• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt record

Auteur: jaapiyo, gepost 1 mei 2017 om 07:44 – 51 Reacties

Afbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt recordAfbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt recordAfbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt recordAfbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt recordAfbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt recordAfbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt recordAfbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt recordAfbeelding Porsche Cayenne trekt Airbus A380, breekt record

A380-Cayenne
Je ziet pas hoe joekelig groot zo’n kist is als je er een achter een forse SUV hangt.

Duitsers hebben vliegveld Parijs Charles de Gaulle (CDG) overgenomen. Nou ja, in ieder geval tijdelijk. Op het stukje asfalt heeft een Porsche Cayenne één Airbus A380 van KLM-partner Air France uit diens speciale hangar getrokken. De garage waar de 73 meter lange vliegmoloch in staat is groot genoeg om plaats te bieden aan 3.000 Porsche Cayenne’s. Er was echter maar één exemplaar nodig om de A380 te verplaatsen over 42 meter.

Eerder voerde VAG al eens een zelfde stunt uit met de Touareg V10 TDI, maar die trok destijds slechts een Boeing 747. De prestatie van de Cayenne is een nieuw record dat, net als Max Verstappen’s leeftijd, geverifieerd is door Guinness World Records. Zowel een Porsche Cayenne S Diesel als een Turbo S kregen de A380 van zijn plek.

De auto’s waren niet aangepast. Wel is er een speciale constructie gemaakt om het vliegtuig vast te maken op de standaard trekhaken van de SUV’s. Om een of andere reden werden er Britse Cayenne’s ingezet voor de exercitie. Cayenne-bestuurder Richard Payne geeft aan dat hij één van de Cayenne’s vanuit Engeland naar Parijs had gereden en later op de dag in dezelfde auto ook weer terug zou rijden naar Old Blighty.

Volgens Payne was het vooral een rare gewaarwording om in de spiegels te kijken en daar een A380 te zien. Kijkend naar de foto’s kunnen we ons daar iets bij voorstellen…

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Porsche komt met übersportieve Cayenne
  • Porsche Cayenne Turbo GT: sneller dan een 992 GT3

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

airbus, cayenne, cayenne-s, Diesel, Porsche, record, SUV, turbo, turbo-s, vliegtuig

Vorig bericht: « Mark Zuckerberg steekt handen uit de mouwen in autofabriek
Volgend bericht: Nieeeets is sterker dan deze ene Opel Astra »

Lees Interacties

Reacties

  1. bastiaano zegt

    1 mei 2017 om 08:08

    Op foto 6 zie je hoe indrukwekkend sterk zo’n motor is. Relatief zo klein, maar wel zo’n gevaarte in beweging krijgen.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      1 mei 2017 om 08:19

      @bastiaano: als het rolt…

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      1 mei 2017 om 08:21

      @bastiaano: mwah, zodra je de inertia overwonnen hebt gaat dankzij de massa het makkelijker vooruit… wet van Newton.

      Login om te reageren
      • Dino2400 zegt

        1 mei 2017 om 10:25

        @goodolddays: Niet echt, je moet ook nog de wrijving overwinnen.
        Wrijvingskracht is wrijvingscoëfficient x normaalkracht (252.000 kilo bij leeg vliegtuig), dus ook als het ding eenmaal in beweging is gebracht kost het een hoop vermogen.

        Login om te reageren
        • b00m3rang zegt

          1 mei 2017 om 11:44

          @dino2400: Jaa, maar dat is wel makkelijker dan op gang komen, dan heb je dat al overwonnen namelijk. Als je hem eenmaal hebt rollen kan je massatraagheid het grootste werk laten doen, je hoeft m alleen maar op tempo te houden.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            1 mei 2017 om 12:02

            @b00m3rang: eh, nee, zijn punt was dat het op gang houden ook best wat kracht kost onafgezien van de massatraagheid.
            Maar inderdaad het in beweging brengen is de grootste uitdaging al is de acceleratie heel klein waarschijnlijk, goede koppeling en (olie)koeling vooral!

            Login om te reageren
    • lekbak zegt

      1 mei 2017 om 08:26

      @bastiaano: elke automotor heeft genoeg kracht voor zoiets. Het is juist knap dat de rest van de aandrijflijn het aan kan. Dat ze al dat vermogen om kunnen zetten op zoveel koppel aan de wielen zonder op de branden en de boel te breken.

