• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche is weer familiebezit

Auteur: autoblogger, gepost 17 juni 2013 om 11:46 – 33 Reacties

Porsche embleem


Qatar Holding LLC, het investeringsfonds van het emiraat, heeft het belang in Porsche verkocht.

In 2009 kocht men 10% van de aandelen Porsche, omdat het merk dringend geld nodig had na de mislukte overname van Volkswagen. Die aandelen zijn nu echter weer verkocht aan de families Piëch en Porsche, waardoor de twee Duitse families een controlerend belang in het automerk hebben. Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van het bestuur Porsche SE liet weten: “All of Porsche SE’s common stock is now again held by the Porsche and Piëch families. This is an expression of our confidence in the prosperous future of Porsche SE as the largest shareholder of Volkswagen AG. In light of this, we look forward to our continued collaboration with the Emirate of Qatar as a shareholder of the Volkswagen Group.”

De Qatar Holding blijft wel voor 17 procent aandeelhouder in het Volkswagen concern, waarin Porsche SE nog de meerderheid heeft (50,7%). En ja, de emir van Qatar is zijne Hoogheid Sjeik Hamad bin Khalifa Al-Thani. Die familie kennen we inmiddels.

Ook interessant!

  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Porsche, Volkswagen, wolfgang-porsche

Vorig bericht: « Officieel: Volvo S60 krijgt V8 en RWD van Polestar
Volgend bericht: Win een roadtrip van 5 dagen door Ierland! »

Lees Interacties

Reacties

  1. W115 zegt

    17 juni 2013 om 11:54

    Okee leuk. Veel zal er niet veranderen aan de producten.

    Login om te reageren
  2. Vinny_93 zegt

    17 juni 2013 om 11:55

    Ergens is dit maar goed ook. Duitse bedrijven in bezit van Duitse mensen. Nu kan Al-Thani weer geld uitgeven aan nuttiger zaken.

    Wel lief dat ie Porsche gered heeft toentertijd.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      17 juni 2013 om 13:09

      @Vinny_93:

      Wat is er goed aan Duitse bedrijven in het bezit van Duitse mensen?
      Wat maakt de eigenaar uit?

      Login om te reageren
    • sandniggah zegt

      17 juni 2013 om 13:12

      @Vinny_93: De Qatar Holding blijft wel voor 17 procent aandeelhouder in het Volkswagen concern.

      Daar blijft het niet bij ze hebben aandelen in bijna alle westerse bedrijven .

      Login om te reageren
  3. darkpluisje zegt

    17 juni 2013 om 12:00

    Betekend dit dat porsche dan eigenlijk eigenaar is van Volkswagen, zo ja hoe zit het dan met de aandeel percentages van VAG of vallen Porsche en Piech (de families) daar onder?

    Login om te reageren
    • mpwpeter zegt

      17 juni 2013 om 12:15

      @darkpluisje: Dat vroeg ik me ook af. In de pers werd het verhaal gedaan dat Porsche gered werd door VAG, maar nu lijkt het alsof Porsche toch voor 50,7% eigenaar is van VAG.

      Op http://www.porsche-se.com/pho/ staat dat Porsche Societas Europaea (Europese NV) de activiteiten van VAG en Porsche heeft samengevoegd en daarna de grootste aandeelhouder is geworden. Technisch betekent dit, volgens mij, dat ze wel degelijk VAG hebben overgenomen en nu alles onder de Porsche naam produceren.

      Of is er een jurist in de zaal die het anders ziet? ;-)

      Login om te reageren
      • mpwpeter zegt

        17 juni 2013 om 12:16

        @mpwpeter:

        Login om te reageren
        • drivingpleasure zegt

          17 juni 2013 om 12:25

          @mpwpeter: Volkswagen bezat dus al 49,9% in Porsche, eerder verworven voor €3,9 mrd. Ondanks een nogal ingewikkeld proces van belangnemingen dat vooraf ging aan de laatste aangekondigde transactie, als gevolg waarvan de Porsche-holding bijvoorbeeld nog een stemrecht van 50,7% in Volkswagen heeft, blijft Porsche een zelfstandige eenheid binnen de Volkswagen-groep. zie ook stukje hieronder

          Login om te reageren
          • mpwpeter zegt

            17 juni 2013 om 13:14

            @drivingpleasure: Het schijnt nog wat leuker te zijn: Porsche SE was sinds 2007 al eigenaar van meer dan 50.7% VAG aandelen en 50,1% Porsche (via een holding). VAG had de andere 49,9% in handen.

            In 2012 heeft VAG 100% aandelen in die holding gekregen, de holding is 100% eigenaar van Porsche. In ruil voor de aandelen in de holding heeft VAG Porsche SE €4,46 mrd. betaald, samen met een extra aandeel met stemrecht. Hierdoor Heeft Porsche SE het grootste stemrecht binnen VAG verworven.

