• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche 992 GT3 Touring heeft een schandalig lekkere kont

Auteur: machielvdd, gepost 16 juni 2021 om 00:01 – 42 Reacties

Porsche 992 GT3 Touring

Kim Karadashian ziet momenteel groen van jaloezie.

In februari lanceerde Porsche de gloednieuwe 911 GT3. Die is er niet subtieler op geworden ten opzichte van zijn voorganger. Blikvanger is de grote achtervleugel met zwanenhalssteunen, geïnspireerd op de racerij. Dat belooft nog wat voor de GT3 RS en GT2 RS.

De opzichtige nieuwe spoiler zal niet ieders ding zijn, maar er is nu goed nieuws: de GT3 Touring is terug! Deze versie was er voor het eerst bij de 991 GT3 Mk2 en was in feite een vervolg op de 911R. Belangrijk verschil: de Touring was niet gelimiteerd. Daarmee gaf Porsche de middelvinger aan opportunistische klanten die een nieuw investeringsobject zagen.

Nu heeft Porsche dus ook de nieuwe, 510 pk sterke 992 GT3 ontdaan van zijn achtervleugel. In plaats daarvan is er een actieve achterspoiler, die omhoog komt op hogere snelheden. Net als bij een 992 Carrera dus.

  • Porsche 992 GT3 Touring
  • Porsche 992 GT3 Touring
  • Porsche 992 GT3 Touring
  • Porsche 992 GT3 Touring
  • Porsche 992 GT3 Touring
  • Porsche 992 GT3 Touring

Naast de spoiler zijn er nog een paar subtiele verschillen die de Touring wat stijlvoller maken dan een normale Porsche 992 GT3. De raamlijsten zijn bijvoorbeeld zilverkleurig, evenals de uitlaatsierstukken. De Touring heeft ook voorbumpers in exterieurkleur. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar een normale GT3 gaat voor de ‘basic’ look met een grotendeels zwarte voorbumper.

De 911R en 991 GT3 Touring waren er uitsluitend met handbak. Bij de 911R was dat echt een USP omdat de reguliere GT3 toen alleen met PDK leverbaar was. Bij de 992 GT3 Touring valt er voor het eerst te kiezen. Net als de reguliere 992 GT3 is deze variant met PDK én met handbak leverbaar. De afwezigheid van PDK is dus geen reden meer om de Touring te laten staan.

Of je nu voor PDK gaat of voor een handbak, de Porsche 992 GT3 Touring kost €238.800. Ter vergelijking: de normale GT3 moet minstens €239.200 kosten. Als je voor de Touring gaat kun je dus €400 in je zak houden én je hebt de lekkerste versie van de Porsche 992.

Ook interessant!

  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest
  • Video: zo verwijder je de spoiler van een Porsche 992 GT3
    Video: zo maak je zelf een Porsche 992 GT3 Touring
  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint
  • AB-lezer showt zijn Porsche 992 GT3

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, geld, GT3, IAA-2021, Porsche, touring, Video

Vorig bericht: « Video: Wouter stelt Mercedes EQS aan je voor
Volgend bericht: Pirelli onderzoek: er was niets mis met de banden »

Lees Interacties

Reacties

  1. niek1411 zegt

    16 juni 2021 om 00:17

    Wow! Zeker geslaagd

    Login om te reageren
  2. EnthousiaST220 zegt

    16 juni 2021 om 00:50

    Het snoepje uit de hele 911 range!

    Login om te reageren
  3. dracae zegt

    16 juni 2021 om 02:26

    Net als alle moderne 911’s te groot en te log, maar dat weet dit model wel beter te verbergen dan voorgaande en in deze vorm zou ik ‘m zeker wel willen hebben.

