• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche-simulator als alternatief voor Nürburgring

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 juni 2008 om 17:18 – 34 Reacties

Porsche testopstelling

Zo ongeveer elke autofabrikant test zijn nieuwe modellen op de noordlus (Nordschleife) van de Nürburgring. Met 150 bochten en vele hoogteverschillen levert dit circuit belangrijke data voor de verdere ontwikkeling van testmodellen. Maar op de Ring wordt het steeds drukker, en bovendien liggen er altijd bosjes spyfotografen. De oplossing van Porsche: bouw een simulator.

In Porsche’s testcentrum in Weissach worden nieuwe motoren in de simulator gehangen, die het blok echt alle kanten opgooit. Op deze manier kunnen onzekere factoren, zoals het weer, geëlimineerd worden. De simulator is al gebruikt om een geïntegreerd dry-sump systeem voor de nieuwe Carrera (S) te ontwikkelen.

Zoals te zien is in de video wordt het testblok niet gespaard, en krijgt het flink wat G-krachten te verduren. Het heeft de ingenieurs 2 jaar gekost om de opstelling in elkaar te schroeven, maar met het resultaat worden wel flink wat uurtjes op de Ring uitgespaard, en is de data meteen beschikbaar waar ze ‘m hebben willen (via Inside Line)

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Tesla vernedert Porsche
    Tesla vernedert Porsche op de Nürburgring
  • Porsche 992 TechArt
    Porsche 992 TechArt rijtest: alternatief op de GT3
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

nurburgring, Porsche, Techniek

Vorig bericht: « Ook supercars verdienen vakantie
Volgend bericht: Nieuws van Renault: de Renault Koleos »

Lees Interacties

Reacties

  1. Niemand zegt

    27 juni 2008 om 17:20

    Maar wat zegt dit over hoe een auto in de bochten is?

    Login om te reageren
  2. caspar zegt

    27 juni 2008 om 17:25

    andere afdeling zal daar over gaan…
    en het is porsche, zijn sowieso geniaal

    Login om te reageren
  3. CSL zegt

    27 juni 2008 om 17:25

    Hoe meten ze zo dan de G-krachten?!

    Login om te reageren
  4. niels zegt

    27 juni 2008 om 17:26

    Niet zo veel denk ik… het laat alleen de punten zien waar het chasis het meest te voorduren krijgt en laat de motor onder g-krachten werken denk ik zo… wel leuk :) maar toch liever een auto eromheen hoor :)

    Login om te reageren
  5. Heyhuub zegt

    27 juni 2008 om 17:27

    @CSL

    Door het blok zo heen en weer te laten slingeren.

    Klinkt geweldig trouwens dat blok.

    Login om te reageren
  6. corrado vr6 slc zegt

    27 juni 2008 om 17:35

    Ziet er best vaag uit moet ik zeggen, maar als het werkt waarom niet.

    Login om te reageren
  7. Silverarrow zegt

    27 juni 2008 om 17:35

    Fantastisch gedaan, lijkt me een vet project om aan te werken!
    Ff kijken of er nog stageplekken vrij zijn bij Porsche :D .

    Login om te reageren
  8. Twan zegt

    27 juni 2008 om 17:36

    In de aankondeging staat “Nordschliefe”..

    beetje sloridg van de maker:P

    wel n knap staaltje techniek van Porsche :O

    wel jammer opzich, nu hebben we iig geen spyshots van de 2009 Carrera..
    iig niet op de Nordschleife:P

    Login om te reageren
  9. Egon8 zegt

    27 juni 2008 om 17:39

    @HeyHuub
    Dat heen en weer slingeren geeft geen G-krachten, die krijg je pas als je tov een extern punt slingert.
    Als experiment: neem een vol glas en slinger je arm. Het meeste water zal erin blijven. Neem hetzelfde glas en draai het rond een as door het middelpunt(horizontaal of verticaal). Het effect zal heel anders zijn, en het glas minder vol.

