• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Pomphouders willen andere kentekenplaten

Auteur: ricardo, gepost 26 juli 2011 om 11:41 – 63 Reacties

Porsche-sletje

Kentekenproblematiek, we raken er maar iet over uitgepraat. Nu is het de BETA, brancheorganisatie van pomphouders, die verandering wil.

Het komt er op neer dat de BETA vindt dat kentekenplaten verplicht beter op auto’s moeten worden bevestigd. Nu zijn er eigenlijk geen regels voor de bevestiging van gele platen, mits ze maar ‘deugdelijk’ op de auto zijn gemonteerd. Een plastieken houdertje met daarin een plaatje gedrukt volstaat dus ook al. Maar dat is volgens de brandstofboeren te diefstalgevoelig. Voorheen hadden ze hierdoor wel eens last van peutjatters met valse platen die doorreden zonder te betalen, tegenwoordig zijn het vaak overvallers met vluchtauto’s die niet te achterhalen zijn.

In de Telegraaf draagt Ewout Klok, voorzitter van de BETA ook alvast een aantal oplossingen aan als vervanger voor het huidige kentekenbeleid: kentekenplaten vastlijmen, met popnagels bevestigen of de lettercombinatie direct op de auto schilderen (no joke). De beste oplossing zou nog steeds zijn om een ‘breekbare’ kentekenplaat van kunststof te gebruiken die barst als je ‘m demonteert. He, dat zei Koosje drie jaar geleden al.

Maar het is de vraag of zulks ooit gaat veranderen of in de regels van de RDW wordt opgenomen, die gelden namelijk enkel voor de veiligheid van auto’s, en daar heeft de montage van kentekenplaten weinig mee te maken.

Iemand een betere suggestie voor de montage van lelijke gele platen?

Fotocredit: Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • landbouwvoertuigen
    Landbouwvoertuigen nog te vaak zonder kenteken
  • RDW
    RDW waarschuwt: Nog maar 3 dagen om te registreren
  • Rijkswaterstaat weg op
    Nederland heeft veel meer tractoren dan gedacht
  • Video: achtervolging auto met valse kentekenplaten
    Video: aanhouding auto met valse kentekenplaten

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

kenteken, rdw, tanken

Vorig bericht: « Wikileaks: GM wilde Opel niet aan De Rus verkopen
Volgend bericht: McLaren is klaar voor de 24 uur van Spa-Francorchamps »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jantje_555 zegt

    26 juli 2011 om 11:45

    in Engeland worden de nummerplaten geplakt.

    Of anders van die reflecterende zelfklevers zoals je vaak bij sportwagens aan de voorkant ziet.

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      26 juli 2011 om 12:17

      @Jantje_555: engelse platen zijn volgens mij ook breekbaar, dus als je een kentekenplaat breekbaar maakt en vast plakt, dan denk ik dat het loshalen bijna onmogelijk is. Een dunnere opplak plaat zoals op de neus van sportwagens vaak word geplakt is ook mogelijk, zolang deze scheurt als je hem los haalt.

      Login om te reageren
    • Cantago zegt

      28 juli 2011 om 13:22

      @Jantje_555: Die zelfklevers lijken mij ook wel wat. Die verpesten je auto ook niet zo!

      Login om te reageren
  2. bobb zegt

    26 juli 2011 om 11:50

    Op de auto schilderen? Wat een waanzin, zoeken ze dan zeker mensen voor met een erg vaste hand.

    Popnagels boor je ook zo uit trouwens, een sticker die in stukjes breekt bij verwijderen is nog het beste. Of raak je dan je hele bumper weer kwijt.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      26 juli 2011 om 12:02

      @bobb:
      Nee geniaal, vijftiger en zestiger jaren Frankrijk.
      Iedere Franse auto werd geleverd met de kentekenhouder op de carosserie die zwart was (de Franse achtergrondkleur) en je moest er dan idd cijfers en letters op schilderen
      Maar daar hadden de Fransen iets geweldigs voor bedacht : sjablonen.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        26 juli 2011 om 13:18

        @desjonnies: Mijn ouders hadden vroeger een DS die voorzien van van gevingerverfde stukken canvas als kentekenplaat, zeer makkelijk te vervalsen/vervangen.

