De spyshots van de nieuwe Porsche 911 Targa hadden we al, maar de afbeeldingen en specs zijn nu dan ook eindelijk officieel. De nieuwe Targa zal vanaf november beschikbaar zijn in twee varianten: de Targa 4 en de Targa 4S.
Beide modellen zijn vierwielaangedreven. De Targa 4 is met een 3,6 liter motor goed voor 325 pk en een acceleratie van 5,3 seconden. De Targa 4S is met een 3,8 liter motor goed voor 355 pk en een acceleratie van 4,9 seconden. De topsnelheden liggen resp. op 280 en 288 km/u.
Het targa-dak is grotendeels vergelijkbaar met dat van de 996. Maar je kunt de Targa makkelijk herkennen door de verchroomde strip die langs de daklijn loopt. In de reacties bij de spyshots bleek dat niet iedereen dit kon waarderen, toch staat het uiteindelijk niet slecht vind ik…
Het glazen dak van de 997 kan men automatisch wegschuiven. Met behulp van twee elektromotoren ontstaat binnen zeven seconden een opening van bijna een halve meter.
De prijs is nog niet bekend, maar houd ongeveer rekening met ongeveer 130 mille voor de Targa 4 en 140 mille voor de 4S (102.000 Euro in Duitsland, via germancarblog).
Porsche Fan zegt
Ziet er zeer geslaagd uit.
En ook mooi gedaan met die sierstrip langs het dak ;)
Wouter zegt
Leuk, voorwiel aangedreven porsches ;)
Ruben zegt
“Beide modellen zijn voorwielaangedreven?” :-P
autoblogger zegt
Dat is nieuw, wordt een enorme hit! (damn jullie zijn snel met die reacties)
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Ehm
Kan iemand mij uitleggen wat t nut is van deze auto??
Wat voegt dit toe aan de 911-serie??
Alfa Male zegt
De grote vraag die hier niet beantwoord wordt is: Hoeveel weegt dit extra? Staat dit niet ergens in de kleine letters van het persbericht?
autoblogger zegt
Volgens mij niet, ik lees op AMS aleen “Das getönte Spezialglas ist im Vergleich zum Vorgänger um 1,9 Kilogramm leichter.” ;)
Ejay zegt
@ J-J-K-K, het is zeg maar een 911 met huge glazen open dak. Toch is het aerodynamischer dan een cabrio.
dekster zegt
@Jan-Jaap-Karel-Kees
looks en fuctionaliteit
Ejay zegt
Beetje de goede aspecten van de cabrio en de coupé: wind door je haar, maar toch een betere torsiestijfheid dan de cabrio.
Robbie zegt
Beide modellen zijn vierwielaangedreven…….
goed lezen>> er staat niet voorwielaangedreven
SummerSky zegt
Ik hoop dat je die chroomstrip in carosseriekleur kan bestellen, want chroom en sportief bijten elkaar. Zoals op de foto’s is het meer een high-maintenance chickmobiel dan een mannenauto
SummerSky zegt
Oh en het is natuurlijk carrosseriekeur met dubbel rr, we houden het natuurlijk wel netjes
SimonMc zegt
@ Robbie : lol, uiteraard is dit reeds aangepast ;-)
pietje zegt
Waarom alleen carrera 4 als targa? Of komt later ook de gewone carrera en carrera s als targa?
Autofreak zegt
Op die eerste foto (vrachtwagen zicht) vind ik hem maar wat lelijk en op de rest van de foto’s gaat ie nog wel
KeeZ zegt
Sieht gut aus!
Ik vraag mij inderdaad ook af wat dat dak weegt…
AlwinH zegt
En waarom geen Turbo Targa?
Ralph zegt
jammer van die strip chroom rond de zijruiten, dit is niet mooi bij donkere auto’s
Jan-Jaap-Karel-Kees zegt
Hmmm
Ik vind t nog steeds een loze toevoeging op zich, en mooier is het niet. Maar dit is natuurlijk tegengas tegen de Corvette C6. Eerdere berichten waren dat er geen targa meer zou komen.
autoblogger zegt
Nog even als toevoeging het Nederlandse persbericht:
De eerste Porsche 911 met de naam Targa dateert uit 1965 en dankt zijn naam aan de Targa Florio – de avontuurlijke lange-afstandsrace over de bergwegen van Sicilie, waarin Porsche tussen 1956 en 1973 negen overwinningen behaalde. Deze klassieker herleeft in de nieuwe 911 Targa 4 en 911 Targa 4S.
De spits toelopende achterzijruiten en de glazen opklapbare achterruit onderscheidt de Targa van de 911 Carrera Coupé modellen. Daarnaast zijn de Targa uitvoeringen – uniek in de rijke historie van Porsche – voor het eerst allen uitgerust met permanente aandrijving op alle wielen. Een viscolamellenkoppeling leidt, afhankelijk van de rijomstandigheden , 5 tot 40 procent van de aandrijfkracht naar de vooras. Het resultaat is een evenwichtig bochtgedrag en goede grip op natte of gladde ondergrond.
De carrosserie van de Targa oogt zeer krachtig door de verbreding op de achterwielen van 44 mm. De meest opvallende elementen zijn het grote glazen dak en de in zijn geheel scharnierende achterruit. Het glazen dak zorgt in gesloten toestand voor een licht en ruimtelijk interieur. Het schuift, ongeacht de rijsnelheid, in slechts zeven seconden tot een halve meter open na een druk op een knop op de middenconsole. Een rolgordijn beschermt de inzittenden tegen al te hinderlijk zonlicht. Open rijden bij lage temperaturen is eveneens aangenaam dankzij onder meer een windgeleider. Een nieuw ontworpen afdichting bij gesloten dak reduceert windgeruis bij hoge snelheden. De met gasdempers uitgeruste glazen achterruit is van binnenuit of via de afstandsbediening te openen en te sluiten. In geopende toestand biedt de ruit toegang tot de bagageruimte. Deze meet 230 liter met neergeklapte achterstoelen.
De Targa 4 wordt aangedreven door de bekende zescilinder boxermotor die 239 kW (325 pk) en 370 Nm genereert uit de 3.6 liter motorinhoud. Hiermee sprint de Targa 4 van 0 naar 100 km/h in 5,3 seconden en haalt hij een topsnelheid van 280 km/h. De 3.8 liter motor in de sterkere S-variant produceert 261 kW (355 pk) en 400 Nm. De Targa 4S sprint in 4,9 seconden naar 100 km/h en heeft een top van 288 km/h.
De Porsche 911 Targa 4 en de 911 Targa 4S zijn direct bestelbaar en vanaf 4 november leverbaar via de zes officiële Porsche Dealerbedrijven in Nederland. De vanafprijs van de Targa 4 bedraagt € 129.050,- en van de Targa 4S: € 143.750,- (inclusief BTW en BPM).
autoblogger zegt
Aardige minisite met veel images: http://www.porsche.com/all/skydriving/usa.aspx
mark zegt
lelijk. een normale porche is mooi maar dese niet
Cosmo zegt
Indien ik een Porsche zou kopen, ongetwijfeld de Targa. De 911 is te “gewoon” en de Turbo te opzichterig door zijn enorme spoiler. Ik vind het panoramisch dak echt magnifique ontworpen, echt een must (in elke auto trouwens). Maar slechts 2 opmerkingen: – de ruitenwisser had kleiner gemoeten (1e foto)
– die chroomstrips MOETEN in koetswerkkleur
zijn, anders…
dylhan zegt
Cosmo….your’e totally rite;)