• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo gaat de politie je privacy schenden na een auto ongeluk

Auteur: jaapiyo, gepost 9 augustus 2016 om 07:51 – 68 Reacties

Nissan


Anno 2016 komt 1984 weer ietsje dichterbij.

De politie gaat de data die moderne auto’s bijhouden gebruiken om de oorzaak van auto-ongelukken te onderzoeken. Na een geslaagde proef in 010 gaan zeven van de tien politieregio’s dit jaar nog aan de slag met de techniek. In moderne auto’s zit doorgaans een ‘Event Data Recorder’ (EDR) ingebouwd. Simpel gezegd kan je die vergelijken met de doorgaans feloranje gekleurde zwarte doos van een vliegtuig. Het systeem is onder andere ontwikkeld dankzij de claimcultuur in Amerika. Fabrikanten wilden zich daar indekken tegen claims dat airbags onterecht ploffen. In de vrijheidslievende Verenigde Staten is de zwarte doos sinds 2014 verplicht in alle nieuwe auto’s. Ook in Nederlandse politie-auto’s is de zwarte doos al een tijdje gemeen goed, omdat hiermee het hoge aantal ongelukken met deze auto’s teruggedrongen moest worden.

De EDR registreert verschillende zaken als de tijd, de locatie van de auto, de snelheid, de stand van de pedalen, de werking van de airbags et cetera. Bij ernstige ongevallen waarbij de afdeling ‘Verkeers Ongevallen Analyse’ van de politie onderzoek doet, kan de data van de laatste vijf seconden vóór het ongeluk in de EDR geraadpleegd worden.

De politie Rotterdam heeft in de afgelopen drie jaar bij 21 ongevallen de EDR-data gebruikt. Naar verluidt was deze proef zo’n belachelijk succes dat inmiddels ook andere eenheden EDR-uitleesapparatuur hebben aangeschaft. Naast de ‘Five-Oh’ in Rotterdam zijn inmiddels de politieregio’s Oost-Nederland, Midden-Nederland, Amsterdam, Limburg, Oost-Brabant en oh oh Den Haag in het bezit van de EDR-apparatuur. De bij de dienst Verkeers Ongevallen Analyse werkzame platte petten van deze regio’s worden opgeleid om de techniek te utiliseren. De verwachting is dat het gebruik van de EDR zich als een olievlek zal verspreiden over het hele land.

Snelheidsduivel, vermaard kentekengoochelaar en oud-verkeersofficier van justitie Koos Spee is er een groot voorstander van om de EDR-data te gebruiken bij de analyse van een ongeval. Hij wil dat de zwarte doos zo snel mogelijk verplicht wordt in de hele EU en dat autofabrikanten duidelijkheid verschaffen over de beschikbare data. Aan het Eindhovens Dagblad meldt Koos dat het bovendien belangrijk is dat de autoriteiten alle vrijheid krijgen om de privacy van de burger te schenden:

“…En dan ook meteen regelen dat de politie gemachtigd wordt om de data te raadplegen. Zodat je niet afhankelijk bent of de automobilist toestemming geeft.”

De Rotterdamse politie geeft aan dat tot dusver iedereen meewerkte met het uitlezen van de zwarte doos. Geef jij de overheid graag inzicht in je betere heel-and-toe-werk of vind je Koos maar een rare doos? Laat het weten in de comments.

Image-Credit: @estefanosangoerphotography via Autojunk

Ook interessant!

  • Politie wil foto's van kentekencamera’s kunnen gebruiken
    Politie wil foto's van kentekencamera’s kunnen gebruiken
  • Video: politie Limburg achtervolgt dikke Peugeots
  • Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig
    Video: Politie Aalsmeer achtervolgt gestolen voertuig
  • Video: beschonken bestuurder spint tegen politie

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, koos-spee, politie, privacy, rotterdam, veiligheid, Verkeer, zwarte-doos

Vorig bericht: « De 12 fijnste BMW’s zónder M-logo
Volgend bericht: The Rock is furieus op Fast 8 co-sterren »

Lees Interacties

Reacties

  1. snorrie zegt

    9 augustus 2016 om 08:03

    Koppel ‘m ook maar meteen aan je iban. Kunnen ze het meteen afschrijven wanneer je te hard rijdt.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      9 augustus 2016 om 08:26

      @snorrie: De snelheidsmeter in je auto is niet geijkt, dus voor snelheidsovertredingen kan hij niet gebruikt worden. Maar als het ding aangeeft dat je 80 reed op een weg waar 50 is toegestaan geeft het wel wat meer inzicht in de oorzaak van het ongeluk.