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        26 juli 2011 om 16:30

        @desjonnies: Ook weer gemakkelijk te vervalsen natuurlijk, die geschilderde platen…

        Login om te reageren
  3. corvettez06 zegt

    26 juli 2011 om 11:55

    het beste is dat iedereen een persoonlijk kenteken plaat krijgt , eenmalig, en dan plastic platen die breken als je ze er af wil stelen , is ook al een oud systeem, btw.

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      26 juli 2011 om 12:09

      @corvettez06: eensch!
      is alleen een beetje vervelend als je een andere auto koopt, dan moet je dus wel nieuwe platen halen, maar voor de meeste mensen is dat eens in de 3 a 4 jaar. Dus als dat gewoon bij het kenteken-overschrijven inbegrepen is, lijkt dit mij de beste oplossing.

      Kunnen we ook meteen gepersonaliseerde platen (eigen tekst) krijgen! :D

      Login om te reageren
  4. midasracer zegt

    26 juli 2011 om 11:56

    Ik heb ze al op mijn cabrio. Het zijn stickers en onbruikbaar voor het geboefte. Aan de andere kant, de belastingambtenaren met blauwe pet kunnen me er wel 90 euro boete voor geven.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 juli 2011 om 12:08

      @midasracer:

      yep .. ik heb ze ook .. kost 90 euro anti-diefstal belasting ..

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        26 juli 2011 om 13:19

        @lincoln: wat is er precies met die stickers dan ? waarom die boete ?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          26 juli 2011 om 23:00

          @dennisr:

          zal wel met RDW regels te maken hebben ofzo ..

          maar die lelijke gele platen zijn voor lelijke mensen ..
          je begrijpt dus dat ik kenteken sticker heb in de kleuren die ik mooi vind en het formaat dat mij goeddunkt ..

          Login om te reageren
          • dennisr zegt

            26 juli 2011 om 23:48

            @lincoln: niet op de auto die je dagelijks gebruikt neem ik aan ? ik heb het liefst gewoon witte stickert met de 6 letters/cijfers.. vind dat blauwe strookje met NL ook gewoon lelijk..

            Login om te reageren
  5. jorisvo zegt

    26 juli 2011 om 12:02

    vroeger had je deze stickers die kapot gingen wanneer je ze verwijderde: http://www.vwcox.com/webshop/images/uploads/Sticker%20klein%20%20NL%20ovaal%201.JPG

    ik zeg: maak mijn kenteken zo’n sticker!

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    26 juli 2011 om 12:07

    weer een gevalletje “kei-hard aanpakken” ..
    niet echt het probleem bij de bron aanpakken ..
    gewoon een beetje radeloos ouwehoeren ..

    een voorstel om een vlammenwerper voor de kassa te plaatsen lijkt me doeltreffender ..

    hoef je ook geen belastingbetalers lastig te vallen ..

    Login om te reageren
    • rechercheur zegt

      26 juli 2011 om 12:25

      @lincoln:

      Zucht! Ja, dat zal helpen, “een vlammenwerper bij de kassa”. Probleem is juist dat ‘peutjatters’ niet in de buurt komen van de kassa ….

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        26 juli 2011 om 19:31

        @rechercheur:

        als je het stuk had gelezen had je gezien dat het nu vooral gaat om overvallers die niet te traceren zijn.

        en die komen wel degelijk bij de kassa.

        alleen lijkt me een vlammewerper bij de kassa geen goede combinatie met de tankende mensen buiten

        Login om te reageren
  7. the-budel-guy zegt

    26 juli 2011 om 12:08

    geen kenteken gewoon een voertuig nummer wat te scannen is VIA een ean/bar of qr code.

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      26 juli 2011 om 12:54

      @the-budel-guy: Onhandig, want dat is zonder apparaat niet te lezen. Getuigen of slachtoffers van een overtreding of misdrijf kunnen dan geen kenteken meer onthouden.

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        26 juli 2011 om 13:03

        @jelmer: nu je het zegt heb je nog gelijk ook. dan toch maar die stickers

        Login om te reageren
        • mcdonald zegt

          26 juli 2011 om 13:09

          @the-budel-guy: Best mogelijk als je de barcode aan de zijkant plaats ipv dat EU logo. Zo’n barcode kan meer gegevens bevatten dan alleen een kenteken.

          Login om te reageren
  8. reed zegt

    26 juli 2011 om 12:10

    Mijne zitten vast met twee sierschroefjes.
    + montagekit
    Krijg ze nooit meer los. En het moest wel. Ze rammelden als ik de radio hard aan had.

