• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadvies

Auteur: CasperH, gepost 31 juli 2014 om 16:00 – 66 Reacties

Afbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadviesAfbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadviesAfbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadviesAfbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadviesAfbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadviesAfbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadviesAfbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadviesAfbeelding Porsche 911 (996) – occasion video & aankoopadvies

Porsche 996
In 1997 introduceerde Porsche op de autoshow van Frankfurt de opvolger van de 911 generatie 993, het werd de 996. De 996 was een revolutionaire 911 op meerdere vlakken, maar de belangrijkste wijziging was de introductie van een vloeistofgekoelde boxer, ten koste van de zo geliefde luchtgekoelde zescilinder.

Het controversiële ontwerp met de “spiegelei” koplampen kwam van de hand van de Nederlander Harm Lagaay en was ingegeven door kostenbesparingen: door onderdelen te delen met de Boxster kon er bespaard worden op het productieproces, iets wat er mede voor zorgde dat Porsche eindelijk zwarte cijfers ging schrijven na een financieel lastige periode.

De auto bleek een stuk moderner en veel vriendelijker in dagelijks gebruik dan zijn voorganger. De 996 was leverbaar met een handgeschakelde zesbak en de vijf versnellingen tellende Tiptronic, die ook te bedienen was met knoppen in het stuur. In 2001 werd de Turbo geïntroduceerd die ook al enkele updates in zich had die in 2002 werden meegenomen bij de facelift van de rest van de reeks. Een aantal belangrijke fixes werden doorgevoerd en de cabrio van na de facelift heeft een verwarmde glazen ruitje in plaats van een kwetsbaar stukje flexibel kunststof.

In totaal zijn er 175.262 van deze generatie 911 gebouwd. Liefhebbers van met name de oudere Porsches zijn geen fan van de 996, maar die mensen kan je gerust zien als die buurman die weigert een smartphone te kopen “omdat hij knopjes handiger vindt”. Stilstand is achteruitgang, dat credo gold ook al eind jaren ’90.

Aanbod occasions

  • Op AutoScout24 staan een kleine 330 stuks 911 996 te koop.
  • Zo’n tweederde is coupé, de rest cabrio.
  • De verdeling handbak – automaat is 50/50. Ga je voor de beleving dan is een handbak een must, de automaat met koppelomvormer is niet te vergelijken met moderne bakken met dubbele koppeling.
  • Airconditioning en leer zijn standaard, behalve op enkele speciale uitvoeringen zoals de GT3 RS.
  • De goedkoopste exemplaren kosten zo’n 13000 euro, de prijzen lopen op tot ongeveer 45.000 euro voor de jongste exemplaren met weinig kilometers. Sommige exclusieve uitvoeringen zoals de Turbo S, GT2 en GT3 RS zijn echte verzamelaarsauto’s geworden met bijbehorende prijskaartjes.

Pluspunten

  • Bruikbaarheid.
  • Exclusief.
  • Goede rij-eigenschappen.
  • Waarschijnlijk de goedkoopste manier om 911 te rijden op dit moment.

