• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Politie Nederland krijgt nieuwe Yamaha’s

Auteur: ricardo, gepost 12 november 2010 om 22:55 – 48 Reacties

Valt hier nog iets of iemand te bekeuren?
Alleen maar omdat Volkswagen geen gemotoriseerde tweewielers aanbiedt.

We maken even een uitstapje richting de wondere wereld der tweewielers. Vandaag is namelijk bekend geworden dat de sterke arm der wet er een aantal nieuwe motoren bij krijgt. De bromsnorren-in-het-leer beschikken binnenkort over de nieuwe Yamaha XT1200P. Een motorfiets die onder de term “all road” valt en binnenkort lastig scootertuig en andere verdachten het leven zuur moet gaan maken. De surveillancemotor is uitgerust met onder meer ABS en tractiecontrole.

Yamaha Nederland vermeldt niet hoeveel vermogen deze politiebikes meekrijgen. Dus gaan we maar even uit van de standaard specs van een Yamaha XT1200Z Super Ténéré. Die heeft een 1.2 liter tweepitter aan boord en beschikt over 108 pk en 114,1 Nm. het blokje is gekoppeld aan een zesbak en de fiets weegt in totaal 261 kg.

Ook de Koninklijke Marechaussee wordt voorzien van nieuwe motoren. In wezen zijn het dezelfde motoren, maar dan met iets meer body. Ze gaan door onder de noemer FJR1300KMAR. Einde motorbericht van algemeen nut. Plaatjes hier.

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • 1800 ongelukken door lachgas in Nederland
  • Alpine A110 politieauto
    In beeld: de nieuwe sportwagens van de Franse politie!
  • Video: politie Limburg achtervolgt dikke Peugeots

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

motoren, politie, yamaha

Vorig bericht: « Ganz geil: Mercedes CLK GTR te koop
Volgend bericht: Gran Turismo 5: de auto’s & tracks »

Lees Interacties

Reacties

  1. CBR600rr zegt

    12 november 2010 om 22:57

    Waarom nemen ze niet 20 BMW’s S1000RR af? Leuk voor snelle achtervolgingen en goed voor het imago van de politie!

    Login om te reageren
    • pieter zegt

      12 november 2010 om 23:04

      @CBR600rr: wel in carbon uitvoering :p

      Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      13 november 2010 om 10:50

      @CBR600rr: ja, ga jij daar maar 5 dagen per week, 10 uur lang op rijden. succes!

      Login om te reageren
      • CBR600rr zegt

        13 november 2010 om 22:16

        @NLBUURMAN: Graag! Ik ruil m’n Gixxertje wel in voor zo’n Bimmer:)

        Login om te reageren
    • Cantago zegt

      13 november 2010 om 15:10

      @CBR600rr: dat was PRECIES de motor die door mijn hoofd ging!

      Login om te reageren
  2. atakan zegt

    12 november 2010 om 22:58

    Haha.. nu hopen dat ze wel ferrari’s kunnen bijhouden :)

    Login om te reageren
  3. rieju rs2 matrix 125cc zegt

    12 november 2010 om 22:58

    fack geen all terain,

    die wil ik wel is achter mijn brommer aan hebben, ^^

    zullen we is kijken wie wint, $

    Login om te reageren
    • Ghost zegt

      12 november 2010 om 23:05

      @rieju rs2 matrix 125cc: Wat denk je, slimkees? Dat je tussen fietspaaltjes doorpast, wil niet zeggen dat je snel bent.

      Login om te reageren
    • anuspraeternaturalis zegt

      12 november 2010 om 23:16

      @rieju rs2 matrix 125cc: Stoere gozer hoor…

      Login om te reageren
    • V10 zegt

      12 november 2010 om 23:30

      @rieju rs2 matrix 125cc: lol sukkel 125 cc is officieel al een motor. En brommers zijn voor kinderen

      Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      13 november 2010 om 00:04

      @rieju rs2 matrix 125cc: Daar kan jij je nog eens aardig in miskijken. Hun rijervaring is hoogstwaarschijnlijk meer dan dat van jou. En een beetje offroad zijn ze echt niet bang voor! Komen net zo makkelijk achter je aan.