    Login om te reageren
  10. Mister n zegt

    27 juni 2008 om 17:40

    @ Sir smokalot

    Dit is toch geen alternatief voor de Ring… Misschien op motoren gebied maar fabrikanten gaan vooral testen op de ring voor het ideaal afstellen van het onderstel… en dat lukt niet met een simulator!

    Verder zijn er altijd wel alternatieve om de auto’s stiekem te testen! Maar is het wel is bij jullie opgekomen dat merken daar op de Ring gaan testen om wat publiciteit te krijgen waardoor ze de meningen kunnen peilen???

    Login om te reageren
  11. smoke zegt

    27 juni 2008 om 17:47

    @Twan

    Koop een brilletje, dat staat er helemaal niet.
    Trouwens ‘aankondeging’? ‘sloridg’?

    @Mister n

    Nee geen alternatief, het echte testwerk moet nog wel op asfalt gedaan worden, maar voor de motorenontwikkeling levert het mooie data op, en die uurtjes Ring kunnen ze zich weer uitsparen.

    Login om te reageren
  12. ZwerverRoodbaard zegt

    27 juni 2008 om 17:52

    Dit zegt alleen dingen over de extremen van hoe het blok reageert op alles. De auto zelf die word natuurlijk wel over de Nürburgring gereden ;)

    Login om te reageren
  13. masticore zegt

    27 juni 2008 om 17:54

    g krachten op het blok wil alleen maar zeggen (1 g = zwaartekracht = een versnelling van 9,81 m/s^2) dat het blok versnellingen te verduren krijgt. dus ook de inhoud van het blok, denk aan de olie.

    met bovenstaande testopstelling kan dus worden getest of het blok, ondanks de g-krachten die erop worden uitgeoefend door de auto die over het circuit blaast, goed blijft functioneren.

    Login om te reageren
  14. masticore zegt

    27 juni 2008 om 17:56

    @CSL

    door gierhoeksensoren (net als bij ESP)

    zie daarvoor:

    http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Bosch-geeft-ESP-toegevoegde-waarde.htm

    Login om te reageren
  15. Melvivio zegt

    27 juni 2008 om 18:25

    dat ding krijgt zijn koeling echt alleen maar van koelsysteem, tering, geen fans die erop blazen, maar dat blok wel zelf, bijna continu vol gas :) lkkrrrrrrrrrrrrrrr

    Login om te reageren
  16. RenesisHP zegt

    27 juni 2008 om 18:29

    Dit filmpje laat weer pijnlijk duidelijk weten dat de oude luchtgekoelde blokjes veel lekkerder klinken.

    Login om te reageren
  17. Cedric zegt

    27 juni 2008 om 18:44

    @ sir smokalot: hij bedoelt in de aankondiging van het filmpje.

    Login om te reageren
  18. ZonParaplu zegt

    27 juni 2008 om 19:02

    oei…. Lekkere soundtrack!
    Of hij hard over het circuit zal gaan weet ik niet, maar je zult er wel met een glimlach op je gezicht mee uitstappen.

    Login om te reageren
  19. CSL zegt

    27 juni 2008 om 19:20

    @Heyhuub
    Door het blok heen en weer te kantelen kun je geen echte G-metingen doen.
    In het echte wereld heeft de oliepomp het veel mielijker om de olie op de juiste plekken te krijgen. Zoals bij remmen, bochten nemen etc..

    Login om te reageren
  20. Juppe zegt

    27 juni 2008 om 19:28

    @CSL,
    Er worden eigenlijk ook geen G-krachten gemeten, maar het effect wat de G-krachten op de olie in het blok heeft wordt wel gesimuleerd. Op sommige momenten staat het blok bijna rechtop (hoezo flat-six? :) ), waardoor de olie naar een kant gaat. Net als in een bocht met echte G-krachten.
    Op deze manier kun je natuurlijk geweldig zien of de oliepomp geen lucht hapt of zoiets (ze zullen vast wel wat meer fancy zaken meten).