Aandachtspunten

  • Er zijn een hoop spookverhalen, met name over de 3.4 motoren die opblazen en roest. Check uiteraard dat er een sluitende onderhoudshistorie is. De 996 is gevoelig voor gemiste onderhoudsbeurten. De volgende drie zaken moet je bij met name de 3.4 goed checken.
  • Tussenaslagers (IMS) zijn kwetsbaar bij de 996. Als de boel misgaat loopt de distributieketting verkeerd en je blok dus in de soep. Je kan ze preventief laten vervangen door sterkere exemplaren, dus check of de auto die jij op het oog hebt die fix heeft gehad. Als je het later zelf wil laten doen moet je rekening houden met een bedrag van ongeveer 1500 euro.
  • Er is een probleem met lekkende oliepakkingen bij de 3.4 liter motoren. Onderdelen zijn goedkoop, maar arbeidskosten zijn hoog. Mocht je deze oplossing moeten toepassen dan kan je overwegen meteen de koppeling te vervangen, aangezien daarvoor een hoop van dezelfde onderdelen losgehaald moeten worden. Check op olielekkage bij de uiteinden van het blok en bij de versnellingsbak en houd er rekening mee dat je elke twee jaar of 40.000 kilometer deze pakkingen moet vervangen.
  • Koelvloeistof wil nog wel eens mengen met de olie. Check de binnenkant van de oliedop, als er witte smurrie aan zit: walk away.
  • Een ander koelingsissue: de radiatoren in de neus zijn nogal kwetsbaar, ze oxideren snel en zijn ook gevoelig voor steenslag. Check deze dus goed op lekkages en roest. Check daarnaast regelmatig of er niet teveel rotzooi in de koelopeningen zit, zeker in de herfst willen er nog wel eens bladeren verzamelen voor de radiatoren, wat uiteraard de koeling niet ten goede komt.
  • De onderste draagarmen willen nog wel eens gaan kraken.
  • Check zeker bij dit soort auto’s de banden: goedkope merken wijzen op een eigenaar die bespaard heeft op onderhoud, en dat is precies wat je niet wil bij een 996. Een band moet een N-markering hebben, dat is het teken dat je zoekt waardoor je zeker weet dat de banden een goedkeuring van Porsche hebben. Er zijn verschillende N-markeringen: N0, N1, N2, N3, N4. Check of de markering klopt met de uitvoering die je wil kopen.
  • Navigatie is echt niet boeiend in deze auto. Gebruik je iPhone en betaal niet extra voor een hopeloos verouderd en achterhaald systeem.
  • Gescheurde cilinderwanden en -koppen zijn lastig te spotten tot ze écht stuk gaan maar het is een bekend probleem en als de boel in de soep draait is het huilen. Met name de pre-facelift modellen (3.4 liter motoren) hadden hier last van. De facelift kwam in 2000 met de introductie van de 996 Turbo, in 2001 werden de overige modellen strakgetrokken.
  • Met name de tweede versnelling is gevoelig voor misbruik bij de handbakken, dus als deze niet lekker werkt is dat een teken van mishandeling in het verleden. De koppeling moet daarnaast niet te zwaar aanvoelen en mag niet slippen.
  • Targa’s willen nog wel eens een rammelend dak hebben, mocht dit het geval zijn dan kan je dat vrij makkelijk oplossen met nieuwe rubbers.
  • Alle 996 cabrio’s zijn standaard geleverd met een matchende hardtop, laat je dus geen extra geld uitwringen voor die hardtop, die hoort gewoon bij de auto!
  • Bij lang stilstaan willen de remmen nog wel eens vast gaan zitten.
  • De vierwiel aangedreven auto’s kunnen rumoerige aandrijflijnen hebben. Niet per definitie een probleem maar het doet wel afbreuk aan de rust in de cabine, met name storend als je deze auto dagelijks wil gaan gebruiken.
  • Tot slot: overweeg een aankoopkeuring bij een specialist. Begin niet aan een avontuur dat je niet bij kan houden, de 996 is een prima auto maar het is een Porsche: onderdelen kosten veel centen en onderhoud is duur. Een specialist is wellicht goedkoper dan een officiële dealer maar zal nog altijd duurder zijn dan je wellicht denkt.

Hierboven de video die we maakten, het volledige aanbod vind je hier!

Ook interessant!

  • Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
    Video: Porsche 911 met hybride technologie gesnapt
  • Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
    Video: dronken vader en zoon slopen Porsche 911
  • Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
    Aankoopadvies: een geschikte caravantrekker
  • Te koop: drie generaties Porsche 911 in één occasion

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 996, Aankoopadvies, advies, autoscout24, occasion, Porsche, Video

Vorig bericht: « Koop de gouden Mercedes CLS 63 van een drugsdealer
Volgend bericht: EU laat jouw auto voortaan zelfstandig parkeren »

Lees Interacties

Reacties

  1. Donstil zegt

    31 juli 2014 om 16:02

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • xiran zegt

      31 juli 2014 om 23:03

      @Donstil: de stroring kantelende zuigers is ook een bekende.

      Login om te reageren
  2. jrk68 zegt

    31 juli 2014 om 16:06

    Ga gewoon voor een echte 911, een 993 of ouder dus.

    Login om te reageren
    • slkr170 zegt

      31 juli 2014 om 18:09

      @jrk68: Ik zou de gefacelifte versie van deze nog wel verkiezen boven een 993. 996 is ook nog te koop voor €25 000 terwijl je voor een 993 makkelijk €60 000 betaald.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        31 juli 2014 om 18:20

        @slkr170: doorsparen dus!

        Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        31 juli 2014 om 18:55

        @slkr170:
        Yep, en daar is een rede voor.
        Als je alleen maar geil wordt van de badge kan je gerust zo’n spiegelei kopen, je moet er dan wel tegen kunnen dat je door de echte Porsche enthousiast niet serieus genomen wordt.
        Dit is toch een beetje het zwarte schaap waarmee het verval van het instituut Porsche werd gestart.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          31 juli 2014 om 20:12

          @jrk68: Sorry, maar het zal me echt aan de knikkers jeuken of een of andere grijze mus met z’n Carrera 2 RS GT2 uit het jaar kruik zich kan vinden in mijn keuze. Zelfde geneuzel met de Cayenne. Al die ‘puristen’ die mij moeten melden dat het geen ‘eckte’ Porsche is…. Zonder dat kreng hadden ze geen merk meer om Purist voor te zijn. Azijnzeikers heb je overal, maar krijg soms het idee dat ze bij Porsche dr op geselecteerd worden… Weinig humor in die club als je het mij vraagt.

          Login om te reageren
          • madvillain zegt

            31 juli 2014 om 20:36

            @E34M5Touring: Ik ben het volledig met je eens. Dat gezeik van die zogenaamde “puristen”, het zijn gewoon lekbakken eerste klas. Iedereen doet zo geweldig over een 993 en een 964, maar het zijn hopeloos achterhaalde auto’s, met dito onderhoud. En die 964 kunnen zooo ontzettend goed lekken, niet normaal. Niet voor niets wordt er regelmatig een mat in de afdekplaat gemonteerd om het lekken “tegen” te gaan. De enige echte goede 993 zijn de latere types met Varioram, die waren wel goed. Nee, dan zo’n 996. Echt een fijne auto, een stuk moderner en een stuk beter. Wat betreft het “ploffen”, iedereen doet er zo huiverig over maar het valt in het echt reuze mee. Als je kijkt hoeveel 996’en gemaakt zijn, en hoeveel ervan stuk gaan praat je over een heel klein percentage. Maar door dat iedereen, zelfs mensen die er nooit 1 hebben gehad (laat staan in gereden) praten over “ploffen” denkt iedereen dat je rondrijd met een stuk TNT onder je kont.

            Heb 2 jaar een 996 gehad, echt een fijne auto. Nooit problemen mee gehad, behalve op een gegeven moment een nieuwe koppeling maar die had ik zo vervangen. Naast de reguliere beurten geen aparte dingen hoeven vervangen. Heb hem verkocht omdat ik er niet meer in reed, sinds ik m’n 911SC en 912 uit ’68 erbij had. Ben nu eenmaal meer een oldtimer liefhebber..

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              31 juli 2014 om 22:26

              @madvillain: Ja goed, ik ben sowieso niet echt een Porsche man, die Cayenne is er puur vanwege het feit dat wij hem lekkerder vonden rijden dan een X5 (op de bak na, maar dat is een ander verhaal)en de betere terreinkwaliteiten. Ik zou enkel een GT3 overwegen, maar zeker niet als eerste keus. Moet ik wel zeggen dat ik ervaringen van gebruikers meer op waarde schat dan ‘doemverhalen’ op the internets.. Zoals je al aangeeft is het een goedverkocht model geweest waardoor het vast allemaal wel meevalt. Het % slechte is dan verwaarloosbaar.

              Login om te reageren
            • StijnB zegt

              1 augustus 2014 om 11:50

              @madvillain:
              Nu moeten we ook niet de andere kant opgaan en te negatief doen over de 964 en 993. Dat lekken was inderdaad een probleem bij de initiele 964’s, maar dat hebben inmiddels alle wagens van die leeftijd. Qua onderhoud valt zeker een 993 reuzegoed mee (na 11 jaar niets uitzonderlijks tegengekomen). Bovendien moet je bij de 993 net de 272 pk varianten in plaats van de latere 285 pk variorammoteren hebben. Trokkken minder gelijkmatig en feller (hoog) in de toeren en waren ook sneller, geholpen door de kortere G50/21-versnellingsbak.
              Vind de 996 een uitstekende cruiser om alle dagen te gebruiken. En gezien de lage prijs kan je het risico op een plof veroorloven. Maar zelf heb ik meer met de 993. Meer sensaties en voor mijzelf modern genoeg, 6-versnellingsbak, airco, multilinkachterophanging,…

              Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            31 juli 2014 om 22:04