      Login om te reageren
      • piston zegt

        9 augustus 2016 om 08:37

        @potver7: op basis van GPS gegevens kunnen ze perfect de snelheid meten.

        Login om te reageren
        • mikkeloentje zegt

          9 augustus 2016 om 10:56

          @piston: Ja en op basis van je DNA kunnen ze zien of je ouders wel je echte ouders zijn. Waar staat dat de gps gegevens worden bijgehouden?

          Login om te reageren
          • snorrie zegt

            9 augustus 2016 om 12:30

            @mikkeloentje: “De EDR registreert verschillende zaken als de tijd, de locatie van de auto, de snelheid, de stand van de pedalen, de werking van de airbags et cetera.”

            Lijkt mij dat voor de locatie van de auto gps wordt gebruikt.

            Login om te reageren
          • Edge zegt

            9 augustus 2016 om 12:36

            @mikkeloentje: In het artikel? “De EDR registreert verschillende zaken als de tijd, de locatie van de auto, de snelheid, de stand van de pedalen, de werking van de airbags et cetera.”. Lijkt mij het meest voor de hand liggend dat zo’n EDR dat op basis van GPS registreert. Als je die gegevens hebt en kunt koppelen aan logboektijden kun je wel ongeveer uitrekenen of iemand (te) hard reed of niet. Het is alleen de vraag met welke intervallen zo’n ding werkt. Hoe groter de tijd tussen de registratiemomenten, hoe minder nauwkeurig natuurlijk.

            Login om te reageren
            • jrsmoke zegt

              9 augustus 2016 om 14:07

              @Edge: De blackbox zit gekoppeld aan de boordcomputer en zit er af fabriek in.

              Een GPS kastje, waar jij het nu over hebt werkt idd dmv GPS

              Login om te reageren
              • Edge zegt

                9 augustus 2016 om 14:20

                @jrsmoke: Die GPS kastjes ken ik, maar daar heb ik het niet over. In het artikel wordt geschreven dat zo’n af-fabriek blackbox ook de locatie van de auto registeert. Mijn aanname was dat dat via GPS gebeurt, omdat ik zo 1-2-3 niet weet hoe zo’n blackbox anders moet weten waar de auto zich bevindt. Mocht jij weten hoe zo’n blackbox zonder GPS alsnog een locatie kan bepalen, dan hoor ik dat graag. Ben altijd wel benieuwd naar dit soort technieken ;-)

      • granlusso zegt

        9 augustus 2016 om 11:07

        @potver7: Reactie van snorrie was cynisch

        Login om te reageren
  2. patrick zegt

    9 augustus 2016 om 08:05

    Prima uitvinding en idee! Best apart dat zoiets al jaren in vliegtuigen zit en nog niet zo lang op auto’s.

    Login om te reageren
    • kroverbeek zegt

      9 augustus 2016 om 08:07

      @patrick: Denk dat dat voornamelijk zo is omdat de piloot van een vliegtuig verantwoordelijk is voor honderden (ongerelateerde) passagiers en de persoon in de auto bijna altijd alleen zit

      Login om te reageren
      • samasama zegt

        9 augustus 2016 om 08:49

        @kroverbeek: gelukkig vallen er nooit onschuldige doden door te hard rijden…

        Login om te reageren
      • SvenB zegt

        9 augustus 2016 om 08:59

        @kroverbeek: tot je die overstekende kleuterklas tegen komt

        Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      9 augustus 2016 om 09:01

      @patrick: Vliegtuigen hebben met veel meer parameters te maken. Zonder zwarte doos is het daardoor bijna onmogelijk om te achterhalen waarom een toestel is neergestort.

      Login om te reageren
      • jordydeknecht zegt

        9 augustus 2016 om 10:12

        @straatzakelijk: en soms mét zwarte doos nog ontzettend lastig om precies te achterhalen wat de betreffende piloot heeft gedaan.

