• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Politie Volvo V50 mag straks weer vol in de ankers

Auteur: Dennis, gepost 26 november 2009 om 11:15 – 53 Reacties

Politie Volvo V50

Begin september hadden een bericht over de Volvo V50 politiewagens van het KLPD. Deze kampte met het probleem dat de remmen door oververhitting in brand konden vliegen. De korpsleiding nam alle V50 modellen uit dienst nadat bij zeker twee voertuigen de remmen spontaan in brand waren gevlogen.

Volvo heeft het probleem zorgvuldig wekenlang onderzocht en een oplossing bedacht. Om herhaling te voorkomen krijgen de betreffende Volvo’s nu raceremblokken en wordt de koeling van de remmen verbeterd. Het gaat hier enkel om de V50 D5 diesels met zes versnellingen, 180 pk en een topsnelheid van 225 km/u. De auto’s kunnen in februari weer worden ingezet. Onduidelijk is wie opdraait voor de kosten van de ombouw.

Met dank aan Louis voor de tip

Ook interessant!

  • Gespot - Volvo V50 heeft een hele bijzondere vracht
  • dikste Volvo V50 T5
    Koop jij de dikste Volvo V50 T5 van Nederland?
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

politie, v50, Volvo

Vorig bericht: « Japans autoblad speculeert over hybride Toyota MR2
Volgend bericht: Nog altijd zwaar crisis voor Daihatsu Nederland: personeelsbestand moet 40 procent inkrimpen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Beedoo zegt

    26 november 2009 om 11:19

    Ze vinden steeds weer iets nieuws om het geld aan uit te geven

    Login om te reageren
  2. Benjamin1 zegt

    26 november 2009 om 11:20

    ik had liever keramische remmen gezien lol

    Login om te reageren
  3. Handsome zegt

    26 november 2009 om 11:20

    Gewoon Duitse wagens blijven rijden. Met die heb je dit soort problemen niet;) Heb nog nooit hier iets gelezen dat een van de R32’jes iets hadden met de remmen ofzo;)

    Login om te reageren
  4. Rob zegt

    26 november 2009 om 11:20

    Koeling van de remmen verbeterd?

    Hebben ze met een zaag een gat in het voorspatbord gezaagd? :D

    Login om te reageren
  5. Henk_he zegt

    26 november 2009 om 11:20

    “de remmen spontaan in brand”
    Oververhitting ontstaat niet spontaan hoor… daarvoor moet je een paar keer kort achter elkaar stevig in de ankers.

    Login om te reageren
  6. Bart_V zegt

    26 november 2009 om 11:23

    altijd wel wat met die volvo’s
    Ik ken iemand met een V40 T4 en sloot zijn auto af en alleen het alarm ging er op en deuren bleven open

    week daarvoor:

    rijd een gangetje met 50 wil versnellen (normaal met verkeer mee) naar 80 gebeurt er 3 seconden niets

    lekker betrouwbaar die volvo’s

    Login om te reageren
  7. Laue zegt

    26 november 2009 om 11:24

    zal een lekkere kostenpost worden voor volvo. Heb ooit hier al eens gehoord dat de marge’s bij aanschaf al bizar weinig zijn.

    Login om te reageren
  8. Uiteraard zegt

    26 november 2009 om 11:25

    Wanneer gaan ze nu eens inzien dat goedkoop duurkoop is? Kijk naar de boys in America, rijden gewoon knappe bakken met bullbars etc. Beetje aso-Bmw boekt deze volvo.

    Login om te reageren
  9. 35i zegt

    26 november 2009 om 11:27

    “zorgvuldig wekenlang onderzocht”

    en dan racecompound blokken erop? Had’t onderzoek niet wat korter gekund?

    Login om te reageren
  10. Kevin van Gorp zegt

    26 november 2009 om 11:28

    De koeling hadden ze al verbetert door licht metaal te monteren met 5 spaken. (veel mooier ook) en in september had ik ook al geoppert voor keramische remmen.

    Login om te reageren
  11. BmwMPower zegt

    26 november 2009 om 11:29

    Brembo’s en een upgrade naar 250 pk!

