• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Panamera V6 debuteert in Beijing [updated]

Auteur: CasperH, gepost 16 februari 2010 om 11:02 – 66 Reacties

Porsche Panamera V6
Er komt een nieuw instapmodel van de Porsche Panamera. Deze zal debuteren in Beijing, eind april.

Geen viercilinder Porsche nog, het nieuwe instapmodel krijgt de beschikking over een V6. Deze 3,6 liter V6 gaat 300 pk leveren en een koppel van 400Nm. De V6 wordt uitgerust met PDK en een start / stop systeem. Dit moet zorg dragen voor een gemiddeld verbruik van 9,3l/100km voor de gewone Panamera V6 en een CO2 uitstoot van 218 gram per km. De vierwielaangedreven versie, Panamera 4 genoemd, verbruikt 9,6l/100 km en stoot 225 gram CO2 uit per kilometer.

Het blok is opgebouwd in een hoek van 90 graden, en is zo’n dertig kilo lichter dan het V8 blok in de Panamera S/4S. De Panamera met V6 zal €104.900 gaan kosten. De Panamera 4 wordt iets duurder, namelijk €111.100. Dat zijn de prijzen inclusief BTW en BPM.

UPDATE 13:09: we hebben bewegende beelden op autojunk.

Ook interessant!

  • Porsche Panamera brand
    Porsche Panamera brand hangt een luchtje aan
  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Porsche Panamera kopt beton in Hoek van Holland
    Porsche Panamera kopt beton in Hoek van Holland
  • Porsche Panamera Platinum Edition is hier en dit kost het
    Porsche Panamera Platinum Edition: dit kost het en dit krijg je

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

panamera, Porsche

Vorig bericht: « Gespot: McLaren SLR Schoolbord Edition
Volgend bericht: Nederlandse overheid: winterbanden, waarom? »

Lees Interacties

Reacties

  1. zdev zegt

    16 februari 2010 om 11:03

    De enige optie is de Turbo maar ook die is lelijk. Maar doe mij maar de Maserati.

    Login om te reageren
  2. Ollie-j zegt

    16 februari 2010 om 11:05

    Zie ik nu “Panamera 4” op die 3e foto staan? Hebben ze ongemerkt een 4-wielaangedreven Panamera onthult?

    Login om te reageren
    • John zegt

      16 februari 2010 om 11:10

      @Ollie-j: Kan jij niet lezen? Daarnaast is de 4S toch al lang uit en de Turbo is ook vierwiel aangedreven. Sterker nog, er was maar 1 Panamera zonder 4wd..

      Login om te reageren
  3. freude am fahren zegt

    16 februari 2010 om 11:05

    waarom geen boxermoter? Zoals in (bijna) alle andere porsches?

    Login om te reageren
  4. laulau zegt

    16 februari 2010 om 11:07

    dit is een lelijke bak de verhoudingen kloppen totaal niet

    Login om te reageren
  5. Freude_am_Fahren zegt

    16 februari 2010 om 11:08

    waarom geen 6 cilinder boxer-motor?
    (zoals in (bijna) alle andere porsches)

    Login om te reageren
  6. Freude_am_Fahren zegt

    16 februari 2010 om 11:10

    ik vond de panamera eerst lelijk, maar nu ik hem al een paar keer heb gezien, vind ik hem eigenlijk niet meer zo lelijk.

    Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    16 februari 2010 om 11:11

    Een V6 in een Porsche is toch doodnormaal ? Het blijft, in tegenstelling tot de 911’s, een verschrikkelijk lelijke auto om te zien ! Inderdaad; wie neemt deze auto terwijl je een Maserati kan ‘hebben’ ? Wie ?

    Login om te reageren
    • RRRobert zegt

      16 februari 2010 om 11:21

      @Megakix: Het verschil tussen een Porsche Panamera en een Maserati Quatroporte is in weze niet anders dan kiezen tussen een Audi en een Alfa, of tussen een Peugeot en een Honda, om eens een vergelijking te trekken.

      Je maakt de balans op tussen emotie en realiteitszin, weegt status af tegen reputatie en legt daarmee de basis voor een haat/liefdeverhouding met je auto. Om het even welke auto je dan ook kiest.

