Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt record

Auteur: , 51 Reacties

Je ziet pas hoe joekelig groot zo'n kist is als je er een achter een forse SUV hangt.

Duitsers hebben vliegveld Parijs Charles de Gaulle (CDG) overgenomen. Nou ja, in ieder geval tijdelijk. Op het stukje asfalt heeft een Porsche Cayenne één Airbus A380 van KLM-partner Air France uit diens speciale hangar getrokken. De garage waar de 73 meter lange vliegmoloch in staat is groot genoeg om plaats te bieden aan 3.000 Porsche Cayenne’s. Er was echter maar één exemplaar nodig om de A380 te verplaatsen over 42 meter.

Eerder voerde VAG al eens een zelfde stunt uit met de Touareg V10 TDI, maar die trok destijds slechts een Boeing 747. De prestatie van de Cayenne is een nieuw record dat, net als Max Verstappen’s leeftijd, geverifieerd is door Guinness World Records. Zowel een Porsche Cayenne S Diesel als een Turbo S kregen de A380 van zijn plek.

De auto’s waren niet aangepast. Wel is er een speciale constructie gemaakt om het vliegtuig vast te maken op de standaard trekhaken van de SUV’s. Om een of andere reden werden er Britse Cayenne’s ingezet voor de exercitie. Cayenne-bestuurder Richard Payne geeft aan dat hij één van de Cayenne’s vanuit Engeland naar Parijs had gereden en later op de dag in dezelfde auto ook weer terug zou rijden naar Old Blighty.

Volgens Payne was het vooral een rare gewaarwording om in de spiegels te kijken en daar een A380 te zien. Kijkend naar de foto’s kunnen we ons daar iets bij voorstellen…



51 reacties

Op foto 6 zie je hoe indrukwekkend sterk zo’n motor is. Relatief zo klein, maar wel zo’n gevaarte in beweging krijgen.
@bastiaano: als het rolt…
@bastiaano: mwah, zodra je de inertia overwonnen hebt gaat dankzij de massa het makkelijker vooruit… wet van Newton.
@goodolddays: Niet echt, je moet ook nog de wrijving overwinnen.
Wrijvingskracht is wrijvingscoëfficient x normaalkracht (252.000 kilo bij leeg vliegtuig), dus ook als het ding eenmaal in beweging is gebracht kost het een hoop vermogen.
@dino2400: Jaa, maar dat is wel makkelijker dan op gang komen, dan heb je dat al overwonnen namelijk. Als je hem eenmaal hebt rollen kan je massatraagheid het grootste werk laten doen, je hoeft m alleen maar op tempo te houden.
@b00m3rang: eh, nee, zijn punt was dat het op gang houden ook best wat kracht kost onafgezien van de massatraagheid.
Maar inderdaad het in beweging brengen is de grootste uitdaging al is de acceleratie heel klein waarschijnlijk, goede koppeling en (olie)koeling vooral!
@bastiaano: elke automotor heeft genoeg kracht voor zoiets. Het is juist knap dat de rest van de aandrijflijn het aan kan. Dat ze al dat vermogen om kunnen zetten op zoveel koppel aan de wielen zonder op de branden en de boel te breken.

