• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-onderdelen binnenkort voor de hele VW-familie!

Auteur: ricardo, gepost 16 april 2010 om 15:28 – 66 Reacties

VrijdagMiddagVraag: welke auto is dit?

Krijgen we nu Audi’s met boxermotoren? Of Lambo’s met blokjes achter de achteras? Nein, zover gaat het niet. Wat wel gaat gebeuren is dat VW Porsche gaat integreren in de modulestrategie.

De sportwagens binnen het VAG-concern kunnen binnenkort gebruik maken van de techniek die aandeelhouder Porsche in huis heeft. Wacht even, zoiets deden ze veertig jaar geleden toch ook een keer? Klopt, toen kwamen VW en Porsche met de VoPo VW-Porsche 914 aanzetten. Later klopte Audi nog een keer bij Porsche aan voor wat technische vragen. daaruit ontstond uiteindelijk de Audi RS2.

Nu krijgen merken als Audi en Lamborghini beschikking over kostbare technieken van Porsche. Wat natuurlijk een enorme kostenbesparing met zich mee brengt als een onderdeel slechts één ipv vier keer ontwikkeld hoeft te worden. Het Duitse Handelsblatt meldt dat Audi vooral de imago-boost erg belangrijk vindt. Ontzettend geil natuurlijk, om te zeggen dat je Porsche-draagarmen onder je A4 Avant TDI hebt. Slimme keuze? Of nog meer eenheidsworsten op de weg? (via Automobielmanagement)

Ook interessant!

  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Deze Porsche biedt plaats aan het hele gezin

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Lamborghini, Porsche, Seat, Volkswagen

Vorig bericht: « Kies maar: Fisker Karma of Tesla Model S
Volgend bericht: Lotus Elise Special Edition voor Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. vpower zegt

    16 april 2010 om 15:35

    Zullen we het op het laatste houden.

    Login om te reageren
  2. Benjamin1 zegt

    16 april 2010 om 15:36

    Ik denk dat de Audi mensen vooral geilen op de badges, niet zozeer op de techniek.

    Login om te reageren
  3. girls_VS_cars zegt

    16 april 2010 om 15:37

    Het duurt niet lang meer of het woord concurrentie is door de mensheid vergeten.

    Allemaal samenwerken!!! Beste oplossing!!!

    Login om te reageren
  4. frarissimo zegt

    16 april 2010 om 15:37

    Het kevertje komt weer terug bij VW, mooi zo.
    Of een Lambo rijder trots is te melden dat er Porsche onderdelen in zitten is heel erg te betwijfelen…

    Login om te reageren
  5. Jimmy zegt

    16 april 2010 om 15:37

    Economisch gezien voor VAG waarschijnlijk een goede keuze.

    Login om te reageren
  6. lambo4all zegt

    16 april 2010 om 15:42

    waarom porsche techniek als ze al lambo’s hebben? of krijgen we nu ook een straight 6 cilinder r8?

    Login om te reageren
  7. John zegt

    16 april 2010 om 15:45

    Ben benieuwd wat er nog overblijft van identiteit over een jaar of 20. Dan is echt alles hetzelfde met 3 grote spelers op de markt.

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  8. Eric zegt

    16 april 2010 om 15:48

    Als je Seat rijd , kan je opscheppen dat je ophanging van Lambo is, je motortechniek van Porsche, je lederen zetels met Bugatti leer en je velgen van Audi S-lijn. Je dashbord een overjaars VW-ding verzwijg je beter…
    Waar blijft die mini-Porsche met 4 cylinders???

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    16 april 2010 om 15:48

    @lambo4all,

    Noem’s een straight 6 uit een porsche? Sowieso uit de het VAG concern.

    Btw, moet de seat ibiza ook niet opgenoemd worden onder samenwerkende merken?

    Deze dus:

    Login om te reageren
    • Markus zegt

      16 april 2010 om 17:51

      @jack_abarth: die Seat! Ha, inderdaad… die roestbak had iets met Porsche… daarover zullen ze bij Porsche nog wel eens achter hun oren hebben gekrabt.

      Login om te reageren
  10. Jokkebrok zegt

    16 april 2010 om 15:49

    Als dat maar goed gaat…

    Login om te reageren
  11. xiran zegt

    16 april 2010 om 15:50

    slechte ontwikkeling, de persoonlijkheid van een auto brokkelt hiermee af. je krijgt nu steeds meer een 13 uit een dozijn… waar is de passie en de kracht tot innovatie.

    Login om te reageren
  12. paulusrx7 zegt

    16 april 2010 om 15:53

    hahahaha wat een grap het liest zien ze bij vag iedereen in dezelfde auto rijden trieste zooi daar.