      Login om te reageren
    • Maurice16 zegt

      16 februari 2010 om 17:09

      @Megakix: Ik zou ze gewoon beide kopen. Sorry, kan niet kiezen. Wel verkies ik de Panamera (liefst Turbo uiteraard) boven de AM Rapide.

      Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    16 februari 2010 om 11:16

    Daarmee zit de Porsche ongeveer op hetzelfde prijsniveau als de andere Duitse grote sedans. Degradeert Porsche naar een ‘normaal’ Duits premiummerk? :o

    Login om te reageren
  9. Goed_Koopman zegt

    16 februari 2010 om 11:16

    @ Megakix: Een zescilinder boxermotor is in een Porsche ‘doodnormaal’…

    Nog even op een rijtje voor alle n00bs:
    Audi en MB: V6
    BMW: Zes-in-lijn
    Porsche: Flat-six

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      16 februari 2010 om 11:22

      @Goed_Koopman:
      Wauw goed man, dat wist ik nog niet, ik kan eindelijk rusten nu ik dit weet.

      Maar kan je voor die centen niet een Caddy CTS-V kopen?
      Die gaan echt snel, je moet wel even door de plastic pracht en praal heen kijken, maar dit saaie Duitse dash is ook niet alles.
      En waarom altijd de Maserati?
      Die zal vast wat sneller zijn en leuker rijden, maar ik weet zeker dat de Porsche een beter auto zal zijn, zeker als je 200 ton per jaar op de teller zet.
      Alleen is hij zo lelijk als de nacht.
      Nee geef mij maar een Benz dan, als je iets uit Duitsland koopt moet je het goed doen.

      Login om te reageren
    • CasperH zegt

      16 februari 2010 om 11:30

      @Goed_Koopman: Porsche: flat six.

      Oh, ok, vandaar dat Porsche in haar persbericht meldt dat het om een V6 met een hoek van 90 graden gaat. Maar dat zullen ze wel mis hebben bij Porsche dan.

      Login om te reageren
  10. justinv zegt

    16 februari 2010 om 11:20

    Op foto 5 in de Gallery is tevens het nieuwe stuur te zien; met schakelflippers en niet die achterlijke duw- en trekknoppen die Porsche tot voor kort alleen leverde bij zijn PDK-bakken.

    Login om te reageren
  11. integralechubasco zegt

    16 februari 2010 om 11:22

    Wat audi nooit heeft kunnen bereiken bij VAG doet porsche gewoon effe tussendoor: PREMIUM!

    ofwel veeel meer betalen voor motorblokjes en onderdeeltjes wat bij een andere concerngenoot veeel goedkoper is…

    Login om te reageren
  12. Goed_Koopman zegt

    16 februari 2010 om 11:24

    integralechubasco: Naar mijn weten is Porsche dan ook een stuk exclusiever dan die andere VAG merken. Appels en peren…

    Login om te reageren
  13. Goed_Koopman zegt

    16 februari 2010 om 11:25

    @ Merry: Vroeg ik jou iets? Nee? Hou dan je mond.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      16 februari 2010 om 11:27

      @Goed_Koopman:
      Hey, luister eens jij begint met een zielig toontje over n00bs, wie de bal…

      Login om te reageren
  14. Ollie-j zegt

    16 februari 2010 om 11:27

    @John: ik kan inderdaad niet lezen… he-le-maal overheen gelezen. Neva mind, goeiemorgen! :S

    Login om te reageren
  15. integralechubasco zegt

    16 februari 2010 om 11:28

    @goedkoopman
    bijna goed…, appels en appels. bij de een betaal je voor een appel 1 euro bij de ander 10 euro. maar het blijven dezelfde appels.

    exclusiviteit wordt met de prijs bepaalt, dat begrijp je toch wel…

    Login om te reageren
  16. Goed_Koopman zegt

    16 februari 2010 om 11:33

    Zucht… LEZEN jullie wel goed? Ik reageerde op Megakix, die V6 motoren doodnormaal in Porsche’s vind. Merry voelde zich ook al aangesproken, geen idee waarom.

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      16 februari 2010 om 11:55

      @Goed_Koopman en CasperH
      de meest verkochte Porsche van de laatste jaren is al jaren met v6 leverbaar… of is dat toch geen echte Porsche maar een aangepaste vw? Tja commercie gaat voor purisme in de echte wereld.