      Login om te reageren
  4. KeesB zegt

    12 november 2010 om 23:01

    Ligt een mooie artikel 5 op de weg, Politie zelf gedaan?

    Login om te reageren
  5. hape zegt

    12 november 2010 om 23:03

    Wat !!??!! Geen BMW’s ? Die winnen toch elke (duitse) vergelijkingstest ?

    Login om te reageren
  6. Marokkaanse-Runner 180CC! zegt

    12 november 2010 om 23:12

    Mij houden ze niet bij!

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      13 november 2010 om 01:01

      @Marokkaanse-Runner 180CC!: wie zou jou willen volgen?

      Login om te reageren
      • Drowel zegt

        13 november 2010 om 03:18

        @Tony Casa: Een kogel? ;)

        Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        14 november 2010 om 08:51

        @Tony Casa: De Ibahesh, jeweettog? Snelkraak, inbraak, elke cent aan de haak.
        Dus bromsnorren: opgelet als je hem ziet rijden met een schroevendraaier, koevoetflipper en een baksteen.

        Login om te reageren
  7. Bob zegt

    12 november 2010 om 23:27

    Waarom geen Suzuki? Toch een beetje VAG.

    Login om te reageren
  8. kukident zegt

    12 november 2010 om 23:31

    ze gaan er steeds meer lulliger uit zien daar bij de politie….in verleden reden ze chevrolets blazers en dikke bmw motoren ..en nu vw polo,s en all terrain .en nog willen ze steeds voor vol worden aan gezien….

    Login om te reageren
  9. V10 zegt

    12 november 2010 om 23:31

    met 260 kilo trouwens niet echt een lichtgewicht, ik neem aan dat dat incl koffers en andere opbouw is, trouwens de politie motoren zijn altijd motorisch standaard ( incl standaard uitlaat)

    Login om te reageren
  10. EJS zegt

    12 november 2010 om 23:33

    Vreemd dat ze geen bmw’s blijven rijden, die 1200tjes van BMW zijn sneller en rijden lekkerder..

    Login om te reageren
  11. bpc zegt

    12 november 2010 om 23:36

    gewoon een hayabusa nemen wint praktisch elke achtervolging

    Login om te reageren
    • Nijntje_ zegt

      13 november 2010 om 00:31

      @bpc: Als de achtervolging alleen rechtdoor gaat misschien wel…

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        13 november 2010 om 10:21

        @Nijntje_: ja hier zijn wel erg veel bochtige wegjes he … :ROLL:

        Login om te reageren
      • bpc zegt

        13 november 2010 om 10:23

        @Nijntje_: heb je trouwens de laatste generatie al eens gereden is stukken beter dan vroeger in de bochten nog geen r1 maar toch echt niet slecht

        Login om te reageren
  12. w0o0dy zegt

    12 november 2010 om 23:39

    wenbaarheid, praktische kwaliteiten (zooi meenemen), betrouwbaarheid en kostenplaatje (onderhoud!), maar ook de trillingsvrije loop van de motor zelf is belangrijk omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen die lang als motoragent hebben gewerkt door trillingen en herrie toch gehoorschade hadden opgelopen…

    Login om te reageren
  13. Wolfsburger zegt

    13 november 2010 om 01:05

    Zaag gewoon je Golf zodanig doormidden dat je het een motor kan noemen;neem dan de motor van een Golf R…Motormuis tevree, poltie tevree en VW tevree :D

    Login om te reageren
  14. Stuko zegt

    13 november 2010 om 02:04

    Zo geweldig zijn die specs toch nou ook weer niet? 108pk en 261 kilo? Mijn 600tje levert meer.. Naja, jammer voor BMW.