            Er is dus niets veranderd, behalve dat er een extra bestuurslaag op Porsche in de vorm van het VAG bestuur is geplaatst. Het bestuur dat 100% luistert naar Porsche SE ;-) En dat alles om een flinke hap belastinggeld niet te hoeven betalen ;-)

            Bron:
            http://www.welt.de/bildergalerien/article107915237/So-aendern-sich-die-Besitzverhaeltnisse-bei-Porsche-und-VW.html en http://www.welt.de/wirtschaft/article107915231/So-funktioniert-der-smarte-VW-Porsche-Steuertrick.html

            Login om te reageren
        • ederooij zegt

          17 juni 2013 om 13:38

          @mpwpeter:
          Heeft VAG niet gewoon het automerk Porsche overgenomen? Als ik het zo zie, bezit de Porsche holding een overgrote meerderheid in de VAG holding, waar dan weer het automerk Porsche onder is komen te vallen. Als dus VAG het auto producerende deel van de Porsche holding heeft overgenomen, had de Porsche holding indertijd weer lucht maar bleef het merk toch stiekem onder de holding hangen en dus via een omweg in eigen bezit.

          Login om te reageren
          • ederooij zegt

            17 juni 2013 om 13:40

            @ederooij: stond er dus al…

            Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      17 juni 2013 om 12:16

      @darkpluisje: Volkswagen heeft het restant van de aandelen Porsche overgenomen. Met de transactie is een bedrag van 4,46 miljard euro gemoeid.

      Volkswagen, dat al bijna de helft van de Porsche-aandelen in bezit had, is zeven jaar bezig geweest om het restant (50,1 procent) van de aandelen in z’n bezit te krijgen. In 2005 waren de rollen nog omgekeerd toen Porsche een poging deed om zich in Volkswagen in te kopen. In 2007 heeft Porsche 30% van de VW-aandelen in bezit, in 2008 is dat 42,6% en voorzitter Wendelin Wiedeking geeft aan in 2009 75% van de aandelen te willen hebben. De financiële crisis gooit roet in het eten: Porsche krijgt geen krediet meer om het aandelenpakket verder uit te breiden. De sportwagenfabrikant raakt zwaar in de geldproblemen en de rollen zijn plotseling omgedraaid; Volkswagen neemt een groot belang in Porsche, dat nu dus is uitgedraaid op volledig bezit van het aandelenpakket.

      De overname van Porsche betekent dat de Volkswagen Groep nu bestaat uit acht automerken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bugatti, Bentley en Porsche. In april werd motorfietsfabrikant Ducati aan de portefeuille toegevoegd.

      Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        17 juni 2013 om 12:18

        @drivingpleasure: Dit is half 2012 gebeurt volgens mij..

        Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      17 juni 2013 om 12:16

      @darkpluisje: Dat zou ik gaan googlen want het verhaal is vrij ingewikkeld..

      Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      17 juni 2013 om 12:18

      @darkpluisje: Ik denk dat die cijfers in het stukje nog van oude wikipedia afkomen ofzo.

      Login om te reageren
  4. volvov70 zegt

    17 juni 2013 om 12:02

    Die Arabier heeft aardig gecasht denk ik

    Login om te reageren
    • pand zegt

      17 juni 2013 om 12:27

      @volvov70: daar dacht ik ook meteen aan

      Login om te reageren
  5. stationcar zegt

    17 juni 2013 om 12:27

    Misschien ben ik dom maar ik snap er helemaal geen bal van. Wie is nu eigenaar van wie? Wie is uberhaubt wie?

    Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      17 juni 2013 om 12:29

      @stationcar: VW is eigenaar van Porsche maar Porsche heeft een meerderheidsbelang in VW waardoor ze binnen VAG een zelfstandige eenheid blijven…

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        17 juni 2013 om 12:32

        @drivingpleasure:
        Maar als Porsche een meerderheidsbelang heeft in VAG (die 50,7%) is Porsche eigenaar van VAG en niet andersom. Ofzo. Whatever.

        Login om te reageren
        • lemans96 zegt

          17 juni 2013 om 12:49

          @stationcar: Dat is inderdaad zo. Uiteraard is voor de familie’s Porsche en Piëch Porsche het vlaggeschip waaronder alle afdelingen op papier vallen. Dit is simpelweg een eer kwestie.
          Het zijn ook nooit de directeuren/topmanagers van Volkswagen, Audi of Skoda die de beslissingen nemen maar personen uit één van deze twee familie’s.