            @E34M5Touring:
            No worries, ik ben geen purist maar gewoon van de ouwe meuk.
            Wat ze nu maken kan mij gestolen worden, watjes en posers auto’s vind ik het, van die ouwe rasp uit de luchtgekoelde boxer krijg ik nog steeds kippenvel.
            Dat je er geen 300 mee haalt met 2 vingers in die nase en na 10 uur fris uitstapt, het doet mij niets. Daar koop ik geen sportwagen voor.
            Van een 911 verwacht ik kicks ook bij legale snelheden en dat vind ik niet bij de latere modellen.
            Nu besef ik mij terdege dat ik geen Jan doorsnee ben, dus mensen die daar anders over denken, mij best.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              31 juli 2014 om 22:22

              @jrk68: I know, was ook niks persoonlijks. Maar word een beetje moe van die gasten. We hebben een Cayenne GTS thuis, om de zoveel tijd moet ik weer zo’n zeurkous aanhoren met z’n 83er Carrera 2. Heuuuu Audi Cayenne bla bla bla. Dodelijk vermoeiend… Ze spelen altijd de ‘eckte’ mannenauto kaart, maar er dagelijks mee rijden….

              Login om te reageren
              • jaapiyo zegt

                2 augustus 2014 om 13:21

                @E34M5Touring: “Heuuuu Audi Cayenne bla bla bla. Dodelijk vermoeiend…”

                Audi Cayenne? Pff…ja lijkt me ook vermoeiend…mensen die niet eens weten dat het een Volkswagen Touareg is…

          • solz zegt

            31 juli 2014 om 22:13

            @E34M5Touring: hear hear! :) Puristen kunnen je vooral uren onderhouden(vervelen)met argumenten waarom ze een auto NIET kopen!

            Login om te reageren
          • parker zegt

            1 augustus 2014 om 10:43

            @E34M5Touring: hoho, een Cayenne is géén echte Porsche, hoor!

            gniffel

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              1 augustus 2014 om 20:33

              @parker: Rij jij toevallig een blauwe 964 Carrera 2 :p

              Login om te reageren
              • jrk68 zegt

                1 augustus 2014 om 21:01

                @E34M5Touring:

                Ik wist dat ik nog ergens een foto van zijn “auto” had….

      • parker zegt

        1 augustus 2014 om 10:42

        @slkr170: 60k voor een 993?? Welnee..

        Login om te reageren
  3. lamborgfan zegt

    31 juli 2014 om 16:10

    Ik had niks anders verwacht dan zo’n lijstje te krijgen met punten waar je op moet letten. Je hebt verzamelaars. Je heb mensen die zo’n ding kopen om te cruisen en dan zijn er die figuren die ze compleet af trappen.

    Alleen denk ik dat de kans dat je een goed exemplaar van een 911 996 koopt groter is, dan een gebruikte golf gti die door sjonnie is afgetrapt

    Wel bizar dat er van deze generatie alleen al op autoscout meer dan 300 exemplaren te koop staan.

    Login om te reageren
    • guusboum zegt

      31 juli 2014 om 17:44

      @lamborgfan: Precies, de meeste Porsches zijn of van zakenlieden, veel snelweg, of van liefhebbers, goed onderhoud, dus denk dat het in de praktijk meevalt qua kosten…

      Login om te reageren
      • stephano zegt

        31 juli 2014 om 21:26

        @guusboum: Die logica klopt voor een S klasse of A8, maar niet voor een Porsche. Een 911 zal men meestal toch als weekend auto hebben en niet om iedere dag mee te rijden.

        Login om te reageren
  4. knipperlichtje zegt

    31 juli 2014 om 16:16

    Ik schrok van de enorme lijst met aandachtspunten, maar het komt er gewoon op neer dat je geen 3.4 moet kopen. Zelf zou ik deze auto niet kopen (verouderd), een 997 cabrio staat wel op m’n lijstje

    Login om te reageren
    • StijnB zegt

      31 juli 2014 om 16:29

      @knipperlichtje:
      En zelfs die 997 (tot de facelift in 2008) kan van de ernstigste punten nog last hebben. Ook de faceliftmodellen van de 996 (de 3,6 liters) en de daaropvolgende 997 van de eerste generatie bouwen nog steeds verder op de motor van de 3.4. De kansen op een motor die in de soep draait zijn dan al kleiner, maar nog steeds aanwezig.
      Maar goed, daarom kost een 996 ook zo weinig. Zoek er een goede uit, hou nog wat geld opzij voor eventuele problemen en je hebt een fijne moderne sportwagen!

      Login om te reageren
  5. ingloriousleon zegt

    31 juli 2014 om 16:17

    Het kraakt in ieder geval lekker binnen in!