        Login om te reageren
  3. kroverbeek zegt

    9 augustus 2016 om 08:06

    Altijd lastig. Snap dat mensen niet willen dat dit soort dingen zonder toestemming gebeurt. Maar als je dochtertje van 3 jaar oud wordt aangereden en het gaat om deze kwestie, kan ik me voorstellen dat de politie het doosje even uitleest..

    Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      9 augustus 2016 om 08:25

      @kroverbeek: is al eens gebeurd met die Amerikaanse pickup die op kerstavond even een heel gezin naar het hiernamaals hielp.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      9 augustus 2016 om 08:39

      @kroverbeek: Eens, maar dan moet er wel sprake zijn van een gelijk speelveld. Niet dat de één hangt omdat die een EDR had, en de tegenpartij vrijuit gaat omdat hij zo’n ding toevallig niet had. Helaas is het niet altijd zo zwart-wit.

      Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      9 augustus 2016 om 09:03

      @kroverbeek: Als het inderdaad alleen gaat om de laatste 5 seconden lijkt het me nogal mee te vallen met de privacy.

      Login om te reageren
  4. lekkaah zegt

    9 augustus 2016 om 08:07

    Die mannetjes als Koos Spee zijn de gevaarlijkste die er rondlopen, zó overtuigt van je eigen mening dat die kost wat kost doorgedrukt moet worden, ongeacht de consequenties.
    De tunnelvisie van deze vent..

    Dit apparaatje zal waarschijnlijk binnen 3 dagen gekraakt zijn..

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      9 augustus 2016 om 08:09

      @lekkaah: alhoewel tunnelvisie, gewoon een gigantische lobbyist voor de politie (wat zal die gast vangen voor dat politiek correcte gehuil van hem elke keer)

      Login om te reageren
    • ThomasBol zegt

      9 augustus 2016 om 15:23

      @lekkaah: Ja, afgaande op de tekst draait het sinds 2014 in de VS al prima maar voor Europa zal dat dus niet werken?

      Login om te reageren
  5. sracert zegt

    9 augustus 2016 om 08:10

    Nee, nooit. Wanneer worden de camera’s langs de weg eens als oefen doelwit gebruikt om het wapenarsenaal te testen? weg met die spionnen bende

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      9 augustus 2016 om 08:44

      @sracert: totdat je vriendin in de puinpoeier wordt gereden en er daar net een camera is weggehaald.

      Ik vind dit soort kwesties best lastig. Kijk, van mij mogen ze alles weten, want ik heb niets te verbergen. Ik hou me toch altijd netjes aan de snelheid. En als dit ding de waarheid boven water haalt, dan is dat erg makkelijk.

      Maar het kan ook onnodig tegen je gebruikt worden ben ik bang.
      -Waarom drukte u 3 seconden voor het ongeluk nog het gaspedaal in terwijl u al 93 reed waar 100 is toegestaan?
      -Waarom heeft u nooit geremt om het ongeluk te voorkomen?

      Het aloude gezond boeren verstand moet plaatsmaken voor data en of dat nou verstandig is vraag ik me dan toch af.

      Login om te reageren
      • alteasportrider zegt

        9 augustus 2016 om 11:56

        @87sandyd: Da’s nogal simpel Sandy. Data zijn concrete feiten die onweerlegbaar zijn en die kan gebruiken als bewijsmiddel in een rechtzaak. Allemaal dingen die je niet van boerenverstand kan zeggen.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          9 augustus 2016 om 12:46

          @alteasportrider: Klopt, maar hoe trek je die harde lijn dan? In het voorbeeld van @87sandyd trapt iemand die onder de maximumsnelheid reed vlak voor een ongeluk het gas in, en in zijn tweede voorbeeld trapt iemand niet op de rem. Leuk dat je dat als data hebt, maar die data houdt niet rekening met het feit dat mensen verschillende reactietijden hebben (in theorie heeft een opa van 75 een langzamere reactietijd dan een gast van 25) en dat mensen verschillend reageren op panieksituaties. De een trapt enigszins op tijd op de rem, de ander trapt in paniek het verkeerde pedaal in en weer iemand anders is zo verstijfd van angst dat hij/zij niks kan doen. Daarom moet je niet alleen op data vertrouwen, maar ook op boerenverstand.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            9 augustus 2016 om 23:55

            @Edge: Kale data zonder context zegt inderdaad weinig. Zeker een moment opname van 5s. An sich een goede zaak voor de schuldvraag, doch weegt het recht op privacy zwaarder. Hoe minder privacy hoe meer gevaar je loopt slachtoffer te worden van fouten, verkeerde interpretaties en simpelweg e-fraude. Een bug of gehackte EDR en je kan nooit meer je onschuld bewijzen. Net zoals bij het moeten vrij geven van je wachtwoord; versleuteld bestand genaamd kinderporno.zip op iemands computer plaatsen en hij is de sjaak.

