
Na langzaamaan-acties is het nu tijd voor een gas-erop-actie. Flits- en laserapparatuur staat de komende dagen namelijk een stuk ‘vriendelijker’ afgesteld.
In hun strijd voor een betere CAO gaan de politiemeneren en -mevrouwen nu een stuk soepeler om met overtredingen. Zonlang de veiligheid niet al te veel in het geding komt, is de kans groot dat je er met een waarschuwing vanaf komt, zo schrijft Metro. Zolang je niet zwalkend door een woonwijk rijdt, kun je zomaar wegkomen met niet-handsfree bellen en ook het niet dragen van een gordel (maar waarom zou je?) leidt niet meer automatisch tot een beschikking. Als richtlijn hanteren de bonden:
”Levert de gedraging gevaar op, dan wordt een beschikking uitgeschreven. Levert het geen gevaar op dan kan worden volstaan met een waarschuwing. Laat hier vooral ’gezond verstand’ gelden en overleg eventueel met een collega”
Nog leuker wordt het met snelheidscontroles, ook deze zijn versoepeld. De drempelwaarde van flitsapparatuur staat in de meeste gevallen 20 km/u hoger afgesteld. Mag je dus 130 km/u (er werd pas geflitst bij 139 136 km/u), dan zit je nu nog veilig met 155 km/u. In het geval van laserguns is de drempelwaarde zelfs met 30 km/u omhoog gegaan. Zo hard hebben we sinds de invoering van de maximumsnelheid in 1974 niet meer straffeloos mogen rijden. Alleen niet hier gaan zeuren als je toch een boete krijgt, uitproberen is op eigen risico.
Foto: Living on the edge in een Aston Martin Vanquish
Hahaha! Geweldig!
…ik zie ze al denken in hun busje ‘dat ze daar in trappen zeg!’
Ze beginnen het te snappen. Speed never kills!
@tdu2zonda: RIP Paul Walker
@voiture: dat was een boom…
@voiture: dat was een boom.
@rolov: en plots stilstaan
@rolov: dat is nog steeds een boom.
@pjeey: ja is een boom
@rolov: nog steeds een boom.
@tdu2zonda:
Yep, sudden stops do….
Ergo hoe harder je rijdt hoe harder de klap als je ineens stil staat.
Ooit was ik ook zo stoer, na een aantal narrow escapes en even stoere vrienden die ik niet meer kan spreken ben ik het toch iets rustiger aan gaan doen….
@tdu2zonda: “Speed has never killed anyone. suddenly becoming stationary that’s what gets you!”
© JC
Het maakt niet uit wat die lui zeggen .. Je kan ze toch niet vertrouwen ..
@lincoln: -edit: denk aan je taalgebruik- je hebt je eigen veiligheid aan hun te danken
@agera: hen*
@fabiotol: hunnie toch?
@agera: schijnveiligheid*. Overigens niet overal, wel wat betreft mijn ervaring. Oh well…
@agera: fijn voor je dat jij je zo veilig voelt bij belastingcollecteurs .. Je zal wel dicht bij de ruif zitten ..
@lincoln: dat je politieagenten vergelijkt met belastingcollecteurs zegt al genoeg over jou intelligentie, ik ga er niet eens op in.
@agera: ach joh, hij weet een hoop over auto’s maar voor de rest komt er geen verstandig woord uit die gozer. Niks van aantrekken…
@agera: ik ben het nooit met Lincoln eens. Maar nu slaat hij toch echt de spijker op zijn kop. Het zijn belastingcontroleurs die met geweld het geld komen stelen waarvan de overheid denkt dat ze daar recht op heeft. Zij zijn degenen die het wapen trekken als je opkomt voor je recht van zelfbeschikking. Niet Rutte of Wimlex, de gewapende loopjongens zorgen dat jij alles kwijtraakt als je weigert als een mak schaap achter een stel oude mannen in grijze pakken aan te lopen.
Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die zich voor dat karretje willen laten spannen.
@swaffelaer: Man waar heb je het over. Je doet net alsof je in de VS woont en bij het meest geringe incident al neergeschoten wordt. Vind het Nederlands rechtsysteem zelfs te zacht. Mogen wel wat harder optreden.
Zolang jij je gewoon gedraagt is er helemaal niks aan de hand.
@pesu: ook als je je gedraagt naaien ze je waar je bij staat. Nee, niet per se qua boetes. Meestal. Ze treden, in mijn ervaring, vaak te slap op waar een harde hand nodig is en te hard bij kleine, minder bedreigende dingen. Daarnaast is het mijn ervaring dat aangiftes niet opgenomen worden of dat er niks mee gedaan wordt. Dat ze daarnaast, in opdracht van de overheid, I get it, flitsen op plekken waar iets te hard rijden niet gevaarlijk is terwijl ze zelden op daadwerkelijk gevaarlijke plekken staan, schiet mij in het verkeerde keelgat. De verkeersveiligheid bevorderen my ass. Als ze dat zouden willen, dan zouden ze niet zo gluiperig achter muren, bomen en bosjes gaan staan. Dan zouden ze gewoon in het zicht staan zodat mensen hun snelheid daadwerkelijk aanpassen. Als ze zo verscholen staan rijden de mensen er immers gewoon met een te hoge snelheid door, terwijl ze een aantal weken later opeens de boete ontvangen. Die “pijn” wordt dan écht niet meer gelinkt aan die snelheidsovertreding hoor, mensen denken dan alleen nog maar aan het feit dat ze compleet uitgekleed worden dankzij een paar kilometers te hard rijden.
@ej20g: Kijk, met zulke onderbouwingen en specifieke punten kan ik het er enigszins mee eens zijn.