    Login om te reageren
  6. fconderkantlat zegt

    31 juli 2014 om 16:19

    oftewel: doorsparen voor een wat meer propere 997.

    Login om te reageren
    • clioracing zegt

      31 juli 2014 om 16:53

      @arashrsf: @arashrsf: Ik dacht ook dat de 997 bullit proof is, maar bij de eerste generatie Carrera S met de 3.8 motor schijn je ook op te moeten letten. Die wil ook nog wel eens stuk gaan.
      De 3.6 motor die uit de 996 komt en verder doorontwikkeld is schijnt wel goed te zijn…

      Login om te reageren
      • madvillain zegt

        31 juli 2014 om 20:43

        @clioracing: Nope. De 3.6 (dus gewone Carrera 996/997) zijn exact dezelfde, behalve een iets andere luchtfilterkast. Ook de 3.8 geeft heel soms problemen. Bullitproof zijn ze vanaf 2008, dus de facelift modellen. En natuurlijk de Mezger-motoren van de 996 en 997 (GT3/GT3RS/Turbo/TurboS/GT2). De 997MK2’s hadden geen Mezger’s meer, gerucht gaat dat Porsche de productiekosten te hoog vond.

        Login om te reageren
        • stephano zegt

          31 juli 2014 om 21:28

          @madvillain: Dat laatste lijkt me toch een gerucht, Porsche heeft namelijk de hoogste winst marge per voertuig van alle autoproducenten.

          Login om te reageren
          • madvillain zegt

            31 juli 2014 om 21:31

            @stephano: Daarom snap je het denk ik niet. De kosten van de motor zijn te hoog-> goedkopere motor erin-> meer winstmarge.

            Login om te reageren
            • stephano zegt

              31 juli 2014 om 22:45

              @madvillain: Dat is te simpel gedacht. Benader het eens vanuit de BCG matrix (een populaire marketing tool): Porsche heeft al jaren grote groei ambities. Dat betekend dus dat Porsche hun producten ziet als een ster, waar nog veel potentie in zit. Dan wil je dus investeren in een kwaliteitsproduct om een trouwe klantenbasis te garanderen en zo nog lange tijd winstgevend te zijn.

              Beknibbelen op de kwaliteit om de winstmarges hoog te houden, past meer bij een “dog” (een product dat aan het einde van zijn levenscyclus zit, waar je nog even het laatste beetje winst uit wil knijpen).

              Login om te reageren
              • madvillain zegt

                31 juli 2014 om 22:53

                @stephano: Porsche gebruikt het probleemblok vanaf modeljaar ’97 tot en met modeljaar 2007, de geroemde 3.4’s, 3.6’s en 3.8’s. Vanaf het begin was het probleem met de IMS bekend, maar nam grotere vormen aan in 2001 toen de 3.6’en uitgeleverd werden. Het heeft moeten duren tot de facelift, waarna de krukas een andere vorm kreeg en er een andere tussenlager kwam. Weg problemen. Lijkt me niet echt dat ze dan willen investeren in kwaliteit als je onderhand 10 jaar een probleem door laat sukkelen, met alle coulance-problemen van dien (die vaak niet opgelost werden).

              • StijnB zegt

                1 augustus 2014 om 11:54

                @stephano:
                Inderdaad, het verbruik van de Mezger ligt simpelweg hoger. Alleen de 991 RSR gebruikt nog deze. Toont wel aan dat voor topprestaties in combinatie met betrouwbaarheid Porsche nog steeds meer vertrouwen heft in de Mezger…

                De problemen blijken bij de 3.8 (van voor de facelift) nog het ergste te zijn van alle 997’s, door de grotere cilinderinhoud ligt de temperatuur hier immers nog wat hoger…

        • 1000bochten zegt

          21 augustus 2014 om 17:58

          @madvillain: Volgens mij heeft heel veel te maken met goed onderhoud en netjes warm rijden. Ik heb nu twee keer een “probleem-Porsche” gehad, maar nooit motorproblemen mee gehad. De eerste was een 986 Boxster 2.5, waarvan men zegt dat het blok zwak is. Belangrijkste is in mijn ogen dat dit blok kan oververhitten als de radiateuren niet goed meer zijn. Dus gewoon in de gaten houden. Nu heb ik een 997 Carrera S van de eerste serie met 3.8 motor. Niets mee aan de hand. Gewoon altijd de eerste 10 minuten rustig rijden tot de olie op temperatuur is en tijdig het onderhoud laten uitvoeren. Ik ben het overigens eens met het feit dat het (standaard)geluid van de watergekoelde motoren het niet halen bij de luchtgekoelde. Maar door aanpassing van de uitlaten is dit heel makkelijk tegen lage kosten te veranderen en krijg je een geweldig hees geluid waarvan je kippenvel krijgt! Zoek bijvoorbeeld maar eens op YouTube met steekwoorden 986 en Oettle; dat is de Duitse firma waar ik mijn Boxster heb laten aanpassen. Ik vind weinig andere auto’s zo lekker klinken.