    Login om te reageren
  4. romanzy zegt

    16 juni 2021 om 06:22

    Weet iemand of vierwielaandrijving beschikbaar zal zijn op de 992 GT3 Touring?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      16 juni 2021 om 07:37

      @romanzy: nope enkel rwd

      Login om te reageren
    • b088y zegt

      16 juni 2021 om 08:30

      @romanzy: Breng Porsche niet op ideeen ;-). Maar de GT3 is juist de snellere, lichtere, sportievere, meer hardcore variant van de 911, 4 wiel past niet bij de opzet van deze auto.

      Login om te reageren
      • romanzy zegt

        16 juni 2021 om 13:08

        Het feit dat ze nu naast de handbak ook PDK aanbieden, vroeg ik mij af of ze dan misschien ook AWD zouden mogelijk maken.

        Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    16 juni 2021 om 06:25

    Hij is fijn!

    Login om te reageren
  6. r3fl3x zegt

    16 juni 2021 om 06:39

    Poah, gaaf hoor. Zou mijn keuze zijn. Wel benieuwd of de neus nu niet uit verhouding is met de rest van de auto.

    Login om te reageren
  7. ometom zegt

    16 juni 2021 om 07:26

    Wat een droomauto!

    Login om te reageren
  8. pyrat zegt

    16 juni 2021 om 07:33

    Veel mooier dan de GT3! Wat ik wel mooi had gevonden is als ze wel de ducktail van de normale GT3 hadden laten zitten.

    Login om te reageren
    • ghini zegt

      16 juni 2021 om 07:59

      @pyrat: goed punt, zou ik ook wel willen zien.

      Login om te reageren
      • ghini zegt

        16 juni 2021 om 08:01

        @ghini: maar die combi bewaren ze natuurlijk voor andere uitvoering..

        Login om te reageren
  9. Rick-dos zegt

    16 juni 2021 om 07:45

    Ik ben denk ik één van de weinige die de 911R en GT3 Touring 991 niets vond. Had altijd het idee dat het een GT3 was waarvan de arm was afgehakt. De verhoudingen klopte gewoon niet.
    Deze uitvoering daarentegen is perfect. Zou echt twijfelen tussen deze en de reguliere GT3. Denk dat ik nog steeds voor de reguliere zou gaan omdat ik net wat meer van het agressieve hou.

    Login om te reageren
  10. ghini zegt

    16 juni 2021 om 07:57

    Kont is prachtig maar die neus met gaten vind ik toch niet bij een touring passen..

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      16 juni 2021 om 08:00

      @ghini: dat is ook het enige waarover ik twijfel. Zal wel helpen met de airflow maar verbreekt een beetje de illusie die de 911 GT3 TP deels gaf, dat je gewoon naar een Carrera zit te kijken.

      Login om te reageren
  11. Charles Taycan 4S zegt

    16 juni 2021 om 08:02

    Ubervet! Schitterend! Wat een Kanon!👌

    Login om te reageren
  12. willeme zegt

    16 juni 2021 om 08:09

    Ah! In principe is dit dé auto voor petrolheads, dus als ik morgen de €238.800 win, dan komt ‘ie er.

    ik snap dat het in aero-opzicht nog steeds een GT3 is, maar het is wel een beetje fout. Niet clean genoeg. De nieuwe GT3 is dusdanig extreem dat Porsche dat 15 jaar geleden nog ‘GT3 RS’ zou noemen. Zeker aan de voorzijde, evenals die ‘diffusor’ aan de achterzijde.

    Toch, ik zou er wel eentje willen. Donkergroen non-metallic, roodbruin interieur, fout hout inleg, zilveren BBS FI-R velgen (alhoewel deze daar al erg veel op lijken) en die aluminium raamlijsten. Wat kan een mens nog meer wensen?

    Login om te reageren
    • r3fl3x zegt

      16 juni 2021 om 08:20

      Oak green met pepita en houtinleg voor mij graag.

      Login om te reageren
      • alfaman zegt

        17 juni 2021 om 12:11

        Als we er twee in die configuratie bestellen, hoeveel korting krijgen we denk je?