            Overheid en IT/privacy gaan nu eenmaal niet samen, of het nu USB sticks of fotorolletjes zijn, ze willen alleen graaien terwijl ze er niets van snappen en daar kan alleen maar slecht aflopen … sorry voor die ene verkeersdode wiens oorzaak nu niet 100% vastgesteld kan worden; 17M onschuldigen beschermen is belangrijker.

            Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    9 augustus 2016 om 08:21

    Tja moeilijk. Maar het word wel heel erg big brother dit. Straks lezen ze bij iedere verkeerscontrole die box uit en krijg je achteraf alsnog alle bekeuringen voor je snelheidsovertredingen. Lijkt me maar niks.

    Login om te reageren
    • jasperhallo zegt

      9 augustus 2016 om 08:30

      @dutchdriftking: Heb je niet veel aan, omdat er gegevens van de laatste 5 seconden opstaan.

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      9 augustus 2016 om 08:33

      @dutchdriftking: Tachograaf noemen ze zoiets. En die kunnen inderdaad al tientallen jaren gebruikt worden om achteraf boetes uit te delen. Heb ik nog nooit iemand over gehoord dus waarom is het nu ineens een probleem?
      Maar het ding moet dan wel geijkt zijn wil je hem gebruiken voor snelheidsboetes, en dat is de gemiddelde EDR in personenauto’s niet.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        9 augustus 2016 om 08:42

        @potver7: Wordt een tachograaf niet voornamelijk gebruikt om te controleren of beroepschauffeurs zich wel aan hun rusttijden houden?

        Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          9 augustus 2016 om 08:56

          @Gulli: tachos is Grieks en betekent snelheid.

          Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          9 augustus 2016 om 09:00

          @Gulli: neem van mij aan dat met name Franse controleurs het gebruiken om geld binnen te halen. Maar het is inderdaad bedoeld om chauffeurs te beschermen.

          Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        9 augustus 2016 om 08:59

        @potver7: klopt, maar dat is in bedrijfsvoertuigen. Dat vind ik heel anders dan privé voertuigen.

        Login om te reageren
        • draadloos zegt

          9 augustus 2016 om 09:09

          @dutchdriftking: zijn toch beide verkeersdeelnemers?

          Login om te reageren
        • potver7 zegt

          9 augustus 2016 om 10:05

          @dutchdriftking: Nee dat is niet iets heel anders. Je zou gelijk hebben als het bedrijf de tachograaf gebruikt om zijn medewerkers te controleren, maar dat kan niet. Werkgevers die dat willen moeten hun eigen oplossing installeren. Die tachograaf is er zodat de overheid (politie dus) de rij- en rusttijden, afgelegde afstand én gereden snelheid achteraf kan controleren. Het is lang geleden dat ik iemand heb horen klagen over inbreuk op de privacy van vrachtwagenchauffeurs (maar misschien lees ik de verkeerde fora?).

          Overigens klopt je argument van bedrijfsvoertuigen ook om een andere reden niet. Als jij privé een vrachtwagen rijdt moet je ook een tachograaf hebben. Andersom rijden er massa’s bedrijfsvoertuigen rond zonder tachograaf: bestelbusjes, leasewagens, pizzakoeriers. Geen toeval dat Oostblok-vervoerders bij voorkeur rondrijden in lichte bestelwagentjes met zeilbak en een slaapdak boven de cabine…

          Die hele tachograaf-verplichting is eigenlijk een beetje willekeurig, en voornamelijk ingegeven doordat vrachtwagens zwaarder en dus dodelijker zijn, en bovendien vaker voor lange-afstandsvervoer worden gebruikt. Maar inmiddels is die regelgeving ook wel een beetje ingehaald door de werkelijkheid.

