• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche gaat kleine en goedkope auto’s maken

Auteur: autoblogger, gepost 5 oktober 2009 om 08:41 – 44 Reacties

Fiat 500 Porsche Turbo


Joh? Echt waar? Wil Porsche auto’s gaan produceren die goedkoper en kleiner zijn dan de huidige modellen? Nooit gedacht… niet zien aankomen, echt… Maar toch, het Duitse automerk schijnt alle schaamte voorbij te zijn en spreekt inmiddels openlijk over nieuwe instapmodellen. Het huidige instapmodel, de Porsche Boxster, rijdt lekker maar je wil er eigenlijk niet in gezien worden. Welke nieuwe modellen kunnen we verwachten?

Een kleine stadsauto van Porsche zou een logische stap zijn? Aston doet dat immers ook, al weten die het wel exclusief te houden. Zoiets zou Porsche nooit doen, die melken dat soort dingen volledig uit. Hoofd van ontwikkeling bij Porsche, Wolfgang Dürheimer, heeft in het Duitse vakblad Automobilwoche aangegeven dat men 2 nieuwe modellen overweegt. Eentje is een nieuwe sportwagen die stukken goedkoper zal worden dan de Porsche Boxster (65.800,- euro in NL). De andere is een compacte SUV, welke onder de Cayenne melkkoe kan worden gepositioneerd. Maar ze hadden toch beloofd om GEEN Baby Cayenne te maken? Juist, ze zouden ook GEEN diesel maken, maar die rijdt inmiddels ook gewoon rond…

De goedkopere modellen zijn volgens Dürheimer mogelijk dankzij de overname van Porsche door Volkswagen. Dan is het alleen nog vraag of grote modellen zoals de Panamera en Cayenne behouden blijven?

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Porsche, Wolfgang-Durheimer

Vorig bericht: « Autoblog 2009 flashback: week 40
Volgend bericht: Maserati Quattroporte met Vossen Velgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Handsome zegt

    5 oktober 2009 om 08:47

    Het gaat goed tegenwoordig. Auto fabrikanten zijn op hol geslagen hahaha Porsche en goedkope kleine auto’s. Hmmmmmm

    Login om te reageren
  2. Maarten zegt

    5 oktober 2009 om 08:53

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  3. klaas zegt

    5 oktober 2009 om 08:55

    Ik kan niet wachten op de nieuwe Porsche UP. Een echte Porsche met motor achterin, wat wil je nu nog meer?

    Login om te reageren
  4. Anvaco zegt

    5 oktober 2009 om 08:57

    De terugkeer van de 356 misschien? Met viercilinder motor?
    Of misschien zelfs de terugkeer van de echte Kever.

    Login om te reageren
    • Laurens zegt

      5 oktober 2009 om 09:56

      @Anvaco: idd, de terugkeer van de Kever ligt dan ook voor de hand. Was heel modern, voor de oorlog ;-)

      Login om te reageren
  5. Neptukker zegt

    5 oktober 2009 om 08:58

    En ik eerst nog denken dat die pica een echt prototype was. ;-)
    Zou wel de mooiste Porsj in jaren zijn geweest dan.

    Login om te reageren
  6. Laue zegt

    5 oktober 2009 om 09:02

    marketingtechnisch is dit een logische zet. Een merk wat zich alleen richt op sportauto’s heeft het moeilijk en zal het alleen maar moeilijke krijgen met de co2 terreur. snel zal porsche niets meer zijn dan een “premium” merk in alle segmenten. Wanneer volgen ferrari en Lamborghini?

    Login om te reageren
  7. QRN zegt

    5 oktober 2009 om 09:11

    Vw/Porsche Bluesport!

    Login om te reageren
  8. Freewarefreak zegt

    5 oktober 2009 om 09:22

    De kleine SUV word de Porsche versie van de Audi Q5 en Volkswagen Tiguan. De goedkope sportwagen is de Porsche versie van de Volkswagen BlueSport Roadster. Daar komt ook een Audi versie van.

    Bron: mijn duim. Maar kan me er zo iets bij voorstellen. ;)

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      5 oktober 2009 om 09:24

      @Freewarefreak: klopt, zoiets kan ik me zeker voorstellen! De Audi Q5 hadden we trouwens genoemd in ons vorige artikel (zie link onder “joh”): http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/21/porsche-komt-snel-met-drie-nieuwe-modellen

      Login om te reageren
  9. Timmie zegt

    5 oktober 2009 om 09:26

    Ze kunnen zoveel roepen als ze willen dat bepaalde modellen er nooit gaan komen, maar hierop 2 terechte opmerkingen:
    1) Het is uiteindelijk de wet van vraag en aanbod wat de productie bepaald. Degene die tegen die wet probeert in te gan, pleegt economische zelfmoord.
    2) Uiteraard verkondigd men allerlei ontkenningen, en dit om het prestige rondom het bedrijf staande te houden.