    Login om te reageren
  12. lincoln zegt

    26 november 2009 om 11:34

    anticiperen en rekening houden met het overige verkeer blijkt ook goed te helpen ..

    Login om te reageren
  13. Majinstar zegt

    26 november 2009 om 11:34

    Wat heb je nou aan die volvo’s op de weg. Neem liever de volgende keer een betrouwbaar merk zoals BMW.

    Login om te reageren
  14. Wolfsburger zegt

    26 november 2009 om 11:38

    “Onduidelijk wie opdraait voor de kosten”

    Oplossing kan ik je geven: WIJ!:@

    Login om te reageren
  15. Fout zegt

    26 november 2009 om 11:39

    Zal wel hoofdzakelijk te wijten zijn aan hun manier van rijden lijkt mij!

    Login om te reageren
  16. Laurens zegt

    26 november 2009 om 11:44

    Het betreft waarschijnlijk de onopvallende surveillance auto’s, die men om die reden laat rondrijden met niet standaard plastic wieldoppen? Maar goed, als ze het verkopen, moet het goed zijn!

    Login om te reageren
  17. CJJ zegt

    26 november 2009 om 11:54

    @Alle Volvo bashers: Volvo staat nou niet bepaald bekend om zijn onbetrouwbaarheid. De V50 D5 is ook zeker wel een snelle bak te noemen, sneller heb je op de overvolle Nederlandse snelwegen echt niet nodig.

    Login om te reageren
  18. floryn zegt

    26 november 2009 om 11:58

    met die stomme wieldoppen ga je er ook niet heel veel koude lucht bij krijgen. Wil de politie er nou opzettelijk onopvallend en omintimiderend uitzien? Ik snap dit niet. Als ze zouden aankomen met een m5 touring stop ik wel iets sneller dan wanneer ze me in een opel corsa willen aanhouden

    Login om te reageren
  19. Fout zegt

    26 november 2009 om 12:09

    PS: “Begin september hadden een bericht over de Volvo V50 politiewagens van het KLP”
    Hier is iets mis mee denk ik

    Login om te reageren
  20. BMW-rijder zegt

    26 november 2009 om 12:39

    Ik was niet zo slim van de KLPD om de Volvo’s met kleine stalen velgen te bestellen. Dit scheelt nogal in koelvermogen ten opzichte van bijv. 18 inch lichtmetaal. Dit laatste zou ook veel beter rijden. De remschijfjes onder een V50 zijn ook niet erg groot.

    Het hele probleem had voorkomen kunnen worden als de KLPD degelijk en goed gemotoriseerd materiaal bij onze oosterburen had gekocht. Die auto’s zijn immers gemaakt voor het rijden van snelheden waarvoor je in Nederland acht maanden van de weg wordt verbannen en een EMG krijgt aangenaaid.

    Upgrades naar keramische remmen zijn natuurlijk onzin. Ten eerste vanwege de prijs van >10K en ten tweede omdat er veel grotere velgen nodig zijn om uberhaupt koeling en plek aan een big brake kit te bieden. Wat de KLPD nu gaat doen is een vrij goedkope ingreep (remblokjes van een paar honderd euro en ik gok de velgen verwisselen door lichtmetaal).

    Verder ben ik het ermee eens dat als je autoriteit wilt uitstralen je ook als zodanig moet overkomen en daar past een V50 op wieldoppen met rokende remmen niet bij. Geef deze mensen een 335d, dan begrijpen ze ook dat het onmenselijk is om bestuurders van premiumauto’s een snelheidslimiet van 120km/h op te leggen.

    Login om te reageren
  21. Bohica zegt

    26 november 2009 om 12:49

    Ik heb niet de snelste bmw met de dikste motor maar ik rijd hem al gewoon schijt op topsnelheid.
    Beetje matig hoor 225 als topsnelheid

    Login om te reageren
  22. alltimer zegt

    26 november 2009 om 13:00

    ze zouden beter al die politie volvo’s van de weg kunnen laten.
    die aso’s kunnen toch niet fatsoenlijk rijden.
    ik heb wel eens achter in zo’n auto gezeten, nou, gewoon vol gas over de vluchtstrook iedereen inhalen.
    terwijl hier geen reden voor was.
    ze hadden me toch al!