      Login om te reageren
    • Merry zegt

      16 februari 2010 om 12:08

      @Goed_Koopman:
      Omdat je n00b zei, dat is mijn tussen naam, dus ik reageer even.
      Maar serieus, jij begint met “voor de n00bs” en dan vraag je al om reactie, en die kan je kijgen.
      En dan nog eens een lijstje geven waar we echt helemaal niks aan hebben, nee sorry, FAIL.

      Maar om op de Porsche terug te komen, waarom geen V6?
      Het is niet of die boxer motor altijd het beste is.
      En Porcshe blijft een massa product, zoals al beschreven is dit gewoon de VW V6 en die zal voor een stukje rustig toeren aangenamer zijn de de boxer motor van Porchse zelf.
      Laten we niet vergeten dat de doelgroep voor deze auto 45+ is en die willen gewoon rijden van A naar B met een hoop luxe en ook beetje rap, maar het hoeft voor deze doelgroep geen race monster te worden.
      Porsche kent haar klanten heel goed.

      Login om te reageren
  17. Lustigson zegt

    16 februari 2010 om 11:34

    Off-topic: waarom hebben we het tegenwoordig toch over Beijing in plaats van ‘gewoon’ Peking? We zeggen toch ook Frankrijk en niet France, en Griekenland en niet Ελλάδα…

    Login om te reageren
    • Dimocash zegt

      16 februari 2010 om 12:22

      @Lustigson:
      misschien omdat het al tijden bejing heet en alleen nederland het peking noemt?
      sowieso is het krom dat we landen als witrusland niet gewoon belarus noemen etc….

      Login om te reageren
  18. Goed_Koopman zegt

    16 februari 2010 om 11:43

    @ integralechubasco: Uiteraard. Maar er bestaat ook zoiets als heritage.

    Login om te reageren
  19. fiat 1100r zegt

    16 februari 2010 om 11:52

    lijkt me wel logisch waarom het geen boxer motor is. Dit is een VAG motor 3.6l met 300pk. ( net dezelfde als diegene die in de pasat R36 ligt) of zelfs de basismotorisering van de porsche cayenne!

    Login om te reageren
  20. EJS zegt

    16 februari 2010 om 11:55

    Is dit nou dan gewoon het R36 blok wat ook in o.a. de Passat te vinden is? Als dat zo is vraag ik me sterk af waarom niet de 3.0 compressor met 333 pk, die motor lijkt me veel meer porschewaardig…..

    Jammer dat het geen boxer is, maar dat zal wel iets met ’t motorruim te maken hebben denk ik zo..

    Login om te reageren
  21. johan zegt

    16 februari 2010 om 11:58

    net een corvette z06 van voor

    Login om te reageren
  22. Megakix zegt

    16 februari 2010 om 12:06

    @RRRRobert: ik hoef geen uitleg van jou, ik stelde een simpele vraag waarop je geen antwoord weet te geven…?!

    Login om te reageren
  23. Megakix zegt

    16 februari 2010 om 12:06

    @Goedkoop-Man: wát een uitleg op Autoblog…nieuw zeker ? ;-)

    Login om te reageren
  24. Jochempie zegt

    16 februari 2010 om 12:07

    Kijk schat, ik heb een Porsche gekocht en het geweldige is: de motor komt uit een Passat!

    Login om te reageren
  25. Freude_am_Fahren zegt

    16 februari 2010 om 12:10

    @iedeer die zit te zagen over “Goed Koopman”:
    Hij had het niet over deze panamera maar over alle 911,… Daar zit volgens mij toch geen V6 in maar een flat-six. Dus eerst lezen (en eventueel even nadenken), en dan pas komentaar geven.
    (En in de Cayenne zit er misschien een V6, maar die beschouw ik niet als een “échte” porsche.)

    Login om te reageren
  26. Freude_am_Fahren zegt

    16 februari 2010 om 12:13

    en ok, hij mocht misschien niet “n00bs” zeggen, maar daar gaan we nu even niet om zagen.

    Login om te reageren
  27. CSL zegt

    16 februari 2010 om 12:14

    Passat CC met voor €104.900 ??
    Opzich niet een verkeere blok, maar is die ook echt 50.000 meer auto dan de pasaat?

