• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasion

Auteur: Dizono, gepost 17 april 2016 om 15:44 – 41 Reacties

Afbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasionAfbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasionAfbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasionAfbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasionAfbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasionAfbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasionAfbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasionAfbeelding Porsche 356 Pre-A is hebberigmakende occasion

356 Pre-A
De oervader van de 911 in zijn meest pure vorm: als Pre-A. Dit exemplaar is tot het laatste schroefje gerestaureerd en is een van de mooiste Porsche-occasions die je nu kunt kopen.

In de zomer van 1948 begint Porsche in Gmund, Oostenrijk, met de kleinschalige productie van de 356. In eerste instantie hebben deze Gmund-Porsches een handgeklopte aluminium carrosserie, maar wanneer de productie in 1950 naar Stuttgart verhuisd, krijgen de 356’s een stalen carrosserie. De allereerste exemplaren hebben nog een voorruit uit twee delen, vanaf het tweede deel van 1952 wordt deze vervangen door een enkel exemplaar met knik in het midden. Achterin ligt naar keus een 1100, 1300 of 1500cc viercilinder boxer.

Eind 1955 presenteert Porsche de tweede generatie 356, de 356A. De eerste exemplaren zullen voortaan bekend staan als Pre-A’s en behoren wat mij betreft tot de mooiste wagens die Porsche ooit bouwde. Mooie, eenvoudige lijnen en bollingen, subtiele bumpers, piepkleine achterlichtjes en een prachtig interieur. En natuurlijk die leuke ruitenwissers, die vanwege de geknikte voorruit allebei een andere kant op bewegen. De 356 begon perfect en zou met de tijd alleen maar minder mooi worden.

Veel mooier dan dit te koop staande exemplaar uit 1952 worden ze niet. Allereerst is de combinatie van een zwarte lak met een knalrood interieur vrijwel perfect, wat ook opgaat voor de staat van dit exemplaar. In 2008 is de auto in de Verenigde Staten volledig gerestaureerd en de auto ziet er dan ook uit alsof hij gisteren uit de fabriek kwam rollen. Onder de kap een 1300 met circa 44 pk. Dat lijkt niet veel, maar het was al bijna dubbel zoveel als een Kever uit die tijd. De prijs is op aanvraag en zal ongetwijfeld niet mals zijn. Gelukkig mogen we gratis genieten van de foto’s, die zijn schitterend!

Ook interessant!

  • Video: Porsche brengt identieke 992 en 356 samen
    Video: Porsche brengt identieke 992 en 356 samen
  • Deze Porsche occasion is niet wat het lijkt
  • Zeer vroege Porsche 911 is een peperdure occasion
  • Deze Porsche 996 occasion heeft 375k gelopen, wie durft?

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

356, Klassiekers, occasion, Porsche, zwart

Vorig bericht: « Aardbeving heeft grote gevolgen voor autoproductie Japan
Volgend bericht: 3 redenen om als autoliefhebber wel/niet te motorrijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. autoblaag zegt

    17 april 2016 om 15:47

    Love it! Wat een sinister ding en wat een prachtige eenvoud.

    Login om te reageren
  2. Arnoud zegt

    17 april 2016 om 15:48

    Ik vind dit dus echt een van de allermooiste auto’s ooit gemaakt. Wat een pure lijnen, bijna geheel vrij van tierelantijntjes. Écht sexy.

    Login om te reageren
  3. cadrez zegt

    17 april 2016 om 15:51

    De eerste echt productie porsche. Puurder kan niet meer. Ferdinand mocht dan wel een SS’er zijn , hij was dan wel een pionier op automotive vlak.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      17 april 2016 om 15:56

      @cadrez:
      Ferdinand Porsche een SS-er? Waar heb je dat vandaan? Ik zeg hooguit profiteur van de Nazi’s. Er is volgens mij weinig bekend van zijn politieke denkbeelden.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        17 april 2016 om 16:01

        @Original_Arnoud: Geen autofabrikant overleeft zonder in te spele op de wensen en normen van de overheid. Nu niet, toen niet.

        Login om te reageren
        • cadrez zegt

          17 april 2016 om 16:33

          @martinus: klopt helemaal, veel keuze had je niet in die tijd, en waarschijnlijk nu ook nog niet zoals je zegt.