          Login om te reageren
          • 1000bochten zegt

            21 augustus 2014 om 18:00

            @1000bochten: “het geluid het niet halen…” hmmm, niet mijn beste zinsconstructie…

            Login om te reageren
  7. jasperjvr zegt

    31 juli 2014 om 16:23

    Wat een lijst met punten om te checken!..

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    31 juli 2014 om 16:41

    Ik houd het wel bij Italian meuk. Die vliegen enkel in de fik. Dit ding ploft al als je er naar kijkt geloof ik….

    Login om te reageren
  9. henk123456 zegt

    31 juli 2014 om 16:58

    Ook leuk: de ontgrendeling van de motorruimte en kofferbak gaan elektrisch, en daar zit ook de accu/aansluiting voor de accu… Als hij bijvoorbeeld in de winter niet gebruikt wordt, de accu leeg trekt en deze kleppen niet open gelaten zijn, is het een uitdaging om de auto weer van spanning te voorzien.

    Volgens mij moet je dan via de sigarettenaansteker spanning toevoeren, ik heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt (had de druppelaar eraan)

    Login om te reageren
    • Stefje zegt

      31 juli 2014 om 17:32

      @henk123456:
      Hoi Henk,
      Dat valt reuze mee. Ja het is iets lastiger maar het komt er op neer dat je bij je voeten een pinnetje uit moet trekken en de min pool op het stukje ijzer in je deuropening (waar het slot in valt) zet. Dan gaat die zo open.

      Verder; goed artikel en goede uitleg van Casper, complimenten!. Er mag echter wel bijgezegd worden dat de meeste 996’en de fix al hebben gehad en dat het veelal de geïmporteerde goedkope auto’s zijn die nog wel eens in de soep willen lopen. Als de motoren echt zo slecht zouden zijn en allemaal stuk zouden gaan, dan zou een Porsche Centrum daar toch geen garantie meer op bieden? Wat Casper duidelijk zegt; boekjes compleet, onderhoud bekend en de fix al gehad; dan minimaliseer je de kans dat de motor stuk loopt enorm!

      Login om te reageren
  10. camber24 zegt

    31 juli 2014 om 17:10

    Altijd goeie filmpjes. Leuk, ook dit soort meer betaalbare auto’s, voor ons liefhebbers.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    31 juli 2014 om 17:22

    Koop één van de latere luchtgekoelde.
    Dit zijn de eerste twee drie generaties gewoon rijdende rampenplannen.
    Als je van zo’n ding de voorbumper afhaalt zie je waarom: 376 radiateurtjes zitten er gemonteerd.
    Koop gewoon een oudere Carrera 3.2 liter met de G50???? versnellingsbak.
    Veel mooiere wagen, veel mooier geluid en veel meer het pure Porsha gevoel.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      31 juli 2014 om 17:40

      @desjonnies:

      En veel mensen weten dat, en dat maakt ze veel duurder.
      Al kan ik uit ervaring zeggen dat ze wel het beste rijden.
      Zeker niet de snelste, maar wel de beste rij-ervaring.

      Login om te reageren
    • clioracing zegt

      31 juli 2014 om 17:52

      @desjonnies: een kenner! De 3.2 met G50 bak is inderdaad heel goed.
      Een vriend heeft zo’n 3.2 en die verkiest hem boven alles. En dat terwijl hij in bijna al het moois op autogebied heeft gereden en ook nog heel veel ander moois op de oprit en in de garage heeft staan.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        1 augustus 2014 om 11:56

        @clioracing:
        Ik zou ook al tevreden zijn met een 3.2 met 915-versnellingsbak. Gaat echt niet slecht schakelen, en de eerste 3.2’s wogen ook wat minder zodat de 231 paarden nog meer sensaties en betere prestaties opleveren…

        Login om te reageren
  12. gash zegt

    31 juli 2014 om 17:53

    Een goed onderhouden 996 Carrera 2 met de 3.6 motor vanaf 2002 geproduceerd lijkt me momenteel de meest betaalbare, moderne Porsche. Heel veel Porsche voor relatief weinig geld.