          Login om te reageren
  7. bigfun zegt

    9 augustus 2016 om 08:21

    De politie en het OM is erop uit zsm een schuldige aan te wijzen.
    Met dit uitlezen zal jij met dit systeem eerder schuldig zijn, alleen al met het op de snelheid gooien als oorzaak van een ongeval is men altijd al erg goed in en zo helemaal.
    Ook al zijn er andere omstandigheden die tot het ongeval hebben geleid.

    Probeer je dan nog maar eens te verdedigen.

    Volgens politie dan dus oorzaak gevonden maar of dat de echte oorzaak is?!

    Login om te reageren
  8. blo3to3t zegt

    9 augustus 2016 om 08:28

    Prima idee, volgens mij heeft het niks met privacy te maken want na een aanrijding heeft de voa toch al je gegevens, nu weten ze wat er vlak voor en tijdens het ongeval is gebeurd.

    Login om te reageren
  9. bergmm zegt

    9 augustus 2016 om 08:36

    Ondanks dat ik mij behoorlijk netjes op de weg probeer te gedragen en de interne systemen op zich niet erg vind, ben ik bang dat dit soms niet eerlijk uit kan pakken. Het juridische beleid in Nederland zal voor sommige mensen weer mazen creëren waardoor je niet gelijk behandeld zal worden.
    Denk aan oudere auto’s en andere weggebruikers zonder kastje, buitenlandse wagens, bewerken van de data maar vooral de werkelijke situatie die zich visueel afspeelde kan verdraaid worden.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      9 augustus 2016 om 10:12

      @bergmm: Ik kan me niet echt voorstellend dat de politie alleen die EDR uitleest en daar het hele proces-verbaal op baseert. Ze zullen nog steeds ook getuigen en slachtoffers moeten horen, technisch onderzoek moeten verrichten, foto’s moeten maken en alle andere onderzoeksmethoden moeten hanteren. De gegevens van de EDR zijn gewoon een extra input. En anders is er altijd nog de rechter die moet kunnen beoordelen of de politie wel de juiste conclusie heeft getrokken – als die erachter komt dat alleen de EDR is uitgelezen dan zal er weinig overblijven van een eventuele veroordeling.

      Login om te reageren
      • bergmm zegt

        9 augustus 2016 om 10:27

        @potver7:
        Dat ben ik zeker met jou eens. Ben alleen van mening dat de extra informatie voor extra voer zal zorgen voor de advocaat van de duivel. Hopelijk heb ik het ook mis, want het systeem word niet zomaar teruggedraaid.

        Login om te reageren
      • steelfighter zegt

        9 augustus 2016 om 15:52

        @potver7: alles wat de politie zegt wordt als zoete koek genomen door de rechter

        Login om te reageren
  10. RiKe zegt

    9 augustus 2016 om 08:45

    Zolang het bij die 5sec voor een crash blijft vind ik het geen probleem. Als het actief monitoren gaat worden dan zal ik heel snel dat ding onbruikbaar maken.

    Login om te reageren
  11. bertorelli zegt

    9 augustus 2016 om 08:46

    Niks mis met 1984.
    Mijn auto is uit dat jaar dus een EDR zul je daar niet in terugvinden.

    Login om te reageren
    • scottreeder zegt

      9 augustus 2016 om 09:00

      @bertorelli: 1984 is een boek van George Orwell. Over een samenleving die tot op de puntjes wordt gecontroleerd, m.b.v. Big Brother (niet die van TV)

      Login om te reageren
      • bertorelli zegt

        9 augustus 2016 om 09:06

        @scottreeder: Ik ken het boek ;-)

        Login om te reageren
        • scottreeder zegt

          9 augustus 2016 om 09:18

          @bertorelli: Ik dacht het al, maar ook gelijk voor de onwetenden onder ons :)

          Login om te reageren
  12. mrB zegt

    9 augustus 2016 om 08:59

    Je moet behoorlijk tekeer gaan, om 5 seconden nadat je van de hoeren wegrijd te crashen. Schenden privacy slaat hier dus helemaal nergens op. Gewoon een tool die het verwerken van ongelukken veel makkelijker en sneller gaat.