        Login om te reageren
    • jeroentje2 zegt

      16 juni 2021 om 10:22

      @willeme: wat nog te wensen… dat die lotto prijs nog minimaal 50k hoger is. Anders red je die lijst met specs niet met financieel gezien, heb je wel eens door de Porsche optie lijst gekeken? Dan weet je dat 30-40k opties soort van basis is helaas.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        16 juni 2021 om 10:30

        @jeroentje2: ik vind opties meestal vrij overbodig, dus die sla ik altijd over. Allemaal marketing ;-). Van opties wordt een auto zwaarder, onbetrouwbaarder en gecompliceerder. Terwijl je die ongein eigenlijk nooit gebruikt. Ik niet in elk geval. Dan vind ik het leuker om dat geld in upgrades te steken. Maar toegegeven, een PTS kleurtje en apart interieur kosten zo al 10K.

        Login om te reageren
        • jeroentje2 zegt

          16 juni 2021 om 10:34

          @willeme: trust me, PTS kleur alleen al 10k, ander leer? Dan zou ik even die adem halen net als je hout pakket. Pak voor de grap een keer de configurator erbij… en zoveel kilos voegen stoelverwarming etc niet toe. Een hevig toilet bezoek voordat je instapt heeft dan bijna meer impact

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            16 juni 2021 om 10:58

            @jeroentje: opties kunnen soms zorgen voor een meergewicht tot 150-200 kg. Zeker bij kaal uitgevoerde Duitse auto’s. Daar kun je niet tegenop poepen ;-). Nu valt het bij de GT3 wel mee, overigens. Maar 50 kg aan opties is geen probleem.

            Qua uitvoering: je kan ook Indisch Rood kiezen. Dat is historisch verantwoord en helemaal standaard! Standaard bekleding is ook dikke prima. Stoelverwarrming in een GT3 moet je niet willen ;-). Ik zit er net even doorheen te gaan, maar ik ben heel erg snel klaar. Maar toegegeven, de meeste klanten gooien er zo nog 30k aan opties op ;-)

            Login om te reageren
            • padoempats zegt

              21 juni 2021 om 10:57

              50kg aan extra gewicht door opties. Dan moet je mij toch even helpen.

              Bij Porsche is het vaak het tegenovergestelde:
              – Betere sportstoelen -> minder gewicht
              – Velgen upgrade -> minder gewicht
              – Keramische remmen -> minder gewicht
              – sportuitlaat -> minder gewicht
              – diverse carbon dingen

              Welke opties voegen dan weer significant gewicht toe?
              – schuifdak
              – Meer audio

              Denk dat je bij een sportwagen niet zo snel meer gewicht toevoegt door dingen in de optielijst aan te vinken, zal elkaar wel in balans houden. Zeker geen +50kg.

              Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      16 juni 2021 om 11:04

      @willeme: Een setje FI-R’s kost een kleine 10K euri. En dan moeten er (ook) nog banden omheen. Ik vind het verschil (zowel optisch als qua gewicht) met de standaard GT3 (RS) velg te klein om een dergelijke uitgave te doen.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        16 juni 2021 om 11:17

        @amghans:

        Klopt. Volgens mij zijn de standaard-wielen ook gesmede BBS velgen. Wel is het zo dat FI-R’s erg gaaf zijn en extreem licht (en sterk!). Ik zou eerder zo’n upgrade kiezen dan een uitgebreide navi, parkeersensoren of adaptieve cruise control ofzo.

        Overigens zijn BBS-wielen extreem waardevast. Zeker de flowformed en gesmede wielen van BBS zijn ook tweedehands serieus prijzig. Dus je krijgt altijd wel iets van de investering terug.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          16 juni 2021 om 11:57

          @willeme: Qua “zou eerder zo’n upgrade kiezen dan een uitgebreide navi, parkeersensoren of adaptieve cruise control ofzo” : eens, dergelijke prullaria is meer voor de dagelijkse oto, niet voor zo’n ding met circuit-aspiraties.

