,84m bij 2.14m en weegt een heftige 2.230kg. Het is een D-segment coupé-SUV en staat in de prijslijst voor een milletje of 60. Voor de meeste mensen zal het dus niet de eerste leaseauto in hun carrière zijn, de Polestar 4 mikt op een hoger segment.
Styling en die rot-spiegel
De styling is een mix tussen Volvo elementen (de voorkant) en een meer eigen design: de achterkant. Om een geile coupé-lijn te krijgen, maar ook een beetje hoofdruimte te behouden nam Polestar afscheid van de achterruit.





Daarmee werd de binnenspiegel ook zinloos en dus gebruikt de Polestar 4 een camera en beeldscherm zodat je achteruit kan kijken. Het werkt, maar fijn is het niet. Als goede automobilist kijk je ver vooruit, wil je nu in de spiegel kijken, dan moet je plotsklaps heel dichtbij kijken. Dat is vermoeiender dan nodig is. Brildragers doen er goed aan dit serieus te testen, met multifocale glazen schijn je je hoofd gek te moeten kantelen en/of snel hoofdpijn te krijgen. Altijd testrijden dus!
Accu, range en laden
De accu van de Polestar 4 is 100 kWh groot, waarvan netto 94 kWh bruikbaar is. De accu werkt op 400 Volt wat DC snelladen tot 200 kW mogelijk maakt. In de singlemotor configuratie moet de Polestar 4 620 km WLTP halen.
De Polestar 4 Long Range Dual Motor is minder efficiënt, maar haalt op papier nog altijd 590 km. De voorste motor wordt bij normaal rijden losgekoppeld, dat is goed voor de range. Het is minder fijn voor de rijeigenschappen, want het duurt net te lang voordat die weer aangekoppeld. Alsof je weer in een ouderwetse auto met verbrandingsmotor rijdt en moet wachten tot de automaat is teruggeschakeld.
De Polestar 4 heeft 544pk/ 686Nm en moet daarmee 3.8s de 100 halen. Dat is overigens een vrij theoretische waarde, want alleen als de state-of-charge (SOC) hoog genoeg is, komt de Polestar 4 in de buurt van die waarde. Bij 40% accu-capaciteit bleef onze stopwatch (Dragy) staan op 5,27s. Bij 10% SOC duurt de sprint naar de 100 zelfs als ruim 7 seconde.




Hakken over de sloot is hoe ik de rijeigenschappen zou beschrijven. Vering en demping zijn net aan om de massa in bedwang te houden. Wie hoopt dat Polestar het sportieve broertje van Volvo is, komt ook wat bedrogen uit. Op asfalt trakteert de Polestar 4 je snel op onderstuur. Aangezien beide motoren exact evenveel vermogen leveren, ga je ook niet met het uitbundige vermogen de neus naar binnen duwen. Op een gladdere ondergrond lukt dat overigens prima, maar zo vaak hebben we geen sneeuw in Nederland.
Prijs en conclusie Polestar 4 test
De Polestar 4 Single Motor is er vanaf € 59.800, de Long Range Dual Motor is 8 mille duurder. De Polestar 4 uit de test had onder meer een gouden kleurtje (+ € 1.600), diervriendelijk nappa leer (+ € 5.000) en het Performance pakket van € 4.500. Totale schade: 84 mille.
Je kan daar een erg scharrig uitgevoerde Macan voor halen, een al wat dikkere Audi Q6 of bij BMW terecht. Gevoelsmatig biedt de Polestar 4 net te weinig echt rijplezier en wordt best geplaagd door wat kinderziektes/ rare keuzes. In essentie is het merk Polestar wel gaaf en ik kan me voorstellen dat je voor het uiterlijk valt.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Je kijkt achteruit via de camera omdat de achterruit ontbreekt. Ook als je de auto in z’n achteruit zet. Al zie je dan niet hoe je er van achteren uitziet.
Noot: jammer voor Polestar van de testresultaten van deze 4. Zo’n dichte achterzijde (dus zonder ruit..) is al een flink risico bij de kopers en dan moet de rest zeker top zijn om zo’n risico te ondervangen. Dit lijkt nu te gaan gebeuren. Trekt Geely de beurs voor aanpassingen?
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Beproefd Chinees recept, enorm batterij pakket, om maar goede wltp te scoren…..met enorm hoog wagengewicht als ‘ bonus’. Geen achterruit, een nog go, onbegrijpelijk dit model.