      Of hebben deze porsches standaard lage gearing? Want dan is het opeens volkomen logisch.

      Login om te reageren
    • Ozan zegt

      1 mei 2017 om 10:26

      @bastiaano: m’n pa heeft met z’n oude E60 520i(!) een keer een boom uit de grond getrokken. Vond ik knapper dan dit..

      Login om te reageren
    • marc94 zegt

      1 mei 2017 om 12:21

      @bastiaano: https://m.youtube.com/watch?v=g-OqEzK4uxg hier de video, hij krijgt het verassend makkelijk in beweging.

      Login om te reageren
  2. iamthestig zegt

    1 mei 2017 om 08:09

    Hadden de bij die Touareg niet een ton ballast achterin gelegd? Anders zou hij hem niet op gang krijgen.

    Login om te reageren
    • iamthestig zegt

      1 mei 2017 om 08:11

      @iamthestig: Correctie, 7000 kg ballast. http://www.autoblog.com/2006/11/22/touareg-v10-tdi-tows-a-747/

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    1 mei 2017 om 08:09

    Ik blijf zulke vliegtuigen zwaar indrukwekkend vinden. Een joekel van een machine dat gewoon de lucht in gaat. Ik weet het, dat gebeurt al jaren. Maar ik blijf het indrukwekkend vinden.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      1 mei 2017 om 11:11

      @viezefreddyw: ik heb een tijdje bij klm op een kantoor gewerkt met uitzicht op de startbaan. Het verveelt echt geen moment kan ik je zeggen, wat een geweld komt daarbij kijken en dat het dan idd ook nog allemaal de lucht in gaat is echt bizar

      Login om te reageren
  4. mattr zegt

    1 mei 2017 om 08:13

    Alstublieft Jaap: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/23/marketing-alert-touareg-trekt-boeing-747

    Login om te reageren
  5. dagdromer zegt

    1 mei 2017 om 08:20

    Pfff, de complimenten moeten naar de producent van de versnellingsbak gaan.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      1 mei 2017 om 12:04

      @dagdromer: koppeling ook, en de oliekoeler daarvan. Ontwerp/dimensionering by Porsche wel.

      Login om te reageren
  6. potjak zegt

    1 mei 2017 om 08:22

    De ideale caravantrekker.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      1 mei 2017 om 11:05

      @potjak: De ideale caravan hangt er wat mij betreft al achter.

      Login om te reageren
  7. siebren zegt

    1 mei 2017 om 08:28

    Ze hebben zoiets ook met de Q7 V12 TDI gedaan. Alleen was het vliegtuig iets kleiner
    https://youtu.be/nssY-L7Q4jU

    Login om te reageren
  8. banaan7 zegt

    1 mei 2017 om 08:32

    Daar kan je een hele grote caravan mee trekken.
    Ik vind de Airbus trouwens veel mooier dan de cayenne.

    Login om te reageren
  9. VeniVidiVici zegt

    1 mei 2017 om 08:32

    Is er ook een filmpje van gemaakt? Nu geloof ik er geen reet van en is er alleen een Cayenne voor gezet voor de foto.

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      1 mei 2017 om 09:19

      @venividivici: net als de maanlanding, ook zoiets.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        1 mei 2017 om 11:35

        @beefcake: Nou, ik wil niet heel lullig doen hoor, maar kijk eens goed op de foto’s… het vliegtuigvoorwiel staat gewoon tussen balken. Dus iets klopt er niet…

        Login om te reageren
        • tievdz zegt

          1 mei 2017 om 13:14

          @venividivici: *insert muziekje van The X-files*

          Login om te reageren
  10. granlusso zegt

    1 mei 2017 om 08:33

    Ik mag hopen dat deze auto’s de shredder in gaan voorsat ze bij een of andere schunnige handelaar staan, ’trekhaak nooit gebruikt’.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      1 mei 2017 om 10:15

      @granlusso: De eigenaar van het bedrijf met de karakteristieke tegelvloer stond aan het eind van het recordtraject al klaar om de boel op te kopen… ;)

      Login om te reageren
  11. allesmetturbo zegt

    1 mei 2017 om 08:37

    Dit geeft de uitspraak ‘met het vliegtuig op vakantie’ wel een hele andere betekenis

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 mei 2017 om 08:52

      @allesmetturbo: die aanhanger is net zo wit en onhandig als de gemiddelde caravan.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        1 mei 2017 om 09:34

        @mashell: bijna wel ja.