    Login om te reageren
  9. dennisr zegt

    26 juli 2011 om 12:11

    erop schilderen lijkt me geen goed plan.. ik zou het niet willen op mijn auto.. en een plastic kenteken plaat die breekt als je hem eraf pakt is ook niet altijd vene handig.. zijn een aantal auto’s waarbij het handig is om kenteken eraf te halen als je het kenteken lampje vervangt.. om dan elke keer een lampje+kenteken te kopen..
    popnagels is nog geen gek idee :)

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      26 juli 2011 om 12:40

      @dennisr:

      tis ook niet echt een voorstel hoor ..
      de pomphouders willen alleen maar aangeven dat ze radeloos zijn ..

      Login om te reageren
  10. pshyto zegt

    26 juli 2011 om 12:22

    volgensmij is het hele punt dat auto’s tanken en niet betalen.
    en onafhankelijk of kentekenplaten te stelen zijn of niet zal dat gebeuren als je gewoon een papiertje kan printen met je printer en die over je huidige plaat kan plakken.

    dat wordt niet opgelost door stickers of breekbare platen

    Login om te reageren
  11. realhustler zegt

    26 juli 2011 om 12:27

    Plastic afbreekplaten, doen, goed idee. Vreselijk onhandig als je platen gejat worden.

    Echter wat betreft tankstations: maak paaltjes, die omhoogstaan en pas zakken als de klant betaald heeft. En de oprit 1 richtings verkeer met van die one-way pinnen.

    Moet je alleen nog wat verzinnen op overvallers met motoren.

    Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      26 juli 2011 om 13:05

      @realhustler: vervang die paaltjes door spijkermatten die uit de grond omhoog komen.

      Login om te reageren
  12. Zoepie zegt

    26 juli 2011 om 12:34

    Mmm persoonlijk zou ik een overval niet plegen in mijn eigen auto. Ik zou gaan voor een gestolen en eenmaal dat ik safe ben zou ik die opfikken.

    Stel dat ik er krassen op zou krijgen bij het wegscheuren

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      26 juli 2011 om 14:23

      @Zoepie: Ik zou geen overval plegen. Maar daar heb ik dan ook geen reden voor.

      Login om te reageren
      • Zoepie zegt

        26 juli 2011 om 21:46

        @Jochempie: Nee ik ook niet, maar ik denk dat de meeste overvallen niet gebeuren met de eigen wagen.

        Login om te reageren
  13. flutterby zegt

    26 juli 2011 om 12:34

    We kunnen natuurlijk miljoenen uit gaan geven aan nieuwe kentekenplaten, maar hiervoor wordt toch wel iets niets op bedacht en dan is het geld verspilling. Als het tanken en niet betalen een probleem is dan kunnen ze toch veel beter van te voren betalen invoeren en/of bij de pomp betalen?

    Ow nee… natuurlijk niet… want dan verdienen ze geen schandalige marges op hun winkelproducten…

    Login om te reageren
  14. Laue zegt

    26 juli 2011 om 12:43

    Heb een klein amerikaans plaatje (wat eigenlijk niet mag) zit er met zuignapjes op. ga toch niet in de bumper boren ;)

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      26 juli 2011 om 14:21

      @Laue: Och, als de auto geen geschikte montageplek voor een NL formaat plaat heeft, mag je een kleintje voeren toch?

      Login om te reageren
  15. jaguarsaab zegt

    26 juli 2011 om 12:43

    zijn gij nou helemaal gek geworden?!

    Login om te reageren
  16. cocoloco zegt

    26 juli 2011 om 12:45

    Breekplaten hebben alleen 1 nadeel: wanneer er iemand die niet kan parkeren z’n trekhaak in je plaat zet is hij kapot (en helaas heb ik persoonlijk nog nooit ook maar iets van een briefje onder de ruitenwisser gezien na schade aan m’n auto in Nederland dus mag je zelf een nieuwe kopen)

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      26 juli 2011 om 21:24

      @cocoloco:

      klopt, daar baal ik ook altijd zo van.

      je bent toch zo stoer om auto te rijden, dan moet je ook zo stoer zijn om de verantwoordelijkheid te dragen.

      nu heb ik gelukkig nog maar 1 keer schade gereden (in de 2 jaar dat ik mijn rijbewijs heb). en toen heb ik er ook geen briefje onder de ruitenwisser geplaatst, maar wel het telefoonnummer gebeld dat op de zijkant stond (was een bedrijfsbusje).

      bleek dat de eigenaar op een elektronicabeurs was waar ik ook heen ging. nou daar even afgesproken en op ons gemak alles ingevuld, kop koffie gedronken en verder niks aan de hand. daar heb je immers verzekering voor.