Zeker onbegrijpelijk. Ik heb er nu twee zien rijden, eentje daarvan had een deuk in het kofferdeksel. Ik snap dat de wagen nog een USP nodig had, geen achterruit is dat echter niet.
Hadden ze dat glazen dak niet kunnen trekken zodat het zowel de vooruit, panoramadak en achterruit was? Als een soort Canopy. Lijkt mij beter dan deze oplossing.
Tesla model3 dus. Sowieso een auto dit voor mensen die perse geen tesla willen. Ook al is die de betere keuze, de ceo is belangrijk blijkbaar in de afweging.
Wat moet ik hier op zeggen….
Normaal gesproken ben ik van de video’s maar om 29 minuten naar dit Chinese gedrocht te kijken trekt mijn netvlies niet. Filmpje van Mac 10 minuten zou ik nog overwegen om mijn eetlust niet volledig te vergallen
Zal niet lang duren voordat die in de aanbieding gaat vanwege te weinig interesse…
Afgaande op de foto’s is de beenruimte achterin ook weer om te janken.
Echt heel teleurstellend dat er zoveel mitsen en maten zijn wat betreft bediening, rijervaring en EV capaciteit en.. Polestar was al heel lang aan het leuren met de model, en ik had oprecht interesse in dit model vanwege het design, maar deze hele video schreeuwt: NIET DOEN! Ik hoop dat AB in de toekomst nog wel wordt uitgenodigd voor testen bij Polestar
Zet deze eens “ head to head “ met electric Jaguar. Is toch gewoon dezelfde lijn ? Of lijkt alles op elkaar tegenwoordig ?
Doe mij dan maar die ‘schrale’ Macan..
Voor het eerst dat ik lees dat de acceleratie sterkwordt beïnvloed door hoe vol de accu nog is. Geldt dit voor alle elektrische auto’s? Ik ben zelf namelijk nog een verstokte ICE driver
Tot op zekere hoogte wel, maar in de praktijk is het niet echt en probleem. Bij performance modellen (Taycan Turbo S, Model 3 Performance) merk je dat bij 50% of een koude accu de maximale acceleratie niet gehaald wordt. Maar bij alles wat geen Performance is zou het niet op moeten vallen. Mijn Model 3 dual motor voelt met 25% accu nog net zo vlot als met 80%.
Andersom werkt het trouwens ook. Bij 100% lading (of bij 90% met een koude accu) doet je regeneratief remmen het ook niet.
Met een bijna lege accu weegt hij toch een stuk minder? Weegt dat niet op tegen het verminderde vermogen?
Ik heb zelf een model 3 rwd en heb eigenlijk maar 1 x ondervonden dat ie minder pk had en dan zat hij onder de 15 a 10% geloof ik. Voor de rest altijd zelfde vermogen gehad.
Na greenwashing en sportswashing nu ook westwashing: doen alsof je Chinese auto uit Zweden komt. Jammer dat ze gelijk door de mand vallen.
De DS N°8 lijkt mij een goed alternatief in deze prijsklasse.
Correctie voor de redactie: er is weldegelijk een Volvo op het SEA platform: de Volvo EX30. Ook de Zeekr X, smart #1 en #3 gebruiken het SEA platform.
Het feit dat je de ramen of kofferklep al niet eens kan openen met de sleutel is al te armoedig voor woorden. Mijn eerste auto uit bouwjaar 2003 had dat al.
En diepte zien of snelheidsverschil, in een schermpje wat de binnenspiegel moet vervangen, dat gaat natuurlijk ook nooit lukken. Succes in het donker met LED koplampen die recht in de camera schijnen.
Nou voor dit soort prijzen ga ik toch liever de genoemde Q6 E-Tron halen. Bovendien dat met die binnenspiegel zonder achterruit nee dank u.
Ik heb de uitgebreide proefrit in deze auto als heel positief ervaren. Zeer ruim van binnen op de achterbank, prachtige materialen en fijne bediening. De binnenspiegel is even wennen maar zeker in het schemer vond ik het erg prettig omdat de camera het lichter laat lijken waardoor je toch meer lijkt te kunnen zien.
Wat mij eigenlijk vooral tegenviel was de beperkte kofferbakruimte waardoor ik toch meer ben geneigd om voor een Zeekr 001 of de nieuwe 7X te gaan. De Audi A6 is ook een optie maar eigenlijk voor dat geld krijg je daar net te weinig auto voor terug en de afwerking en het rijden viel me daar eigenlijk best tegen.