          Login om te reageren
          • drivingpleasure zegt

            17 juni 2013 om 12:54

            @lemans96: Klopt helemaal. Zit lastig in elkaar om uit te leggen. Porsche is van VW maar VW is ook van Porsche komt het gewoon op neer. Familie Porsche bepaald, waardoor Porsche dus nog steeds een zelfstandige eenheid is…

            Login om te reageren
          • drivingpleasure zegt

            17 juni 2013 om 12:56

            @lemans96: iets duidelijker uit het financieel dagblad:
            De families Porsche en Piëch zijn beide eigenaar van het sportwagenmerk uit Zuffenhausen. Ze bezitten via Porsche Automobil Holding SE een meerderheidsbelang van 50,7 procent van de gewone aandelen Volkswagen, waarmee ze de grootste aandeelhouder van het autoconcern zijn.

            Mislukte overname

            Qatar Holding investeerde in 2009 in Porsche, nadat de poging van de sportwagenfabrikant om VW over te nemen, mislukte. Volkswagen draaide de rollen om en nam uiteindelijk Porsche over. Afgelopen zomer betaalde Volkswagen €4,5 mrd voor het gedeelte van Porsche dat ze nog niet in bezit hadden. Porsche werd daarmee het 12de merk van Volkswagen.

            Login om te reageren
            • sandniggah zegt

              17 juni 2013 om 13:24

              @drivingpleasure: en de aandelen van de Qatar Holding dan ? Die blijft wel voor 17 procent aandeelhouder in het Volkswagen concern.

              Login om te reageren
              • drivingpleasure zegt

                17 juni 2013 om 13:46

                @sandniggah: Porsche heeft ook niet 100% van de aandelen in handen…

              • sandniggah zegt

                17 juni 2013 om 14:16

                @drivingpleasure: Als porsche 50,7% en de holding 17% dat is 50,7%+17%=67,6 %

                Dan heeft VW niet veel te melden.

              • drivingpleasure zegt

                17 juni 2013 om 14:27

                @sandniggah: Het zit lastig in elkaar maar check de comment van oxymoron even: Er zijn dus twee begrippen Porsche, en het is handig om die gescheiden te houden. De ene is de autofabrikant, de andere de familie-NV van de clans Porsche en Piëch. De familie-NV heeft net iets meer dan de helft van de aandelen van de Volkswagen Groep, die op zijn beurt 100% eigenaar is van de autofabrikant Porsche.

                Hierdoor hebben zij dus nog steeds inspraak over Porsche wat de bedoeling was, zo blijft Porsche namelijk zelfstandig binnen het concern…

        • drivingpleasure zegt

          17 juni 2013 om 12:50

          @stationcar: Het zit lastig in elkaar. Porsche wilde destijds VW overnemen maar door de crisis kwamen ze in de problemen en heeft VW Porsche overgenomen. Porsche had dit nodig om uit financiële schulden te komen. In de afgelopen jaren heeft VW de rest van de aandelen bij elkaar weten te schapen en half 2012 is Porsche voor de volledige 100% overgegaan naar VW. Porsche valt onder het moeder concern VAG maar de familie van Porsche heeft een aandeel in VW in handen.

          Ondanks een nogal ingewikkeld proces van belangnemingen dat vooraf ging aan de laatste aangekondigde transactie, als gevolg waarvan de Porsche-holding bijvoorbeeld nog een stemrecht van 50,7% in Volkswagen heeft, blijft Porsche een zelfstandige eenheid binnen de Volkswagen-groep.

          Login om te reageren
      • oxymoron zegt

        17 juni 2013 om 13:22

        @drivingpleasure: Er zijn dus twee begrippen Porsche, en het is handig om die gescheiden te houden. De ene is de autofabrikant, de andere de familie-NV van de clans Porsche en Piëch. De familie-NV heeft net iets meer dan de helft van de aandelen van de Volkswagen Groep, die op zijn beurt 100% eigenaar is van de autofabrikant Porsche.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 juni 2013 om 18:00

          @oxymoron:
          M.a.w. de families Piëch en Porsche hebben stevig hun zakken gevuld ten kostte van de Duitse belastingbetaler.
          Dit hebben ze op zo’n slinkse manier gedaan dat zelfs de Bondsdag er geen bal meer van begrijpt. Ze weten dat ze genaaid zijn en ze vonden het niet eens lekker….

          Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    17 juni 2013 om 12:52

    de exorbitante dividenden zullen er dus inmiddels wel af zijn ..

    Login om te reageren
  7. sandniggah zegt

    17 juni 2013 om 14:42

    Immer besser ist unser täglicher anspruch, zeg maar

    Login om te reageren
  8. The360box zegt

    17 juni 2013 om 14:54

    Snap er zo goed als niets van. Porsche is aandeelhouder in VW terwijl… crashed..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North