    Login om te reageren
    • mipmip zegt

      31 juli 2014 om 18:03

      @gash: of misschien een cayman? Ik zou graag ooit een nette tweedehands porsche willen hebben om te toeren, en liefst niet te veel zorgen qua onderhoud…

      Login om te reageren
      • gash zegt

        31 juli 2014 om 18:10

        @mipmip:

        De Boxster en Cayman zijn natuurlijk ook uitstekende wagens met zeer goede rijeigenschappen maar hebben hun imago niet echt mee. Ik zou persoonlijk altijd voor een 911 gaan, zelfs de minder geliefde 996 zou ik altijd verkiezen boven een Boxster/Cayman.

        Login om te reageren
        • mrB zegt

          31 juli 2014 om 19:24

          @gash: De 996 is de enige generatie die ik niet boven een cayman zou verkiezen. Verder natuurlijk altijd de 911

          Login om te reageren
  13. jlm83 zegt

    31 juli 2014 om 18:17

    Misschien is het goed om toe te voegen dat de motoren van de Turbo, GT2 en GT3 afstammen van de race motor uit de GT1. Deze blokken hebben dus niet de genoemde zwakke punten. Eerder tegenover gesteld, zeer betrouwbaar.
    Zelf een tijd een 996 Turbo gereden, zin bij aanschaf aantrekkelijk maar onderhoud is behoorlijk kostbaar. Voor bougies vervangen moeten de achterbumper en intercoolers verwijderd worden……
    Verder viel het mij wat tegen qua Porsche gevoel. Met name het interieur en de stoelen kunnen niet vergeleken worden met een 997. Rij nu een 997 en achteraf, wat altijd makkelijk praten is, had ik door moeten sparen en de 996 over moeten slaan.
    De optie van de 993 (veel duurder) of oudere porsches kan ik mij voorstellen wat geluid en looks betreft, echter zo gauw er bochten komen zit je veel liever achter het stuur van een 996 en nieuwer.

    Login om te reageren
  14. pjotr zegt

    31 juli 2014 om 18:17

    Kortom: de eerste bouwjaren moet je vermijden vanwege de lange lijst aandachtspunten en de foeilelijke koplampen.

    Login om te reageren
  15. mout zegt

    31 juli 2014 om 18:31

    Argumenten voor de luchtgekoelde generaties: Puur, mechanisch rijgevoel. Een gevoel of de motor op je ruggengraat geschroefd zit. Laag gewicht. Old school. Iconische lijnen. Compact / klein.
    Argumenten voor de nieuwe generaties: Comfort, snelheid, modern.
    Maar als die laatste argumenten je aanspreken, dan is de 996 wel de minste keus die je kan maken. Voor nieuwere generaties geldt dat allemaal nog veel sterker.
    Voor mij dus of een luchtgekoelde, of een 991.

    Login om te reageren
  16. reistje zegt

    31 juli 2014 om 19:06

    Persoonlijk heb ik weinig met het model. Hij ziet er niet heel spannend uit, is niet probleemloos en boven al is het imago van de auto te hoog.

    Mijn vrienden noemen dit vaak een “business Porsche” waar ik het mee eens ben. Zeker voor de Carrera 4, autmaat of cabrio is dit het geval. En de combi helemaal….

    Login om te reageren
  17. TimD zegt

    31 juli 2014 om 20:45

    De enige Porsche waar ik GÉÉN versnelde hart kloppingen van krijg…. Wat afschuwelijk, wij hebben in 2003 de TURBO gehad, snel was hij zeker maar mooi zeker niet… Doe mij maar een 993 Turbo, of de allernieuwste Turbo S

    Login om te reageren
  18. bmwm4 zegt

    31 juli 2014 om 20:50

    porsche is dan tegenwoordig betrouwbaarder al zou je het niet geloven na zo lijst ze staan op 1 :)

    Login om te reageren
  19. marussia zegt

    31 juli 2014 om 21:30

    Tjonge jonge wat een gigantische lijst met aandachts punten. En er zijn wel gigantisch veel van gemaakt, wel 175.262(!)…

    Login om te reageren
  20. robgooi zegt

    1 augustus 2014 om 00:00

    Helaas zie je de 996 steeds vaker met foute velgen en striping rijden. De prijs van de occasions trekt petjes publiek aan. Erg jammer want ik kan de 996 zeer waarderen.