Maar hoe swaffelaer het brengt, tsja, dan klinkt het allemaal zo slecht, terwijl dat het niet altijd is.
En met dat te hard optreden bij kleine incidenten en vice versa en snelheidscontroles achter de bosjes uitvoeren ben ik het met je eens, maar het gebeurt niet altijd zo.
@ej20g: Als ze alleen in het zicht flitsen geeft dat ruimte om harder te rijden. Want het flitsen zie je toch wel op tijd!
Dus het is een rattenstreek, verborgen staan flitsen, maar is wel degelijk effectiever.
Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor het te harde rijden. Je kiest er zelf voor om je niet aan de snelheid te houden. Dus ook op die weg waar je eigenlijk gemakkelijk veel harder kunt rijden.
Mijn ervaringen zijn gemengd, redelijk wat goede, die ik vaak snel vergeet en ook een aantal negatieve ervaringen…
@agera: jouw*
@agera: taalgebruik maat
@sebasjuhh: ik zei alleen dat hij maar weg moest gaan. (In wat minder beschaafde woorden)
Jaa en elke agent met een slechte dag bekeurd alsnog dusja word tijd voor een echte staking omtrend de snelheidsboetes en het niet handsfree bellen
Haha top dit soort acties. Wacht nog maar even met het aanpassen van de CAO.
Mooi dat wordt met tegen de 160 km/h richting Brussel dan donderdag. Uiteraard tot aan de grens…
@trustmeiamanengineer: jammer dat je niet naar Berlijn moet.
”Levert de gedraging gevaar op, dan wordt een beschikking uitgeschreven. Levert het geen gevaar op dan kan worden volstaan met een waarschuwing. Laat hier vooral ’gezond verstand’ gelden en overleg eventueel met een collega”
–
Dat zou standaard protocol moeten zijn.
@mobieler: nee .. Die lui moeten niet overleggen .. Dat gaat helemaal fout .. Buiten het feit dat er geen end aan komt ..
@mobieler:
Ooit was dat ook het geval.
Ik heb het nog meegemaakt dat ze naast je kwamen rijden en met de hand het universele rustig an gebaar maakte.
In die tijd had men echter nog wel enig respect voor gezagsdragers.
Ja meneer wat is u verklaring voor uw snelheid.
Nou ben politie mag dat niet dan ?
@autofreaker: laat maar niet goed gelezen.
Fijn dat ze hiermee eindelijk toegeven dat 150 op de snelweg doorgaans geen gevaar oplevert…
Gewoon het Duitse model combineren met het Amerikaanse en het Russischezo hard als je wilt rijden, terwijl je bewapend bent. Boetes betaal je niet, enkel een bribe. How hard can it be. Maakt het er wel spannender op.
Kan nooit lang duren tot groenlinks begint over het milieu of overstekende kinderen.
Maar goed ze zeggen nu zelf dat je de snelheids limiet makkelijk kan overtreden zonder het andere verkeer in gevaar te brengen.
Kijk eens aan, kan ik de cruise control mooi op 160 zetten, de tellerafwijking compenseert het verschil wel.
@dizono: Op de 130 stukken wordt je normaal helaas al geflitst vanaf 136, niet 139. Je krijgt dan een boete op de mat voor 1 km! (na correctie) te hard.
@clioracing: Thanks voor de info, stukje aangepast. Mijn Lada gaat slechts 135 met de wind mee, dus voor mij geen relevante informatie ;)
dat wordt pedal to the metal!!
@henkhupelschoten: U rijdt een Suzuki Alto of iets soortgelijks? ;)
@clioracing: Nee, Mercedes 280 se 4.5…..
Hadden ze beter een week eerder kunnen doen. Ik zit de komende paar weken op een stalen eiland :(
Mooie tijd om een dashcam te kopen in NL.
Zo zou het altijd moeten gaan, gezond verstand gebruiken ipv standaard bekeuren.
Ik vind dat ze het zo moeten regelen, dat je alleen rustig in de stad rijdt en op de snelweg gewoon hard.
Dat laat toch gewoon de hypocrisie zien. Als je het niet te bont maakt wordt je met de acties niet bekeurt. Oftewel, ze doen dat alleen wanneer de veiligheid in het geding is. DAT IS TOCH ALTIJD DE BEDOELING GEWEEST?
Gezond verstand; daar sta ik volledig achter!
Maar waarom alleen bij een demonstratie/actie?
Ik hoop dat dit de toekomst wordt van de Politie, ik heb echter mijn twijfels…
Ach van het dragen van een gordel vind ik over het algemeen dat mensen dat lekker zelf moeten weten. Zolang ze hun kinderen maar de gordel om doen. De rest is natuurlijke selectie.
@MrSkyline: Als ze kinderen hebben is de natuurlijk selectie al niet geslaagd ;)
”Levert de gedraging gevaar op, dan wordt een beschikking uitgeschreven. Levert het geen gevaar op dan kan worden volstaan met een waarschuwing. Laat hier vooral ’gezond verstand’ gelden en overleg eventueel met een collega”
Godnondejuh, zo zou het toch altijd moeten zijn?
Geen gevaar en toch bekeuren = staatskas spekken
Weet precies wat er gebeurt als ik dit probeer, ik wordt natuurlijk net weer gepakt door de enige agent die niet meedoet aan deze onzin.
Maar wat ze dus eigenlijk zeggen als je met een waarschuwing weg komt met het niet-handsfree bellen, is dat zij het zelf ook geen gevaar vinden. Vandaag niet, en morgen niet…
Probleem is alleen dat het gros van de flitsers niet bediend/beheerd worden door de politie……..
Blijft dus nog steeds gevalletje “let op uw snelheid”…