        Login om te reageren
      • sr20det zegt

        1 mei 2017 om 13:06

        @mashell: alleen blijft deze caravan wel nog bestuurbaar zodra er wind onder komt.

        Login om te reageren
      • autodrop zegt

        2 mei 2017 om 00:10

        @mashell: parkeer deze aanhanger inderdaad maar eens op een camping!

        Login om te reageren
  12. spidermann zegt

    1 mei 2017 om 08:54

    Ik ga wel naar het caravan blog voor dit soort nieuws. Wat wil VAG ermee zeggen?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      1 mei 2017 om 10:13

      @spidermann: Is toch gewoon een doeltreffende manier van reclame? Ik vind het best indrukwekkend hoor.

      Login om te reageren
  13. porsche928 zegt

    1 mei 2017 om 09:01

    Prestatie van het plaatwerk en de trekhaakfabrikant.

    Login om te reageren
  14. christophe zegt

    1 mei 2017 om 10:09

    Video: https://vimeo.com/215435721

    Login om te reageren
  15. crisisfour74 zegt

    1 mei 2017 om 10:21

    Promotie filmpje,er moet balast in voor tractie.een push-back trekker weegt 50a 65 ton voor tractie.matow van een A380/800 is 575ton.leeg gewicht 252ton

    Login om te reageren
  16. inbedrijf zegt

    1 mei 2017 om 10:36

    Bewegend beeld, or it didn’t happen ;-)

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      1 mei 2017 om 11:37

      @inbedrijf: Tja, en helemaal gezien dat het vliegtuig neuswiel gewoon tussen balken staat haha

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      1 mei 2017 om 11:40

      @inbedrijf: Hum… oké filmpje staat paar comments terug. Als vliegtuig niet geholpen is van achteren dan geloof is het maar.

      Login om te reageren
  17. tstile zegt

    1 mei 2017 om 10:51

    Niks aangepast….. uhuh het zal wel

    Login om te reageren
  18. baklava zegt

    1 mei 2017 om 10:59

    Gaaf! Ik vlieg regelmatig met de a380, blijft een imposant ding, zowel van buiten als binnen.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      1 mei 2017 om 12:06

      @baklava: piloot?

      Login om te reageren
      • baklava zegt

        1 mei 2017 om 12:52

        @onehp: Nee woon deels in Nederland en in Indonesië.

        Login om te reageren
  19. Mas zegt

    1 mei 2017 om 12:46

    Niks bijzonders. Deden de Amerikanen 45 jaar geleden ook al. https://www.youtube.com/watch?v=Y1-gHqov5w8

    Login om te reageren
    • tievdz zegt

      1 mei 2017 om 13:16

      @Mas: is die A380 al zo oud!?

      Login om te reageren
      • Mas zegt

        1 mei 2017 om 15:58

        @tievdz: Je begrijpt wat ik bedoel. Verschilt qua gewicht niet enorm van elkaar, die 747 in dat filmpje is 209 ton en de A380 zo’n 250.

        Login om te reageren
  20. henkp1 zegt

    1 mei 2017 om 13:49

    Op zich wel knap, want zo’n 380 weegt wel een paar kilo’s.
    Maar waarom ‘maar’ 42 meter, ging er dan toch iets kapot aan die Porsche of bijna?

    Login om te reageren
  21. towi1989 zegt

    1 mei 2017 om 16:18

    Met PDK of koppelomvormer?!

    Login om te reageren
  22. nine9r zegt

    1 mei 2017 om 17:38

    Die had ik met mijn Jeep V8 ook makkelijk van zijn plek gekregen. Alles draait om de reductie op de 4 wielen.

    Login om te reageren
    • Mas zegt

      1 mei 2017 om 20:52

      @nine9r: Zeker weten. Even in zijn 4lo gooien en hij rolt.

      Login om te reageren
      • nine9r zegt

        1 mei 2017 om 23:02

        @Mas: Masis, halen alleen de voet van de rem en dan loopt ie stationair weg?

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North