          Login om te reageren
      • cadrez zegt

        17 april 2016 om 16:03

        @Original_Arnoud: Hij was op z’n minst toch lid van de Duitse nazipartij . Dit is ook de reden dat een paar jaar geleden zijn naambordjes in zijn geboorteplaats allemaal weg moesten. :(

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      17 april 2016 om 16:02

      @cadrez:
      Nee, zoals zovelen heeft de man het vak geleerd van Hans Ledwinka, een Tsjechisch genie waar ook oa Robert Hruska een pupil van is geweest.
      Ledwinka is de man geweest van de motor achtgerin om zo zoveel mogelijk stilte, ruimte en aerodynamica te krijgen, hij heeft oa. het buizenchassis van deTatra vrachtwagens uitgevonden, iets dat Tatra tot op de dag van vandaag gebruikt.
      Niets ten nadele van Dr. Porsche, maar de man kan niet in de schaduw van Hans Ledwinka staan !
      Het origineel en de leerling :

      https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Tatra_T87_%26_early_Porsche_356_%285958243479%29.jpg

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        17 april 2016 om 16:03

        @desjonnies:

        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Tatra_T87_%26_early_Porsche_356_%285958244523%29.jpg

        Login om te reageren
        • Arnoud zegt

          17 april 2016 om 16:26

          @desjonnies:
          De meester mag dan het concept uitgedokterd hebben, de leerling heeft het qua esthetiek beter uitgekristalliseerd.

          Login om te reageren
    • Jansen zegt

      17 april 2016 om 16:09

      @cadrez: SSer… Dat wist ik niet. En dat pionier zijn wist ik ook niet #tatra

      Login om te reageren
      • cadrez zegt

        17 april 2016 om 20:20

        @Jansen: zoek maar even Lohner Porsche op dan. :)

        Login om te reageren
    • remcott zegt

      17 april 2016 om 18:44

      @cadrez: get your facts straight!
      SS’er of lid van de NSDAP maakt wel een gigantisch verschil. Wat dat betreft prins Bernard was naar verluid voor de oorlog ook lid van de NSDAP of een gelieerde organisatie.
      De SS was verantwoordelijk voor een groot deel van de oorlogsmisdaden die door de Duitsers zijn begaan. Daar link je Ferdinand Porsche nu mee en dat is aantoonbaar onjuist.

      Login om te reageren
      • cadrez zegt

        17 april 2016 om 20:16

        @remcott: Nou naar wat ik gelezen heb is het net Ferdinand Porsche die dwangarbeiders opeiste om in het fabriek te komen werken. Hij zou zemfs tot oberführer van de SS benoemt geweest zijn. Zelfs Anton Pïech zou hierbij betrokken geweest zijn samen met Himmler. wist dit ook allemaal eerst niet. Maar ik zeg het in die tijden kon je niet anders zeker als je het goed wou hebben (jammer genoeg)

        Login om te reageren
  4. martijn11 zegt

    17 april 2016 om 15:54

    Lijkt wel een modelauto op de eerste foto

    Login om te reageren
  5. Matthijs zegt

    17 april 2016 om 15:59

    Heeft ie nou een reserve bobine? (Foto 18) erg mooie auto verder.

    Login om te reageren
    • jimyb zegt

      17 april 2016 om 17:52

      @matthijs: je hebt t over carburateurs, bobines bestonden toen nog niet?

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      17 april 2016 om 19:22

      @Matthijs:
      Niet zo verwonderlijk als je weet dat de techniek je toen regelmatig in de steek kon laten; iets wat we ons nu nauwelijks kunnen voorstellen !

      Login om te reageren
  6. desjonnies zegt

    17 april 2016 om 16:06

    ’t is zondag, leuk artikel over Tatra en Porsha !

    http://www.cheatsheet.com/automobiles/tatra-the-most-important-car-company-youve-never-heard-of.html/?a=viewall

    Login om te reageren
  7. henkhupelschoten zegt

    17 april 2016 om 16:10

    Wauw, ben geen porsche fanboy maar dit is toch wel bijzonder, net zo bijzonder als de verkoper. E. Thiessen, hadden vroeger een W108 280 SE 4.5 T-modell te koop staan. Was in opdracht van een rijke texaan aan Mercedes-Benz om van de W108 een S108 station te maken. Zal eens kijken of er nog wat informatie van over ism

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      17 april 2016 om 21:23

      @henkhupelschoten: die w108 stationwagen is toch ook wel een zeldzame schoonheid. Sowieso heeft Mercedes een geschiedenis van zeer mooie stations. Waarvan de meeste overigens niet door hun zelf gemaakt. Wellicht een idee voor @dinozo om er eens iets leuks over te typen.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        17 april 2016 om 21:51

        @lekbak: als je m’n naam goed typt ga ik het overwegen ;)

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          17 april 2016 om 22:32

          @dizono: mijn excuses meneer @dizono. Ik zal in het vervolg de lettertjes in de juiste volgorde proberen te zetten!