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 februari 2010 om 12:21

      @CSL:

      Ja, dat vraag ik me toch ook sterk af.. Volgens mij zou de 3.0 tsi uit de S4 een veel logischer keuze zijn: sterker, exclusiever, bergen meer koppel, klinkt beter..

      Login om te reageren
    • rwd zegt

      16 februari 2010 om 14:50

      @CSL: Je hebt klaarblijkelijk nog nooit een Panamera van binnen gezien of erin mogen plaatsnemen. Ik wel en ook in een Passat CC en dat is echt een wereld van verschil. Als je zonodig wil bashen moet je eerst eens wat research doen. Dat komt wat geloofwaardiger over.

      Login om te reageren
  28. integralechubasco zegt

    16 februari 2010 om 12:19

    @CSL
    precies mijn punt ook…

    Login om te reageren
  29. Jochempie zegt

    16 februari 2010 om 12:22

    @Freude: Ik heb even Goed Koopman’s eerste post gelezen in het topic en volgens mij staat er geen 911 maar Porsche??

    @CSL: Ik denk het wel!!

    Login om te reageren
  30. max zegt

    16 februari 2010 om 12:30

    jammer, nu is het wel gedaan met de exclusiviteit van de panamera..

    Login om te reageren
  31. Freude_am_Fahren zegt

    16 februari 2010 om 13:23

    licht het aan mijn computer of werkt de link niet?
    –edit: check, foutje, werkt nu wel als het goed is?–

    Login om te reageren
    • FrostbiteNL zegt

      16 februari 2010 om 13:26

      @Freude_am_Fahren:
      De link werkt hier ook niet. De url wordt ook doorgelinkt naar een plaatje ipv een video.

      Login om te reageren
  32. Ahura zegt

    16 februari 2010 om 13:41

    “en stoot 225 gram CO2 uit per kilometer” Uh ja dus..?
    .
    Hoe snel gaat ie van 0 tot 100? Lijkt me een prima instapper. Maar het blijft een hondslelijk ding

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      16 februari 2010 om 14:03

      @Ahura: wordt nog niet gemeld in het persbericht. De Panamera S doet er 5,4 seconden over met PDK bak. Die heeft 100 pk en 100 Nm meer. Ik gok dat Porsche zal proberen net onder de 6 seconden te blijven maar zeker weten doen we dat uiteraard niet.

      Login om te reageren
      • Ahura zegt

        16 februari 2010 om 14:07

        @CasperH: thanks. zal vast snel genoeg zijn. Zeker voor zo’n sedan die toch veel zakelijk gebruikt zal worden

        Login om te reageren
  33. integralechubasco zegt

    16 februari 2010 om 14:00

    Waarom eigenlijk geen diesel voor de panamera… past meer bij het ‘functionele’ uiterlijk van de auto…

    @Ahura
    Nog steeds je eigen superautoblog niet begonnen? Je hebt daar echt wel de capaciteiten voor, vergeleken met jou is de autoblogredactie een stelletje amateurs. dat waren ze natuurlijk ook al voordat je hier kwam spammen. Maar jij laat wel heel duidlijk zien dat er nog wat te wensen is.

    ik heb wel een goeie naam voor je: AHURAblog…

    Login om te reageren
    • Ahura zegt

      16 februari 2010 om 14:02

      @integralechubasco: get a life

      Login om te reageren
  34. RenesisHP zegt

    16 februari 2010 om 14:02

    Ik lees in de reacties iets over een perbericht.
    Daarin staat een blokhoek van 90 graden.
    Een VR6 blok(zoals gesuggereerd) heeft toch een kleinere blokhoek?

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 februari 2010 om 14:11

      @RenesisHP:

      Je hebt gelijk, de R36 staat in 10,6 graden op elkaar;) Vraag is dan wel, welk motorblok is dit dan wel? in De Cayenne zit wel een VR6(3,2), in de eerste generatie iig.. In generatie 2 kan ik het niet met zekerheid vinden, maar de specs wijzen toch sterk naar een R36 VR6, ook daar, exact dezelfde cilinderinhoud(3598 cc) en een vergelijkbaar vermogen..