    Login om te reageren
  13. Stijn zegt

    16 april 2010 om 15:55

    @ Ricardo
    De 914 een flop? Commercieel was het toch een succes te noemen, op het einde van zijn productierun was het de meest verkochte sportwagen ooit!

    Login om te reageren
  14. JPM zegt

    16 april 2010 om 16:02

    De Cayenne en de Toureg zijn toch ook jointly ontwikkeld.

    Login om te reageren
  15. Vincenzo zegt

    16 april 2010 om 16:08

    nog meer eenheidsworst? Kan dat dan bij de fag groep?

    Login om te reageren
  16. mika zegt

    16 april 2010 om 16:09

    Dus gewoon lekker een Saab 9-5 kopen hahahaha

    Login om te reageren
  17. Hendrik zegt

    16 april 2010 om 16:12

    Nein, sind sie verruckt? Mein gott!

    Maar beleving is alles. Dus betaal je nu meer dan ooit echt voor de batch=beleving=lucht. Kost niks om te maken maar oooh als je in de val trapt dan betaal en hoe. Ik betuig nu al mijn medeleven aan de ekster klanten(lees:glitter geil).

    Maar ik kan mij het orgasme van de bedrijfseconomische specialisten voorstellen: fab,fab,fab,ooohh kostenbesparend produceren ,fab, fab, yeaaah(lees klaarkomend concluderen dat het werkt).

    Login om te reageren
  18. jorden zegt

    16 april 2010 om 16:17

    -edit: die is er al uit-

    Audi is er ook natuurlijk voor mensen die hun imago ook errrg belangrijk vinden natuurlijk.

    Login om te reageren
  19. QuattroBoy zegt

    16 april 2010 om 16:23

    @Jorden
    …en dus rij jij in een Prius?

    Login om te reageren
  20. EJS zegt

    16 april 2010 om 16:33

    Leuk, daar ga je echt niks meer van merken dan van Audi en Lambo hoor, je ziet ’t wel, in sommige auto’s liggen zelfs dezelfde motoren, maar geen lambo die er minder om verkocht wordt of er minder geil om gevonden wordt. Lijkt me dus een prima zet.

    Login om te reageren
  21. Hans zegt

    16 april 2010 om 16:38

    “Wat natuurlijk een enorme kostenbesparing met zich mee brengt als een onderdeel slechts één ipv vier keer ontwikkeld hoeft te worden.”

    Alles leuk en aardig, maar gaan we dan ook 4 keer minder betalen, of nog steeds de volle pond, terwijl VW tot 4 keer bespaart met ontwikkeling?

    Login om te reageren
  22. De Fiets zegt

    16 april 2010 om 16:39

    Nou hoop ik toch echt dat er een Porsche 3 cylinder Bluemotion TDI gaat komen en dan met hybride want zoals het nu is met die vervuilende boxer motoren dat kan echt niet meer. Ja, het is echt goed nieuws dat ze gaan samenwerken maar ik hoop dat ze wel de juiste keuzes maken.

    Login om te reageren
  23. deora zegt

    16 april 2010 om 16:40

    Economische gezien een slimme zet. En marketing technische voor de “budget” modellen ook mooi. Maar hoelang is het geleden dan een Porsche nog speciaal was? Ik woon in Friesland in een klein dorpje. En zelfs hier zie ik elke week wel een handvol 911’s. Wat Lamborghini betreft. Daar wordt nu al Audi techniek gebruikt. En als Porsche zich daar mee gaat bemoeien. Dan kunnen de auto’s technische gezien alleen maar beter worden.

    Login om te reageren
  24. jack_abarth zegt

    16 april 2010 om 17:03

    @Hans,

    Dat heet nu handel.
    Zo goedkoop mogelijk produceren en zoveel mogelijk winst draaien ;)

    Login om te reageren
  25. AudiQuatro zegt

    16 april 2010 om 17:22

    Oja, en dan krijgt de nieuwe 911 een V10 van lambo achter de achteras?

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 april 2010 om 17:27

      @AudiQuatro:

      Waarom geen V12?

      Login om te reageren
  26. Jesper zegt

    16 april 2010 om 17:36

    Een V12 TDI achter de achteras van een 911? Wheelies met een Porsche :D

    Login om te reageren
  27. AudiQuatro zegt

    16 april 2010 om 17:42

    haha ja dan krijgt hij ook wel een hele lange rare kont he:P Nee ik vindt het geen goed idee. VAG moet lekker bij zich zelf blijven. Een lambo moet Italiaans zijn niet Duits!

    Login om te reageren
  28. Bart zegt

    16 april 2010 om 17:46

    De 924 deelt ook VAG techniek, en zelf de opvolger, de 944 zit vol met VAG spul.

    Kan me alleen geen Vw of Audi voorstellen waar er een Boxer-6 in het vooronder past, laat staan dat het bij het imago, dus het zal allemaal wel meevallen.