    Login om te reageren
  15. Nilo zegt

    13 november 2010 om 03:11

    die BMW’s waren snel ja, maar zodra er een nieuwe band omheen moest kon je ook de uitlaat loshalen, ander kan het wiel er niet uit. en om het wiel er vervolgens ook weer een beetje in te krijgen ben je ook wat prutswerk verder.

    Login om te reageren
  16. janklaassen zegt

    13 november 2010 om 09:22

    beter dan die BMW’s van eerst ja

    Login om te reageren
  17. janklaassen zegt

    13 november 2010 om 09:26

    deze zijn wat strakker en netter gelijnd

    Login om te reageren
  18. NLBUURMAN zegt

    13 november 2010 om 10:53

    dat zijn sowieso niet dezelfde motoren, de ene is tour, de andere off-road. en bovendien ligt er een ander blok onder.
    maar ik rijd zelf Yamaha (oldtimerbrommert), m’n vader rijd Yamaha, geen problemen gehad!

    Login om te reageren
  19. Dino zegt

    13 november 2010 om 11:14

    De eerste ervaringen met deze Yamaha’s zijn erg goed. De XT’s sturen (nog) beter dan de GS’en van BMW ( en die sturen al (best)goed. Bovendien is de Yamaha smaller ( net zo makkelijk tussen de paaltjes door te krijgen ) . Bijkomend voordeel is dat Yamaha’s kwalitatief beter zijn, ondanks de naam zijn BMW’s niet geheel storingsongevoelig. Dus op dit moment is de Yamaha gewoon de beste keuze !

    Login om te reageren
  20. Alpinaa zegt

    13 november 2010 om 11:29

    Wat mij betreft hadden ze BMW’s gewoon mogen houden.

    Login om te reageren
  21. glippie zegt

    13 november 2010 om 11:39

    De Yamaha’s bevallen nu helemaal niet! gemiddeld 1 achterband per week. zwabberen van achterkant bij>190km/uur. Ook service contract van Yamaha wordt volgens ingeweiden slecht nagekomen. Zowel qua kwantiteit als kwaliteit. Waarschijnlijk is contract bij bmw duurder maar dan krijg je ook echt wat. Denk dat deze nieuwe fiets van Yamaha meer noodgreep is om contract niet te verliezen…..

    Login om te reageren
  22. k_man zegt

    13 november 2010 om 11:58

    Op 28 oktober schreven jullie nog dit:
    “Voor snor- en leren broek-dragende agenten is er de komende jaren evenmin keus. Op het vlak van de tweewielers is BMW namelijk de enige inschrijver.”
    Mogenw e concluderen dat jullie nieuws niet erg betrouwbaar is? Volgende week gaan ze zeker Harley rijden…

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      13 november 2010 om 12:50

      @k_man: ja lol…

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 november 2010 om 13:12

      @k_man: Toen was BMW de enige inschrijver. Misschien heeft Yamaha dat gelezen hier op AB en zich ook onmiddellijk ingeschreven. Dan zou de beslissing wel heel snel zijn gevallen…

      Login om te reageren
  23. mashell zegt

    13 november 2010 om 13:17

    Nu is wat mij betreft motoragent een beetje sneu beroep, (niet goed genoeg om een auto te mogen rijden maar de politiefiets en het politiepaard wel ontgroeit) maar dat ze op zulke bromfietsachtige motoren hun zware, saaie en koude diensturen moeten doorbrengen hebben ze wmbt ook niet verdiend.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      13 november 2010 om 21:27

      @mashell: Sorry hoor vrind, maar je kunt pas motoragent worden als je een aantal jaren ervaring hebt. Dus hoezo niet goed genoeg om auto te rijden…? Motorrijden vergt meer van je dan autorijden.