          Login om te reageren
  8. shelbylover427 zegt

    17 april 2016 om 16:13

    Dat is toch een volle 11 pk per uitlaat

    Login om te reageren
  9. e1000bmw zegt

    17 april 2016 om 16:13

    Ik dacht serieus dat het een schaalmodel betrof.

    Login om te reageren
  10. Davidov zegt

    17 april 2016 om 16:17

    Wow, wat mooi! :D

    Login om te reageren
  11. pomoek zegt

    17 april 2016 om 16:26

    Zo’n geknikte voorruit is lastig te maken denk ik, zullen wel een hoop ruitjes zijn gesneuveld…

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    17 april 2016 om 16:29

    Wat een plaatje!

    Login om te reageren
  13. swid zegt

    17 april 2016 om 16:38

    Deze of eenzelfde gezien in essen op techno classica, prachtig.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    17 april 2016 om 17:09

    Mooi op tijd Autoblog, ik had het linkje vorige week al naar jullie gestuurd?

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      17 april 2016 om 21:52

      @rufctr01: dat was mij ontgaan. Bij deze dan een welgemeend bedankje! :)

      Login om te reageren
  15. Edge zegt

    17 april 2016 om 17:25

    En ook nog met Sport Chrono pakket om je laptimes te meten!

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    17 april 2016 om 17:32

    De reden van de pure vorm, het ontbreken van ornamenten en de duidelijke Volkswagen Kever link, komt allemaal voort uit het feit dat Duitsland net als de meeste West Europese landen nauwelijks grondstoffen voorhanden had om dit toe te staan voor iets ordinairs als de productie van een sportwagen!
    Er waren belangrijker zaken na WW 2, pas toen de Amerikaanse G.I.’s terug gingen naar Amerika en in eerste instantie MG’s, Jaguars en ook Porsches mee terug namen naar Amerika, kwam daadoor de vraag op gang en zagen de regeringen van deze landen een gouden kans om buitenlandse deviezen te krijgen in ruil voor de export van auto’s.

    Deze deviezen waren keihard nodig om in het buitenland bouwmachines en materialen te kopen, om maar iets te noemen.
    Vergeet niet dat voor de gemiddelde Amerikaan de prijs van zo’n Europees sportwagentje niet echt een probleem was.
    Al deze merken draaiden op de export naar de VS, in heel Europa hadden we andere dingen te doen en waren we zo arm als kerkratten (bij wijze van spreken dan)

    Login om te reageren
  17. lazy123 zegt

    17 april 2016 om 17:35

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  18. hdla zegt

    17 april 2016 om 20:06

    ja je kan het vermogen natuurlijk hoog laten lijken door hem te linken aan het sedan model (de kever) maar veel is het niet. Een Alfa Romeo sedan, de 1900ti (een tijds genoot), had al meer dan 100 pk. Naar mijn mening is die Porsche een zwaar overgewaardeerde auto. Leuk maar niks bijzonders. Snap die extreme prijzen ook niet zo.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      17 april 2016 om 23:59

      @hdla: tja, het is wat de gek er voor geeft. Ik denk net als jij dat de markt voor klassieke auto’s en met name Porsche wel erg overspannen is. Maar ik kan mij bij deze nog iets voorstellen. Bij de 911R vind ik de opgeklopte prijzen echt belachelijk.

      Login om te reageren
  19. p993 zegt

    17 april 2016 om 22:10

    Mooi hoor!! Al is zwart weleen tikkie saai. Weet iem welke kleuren er destijds nog waren te kiezen?

    Login om te reageren
  20. goodolddays zegt

    17 april 2016 om 23:14

    Weer een auto kapo gerestaureerd

    Login om te reageren
  21. karaya zegt

    18 april 2016 om 08:22

    Die SS-rangen werden honorair uitgedeeld. Zegt geen moer.

    Ferdinand Porsche was a-politiek zoals zoveel wetenschappers met een ss-rang in het derde rijk.

    Overigens was prins Bernhard wel een SS’er. Die zat in de jaren dertig bij de reiter-SS.

    Login om te reageren
  22. Alfarobert zegt

    18 april 2016 om 08:42

    Als je deze Porsch.bij de supermarkt parkeert denk iedereen dat het een kitcar is.Ik zie het verschil niet tussen een echte of een nepper.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      18 april 2016 om 09:30

      @Alfarobert: waren er maar kitcars van Pre-A’s, het zijn altijd maar die Speedsters die genept worden.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North