    Login om te reageren
  13. mrB zegt

    9 augustus 2016 om 09:03

    Om te seconden na je hoeren bezoek te crashen, moet je wel behoorlijk te keer gaan. Niks aan de hand dus wat privacy betreft. Dat ding doet ook alleen de laatste 5 seconden op, dus tegen de tijd dat ze het willen uitlezen is alle data weg.
    Maar als er een klein meisje (m/v) word doodgereden en iedereen hier is over de rooie, dan is die zwarte doos en zeer handig hulpmiddel.

    Login om te reageren
  14. markie123 zegt

    9 augustus 2016 om 09:06

    Enorm lastige discussie. Als ik door een of andere halve gare word aangereden, zou het fijn zijn als bepaalde data inderdaad juridisch getouwtrek voorkomt. Maar ik rijd graag wat door – pak ‘m beet 150-160 waar je 130 mag als het rustig is. Stel nou dat ik, goed oplettend en nooit mijn telefoon gebruikend en al, zoals ik altijd rijd, onderweg ben en aangetikt word door iemand die netjes 120 rijdt maar met zijn telefoon bezig is en per ongeluk een halve rijbaan opschuift. We hebben het allemaal wel eens zien gebeuren, dus dat is een reëel scenario. Krijg ik dan de schuld omdat mijn datarecorder aangeeft dat ik te hard heb gereden? Eigenlijk zou je ook een camera moeten monteren in de auto om te beoordelen wat de bestuurder aan het doen was… Want als iemand niet op let maar zich volgens het systeem netjes aan de regels houdt, heb je je grootste flaw te pakken.

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      9 augustus 2016 om 09:16

      @markie123: precies dit. De angst die ik er bij heb is dat men de naar de feiten te wijzen. Het is een feit dat je te hard reed, niet remde etc etc. En dat dan voorbij wordt gegaan dat het maar de helft van de data is.

      Login om te reageren
    • mrrallycross zegt

      9 augustus 2016 om 09:33

      @markie123: zullen ze nadat ze 10 jaar steeds de verkeerde aangewezen hebben ook verplichten om een soort dashcam standaard te laten monteren in nieuwe autos

      Login om te reageren
    • thefavis zegt

      9 augustus 2016 om 10:04

      @markie123: Precies. En daarom ga ik ook een camera in mijn auto monteren zodra ik die heb. IK heb er geen vertrouwen in dat de politie het uitlezen van de data zal combineren met gedegen onderzoek. Straks wisselt iemand die niet oplet van baan en rijd je er tegenaan. Krijg jij de schuld omdat jij harder rijdt. Flauwekul natuurlijk, maar ik zie het ook zo gebeuren.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      9 augustus 2016 om 10:06

      @markie123: daarom heb ik dan ook reeds twee dashcams in de auto sinds jaren, omdat ik meen dat indien er iets gebeurt, het meer waarschijnlijk is dat het de andere is die fout zal zijn en ik dit graag wil kunnen aantonen. Ook een incentive om zodanig te rijden dat de beelden dan ook in je voordeel zullen zijn. Rijden kan heel leuk zijn, en dat doet men best om zo een manier dat het altijd leuk blijft, voor iedereen…
      Verder geeft dat leuke beelden van mooie weggetjes zonder dat je moet gaan prutsen met cameras langs de weg :)

      Login om te reageren
  15. cloverleaf zegt

    9 augustus 2016 om 09:14

    Ik ben zelf piloot en ik vind de vergelijking met de “flight data recorder” niet geheel terecht. Bij een vliegtuig ongeluk wordt de FDR (plus cockpit voice recorder) met name gebruikt om te kijken hoe het ongeluk heeft plaats kunnen vinden en belangrijker nog, wat men er kan van leren. In het geval van auto ongelukken is meestal wel bekend hoe een ongeluk heeft kunnen gebeuren. Ik denk dan ook dat de zwarte doos in het geval van auto ongelukken met name voor schuldbepaling zal worden gebruikt. Op zich niks mis mee, echter daar moet je in mijn ogen wel heel erg mee oppassen en niet de eerste de beste agent de mogelijkheid geven deze data te kunnen raadplegen. Met het oog op privacy bescherming moet je hier heel erg voorzichtig mee omgaan. Persoonlijk hoeft het van mij allemaal niet, al die camera’s, meetapparatuur en nu dus ook FDR’s op de weg. Er zit in mijn ogen een fijne lijn tussen privacy en veiligheid.