    Login om te reageren
  23. Specht zegt

    26 november 2009 om 13:35

    Race remblokken zijn verboden voor de openbare weg, aangezien deze eerst opgewarmt moeten worden voordat ze goed werken.
    Kortom gebruik je die op de snelweg en je moet als politie zijnde een noodstop maken dan heb je een probleem.
    Het zullen dus wel gewoon Ferodo ds2500 blokjes zijn, niks bijzonders want die zitten ook onder mijn alfa.

    Login om te reageren
  24. Job zegt

    26 november 2009 om 13:35

    een 335d is toch gauw de helft duurder, en aangezien deze wagens uit onze belastingopbrengsten gefinancierd worden zie ik dan toch niet echt zitten…

    Login om te reageren
  25. Nijntje_ zegt

    26 november 2009 om 13:40

    @Job: een lancer evo ofzo dan he ;)

    Login om te reageren
  26. Luca Wullems zegt

    26 november 2009 om 14:06

    Wat een slap gezever dat 225 km/h niets voorsteld…
    Elke halve zachte die het in zijn hoofd haal om een stopteken te negeren (mits in een snelle auto) stopt dan ook niet bij 250 km/h.

    Ik ben meer voor het amerikaanse idee, Niet stoppen = ongevraagde U-turn met een gangetje van >120 km/h

    Login om te reageren
  27. Sorcerer zegt

    26 november 2009 om 14:22

    Wat een bullshitreacties over betrouwbaarheid! Volvo’s staan juist bekend om hun grote betrouwbaarheid!

    Nog een paar weetjes:
    – de topsnelheid bij deze auto is begrensd (zou anders 240 ofzo halen)
    – de D5-motor die erin ligt (180pk, 400 Nm) is vrij snel op dat lichte gewicht hoor!
    – Volvo-politieauto’s worden (stiekem) gechipt naar 220 pk, 465 Nm bij dit type motor

    Bij onze oosterburen krijg je dat soort performance niet voor dat geld.

    Overigens vraag ik me af hoeveel beter die auto’s het zouden doen bij het gedrag waarmee het mis ging (3 of 4x vol accelereren en volstop vanaf hoge snelheid heel kort na elkaar). En of er hier inderdaad geen open velgen op hadden gemoeten ipv die lelijke dichte velgen die er standaard op zaten.a

    Login om te reageren
    • olson zegt

      5 januari 2010 om 13:45

      @Sorcerer: ze heben zo veel geld in die nieuwe volvo,s gestopt voor die schijt remmen ze haden beter en lading 911 porche kunen aan ruken die gaan langer mee dan die volvo,s

      Login om te reageren
  28. GTRSPEED zegt

    26 november 2009 om 14:29

    @Nijntje_ Alsof een Lancer Evo zoveel goedkoper is vergelijken met een 335d …
    Die Volvo’s mogen van mij per direct van de weg

    Login om te reageren
  29. C70T5 zegt

    26 november 2009 om 14:48

    ik heb goede ervaringen met volvo’s, dat even terzijde.

    ik heb liever niet dat de KLPD nu massaal bmw’s gaat aanschaffen want ik heb echt geen zin om dat te gaan betalen, jullie denk ik ook niet.

    Login om te reageren
  30. Majinstar zegt

    26 november 2009 om 14:56

    @ Sorcerer:

    Ik zag laatst een 535d wegrijden voor een Volvootje met blauw licht op de A4. Dat Volvootje dacht slim te zijn door een afslag te nemen en vervolgens weer erop te komen. Weet je wat de 535d zei: Vroeemmmm en tot nooit meer !!!!!!!!!

    Of het lag aan de bestuurder of aan de auto. Ik denk het laatste vooral.

    Login om te reageren
  31. Nijntje_ zegt

    26 november 2009 om 15:27

    @GTRSpeed:
    Een fulloption lancer prijs = Kale 335i
    Nuja, maar ik moet eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik dacht dat het prijsverschil groter was…

    Login om te reageren
  32. jaap BMW650 RRSportV8 zegt

    26 november 2009 om 15:44

    Vroeger hadden ze Porsches. Nu houden ze je niet eens bij.

