We zagen ‘m allemaal aankomen, maar nu is het officieel. Tesla vernedert Porsche tot op het bot. Bij een thuiswedstrijd.
Op 8 juli 2014 in het Estadio Meneirāo in Belo Horizonte was er een ware slachtpartij. Topfavoriet en thuisploeg Brazilië zou wel even de wereldtitel binnenhalen. Daarvoor moest Duitsland verslagen worden. Zoals het een typisch Duitse ploeg betaamt, moet je ze niet uitnodigen voor een feestje. Brazlië werd met 7-1 afgedroogd. Thuis. Au.
We zijn nu 7 jaar verder en een dergelijk gevoel kwam weer naar boven. De afgelopen tijd is er wat strijd tussen de Porsche-fanboys en de Tesla-adepten. Ja, de Tesla is op alle fronten sneller, maar als het erom gaat (Autobahn, Nürburgring), was Porsche nog toonaangevend. Maar nu niet meer. Tesla vernedert Porsche op de Nürburgring.
Tesla vernedert Porsche
Nu hing het natuurlijk al een tijdje in de lucht. De Tesla Model S Plaid is een bizar wonder der techniek. De relatief betaalbare liftback maakt zo ongeveer gehakt van alle auto’s in een rechte lijn. En, zoals we nu ook weten, óók op de Nürburgring. Dat meldt Elon Musk op Twitter:
Tesla Model S Plaid just set official world speed record for a production electric car at Nurburgring. Completely unmodified, directly from factory.
Elon Musk, Porsche-slachter
Het wordt nog erger
De bizarre snelheid heeft de oude garde doen grijpen naar wat ‘non-argumenten’ als circuit-rondetijden. Dat maakt nu dus niet meer uit, want een compleet originele en standaard Plaid was bij een normale run al véél sneller dan Porshe Taycan Turbo S.
Next will be modified Plaid with added aero surfaces, carbon brakes & track tires (all things that can be done without Tesla being in the loop)
Elon Musk, gaat Porsche nog verder vernederen.
Dus de vernedering zal nog iets verder gaan dan de tijd van 7:30.909. (ter referentie, de Taycan Turbo S bleef steken op 7:42). Natuurlijk, de Tesla Model S en Porsche Taycan Turbo S zijn geen directe concurrenten van elkaar. De Model S Plaid is veel ruimer, efficiënter, praktischer, sneller in een rechte lijn en dus ook sneller op de Nürburgring Nordschleife. Daarvoor dient een diepe buiging gemaakt te worden. Ook door de petrolheads. Net zoals Brazilië een buiging moest maken voor Duitsland in 2014.
gregorius zegt
Kan iemand me updaten?
Tesla had toch het probleem (ooit), dat je 2 keer hard kan optrekken en dat hij daarna in een uitrustmodus gaat ( = minder power)? Was dat zo en is dat niet meer zo? Want 7,5 minuten flink doorplanken lijkt me toch een aardige vraag van die batterijen erin.
O ja. 1 ding wat de Tesla niet heeft en de Porsche wel: een coolness factor. De Tesla Model S ziet er nog steeds uit als een ‘full size rental’ van Hertz in 2000.
993carrera4s zegt
@gregorius: dat was heel vroeger. De nieuwere model 3 heeft daar al geen last meer van.
towi1989 zegt
Wat is heel vroeger? In het laatste AB filmpje over taycan vs m3 op de autobahn liep de tesla ook terug.
mt03 zegt
@towi1989: maar dat was toch een vroege model 3 dacht ik? Of niet?
Pascal zegt
Nee volgens mij was dat een recente (post-facelift) Model 3 Performance. Ik mag Tesla dan tof vinden, maar daar liet de Porsche wel even een stukje kwaliteit zien. Die Model 3 Performance blijft natuurlijk wel een koopje voor wat je krijgt. Het blijft bizar dat een auto van nog niet de helft van de prijs uberhaupt aan zo’n Porsche mag ruiken.
Sempiternal zegt
@pascal was wel oudje, eerste lichting model3. Neemt niet af dat daar Porsche inderdaad liet zien wat Porsche kan. En nu doet tesla dat weer.
tinnemans zegt
@gregorius; Als ik de fanboys moet geloven is dat probleem voorbij. Maar, als ik de fanboys moest geloven was dat probleem er eerder ook helemaal niet.