    Login om te reageren
  16. pinut187 zegt

    9 augustus 2016 om 09:15

    Ja en bouw er dan ook maar meteen een scheetmeter in dan kan ik voor elke scheet ook beboet worden: 5 ekkermannetjes per sheet.

    Login om te reageren
  17. leemster zegt

    9 augustus 2016 om 09:22

    Lang Leve de Old timer :)

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    9 augustus 2016 om 09:24

    Iedere keer probeert men een stukje van onze individuele vrijheid in te pikken .
    Zelf vind ik Spee een gevaarlijke machts wellusteling helemaal omdat het altijd een eeuwig zijn excuus ‘veligheid ‘ is.
    Mensen doen nu een keer de meest debiele dingen soms bewust, soms onbewust, zo zitten we in elkaar.
    Laten we dit eens proberen te accepteren, we zijn niet volmaakt zo simpel is het.
    Dat men gegevens zal gebruiken bij zware ongevallen zou ik nog kunnen begrijpen, helaas heeft de geschiedenis ons vaak geleerd dat wij als bevolking één vinger vrijheid geven om vervolgens te zien dat onze hele arm er wordt afgerukt.
    De door velen hier verguisde @lincoln heeft altijd een bijzonder filosofische verklaring voor het fenomeen ongeluk : bewegende deeltjes botsen nu eenmaal, ALTIJD !
    Dus ik zou voor zijn in beperkte mate in bepaalde gevallen waar sprake is van alcohol gebruik of zwaar letsel ik vrees alleen weer waar dit toe zal leiden.
    Amerikanen mogen een claim cultuur hebben, we beginnen hier een schuld of zoek de dader cultuur te krijgen en daar maak ik me als burger zorgen over.
    Volgende stap is dat de verzekering zal zeggen maar u reed 2 kilometer te hard, dus we keren nu niet uit.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 augustus 2016 om 11:24

      @desjonnies: die schuld en dader cultuur maken we zelf. Door het eeuwige geroep om zwaardere straffen en hogere pakkans voelt de politiek zich genoodzaakt tot zulke maatregelen. Want willen ook de kosten beperkt houden en geen politestaat dus eigenlijk ook niet nog meer blauw op straat.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      9 augustus 2016 om 12:29

      @desjonnies: Mogen we alcoholgebruik misschien aanvullen met drugsgebruik en mobielgebruik? Maar vooral dat laatste is lastig te controleren zonder dat je dáár ook een registratiesysteem in bouwt (als dat er niet al in zit).

      Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    9 augustus 2016 om 09:27

    Maar, waarom is het een belachelijk succes?

    Login om te reageren
  20. lekbak zegt

    9 augustus 2016 om 11:15

    Ik denk dat ik maar eens een dossier bij moet houden met voor en nadelen van moderne en oudere auto’s. Ik ga geloof ik maar een voorraadje ouwe meuk aanleggen, zodat ik die de rest van mijn leven kan gebruiken.

    Login om te reageren
  21. E34M5Touring zegt

    9 augustus 2016 om 12:21

    M’n vader kreeg een paar jaar geleden een ongeluk waarbij een KLPD auto betrokken was. Vanwege het type auto was vanuit de verzekering een track and trace systeem verplicht. Ondanks het feit dat mijn vader geen schuld had (KLPDer stak een drukke kruising over zonder zwaailicht en sirene maar wel op weg naar een melding, pa t boned die auto met 80km/h) heeft de politie er alles aan gedaan de schuld toch bij pa neer te leggen. Mede via dat track and trace systeem. Zij claimden dat hij veel te hard had gereden en dat die track and trace dat vast had geregistreerd. Dus hebben ze eerst het schadebedrijf bedreigd met belemmering van de rechtsgang omdat zij die auto niet wilden vrijgeven. Terwijl dat nog niet eens aan de orde was. Uiteindelijk heeft de politie een zaak aangespannen om die gegevens vrij te krijgen. Dit is niet gelukt. Mede door de privacy wet en mede door het feit dat de politie zich zo wanstaltig heeft gedragen tijdens het onderzoek. De reden daarvoor? Diverse mensen die daar fietsten hadden tegen een agent ter plaatse gezegd dat zij op een haar na gemist werden door de overijverige agent die blind en volgas dat kruisende fietspad overvloog zo die kruising op. Zij hebben allen getuigd dat pa geen kant meer op kon en dat de agent zo blind die kruising op reed. Maar daar ging de KLPD niet mee akkoord. En toen zijn ze dus allemaal zaken begonnen tegen dat track and trace bedrijf. 4 zaken en 3j verder werd dan eindelijk bepaald dat de gegevens niet vrijgegeven hoefden te worden. En wat bleek, na sporen analyse ter plaatse bleek die ouwe nog geen 80 te hebben gereden ten tijde van het ongeval. Heeft ons vertrouwen in de PD een flinke knauw gegeven. Fijn dus dat men straks gewoon over die gegevens beschikt. Want ik ben er wel achter, als he een ongeval met een Agent oid hebt, gaat er een offensief van start waar je naar van wordt. En dan is niks te gek. Ook al is het niet jouw schuld.