    Login om te reageren
  33. Johan zegt

    26 november 2009 om 15:47

    Zou dit in de eerste plaats niet betekenen dat er bij de selectie van de auto iets mis is gegaan?

    Er worden meerdere auto’s bekeken en een tijd getest op geschiktheid waarbij dit aan de oppervlakte had moeten komen, maar het gaat vaak om een grote order en dus veel geld…

    Met die Volvo’s op zich is in de basis niets mis aangezien iedere auto streng gekeurd word voor hij een toelating voor de openbare weg krijgt.

    Login om te reageren
  34. Ralph zegt

    26 november 2009 om 15:47

    Gewoon open lichtmetalen velgen erop en het probleem zou opgelost moeten zijn zou je denken. Keramische schijven is onzin, die gaan pas goed functioneren als ze op temperatuur zijn. Die dingen rijden op de snelweg, niet op een racebaan ;-)

    Login om te reageren
  35. florisw zegt

    26 november 2009 om 15:52

    Ik zag er vandaag eentje rijden, zo’n V50. Is die dan al gerepareerd? of kan je er beter niet voor gaan rijden?

    Login om te reageren
  36. Michiel zegt

    26 november 2009 om 16:23

    225 km/h zou inderdaad genoeg moeten zijn en is ook maar 5 km/h langzamer dan de politie-Porsches van weleer konden halen. Echter, nu kun je van elke middenklasser of hoger wel een variant aanschaffen die sneller is dan de V50’s. Overdag heb je er weinig aan, maar het gebeurt met regelmaat dat ’s nachts na ramkraken gevlucht wordt met een snelle (meestal Duitse) auto. Dan heeft de poolitie helaas altijd het nakijken.

    Login om te reageren
  37. CSL zegt

    26 november 2009 om 16:33

    Ik zou zeggen allemaal aan de Aygo of deze:
    WEl elektrisch uiteraard. Als de regering zelf al niet aan de CO2 denkt, dan moeten ze ook niet verwachten zou je zeggen toch?

    )

    Login om te reageren
  38. jack zegt

    26 november 2009 om 17:01

    @CJJ en Sorcerer,

    De D5 is een fijne constante motor, op elk moment behoorlijk wat koppel klaar staan. Maar het is echt geen snelle motor zoals jullie het beweren. (rij zelf een V70 D5)

    Login om te reageren
    • Scorso zegt

      26 november 2009 om 17:22

      @jack:
      Ik vind nogthans dat mijn vader zijn V50 (2.4D) zéér goed aanzet ;)

      Login om te reageren
  39. Scorso zegt

    26 november 2009 om 17:21

    Manmanman…
    Je moet toch écht wel als een halve mongool rondrijden tegen je dat tegen komt. Oeps, het ging over de politie, nu versta ik het :P

    Login om te reageren
  40. Bob zegt

    26 november 2009 om 17:24

    @Ralph

    Punt is wel waarom moet een politiewagen lichtmetaal hebben van onze belastingcenten? Is ook veel te kwetsbaar, laat ze maar op stalen velgen zonder wieldoppen rijden als het om de koeling gaat.

    Login om te reageren
  41. ZwerverRoodbaard zegt

    26 november 2009 om 18:02

    @Volvo “haters”

    Om hier even heel duidelijk te zijn de V40 en V50 zijn producten van een duitse fabrikant, namelijk Ford…

    Zoals ik al eerder hier wel heb vermeld echte Volvo’s hebben achterwielaandrijving of 4 wiel tenzij er een 5 cilinderblok in ligt. Voor de rest is het meestal allemaal kroam.

    Login om te reageren
    • toyota prius zegt

      26 november 2009 om 18:23

      @ZwerverRoodbaard: Daar heb je een heel groot punt. Plus het is ook wat BMW-rijder, leuk die stalen velgjes en doppen icm de dergelijke schijven. Maar koeling is een stuk minder. En als je een tijdje vol gas rond rijdt, plus veel abrupt remmen, ja dan wordt het spul erg heet. Ik snap niet dat de KPLD meer onderzoek doet naar dat soort praktische zaken. Het is weer achteraf, en kost meer geld.. Dit is weer een punt van niet vooruit kijken en ondoordacht handelen. Beetje jammer..