Of hebben deze porsches standaard lage gearing? Want dan is het opeens volkomen logisch.
@bastiaano: m’n pa heeft met z’n oude E60 520i(!) een keer een boom uit de grond getrokken. Vond ik knapper dan dit..
@bastiaano: https://m.youtube.com/watch?v=g-OqEzK4uxg hier de video, hij krijgt het verassend makkelijk in beweging.
Hadden de bij die Touareg niet een ton ballast achterin gelegd? Anders zou hij hem niet op gang krijgen.
Ik blijf zulke vliegtuigen zwaar indrukwekkend vinden. Een joekel van een machine dat gewoon de lucht in gaat. Ik weet het, dat gebeurt al jaren. Maar ik blijf het indrukwekkend vinden.
@viezefreddyw: ik heb een tijdje bij klm op een kantoor gewerkt met uitzicht op de startbaan. Het verveelt echt geen moment kan ik je zeggen, wat een geweld komt daarbij kijken en dat het dan idd ook nog allemaal de lucht in gaat is echt bizar
Pfff, de complimenten moeten naar de producent van de versnellingsbak gaan.
@dagdromer: koppeling ook, en de oliekoeler daarvan. Ontwerp/dimensionering by Porsche wel.
De ideale caravantrekker.
@potjak: De ideale caravan hangt er wat mij betreft al achter.
Ze hebben zoiets ook met de Q7 V12 TDI gedaan. Alleen was het vliegtuig iets kleiner
https://youtu.be/nssY-L7Q4jU
Daar kan je een hele grote caravan mee trekken.
Ik vind de Airbus trouwens veel mooier dan de cayenne.
Is er ook een filmpje van gemaakt? Nu geloof ik er geen reet van en is er alleen een Cayenne voor gezet voor de foto.
@venividivici: net als de maanlanding, ook zoiets.
@beefcake: Nou, ik wil niet heel lullig doen hoor, maar kijk eens goed op de foto’s… het vliegtuigvoorwiel staat gewoon tussen balken. Dus iets klopt er niet…
@venividivici: *insert muziekje van The X-files*
Ik mag hopen dat deze auto’s de shredder in gaan voorsat ze bij een of andere schunnige handelaar staan, ‘trekhaak nooit gebruikt’.
@granlusso: De eigenaar van het bedrijf met de karakteristieke tegelvloer stond aan het eind van het recordtraject al klaar om de boel op te kopen… ;)
Dit geeft de uitspraak ‘met het vliegtuig op vakantie’ wel een hele andere betekenis
@allesmetturbo: die aanhanger is net zo wit en onhandig als de gemiddelde caravan.
@mashell: bijna wel ja.
@mashell: alleen blijft deze caravan wel nog bestuurbaar zodra er wind onder komt.
via Android app
@mashell: parkeer deze aanhanger inderdaad maar eens op een camping!
Ik ga wel naar het caravan blog voor dit soort nieuws. Wat wil VAG ermee zeggen?
@spidermann: Is toch gewoon een doeltreffende manier van reclame? Ik vind het best indrukwekkend hoor.
Prestatie van het plaatwerk en de trekhaakfabrikant.
Promotie filmpje,er moet balast in voor tractie.een push-back trekker weegt 50a 65 ton voor tractie.matow van een A380/800 is 575ton.leeg gewicht 252ton


Bewegend beeld, or it didn’t happen ;-)
@inbedrijf: Tja, en helemaal gezien dat het vliegtuig neuswiel gewoon tussen balken staat haha
@inbedrijf: Hum… oké filmpje staat paar comments terug. Als vliegtuig niet geholpen is van achteren dan geloof is het maar.
Niks aangepast….. uhuh het zal wel
Gaaf! Ik vlieg regelmatig met de a380, blijft een imposant ding, zowel van buiten als binnen.
@baklava: piloot?
@onehp: Nee woon deels in Nederland en in Indonesië.
Niks bijzonders. Deden de Amerikanen 45 jaar geleden ook al. https://www.youtube.com/watch?v=Y1-gHqov5w8
@Mas: is die A380 al zo oud!?
@tievdz: Je begrijpt wat ik bedoel. Verschilt qua gewicht niet enorm van elkaar, die 747 in dat filmpje is 209 ton en de A380 zo’n 250.
Op zich wel knap, want zo’n 380 weegt wel een paar kilo’s.
Maar waarom ‘maar’ 42 meter, ging er dan toch iets kapot aan die Porsche of bijna?
Met PDK of koppelomvormer?!
Die had ik met mijn Jeep V8 ook makkelijk van zijn plek gekregen. Alles draait om de reductie op de 4 wielen.
@nine9r: Zeker weten. Even in zijn 4lo gooien en hij rolt.
@Mas: Masis, halen alleen de voet van de rem en dan loopt ie stationair weg😎

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).