    Login om te reageren
    • bigfun zegt

      9 augustus 2016 om 21:22

      @e34m5touring: mij ook onterecht rijbewijs afgepak wegens te snel rijden!!
      Geseponeerd die zaak

      Alleen snelheid vinden ze belangrijk dat stelletje autisten! Koos Spee is opper-autist !!
      Is ook het enige wat meetbaar is snelheid

      Login om te reageren
  22. Hupke zegt

    9 augustus 2016 om 14:51

    Ik vind dat we hier vandaag wat aan het bullshitten zijn. Indien het gaat over de laatste 5sec vlak voor het ontplooien van de airbag…

    Nuja je hebt gelijk ze misbruiken je privacy maar ze schrijven ook op wie er achter het stuur zat bij een ongeval en ze meten ook de remsporen etc.

    Dat gezegd zijnde ik vind die zwarte dozen niet zo leuk als je van dat bureaucratenvolk een vinger geeft nemen ze straks je arm en heb je constante data transmittal.

    Login om te reageren
  23. mrmiyagi1982 zegt

    9 augustus 2016 om 21:24

    Zolang die ‘zwarte doos’ alleen in nieuwe autos zit doen ze maar. Zolang ik ze maar nie in mijn klassieker of youngtimer hoef te zetten.

    Login om te reageren
  24. goodolddays zegt

    10 augustus 2016 om 20:49

    Toestemming is altijd vereist, de nanny-state mag van mij zoveel mogelijk oprotten…

    Login om te reageren
  25. schuimbekje3 zegt

    11 augustus 2016 om 18:22

    Ja, het probleem van deze dingen is natuurlijk altijd dat de ‘computer niet liegt’… maar dat wil niet zeggen dat de computer niet voorgelogen kan worden… Immers, wat werkt er nog wel en wat werkt er niet meer zoals ‘geplanned’ na impact?

    Voorbeeldje… je rijdt met je auto volgens de EDR 101km/h waar je 100 mag. Vervolgens komt er een pipo van links uit een zandpad je autoweg oversteken. Je wijkt uit, knalt tegen een klein boompje aan en je gaspedaal blijft hangen… vervolgens rij je tegen een grote boom aan en dan is het einde oefening.

    Wat zegt de EDR dan? Heel simpel, de EDR onthoud gemiddeld de LAATSTE !!! tien seconden totdat kill switch gegeven wordt.
    Die zegt dus dat jij meer dan 101km/h gereden hebt met vol gas voordat je auto het loodje legde…
    Klopt wel met de feiten maar niet met de werkelijkheid…
    Bovendien, je reed te snel volgens de EDR… Dat je net je 16″ winterbanden eronder hebt liggen die iets afwijken van de 18″ standaard bandjes, dat maakt niet uit.. De EDR heeft 101km/h of meer gemeten en dat is vanaf dat moment de waarheid… Ook dat jij vol gas gereden hebt in de laatste 10 seconden.

    Probeer dan nog maar eens te bewijzen dat jij onschuldig bent, immers de auto van links op het zandpad die de autoweg overstak was de oorzaak van alles.. maar jij reed te hard, vol gas (volgens de EDR) en dat zijn toch feiten die lastig te weerleggen zijn… Met andere woorden, als ze mij bevrijden van schuld ja, maar increminatie mag nooit en te nimmer gebruikt worden.. Je bent ook niet verplicht mee te werken aan je schuld, dus waarom digitaal wel dan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North