      @jaap BMW650 RRSportV8, mooi he die gouwe ouwe tijd.. ;)

      Login om te reageren
  42. AMG Powerrr zegt

    26 november 2009 om 18:49

    Van de week nog een Ford Focus ST politie tegengekomen (gewoon in de bekende politiekleuren, en ook met de ST bodykit, velgen en spoilers. Daar achteraan een V50 T5…(geen D5)

    Login om te reageren
  43. KeesB zegt

    26 november 2009 om 19:16

    Heb er niet zoveel verstand van, maar raceremblokken moeten toch eerst opgewarmd worden voor optimaal gebruik?

    Login om te reageren
  44. Bob zegt

    26 november 2009 om 20:46

    @ KeesB

    Er is een onderzoek gaande naar de inzet van een heteluchtkanon op de parkeerplaats van de bureaus, de voorkeur gaat uit naar een opstelling gecombineerd met een voorziening voor rokers.

    Login om te reageren
  45. BMW-rijder zegt

    26 november 2009 om 21:19

    @Bob Dat stalen velgen slecht koelen is iets dat de KLPD gewoon had kunnen voorzien. Met het weghalen van de wieldop los je dit niet op. Nu zijn ze duurder uit door aanpassingen achteraf. De meerprijs van lichtmetalen velgen (of een auto die af-fabriek beter presteert) valt erg mee als je de btw, bpm en CO2-heffingen wegdenkt, die de overheid feitelijk niet hoeft te betalen.

    Lichtmetaal is kwetsbaar als je als een lompe boer langs een trottoir gaat parkeren zonder je spiegels te gebruiken. In het werkterrein van de Dienst Verkeerspolitie van de KLPD heeft vooral de snelwegen als werkterrein en daar vindt je hooguit een stoeprandje bij een tankstation.

    Login om te reageren
  46. Bob zegt

    26 november 2009 om 21:31

    @ BMW-rijder

    Slecht koelen i.v.m. grote/positie gaten of warmteopname staal vs lichtmetaal?

    Login om te reageren
  47. mettje zegt

    26 november 2009 om 22:14

    Ik zag er vandaag nog één rijden op de A1; deze 180PK diesel heeft toch ook links en rechts een uitlaat?

    Login om te reageren
  48. jack zegt

    27 november 2009 om 07:30

    @Scorso,

    Dat klopt, de motor hebben op geen enkel toerental moeite om weer vooruit te gaan. Maar het is geen snelle motor. Wil je een snelle diesel moet je gewoon bij BMW zijn.

    Als je kijkt dat die 2 liter diesel daar gewoon ongeveer hetzelfde vermogen leveren, en nog eens sneller in toeren klimmen. En dan wil ik het nog niet over de .35D motor hebben. Heb ooit ’s met een 335D meegereden, en ik zeg je dat trekt zo ontzettend hard op.

    Login om te reageren
  49. Rene zegt

    27 november 2009 om 09:30

    Wat een gezever zeg. Ook de schijven van een andere auto gaan fikken bij dit soort gedrag. De remmen zijn daar simpelweg niet op berekend. Overigens deden de remmen het gewoon weer zodra ze waren afgekoeld. En dit is geen Volvo probleem want zolang het onderzoek gaande was hebben ze de V70’s daarvoor ingezet.

    De topsnelheid van 225km/u is ook gezever. Als de auto 250km/u als top zou hebben zijn er nog steeds auto’s die sneller zijn. Maar over het algemeen zijn er maar weinig auto’s die een top boven de 225km/u hebben natuurlijk.

    Vwb de kosten, wij gaan dat betalen. Dit kun je natuurlijk nooit claimen bij Volvo want het is geen normaal gebruik.

    Login om te reageren
  50. Turbo zegt

    27 november 2009 om 10:38

    De wagens zijn gemodificeerd en deze agenten kunnen gewoon weer hun werk doen.
    Wat een emoties bij het simpelweg vervangen van de moersleutel met een betere moersleutel op het werk ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North