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        26 juli 2011 om 21:27

        @timberleek:

        klinkt overigens heel raar ‘dat ik ervan baal’
        het is mijzelf nog niet overkomen, maar ik heb het wel vaak zat gezien om me heen.

        het is gewoon achterbaks

        Login om te reageren
  17. mcdonald zegt

    26 juli 2011 om 13:13

    Men kan een RFID tag net als bij de OV-chipknip in de kentekenplaat wegwerken. Zodra je de slang pakt zouden de auto(kenteken)gegevens gelezen kunnen worden, voor het geval er na een x-aantal minuten na terugplaatsen slang niet betaalt is.

    Login om te reageren
    • bobb zegt

      26 juli 2011 om 13:21

      @mcdonald: En wie krijgen vervolgens inzage in die gegevens?

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      26 juli 2011 om 13:30

      @mcdonald: Wat is het voordeel als de RFID chip in de kentekenplaat zit? Dan zijn de camera beelden toch ook voldoende?

      Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      26 juli 2011 om 14:20

      @mcdonald: En dat de pomp pas gaat lopen wanneer de RFID is gelezen gok ik, anders werkt het alsnog niet.

      Login om te reageren
  18. Wessee zegt

    26 juli 2011 om 13:13

    Mijn oplossing is om de automobilisten helemaal niet lastig te vallen. De pomphouders moeten gewoon hun systeem veranderen zoals in sommige andere landen. Eerst betalen, dan tanken.

    Login om te reageren
    • mcdonald zegt

      26 juli 2011 om 13:14

      @Wessee: Doe je hier toch ook bij onbemande tankstations?

      Login om te reageren
      • Wessee zegt

        26 juli 2011 om 14:36

        @mcdonald: Klopt, dus zo vreemd is dat idd niet voor ons.

        @Jochempie: Dat kan ook idd, maar dat kan dan weer onveilige situaties opleveren in geval van brand.

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      26 juli 2011 om 14:19

      @Wessee: Of eerst tanken en pas doorgelaten worden als het hek opengaat, na betaling.

      Login om te reageren
  19. HZW zegt

    26 juli 2011 om 13:44

    Gewoon een slagboom en camera plaatsen.
    De slagboom gaat pas open als het betreffende kanteken zijn tankbeurt heeft betaald.
    Ik kom op beveiligde bedrijfsterreinen daar rij op tot een slagboom met een camera die je kenteken leest ben je aangemeld mag je er op en gaat de boom open.
    Bij het verlaten van een tankstation moet dit ook mogelijk zijn.
    En om het compleet te maken een keypad bij de pomp om je kenteken in te vullen voor het tanken.

    Login om te reageren
  20. Megakix zegt

    26 juli 2011 om 13:45

    Ik wacht wel tot XXX-99-9 (nieuwste per 20XX) ;-) … ofwel, blijft allemaal bij het oude.

    Login om te reageren
  21. Jochempie zegt

    26 juli 2011 om 14:09

    In ieder geval is mijn suggestie om de voorste plaat te laten vervallen. Motorfietsen hebben deze ook niet en het komt het design van de auto ten goede.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      26 juli 2011 om 21:23

      @Jochempie: Op zich nog geen slecht idee… die platen zijn niet eens echt geldig en ze kunnen best gemist worden.

      Login om te reageren
  22. hamid111 zegt

    26 juli 2011 om 15:16

    @Realhustler

    je bedoelt volgens mij het omgekeerd: paaltjes die pas omhoog (ipv zakken) gaan als de klant betaald heeft ;)

    Login om te reageren
  23. hamid111 zegt

    26 juli 2011 om 15:44

    En trouwens tanken en wegrijden moet kunnen toch in deze tijden van crisis :P

    Login om te reageren
  24. Jantje_555 zegt

    26 juli 2011 om 16:13

    en dat te weten dat ze in sommige staten in de US vooraan niet eens verplicht zijn een nummerplaat te hebben en achteraan er een mogen hebben met tekst en tekeningen op(van cactussen bv)

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    26 juli 2011 om 16:32

    Breekbare platen is een verdoken belastingverhoging…

    Wees dus maar zeker dat dat het zal worden.