    Login om te reageren
  29. lincoln zegt

    16 april 2010 om 18:11

    het VAG concern is net zo groot als nederland ..

    kunnen zich niet permiteren zo te klungelen met informatie ..
    1 keer het wiel uitvinden moet genoeg zijn ..
    3 universele kabelbomen ook ..
    dusssssss ..

    Login om te reageren
  30. Imba zegt

    16 april 2010 om 18:11

    Mischien worden de VAG merken nu eindelijk eens motorisch betrouwbaar…

    Login om te reageren
  31. Ron zegt

    16 april 2010 om 18:23

    En zo zijn er nog meer Niet-Porsche’s maar wel door Porsche mede ontwikkeld

    VW Kever
    VW Sharan
    VW Touareg
    VW T1
    Seat Ibiza
    NSU RO80
    Harley Davidson V-Rod
    Een Seat Dakar bak uit een ver verleden
    Ford Scorpio
    Kia Sorento
    Kawasaki racer van vroeger

    Login om te reageren
  32. fiestafeest zegt

    16 april 2010 om 18:30

    bij vag is het zo en zo al een eenheidsworst waardoor de kosten van de productie zo laag mogelijk gehouden kan worden Jammer dat je dat niet terug ziet bij de dealer(s)

    Login om te reageren
  33. CooperDriver zegt

    16 april 2010 om 18:37

    ik sta nu al te trappelen om het gezwets van mn leasende collega’s aan te horen over hoe porsche hun 1.6 audi wel niet is…

    Login om te reageren
  34. Tony Casa zegt

    16 april 2010 om 18:43

    -edit: check, is aangepast!-

    En in welke VW werden er dan eerder Porsche onderdelen gebruikt?

    Login om te reageren
  35. Vinny_93 zegt

    16 april 2010 om 18:50

    @VrijdagMiddagVraag: De VW Porsche 914 natuurlijk, zoals je zelf al zei.

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      16 april 2010 om 19:23

      @Vinny_93: en in de Porsche 914 werden dan geen VW onderdelen gebruikt?

      Login om te reageren
      • Vinny_93 zegt

        18 april 2010 om 14:24

        @Tony Casa: Wat lul jij nou?

        Login om te reageren
  36. ivanadrive zegt

    16 april 2010 om 19:24

    @Ron: Je vergeet nog de Lada Samara (motor)

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      16 april 2010 om 20:00

      @ivanadrive: die Samara prullen en Seat System porsche motoren waren aftandse eigen producten waar men bij Porsche een beetje had aan gesleuteld om ze wat efficienter te maken. Dit werd door de marketingboys vakkundig uitgemolken.

      Login om te reageren
  37. Pieter-Jan zegt

    16 april 2010 om 21:00

    Eens gelezen dat Porsche voor 70% rekend op VAG voor hun onderdelen. Vandaar de poging tot overname een tijd geleden, want de Europese unie wil VAG op de vrije markt gooien, en het zou een probleem zijn mocht Porsche’s voornaamste leverancier in de handen vallen van een hedgefund.

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      16 april 2010 om 21:31

      @Pieter-Jan: en nu ga jij ons eens vertellen welke VAG onderdelen er in een doorsnee 911 zitten. Ik maak het jou niet te moeilijk, vijf volstaan.

      Login om te reageren
  38. svenni zegt

    16 april 2010 om 21:24

    dus we zien binnenkort ook 911tjes rondrijden met golf koplampen en frontend, wordt toch niets

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      16 april 2010 om 21:30

      @svenni: maar we zien wel petjes rondrijden in een golfje met 911 velgen (dat denken ze althans)

      Login om te reageren
  39. floryn zegt

    16 april 2010 om 22:38

    Ik zat er laatst al aan te denken, maar ik vrees dat VW zichzelf op een gegeven moment echt gaat kannibaliseren. Ik ben benieuwd hoe ze er voor gaan zorgen dat het geen flop wordt en waar we allemaal onverwachte onderdelen gaan vinden.

    Login om te reageren
    • de Sjonnies zegt

      17 april 2010 om 09:49

      @floryn: Och, zolang het publiek maar in de magie en premium termen blijft geloven zal het wel loslopen.
      het is wat ze al jaren doen en het mooiste is dat het publiek er nog in trapt ook.

      Login om te reageren
  40. Ron zegt

    17 april 2010 om 00:22

    @ivanadrive klopt die ook nog ja en ook nog de Audi RS2 uit begin jaren ’90 en de Auto Union racers van heeeeeel lang geleden en niet te vergeten de Cisitalia Grand Prix auto
    en nog de Mercedes SSK, Mercedes 500
    Nog genoeg dus

    Login om te reageren
  41. Patrick zegt

    17 april 2010 om 01:08

    Een Porsche 911 motor in een Beetle……niet echt origineel bedacht van mezelf ;-)

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      17 april 2010 om 04:08

      @Patrick: hoe ga jij een 911 motor vooraan in een Beetle leggen?