    Login om te reageren
  10. Turbo zegt

    5 oktober 2009 om 09:29

    Kortom, Volkswagen wil kleine Porsches bouwen.
    De 1.8T uit de Golf GTI in een 924 of zo :)

    Login om te reageren
  11. Maarten zegt

    5 oktober 2009 om 09:29

    waarom mag ik niet zeggen dat ik hem nu nog lelijker vind ?

    Login om te reageren
  12. ddr zegt

    5 oktober 2009 om 09:35

    lijkt me interessant als porsche goedkope wagens gaat gaan produceren maar als het publiek de prijs krijgt dat je betaald bij een onderhoud aan porsche, dan denk ik eerder dat deze prijs niet meer evenredig is met de prijs die je betaald voor een porsche het onderhoud kost bij porsche stukken van mensen.

    straks krijgen we nog een porsche baby cooper S.

    Login om te reageren
  13. jan1666 zegt

    5 oktober 2009 om 09:37

    mooie fiat 500.

    Login om te reageren
  14. C6_R zegt

    5 oktober 2009 om 09:44

    Dr. Ing. h.c. F. Porsche (AG) die een goedkope auto wil maken… Misschien kan ie nog wat schetsen “lenen” van een Duits-Hongaarse ingenieur? En bij de Reichskanzler aankloppen voor wat support? En dan noemen we het cheapsmall cars… Nee wacht, dat bekt niet! Goedkoop, instapper, voor iedereen bereikbaar… Een auto voor het volk dus eigenlijk… HEBBES! We noemen het Volkswagen!

    Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      5 oktober 2009 om 13:07

      @C6_R: Je bedoelt Hans Ledwinka?

      Login om te reageren
      • C6_R zegt

        5 oktober 2009 om 15:15

        @de sjonnies: Had ook gekund, maar ik doelde meer op Josef Ganz.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Ganz

        Was pas een verhaal over te horen op Radio1 nav het boek “Het ware verhaal van de Kever.” Boeiende materie, maar eens een keer op de kop tikken dat boek!

        Login om te reageren
  15. Freewarefreak zegt

    5 oktober 2009 om 09:51

    Is hier eigenlijk al iets over bekend? Dit bericht dateert van Januari. Is die kogel eigenlijk al door de kerk? Ze zouden dat in 2 maanden laten weten. Heb daar eigenlijk niks van meegekregen…

    http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/19/vw-bluesport-komt-er-alleen-als-audi-en-porsche-meedoen

    Login om te reageren
  16. erikkie39 zegt

    5 oktober 2009 om 10:18

    heeft denk ik te maken met die regel dat elk merk gemiddeld een bepaalde zuinigheid en co2-uitstoot moet hebben. Als ze dan veel kleine karretjes in de markt zetten, kunnen ze des te meer leuke sportauto’s blijven maken.

    Login om te reageren
  17. TVR zegt

    5 oktober 2009 om 10:29

    strax krijgen we nog LeMans met de AM,Porsche, Abart, Mini leuke klasse/!?

    Login om te reageren
  18. Larrs zegt

    5 oktober 2009 om 10:30

    Vraag me nu echt af hoe Porsche zichzelf op de markt ziet en eigenlijk ook hoe Volkswagen Porsche op de markt ziet.

    De 911 blijft in de eeuwigheid een exclusieve sportwagen, maar de rest heeft daar niks meer mee te maken. Ik hoop wel dat Porsche sportieve auto’s blijft maken.

    Login om te reageren
  19. Thys zegt

    5 oktober 2009 om 11:08

    Whahahah geweldig :D
    Die Fiat die is omgebouwd tot Porsche. Geweldig :D

    Ik zou mijn 500 laten ombouwen. Serieus.

    Login om te reageren
  20. Eric zegt

    5 oktober 2009 om 11:28

    Wat is er mis met een Boxster? Afgelopen zaterdag nog meegedaan aan een roadrally van Porsche Antwerpen.(foto’s op http://www.toproad.be) Voor onze 996-S4 hing een Boxster-S met PDK-koppeling (10pk verschil). Wel, we moesten deftig trappen om die Boxster bij te houden. Maar een kleiner model is steeds welkom. Zal hun verkoop en CO2-mindering goed doen! Hoop alleen dat de kleine wagen geen FWD wordt.

    Login om te reageren
  21. Ines zegt

    5 oktober 2009 om 11:57

    Eh… ik rij in een Boxster, elke dag, en oh wat wil ik graag in die auto gezien worden!!! Bevooroordeeld? Niet zo’n beetje hier op de redactie, zou ik zeggen. Het is een heerlijke auto… je mocht willen dat je zoiets onder je kont hebt, stelletje zeurkousen… Zoals iemand anders hier ook al vraagt: WAT is er mis met de Boxster?

    Login om te reageren
  22. BaRa zegt

    5 oktober 2009 om 11:59

    Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen lukken. 914, 924, 944 – allemaal klassiekers. Alleen maar logisch dat ze het opnieuw proberen. Overigens lijkt de instapper van Porsche me momenteel eerder de Cayman en niet de Boxster (ondanks zijn prijs).