          Qua wichtverschil FI-R’s tov de standaard velg : dat is een paar honderd gram per wiel. Als je werkelijk tot het gaatje wil gaan is dat misschien de moeite, maar ik vind het niet in verhouding staan tot wat het kost. Een puur persoonlijke afweging, natuurlijk.

          Login om te reageren
  13. iphonistvongates zegt

    16 juni 2021 om 08:13

    GT 👍+👍+👍…… helaas nog steeds geen nieuws of foto’s van de nieuwe Carrera 4 GTS 😎

    Login om te reageren
  14. berlinetta zegt

    16 juni 2021 om 08:43

    Ik ben geen echte 911-liefhebber, maar van de GT3 Touring werd ik vorige keer al enthousiast en nu nog veel meer. Erg goed gelukt!

    Login om te reageren
  15. osmo zegt

    16 juni 2021 om 08:58

    Schiet mij niet af maar door die headerfoto moest ik gelijk aan een Chrysler Crossfire denken…

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      16 juni 2021 om 11:01

      @osmo: Dan kan @machielvdd vanaf nu zeggen, dat-ie in een 992 GT3 TP rijdt. Dat zal ‘m deugd doen ! :-D

      Login om te reageren
      • machielvdd zegt

        16 juni 2021 om 11:51

        Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik een GT3 Touring-badge op de kop kan tikken ;)

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          16 juni 2021 om 12:09

          @machielvdd: Strak plan ! :D

          Login om te reageren
  16. cossiekiller zegt

    16 juni 2021 om 09:41

    Ben ik nu de enige die vind dat er iets scheelt met die achterbumper?
    Op de headerfoto zie je toch duidelijk dat het hele stuk waar de nummerplaat zit, een stuk naar binnen toe zit. En dat terwijl de klassieke 911’s allemaal een bolle, uitstekende bumper hadden…?
    Het is net alsof er een stuk vergeten op te plaatsen is.

    Voor de rest heb ik niet veel opmerkingen bij deze auto :-)

    Login om te reageren
  17. Benny_Weisz zegt

    16 juni 2021 om 11:11

    Mag ik een leken-vraag stellen?:
    Wat is het (optische) verschil tussen de kont van een 992 GT3 Touring en de kont van een “gewone” 992?

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      16 juni 2021 om 11:46

      Je kunt de GT3 (Touring) en de Carrera het makkelijkst uit elkaar houden door naar de uitlaten te kijken. De GT3 heeft centrale uitlaten, bij de Carrera staan ze meer naar buiten. Een standaard Carrera S heeft vier uitlaten, dus dan is het helemaal makkelijk. Andere herkenningspunten bij de GT3 zijn de diffuser en de ‘hap’ uit de achterbumper, wat @cossiekiller hierboven al benoemt.

      Login om te reageren
  18. jippie zegt

    16 juni 2021 om 12:49

    Als Kim K dit ziet dan laat ze de plastisch chirurg gelijk een tweede holletje knutselen.

    Login om te reageren
  19. dree16v zegt

    16 juni 2021 om 12:51

    Wauw! Dik maar niet te schreeuwerig en de achterkant is zo op z’n mooist. Een blauwe graaf, oja en de Lotto winnen is ook wel handig :-)

    Login om te reageren
  20. brera22 zegt

    16 juni 2021 om 14:58

    De enige echte Porsche 992 GT 3 T

    Login om te reageren
  21. ozzytrk zegt

    16 juni 2021 om 22:00

    Ik probeer mn oom wijs te maken om een GT3 te kopen maar helaas heeft ie oog op een mclaren. Omdat het goedkoper is voor een supercar

    Login om te reageren
  22. enricoleerdam zegt

    17 juni 2021 om 08:53

    Het wachten is nu op meegespoten voorbumper op de gewone GT3..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North