    Login om te reageren
  21. 3246cm252kw zegt

    1 augustus 2014 om 00:04

    +1 voor de standaard meegeleverde hardop :-D

    Login om te reageren
  22. marc94 zegt

    1 augustus 2014 om 00:48

    Na het lezen van het artikel en alle onderstaande reacties heb ik de telefoon weggelegd vanwege de hoofdpijn die mij altijd ontstaat als ik al die variaties op het getal 900 probeer te snappen en ja ik ben porsche fan maar ik zal het nooit begrijpen. Een 911 997 uit 1997 is minder dan die van 1996 waar er maar 998 van gemaakt zijn. Poeh. Als er een simpele on-topic uitleg voor te vinden is zie ik hem graag.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      1 augustus 2014 om 02:24

      @marc94:

      Een 997 uit 1997 lijkt me sterk, maar ik snap dat het verwarrend is.

      Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      21 augustus 2014 om 17:46

      @marc94: Grofweg is het als volgt:
      -Jaren ’60 en begin jaren ’70 is de klassieke 911. Deze had chromen bumpers.
      -Vanaf midden jaren ’70 tot eind jaren ’80 staat bekend als het G-model. Begin jaren ’80 werd van dit model de SC geïntroduceerd en midden jaren ’80 de Carrera. Deze laatste met 3,2 liter motor en G50 versnellingsbak (nog meer typeringen) geldt als één van de betrouwbaarste 911’s. Het G-model is herkenbaar aan de kunststof “low-impact” bumpers.
      -Eind jaren ’80 en begin jaren ’90 werd de 964 geproduceerd, herkenbaar aan de rondere bumpers.
      -Midden jaren ’90 werd de meer gestroomlijnde 993 geproduceerd, die technisch sterk verwant is aan de 964. Dit is de laatste luchtgekoelde 911.
      -Vanaf eind jaren ’90 werd de 996 geleverd. Dit is het model met de spiegeleieren uit het filmpje.
      -Vanaf 2004 werd de 997 geleverd, wat weer een terugkeer naar de ronde lampen met zich mee bracht. Technisch werd er bij de 997 sterk voortgeborduurd op de 996.
      -In 2011 is de huidige editie 991 geïntroduceerd.

      Overigens leuk om de discussie te volgen over betrouwbaarheid en onderhoudskosten. Naar mijn idee zijn de 964 en 993 het duurst in onderhoud, omdat de onderhoudsintervallen veel kleiner zijn en je voor heel veel werkzaamheden het hele blok moet uitbouwen. De 996 en (vroege) 997 mogen dan relatief meer motorproblemen kennen, de running-costs zijn in de basis veel lager doordat ze veel langer zonder onderhoud kunnen en de monteurs over het algemeen veel meer werkzaamheden kunnen uitvoeren zonder uitbouw van de motor.

      Login om te reageren
    • 1000bochten zegt

      21 augustus 2014 om 17:46

      @marc94: oja, wil je meer weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche_911

      Login om te reageren
  23. frietjemet zegt

    1 augustus 2014 om 01:04

    Mag je ook je Android (want google maps) of Windows smartphone voor navigatie gebruiken ipv een iPhone?

    Login om te reageren
  24. Sracerr zegt

    1 augustus 2014 om 12:10

    De remmen waren als enige steengoed, motor <70000 km op, volledig vastgelopen nadat eerst een paar cilinders uitvielen. En lelijk om te zien ook natuurlijk vergeleken met de luchtgekoelde versies. Het geluid klonk/klinkt ook als een stel "natte scheten" , niks aan vergeleken met vroeger!.

    Login om te reageren
  25. Sracerr zegt

    1 augustus 2014 om 12:13

    Stilstand kan dus ook vooruitgang betekenen AB!. Goedemorgen :)

    Login om te reageren
  26. Sracerr zegt

    1 augustus 2014 om 12:15

    Advies: gewoon doen, verdriet hebben we allemaal wel eens last van.

    Login om te reageren
  27. baasbas zegt

    1 augustus 2014 om 12:16

    Als ik geld en tijd had zocht ik een 996 (met motorschade) en deed ik dit:
    https://www.youtube.com/watch?v=i3GXpKRTCIw

    Slecht filmpje, maar hey…

    En dan naar Porsche meetings/trackdays en zoveel mogelijk snobs over de zeik krijgen. Dat lijkt me mooi.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      1 augustus 2014 om 12:26

      @baasbas: Oeh, zoiets ofzo voldoet daar mooi aan

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North