      Login om te reageren
  35. Goed_Koopman zegt

    16 februari 2010 om 14:03

    @ Freude am Fahren: Je begrijpt het. Porsche staat in mijn geheugen gegrift als het merk van de luchtgekoelde zescilinder boxermotoren.

    Van een V6 in een Porsche krijg ik spontaan jeuk, van een Cayenne TDI trouwens ook. Als hier vervolgens door ‘autokenners’ beweerd is dat dit normaal is krijg ik helemaal de kriebels. De PR machine van Porsche werkt in ieder geval uitstekend.

    Login om te reageren
  36. Vincent996 zegt

    16 februari 2010 om 14:43

    Jammer genoeg vindt ik het geen schoonheid. Dat kan worden beholpen door de optielijst goed af te vinken, maar dan wordt ie weer even duur als een Panamera S… Zucht… Geef mij een standard 911 maar.

    Login om te reageren
  37. freude am fahren zegt

    16 februari 2010 om 15:03

    maakt de hoek die het blok maakt zo veel uit voor het gedrag van de motor?

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 februari 2010 om 15:08

      @freude am fahren:

      behoorlijk, het kan een motor behoorlijk efficiënter(of juist minder efficiënt) maken, het maakt qua cultuurloop behoorlijk uit, en het geluid verandert ook nog met de blokhoek;) Zo zal een boxer anders klinken dan een 6-in-lijn, en een V6 met een blokhoek van 90 graden klinkt weer anders.. Een VR6 pik je er vanwege de kleine blokhoek echter ook direct uit, die zit namelijk tussen een V6 en een 6-in-lijn in, het dichtst bij de laatste..

      Login om te reageren
  38. freude am fahren zegt

    16 februari 2010 om 15:17

    @EJS:
    Er is dus geen “beste blokhoek” maar dat hangt af per motor als ik het juist begrijp.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 februari 2010 om 15:22

      @freude am fahren:

      Het is iig sterk afhankelijk waarvoor je ze gebruikt.. in-lijn en boxer motoren hebben iig als groot nadeel dat ze veel ruimte innemen, de reden dat die relatief weinig gebruikt worden bij 6+ cilinders;) Ik denk dat je in z’n algemeenheid kan stellen dat voor kleine motoren het in-lijn principe het handigst is, en voor grote motoren het v-principe, die worden dan ook niet voor niks het meest gebruikt;)

      Login om te reageren
  39. freude am fahren zegt

    16 februari 2010 om 15:27

    @EJS:
    Thanks! Dit heeft mijn autokennis weer een klein beetje verbeterd. ;)

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      16 februari 2010 om 15:29

      @freude am fahren:

      Eigenlijk zouden we Kevski een keertje moeten vragen hier wat over te vertellen, die weet veel meer dan ik vermoed ik zo;)

      Login om te reageren
  40. Ferdinand1 zegt

    16 februari 2010 om 16:08

    Ik vind het een mooie logische aanvulling. Maar wat lees ik hier toch allemaal voor drama zeg… De keuzemogelijkheden nemen alleen maar toe, dus voor ieder wat wils. En dan nog; alsof deze V6 langzaam is..

    Login om te reageren
  41. bozewolf zegt

    16 februari 2010 om 18:56

    Passat blokkie erin…heel premium.

    “De PR machine van Porsche werkt in ieder geval uitstekend.”

    Nogal.

    Login om te reageren
  42. TimoBac zegt

    16 februari 2010 om 19:31

    Mozes kriebel die rode Panamera is fucking geil!!! ongelofelijk mooi! die andere is ugly…

    Login om te reageren
  43. Dimglor zegt

    16 februari 2010 om 21:28

    Ik moet zeggen zoals die hier op de foto staat met die rode kleur en die turbo velgjes valt hij eigenlijk nog mee..

    Login om te reageren
  44. RobertJ zegt

    16 februari 2010 om 23:18

    Knap, dat ze 400Nm koppel uit een 3,6 liter atmosferisch(??) blok persen!

    Login om te reageren
  45. BakPouwww zegt

    17 februari 2010 om 11:58

    een v6 klinkt nog al magertjes,vind ik

    Login om te reageren
  46. mashell zegt

    17 februari 2010 om 13:34

    Waar blijft de diesel?

    Login om te reageren
  47. joris zegt

    24 februari 2010 om 13:00

    diesel???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North