    Login om te reageren
  23. Eric zegt

    5 oktober 2009 om 12:13

    @ddr,
    De prijs bij Porsche voor onderhoud val best mee. In België ongeveer hetzelfde als bij BMW. Niet zo idioot duur als bij Italiaanse volbloeden.

    Login om te reageren
  24. ddr zegt

    5 oktober 2009 om 12:41

    kan iemand me vertellen wat kosten en onderhoud van een porsche kosten bij een belgische dealer? gelieve te mailen aub naar [email protected]

    Login om te reageren
  25. Linkador zegt

    5 oktober 2009 om 12:58

    @ Eric

    Bij het voornaamste Belgische VAG-Porsche dealernetwerk verkopen ze dezelfde olie wel aan 3 verschillende prijzen.

    Voor een onderhoud van een VW, Audi en Porsche door dezelfde technieker zijn er tevens verschillende uurlonen voor de klant.

    Login om te reageren
  26. jack zegt

    5 oktober 2009 om 13:08

    @Thys,

    ik hoop dat je toch wel kunt zien dat dit een photoshop is? Kijk naar het rechter achterlicht dan zie je het meteen.

    Login om te reageren
  27. a_buis zegt

    5 oktober 2009 om 13:11

    Cockster, Gayman, what’s next?

    Login om te reageren
  28. MattCurlew zegt

    5 oktober 2009 om 13:13

    Gelukkig behouden Lamborghini, Ferrari, Maserati en Aston Martin wel hun sportwagen imago. Porsche is duidelijk te Duits/VAG..

    Login om te reageren
  29. Prof. Dr. Vliegwiel zegt

    5 oktober 2009 om 13:36

    De kleine modellen halen de gemiddelde CO2 uitstoot van Porsche naar beneden. Autofabrikanten worden wettelijk verplicht om de gemiddelde uitstoot naar beneden te brengen. Dit is dus de manier om nog steeds extreme modellen te kunnen produceren. Die jongens van VAG zijn dus zo dom nog niet. En wat is er mis met een Boxster? Is gewoon een heerlijke auto en de motor zit niet in de achterbumper zoals bij een 911.

    Login om te reageren
  30. Mavada zegt

    5 oktober 2009 om 13:40

    Aha, een nieuwe Vopo (zoals de 914)!

    Login om te reageren
  31. Vincenzo zegt

    5 oktober 2009 om 14:30

    he gatver nog meer saaie rommel op de weg.

    Enne die gast met zijn bokster….als je P wilt koop dan de 911 en niet ‘ik wil een P maar kan em niet betalen’. Moet je dat nu echt vragen?

    Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    5 oktober 2009 om 14:32

    Waar gaat dit heen?? Blijft alsjeblieft fatsoenlijke auto’s maken JA!

    Login om te reageren
  33. Thys zegt

    5 oktober 2009 om 14:43

    @ Jack.
    Dat is helemaal niet relevant vriendelijke vriend.
    Ik zeg alleen dat als ik een 500 had ik hem wel zo om zou willen laten bouwen :P

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    5 oktober 2009 om 15:08

    Las ik recent niet ergens dat als er een goedkoper model dan de Boxster zou komen, dat dan het imago van Porsche zou beschadigen..? :?

    Login om te reageren
  35. M5Power zegt

    5 oktober 2009 om 17:58

    Ik hoop dat porsche blijft zoals het nu is moest volkswagen porsche niet hebben overgenomen zou dit nooit gebeuren

    Login om te reageren
  36. Jaap zegt

    5 oktober 2009 om 18:37

    Porsche gaat Audi verdrukken in het VW huis.

    Login om te reageren
  37. Volvo_440_turbo zegt

    5 oktober 2009 om 19:01

    Eerlijk? Ik vind de Boxter en Cayman mooier en véél origneler dan 911-spul.
    De 911-en van de laatste generaties zijn gewoon niet mooi!

    Ik ben echt eens benieuwd wat het gaat worden, ook qua prijs/kwaliteit…

    Login om te reageren
  38. michel 24 zegt

    5 oktober 2009 om 20:12

    en nog hebben ze hetzelfde design hahah prutsers

    Login om te reageren
  39. Rick dos zegt

    5 oktober 2009 om 22:10

    Wat ze dus willen worden is een premium autofabrikant a la BMW en Mercedes. Niet slecht zolang het maar geen tweede Audi wordt. Dus met buurtje leen bij VAG een model op de markt brengen. Hou eigen merkidentiteit en ik zie het nog wel wat worden.

    Login om te reageren
  40. Eric zegt

    9 oktober 2009 om 11:39

    Nou,een soort Elise zou bij Porsche niet misstaan. Middenmotor, 2.0 TFSI-motor, minder dan 900kg en een Porschebadge. Daar wil ik wel op wachten!!!! (En niet zo extreem als de KTM en niet zo zwaar als de TT-quattro)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North