      Login om te reageren
  42. Jeff zegt

    17 april 2010 om 09:34

    en jongens, vergeten daar in Nederland dat jullie pronkstuk Spyker, met een Audi blokje rodtoert(ook VAG)
    Misschien een Porsche boxsertje inleggen,kunnen ze ook eens een deuk in een pakje boter rijden in LMS

    Login om te reageren
  43. Entwicklung88 zegt

    17 april 2010 om 09:38

    Kon je op wachten natuurlijk. Hoop alleen dat we voor eens en altijd duidelijk hebben dat VAG dezelfde auto’s maakt met een ander vormpje eromheen..
    M’n broer dacht dat het 2.0 TFSI blok bij Audi net wat beter/sterker/’directer ingespoten’ was dan bij VW. FAIL!

    Login om te reageren
    • RND zegt

      17 april 2010 om 13:55

      @Entwicklung88: als je onder mijn audie 1,8 blok kijkt zie je ook “VW”… beetje jammer.

      kan je dan straks ook overal ledjes krijgen in je porsche?:D

      Login om te reageren
  44. mashell zegt

    17 april 2010 om 12:48

    De new new Beetle kan wel wat Porsche techniek gebruiken, net als vroeger.

    Login om te reageren
    • Tony Casa zegt

      17 april 2010 om 16:50

      @mashell: welke Porsche onderdelen werden er dan zoal in de originele Kever gebruikt?

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        17 april 2010 om 16:51

        @Tony Casa:

        Geen. De Kever is ontworpen door Ferdinand Porsche, en dat kun je er wel aan afzien. De verwantschap met Porsche’s uit vroeger tijden is overduidelijk, zowel uiterlijk als technisch;)

        Login om te reageren
  45. Dimglor zegt

    17 april 2010 om 13:42

    Mja zo werken de concurrenten dan eigenlijk toch samen.. Vind ik enigszins wel positief… En dit is natuurlijk ook wel kostenbesparend… Wat wel iets is voor deze tijd ;)

    Login om te reageren
  46. Tony Casa zegt

    17 april 2010 om 17:56

    Toch vreemd dat er bij de VW Kever steeds naar Porsche verwezen wordt, alsof zo’n ding op de naam van de ontwerper na ook maar 1 ding gemeen zou hebben met een Porsche.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      17 april 2010 om 17:58

      @Tony Casa:

      Heb jij wel eens een Porsche 356 en VW Kever naast elkaar zien staan en technisch bekeken? Ik denk dat je dan snapt waarom..

      Login om te reageren
      • Tony Casa zegt

        17 april 2010 om 18:42

        @EJS: ja hoor, net daarom, er past geen schroefje van een 356 op een Kever, motor, ophanging, vernsellingsbak, ophanging, alles is anders, enkel het concept is hetzelfde.

        Ik kan bij een Kever de carosserie van het platform losschroeven en afhalen, kun jij dat bij een 356 ook?

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          17 april 2010 om 19:15

          @Tony Casa:

          Ik heb net even wat research gedaan, omdat je er zo op doorgaat. Daaruit blijkt dat in de eerste 356’s ’t chassis, de suspensie en de motor van de Kever geleend is. Ik neem aan dat je die dus ook kan losschroeven net als bij de Kever ja.. Latere uitvoeringen(356A, B & C) hadden overigens wel wat minder overeenkomst met de Kever;)

          Login om te reageren
          • Tony Casa zegt

            17 april 2010 om 19:24

            @EJS: ik daag je uit om de carburator van gelijk welke Kever op een 356 motor te plaatsen, hetzelfde met de uitlaat.

            Login om te reageren
            • EJS zegt

              17 april 2010 om 19:30

              @Tony Casa:

              Dat gaat me hoe dan ook toch niet lukken, ik heb 2 linkerhanden en de wijsheid die ik heb is slechts een boekenwijsheid;)

              Login om te reageren
  47. Cantago zegt

    17 april 2010 om 18:38

    Komt VW en Audi ten goede denk ik, maar ik denk dat er minder Puristen zijn die nog een Porsche kopen. Want hoe leuk is een Porsche waarvan sjonnie’s zeggen: Die draagarmen heb ik ook op mn Golf? En meer van dat…

    Login om te reageren
  48. Piebe Post zegt

    17 april 2010 om 18:48

    En het beste voorbeeld, dat van de Cayenne en de Touareg, die zelfs de ramen met elkaar delen, vergeten we voor het gemak maar even?

    Login om te reageren
  49. SjonnieKroket zegt

    18 april 2010 om 22:24

    Wellicht worden de Audi’s dan ook een keer goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North