    Login om te reageren
  26. JaxDryke zegt

    26 juli 2011 om 19:24

    ik snap niet waarom ze niet net als in Duitsland persoons- en regio gebonden kentekens uitgeven.

    In ‘Kreis Nordhorn’ heb je NOH, in ‘Kreis Borken’ heb je BOR en in ‘Kreis Hamburg’ heb je H (of HH als je in het Hanzestad gebied woont).

    Het lijkt mij niet zo moeilijk om dit op korte termijn in te voeren, als de huidige 3-letter combinaties op zijn (wat naar verwachting nog anderhalf tot twee jaar duurt).

    Bijvoorbeeld voor ‘regio Twenthe’:
    – TWE-xxxx

    ‘regio Groningen’:
    GR of GRO

    In Duitsland heb je de keuze om achter de ‘kreis’-notitie je eigen combinatie (mits beschikbaar) op te stellen.

    In NL zijn ze niet zo blij met dit idee, maar ze kunnen dit ook zelf in de hand houden.

    Bijvoorbeeld hier in Twenthe:
    TWE-459883 ofzo. Dan heb je genoeg voor 1 miljoen auto’s. Nou, zoveel auto’s rijden er niet in Twente.

    Mij lijkt dit het beste. Er zijn meerdere mensen/instanties geweest om dit aan te brengen, maar de overheid houdt dit tegen.

    Login om te reageren
    • 454ssV8 zegt

      26 juli 2011 om 20:49

      @JaxDryke: Heeft vroeger bestaan (bron: wiki):

      Provinciale kentekens
      Vanaf 1906 werd een nieuw systeem in het leven geroepen waarbij de chauffeur een rijbewijs en een nummerbewijs in zijn bezit diende te hebben. Deze nummerbewijzen werden per provincie uitgegeven, waardoor elk nummerbord begon met een of twee letters om de provincie mee aan te duiden.
      De gebruikte codes waren als volgt:
      A : Groningen
      B : Friesland
      D : Drenthe
      E : Overijssel
      G, GZ, GX : Noord-Holland
      H, HZ, HX : Zuid-Holland
      K : Zeeland
      L : Utrecht
      M : Gelderland
      N : Noord-Brabant
      P : Limburg
      R : Departementen

      Login om te reageren
    • Pallas zegt

      26 juli 2011 om 21:57

      @JaxDryke: Zou mooi zijn, helaas bestaan er Voetbalsupporters…

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        27 juli 2011 om 01:38

        @Pallas: die zien anders de dealerplaat wel zitten, ben je alsnog de klos als je je auto in R’dan op de kop hebt getikt

        Login om te reageren
  27. norge zegt

    26 juli 2011 om 20:25

    Elk voertuig een transponder ingebouwd die de identificatie uitzend op een eigen net lijkt me de beste oplossing .

    Login om te reageren
  28. xilver zegt

    26 juli 2011 om 21:21

    Probleem met plastieken platen die afbreken is dat je bij een accident of de minste aanrijden een nieuwe plaat kan bestellen en dus ook opnieuw betalen. Daarenboven in de tussenperiode tussen het accidentje en het verkrijgen van de nieuwe platen kan je geen wagen gebruiken.
    Nog een nadeel is dat menig pubers er een hobby van zullen maken om die platen naar de vaantjes te helpen, kan je die terug opnieuw aanvragen. Leuk idee, maar in praktijk niet zo haalbaar als je zou denken.

    Login om te reageren
  29. xilver zegt

    26 juli 2011 om 21:25

    Andere oplossing tegen diefstal van brandstof… zorg gewoon dat je overal betaalautomaten hebt staan. Hier in België kan je bij de meeste tankstations pas tanken als je betaald hebt met een bankkaart. Probeer dan maar eens benzine te stelen…

    Login om te reageren
  30. Roelio zegt

    27 juli 2011 om 02:11

    Ach wat een gezeur zeg, laten ze nou maar eerst onze eigen nummerplaten bedenken zoals in de VS. Zag gister in Maine (VS) een oude Dodge truck van een “lobsterbar” met de platen: ‘Lobstah’ en een Jeep met een kano door zijn vooruit met de platen: “waffelz” dat is toch gewoon humor. En ons land is humorloos…

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      27 juli 2011 om 06:22

      @Roelio: Ja, door van die huilebalken als jij :P

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North