    Login om te reageren
  21. Mairsil zegt

    27 juni 2008 om 19:30

    en bovendien liggen er altijd bosjes spyfotografen

    Ja, stel je voor dat iemand van tevoren een idee heeft hoe een nieuwe 911 er uit ziet…

    Login om te reageren
  22. CSL zegt

    27 juni 2008 om 20:27

    @Juppe
    Dus piloten in een simulatie waar ze alleen om hun kop worden gehouden kunnnen ook tegen de G-krachten?

    Login om te reageren
  23. Capser zegt

    27 juni 2008 om 20:37

    vette shit, dat ding wil ik op mijn kamer

    Login om te reageren
  24. Jcd zegt

    27 juni 2008 om 22:19

    Grappig, overigens voor die gene die denken dat het blok veel te hard kantelt; het is nodig om het G-kracht effect over te brengen. Het blok stuitert in real life nooit zo heen en weer, maar met berekeningen is het wel mogelijk de simulatie te gebruiken en dus te kijken hoe het blok reageert op bepaalde krachten.

    Heb eens in een simulator gezeten van een nederlands bedrijf (stond twee jaar geleden op game-expo) en daar zat je op een plateau met drie zuigers die het heen en weer gooiden om de echte g-krachten te simuleren. Als je er vanaf buiten naar kijkt lijkt het wel of het superoverdreven is. Eenmaal als je zelf rijdt en je doet je ogen dicht, komt het akelig nauwkeurig in de realiteit in de buurt. Met name windgeruis en de benzinedampen die nog ontbreken ;-)

    Login om te reageren
  25. FordKa zegt

    27 juni 2008 om 22:33

    Damn ik hoopte op een geinig (gratis) Porsche racespelletje op de Nordschleife… :-P

    Login om te reageren
  26. Casanova zegt

    27 juni 2008 om 22:40

    “Zoals te zien is in de video wordt het testblok niet gespaard, en krijgt het flink wat G-krachten te verduren.”

    Euh, het krijgt helemaal geen G-krachten te verduren.

    Login om te reageren
  27. Chief_S5 zegt

    27 juni 2008 om 22:58

    Ziet er behoorlijk eng uit moet ik zeggen.. :P Serieus, best knap hoe ze het bij Porsche weer eens voor elkaar hebben gekregen. En dat blok wordt gewoon lekker ver de redline in gejaagd. :D

    En dat bewegen gaat helemaal niet om de g-krachten, ze testen de oliesystemen (door het blok dus te laten draaien).

    Login om te reageren
  28. Nick zegt

    27 juni 2008 om 23:18

    G-krachten hoeven niet gemeten te worden, zoals Chief_S5 hierboven vermeld kijken ze of de motor nog voldoende smering krijgt mocht er laterale (zijwaartse) versnelling zijn.

    Dat is het hele punt van het drysump lubricating systeem.

    Login om te reageren
  29. Ringfan zegt

    28 juni 2008 om 04:58

    +1!

    Login om te reageren
  30. Nick Dijkhuizen zegt

    28 juni 2008 om 10:22

    Weeeet je hoe lekker dat blok klinkt man!!!

    Login om te reageren
  31. Tom zegt

    28 juni 2008 om 11:44

    Ik vraag me af hoe snel ze op die manier Nordschleife afleggen…

    Login om te reageren
  32. Benjamin zegt

    28 juni 2008 om 14:10

    Het kantelen van het blok zorgt dat de olie alle kanten opgaat. Bij het nemen van een bocht gaat de motor natuurlijk niet kantelen tov de opbouw, maar de olie bevindt zich relatief tov de motor wel op dezelfde plaats.

    Login om te reageren
  33. vinox zegt

    30 juni 2008 om 10:35

    Lol, das een coole uitvinding!! Zou er dan niemand nodig zijn om met een Driving Force Pro of zo die rondjes te rijden? :) Nee zeker … Dju. :)

    Login om te reageren
  34. Arnoud zegt

    30 juni 2008 om 14:35

    Ahum.. 172 bochten was het toch?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North