
De politie van Laren hou je niet zo makkelijk voor het lapje.
De lokale politie van Laren was recentelijk aan het autospotten (want dat doe je in Laren) en toen zagen ze een dikke M3 Touring geparkeerd staan. Gewoon met een geel kenteken, dus niks aan de hand zou je denken. De politie was echter scherp: ze zagen dat er toch iets raars aan de hand was.
De agenten zagen namelijk dat het kenteken ouder was dan je op basis van de auto zou vermoeden. Wat bleek? Het kenteken hoorde wel bij een M3, maar dan bij een ouder model. Het stel wat met de auto op pad was dacht op deze manier de politie om de tuin te leiden.
Het ging om een proefrit en de auto had eigenlijk op groene platen moeten rijden. Het stel wilde echter een hapje gaan eten in Laren, en ja, met groene platen mag je niet parkeren. Daarom hadden ze platen van hun eigen M3 gemonteerd. Dat had zomaar kunnen werken, maar helaas voor hen was de politie goed wakker.

Het resultaat is dat zowel de kentekenplaten als de M3 in beslag werden genomen. Het kenteken was trouwens ook voorzien van een geel gelakte duplicaatcode, wat eveneens verboden is. Voor het voeren van een vals kenteken is een boete uitgeschreven. De politie vermeldt niet de hoogte, maar zo’n grapje kost normaliter €700.
De politie zegt er fijntjes bij dat het stel per Seat naar huis moest, terwijl zij met de M3 naar het bureau reden. Een dag later kwam de garagehouder opdagen om de auto te claimen. Met groene platen uiteraard.
Via: politie_gnvnoord





Vrij naar Asterix en Obelix : tok tok tok, rare jongens die M3-rijders.
Toch raar dat je met groene platen niet mag parkeren, of zeg ik dan wat geks?
Tijdens een proefrit is het in principe niet nodig om te parkeren en anders wordt daar natuurlijk massaal misbruik van gemaakt (zoals je ook al ziet met Duitse exportplaten)
Hooguit parkeren bv. langs de snelweg om de auto ff te bekijken. Mooie actie van de wouten.
Enige maanden terug stond een Ferrari met groene platen in Blaricum, ws wat eten in de Red Sun. Had ik geweten dat dit niet mocht, even een belletje gedaan.
Zal me niet verbazen als dealers de groene platen misbruiken door ermee te pendelen en de platen er thuis af te halen. Kende er iig 1 die dat trucje deed.
@hotze: Meen je dat nou? zou je daar echt de politie voor bellen?
Maar misbruik van groene platen is er al zo lang als die platen bestaan. ‘Vroeger’, in de jaren ’80, reden er in het weekend en zeker ook op de zondagen, altijd opvallend veel auto’s op groene platen in de rondte. Typisch net wat ‘meer auto’ dan gemiddeld, compleet gezin er in, en vaderlief als de gebraden haan achter het stuur. Dat zie ik tegenwoordig echt zelden tot nooit meer, dus er zal ongetwijfeld een controlemechanisme voor bestaan.
Waarom niet? De rijken menen altijd dat ze overal mee wegkomen.
@mcnasty: Dat menen wij niet slechts, waarde vrind, dat ìs ook gewoon zo.
De meeste dealers en garagehouders (polishouders van de verzekering achter die groene platen) staan ook niet toe dat je de auto ergens (onbeheerd) neerzet, want de diefstalgevoeligheid van die platen is extreem groot, en de voordelen van het tijdelijk ‘afdekken’ van originele kentekens zijn natuurlijk erg aantrekkelijk voord de figuren met weinig goeds in de zin.
Overigens gaan die polisvoorwaarden soms zelfs zo ver dat er buiten de openingstijden van de betreffende garage of dealer niet eens met deze platen gereden mag worden, juist om misbruik te voorkomen.
Zelfs parkeren is niet toegestaan.
Echt de politie bellen??
In de oorlog hadden ze voor zulke mensen een woord….
Ik mag hopen dat je gewoon een waakzame burger bedoelt en niet de oude antisemitische vooroordelen (oneerlijk, geldbelust) die eeuwenlang tegen Joodse mensen worden gebruikt?
Snitches get stitches bro…
Interessant dat je meer moeite hebt met degene die iets zegt dan met wat er verkeerd gaat.
Ik neem aan dat je bedoelt dat je de red sun had gebeld om de eigenaar te waarschuwen?
Je zegt zeker wat geks.
Elke handelaar zou dan de hele daget die platen rond kunnen rijden en parkeren waar hij maar wil. Zonder wegenbelasting te betalen.
Daar zijn die platen niet voor bedoeld. Ze zijn voor het uitvoeren van bepaalde activiteiten zoals het naar een werkplaats brengen of een proefritje na reparatie of voor eventuele aankoop.
Maar ook dan mag je eigenlijk niet eens stoppen om de auto te bekijken.
Hulde aan de agenten! Aanpakken die mafkezen
Nooit geweten dat je niet mag parkeren met groene platen… vaak genoeg even kort gedaan. Maar is hier niet wat anders aan de hand? Alsof je even de platen van de ene auto op de ander gaat zetten, gedoe man. Raar verhaal.
Kenteken van de M3 touring zal wss geen wegenbelasting betalen, dan gauw even de andere platen erop zodat alles “legaal” lijkt als je parkeert voor een paar uurtjes. Die gele platen worden ook niet snel gestolen, in tegenstelling tot interessante, waardevolle, groene platen. Als de M3 Touring op z’n normale platen daar geparkeerd had gestaan, liep de dealer het risico op gedoe bij een parkeercontrole. Nu ligt t risico bij de eigenaar van die andere platen.
Het is speculatief, maar ik denk dat er iets anders aan de hand kan zijn. Voor afschrijving in de BPM moet een auto 3000km gereden hebben. Veel handelaren kopen met tageszullassung een nieuwe auto maar profiteren dan alleen van de korting die soms bij een registratie hoort. Wil je ook afschrijving op de BPM (en dat gaat heel hard in het begin) moet je de auto dus 3000 gebruiken. Ik heb zo’n vermoeden dat dit een nagenoeg nieuwe auto is die even zijn eerste 3000km aan het rijden is. Dat gaat wat onopvallender met gele ipv met groene platen….
Zou zomaar kunnen idd. Er lijkt mij hier ook meer aan de hand dan ‘ik wilde ff eten in Laren maar kon niet parkeren met dit kenteken’. Ga je toch niet je hele kentekenplaat voor wisselen man, waanzin
Kun je mij ergens tonen waar dat staat? Mijn ervaring leert dat vanaf 1.000km de bpm al naar beneden gaat. Een jaar of 7-8 ooit gesproken met een douane medewerker en die zei dat ze alleen kijken naar slijtage, wn dat als de sticker van de band afgesleten is dat eigenlijk al genoeg voor ze is voor bpm vermindering. Maar dat is oude info. Graag een bron zodat ik dit kan controleren.
Je kan natuurlijk even iets op Google intypen, maar ik hoop dat ik je beter kan helpen dan alleen een suggestie te doen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/bpm/content/personenauto-bpm-tarief-berekenen
In plaats van groene platen met gele platen rijden van een andere auto waarop dan ook nog een duplicaatcode is afgeplakt, dan doe je wel heel erg hard je best om de titel van louche handelaar te verdienen.
Komt die toevallig uit apeldoorn?
Wat ongelofelijk sneu om met een auto die je mee hebt voor een proefrit naar Laren te rijden om een hapje te eten. Kijk mij eens met mijn nieuwe BmW M3 Touring…
Mooie wagen eerlijk is eerlijk