      OT: De XT1200P ziet er maar lelijk uit. De FJR1300P/FJR1300KMAR ziet er dan weer wat beter uit. Ben zelf overigens meer van Suzuki en Triumph… :wink: Maar zolang ’t geen Beamer/Bimmer is, is ’t prima… :wink:

      O, en hier,/a> de info op de juiste manier (modellen niet door elkaar halen enzo…)

      Login om te reageren
  24. i-love-v60 zegt

    13 november 2010 om 17:34

    @glippie. Wat een bullshit verhaal zeg. 1 achterband per week? Lijkt me sterk met een allroad band die er waarschijnlijk op zit. En die aspirant-rossi’s met hun cbr 600: Ik weet zeker dat op een bochtig (lees stads) parcour de bemiddelde motoragent jullie helemaal zoekrijdt. Op de lange baan zijn jullie sportmotoren absoluut sneller maar de meeste ‘coureurs’hebben met bochten iets meer problemen.Die haal ik met mijn 10 jaar oude seat op de snelweg nog in en wordt dan op het rechte stuk weggereden. Tsja, op een rechte lijn gasgeven kan elke idioot.

    Login om te reageren
    • CBR600rr zegt

      13 november 2010 om 22:35

      @i-love-v60: a) Waar zeg ik dat ik van ze weg wil rijden? b) heb je opgekropte frustraties jegens motorrijders? c) Je haalt motorrijders op de snelweg in en op ‘het rechte stuk’ van de snelweg wordt je voorbij gereden? Jij rijdt alleen op klaverbladen?

      Login om te reageren
  25. astondb9 zegt

    13 november 2010 om 18:07

    NOOOOO!!! Worden de moter muizen nou nog beter uitgerust??

    Login om te reageren
  26. edgar zegt

    13 november 2010 om 18:34

    heerlijk die onervarenheid van autoblog op dit gebied: In wezen zijn het dezelfde motoren, maar dan met iets meer body. Ze gaan door onder de noemer FJR1300KMAR.

    kijk es even goed! een fjr1300 is een compleet andere motor dus dit is een beetje jammer…

    maargoed zo’n xtz rij je dus niet meer weg met je brommertje!

    Login om te reageren
    • AjaxSjaaky zegt

      13 november 2010 om 21:15

      @edgar: Jij lucht mijn hart op. De FJR is een totaal andere motor. Iets met 2x zoveel cilinders enzo.

      Ohja en @mashell.

      Leuk dat motoragenten letterlijk minimaal de rang van agent moeten hebben terwijl elke kleuter bij de politie direct in een auto mag stappen. Kortom elke motoragent heeft al menig politieauto km’s en belangrijker politie-werk er op zitten. Moet wel als je alleen bent.

      Voel ik bij jou trouwens misplaatste jalousie t.o.v motorrijders?

      Login om te reageren
  27. glippie zegt

    14 november 2010 om 07:18

    @i-love-v60 De fjr 1300 vreten 1 bandje per week a 400 eu!!! Zitten namelijk bewust banden met zachte compount op om weggedrag in extreme situaties goed te houden.(lees te garanderen) Daarnaast blijkt service van yamaha kut te zijn. Marchausse en politie raggen continu plankgas met die dingen. Zijn ze niet gewend want het zijn tourmotoren die gebruikt worden als racemotoren……..

    Login om te reageren
    • avdb zegt

      14 november 2010 om 20:15

      @glippie: 270 motorfietsen à 1 band per week = 14000 banden.
      14.000 banden à € 400 = 5,6 miljoen euries per jaar.
      Gelukkig voor Yamaha (voor de motorfietsen onder contract) en voor defensie (voor de oudere motorfietsen) is je stelling onzin. Dat zou al een item voor kamervragen zijn geweest.

      @ redactie autoblog:
      Bij mijn weten heeft Yamaha niet ingeschreven op de tender voor de grote patrouillefietsen voor de KLPD en is de opdracht daarom naar BMW gegaan (RT).
      Voor de vervanging van de Yamaha’s van de KMar is nog geen inschrijving geweest en daarmee is ook dat del van uw verhaal onzin.

      Login om te reageren
  28. Ronnydebeer zegt

    18 november 2010 om 17:56

    Wat ik mij altijd afgevraagd heb is ,zijn deze motoren dan zwaarder dan andere en zijn de pk’s naar omhoog gehaald.
    Grtz robby the biker

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North