Ik wacht in de tussentijd gewoon af wat die Plaid doet op het traject Hamburg-Munchen tegenover een willekeurige ICE. Dat vind ik veel belangrijker voor een personenauto.
Bella Macchina zegt
Hoewel ik daar mee eens ben, moeten we toch de vraag stellen: waarom gaat Porsche dan steeds weer naar de N-ring?
tinnemans zegt
@bella macchina; Geen idee. Ik heb echt niets met circuitrijden, ik kijk bij auto’s alleen naar wat het voor mij betekent. Porsche heeft ook geen auto’s waar ik wat mee zou willen, dus ik kan het je niet vertellen.
Pascal zegt
Je hebt als ik het goed begrijp dus weinig met circuits, met Porsches en zoals je eerder al aangaf met EV’s en Tesla. Dan doet dit hele topic sowieso weinig voor je vrees ik :)
tinnemans zegt
@Pascal; De reacties zijn wel aardig om te lezen. :)
okdoei zegt
@gregorius: een Porsche cool noemen. Jij hebt nooit echt opgelet bij Top Gear.
dutchneon zegt
Precies, ga maar een keer naar Nurburg…. dan wil je geen Porsche meer, iedereen heeft er daar al een ;)
ty5500 zegt
Ik vind dat persoonlijk wel een compliment voor Porsche. Toont dat het erg competente auto’s op het circuit zijn.
flutterby zegt
@gregorius: De Model S Plaid heeft enorm veel koeling aan boord. Rich Rebuild heeft op YT daar mooi inzage in gegeven.
geen1234 zegt
Volgens mij is het lastig deze test te beoordelen. Als Tesla op afstand je accu programmeert, zodat hij net buiten de garantie kapot gaat. Kunnen ze ook de accu aan gort rijden in een weekend om zo de beste prestatie neer te zetten (misschien kunnen mensen in de elektro techniek daar iets zinnigs over melden)
En aangezien van Tesla al bekend is dat ze op afstand rommelen met je range, zou het me niet verbazen als ze dat voor het uiterlijk vertoon ook even zouden doen.
Dus wat heb je aan deze tijd, als je volgend jaar een nieuw accu pakket moet kopen???
Degene die dit artikel heeft geschreven zat vroeger (of nog steeds?) in een zeepkist, en als hij op enig moment, een hem niet opmerkende, Ferrari rijder voorbij reed, het als een vernedering zag?
geen1234 zegt
Ik heb dat gehad met die lotus versie. Mij hadden ze zo kunnen opvoeren als getuige (voor Topgear) toen Tesla, Topgear beschuldigde van de slechte rapportage.
ronald_verweij zegt
@gregorius: had niet te maken met de baterij maar met de motor. Die motor was zo’n 30kw en werd tot 320 kw belast voor piek performance. Vloeistof koeling maakte dat dat kon maar dus niet langdurig.
Johanneke zegt
Wat was de tijd van de Taycan?
gregorius zegt
7:42 zegt Porsche
willeme zegt
@gregorius en @4g63: goede! Ik heb het even in de tekst erbij gezet. Mag ook wel aangezien het het onderwerp is :-D
Variomatic zegt
@willeme: vermeld dan ook even dat de bron van de tijd van de Tesla zoals altijd alleen maar weer een twitter berichtje is van Elon en dat deze nog helemaal niet bevestigd is door officials van de Ring.. zolang die er ook niet komt is het wederom een ‘eigen’ meetmethode die dus geen enkele waarde heeft in welke vergelijking dan ook. Vooralsnog is dit dus geen nieuws, maar gewoon weer de gebruikelijke Tesla propaganda..
willeme zegt
@variomatic:
Als Porsche of een andere partij het meldt, nemen we het ook als zoete koek aan ;-).
Wel grappig om te ervaren dat we hier Tesla-haters én Tesla-propagandisten zijn. Dat geeft wel een heel apart gevoel van binnen.
Variomatic zegt
@willeme: haha, ik zeg niet dat jij de propagandist bent maar Elon.. dat jij het klakkeloos voor waar aanneemt moet je verder zelf weten :-)
willeme zegt
@Variomatic: Daar heb je een punt!
Op zich, Elon Musk is de CEO van Tesla. Dus wel een ‘somebody’. Het is de CEO van het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Alleen daarom moet je zijn woorden serieus nemen, vind ik. Dat ‘ie af en toe wat optimistisch is, ga ik niet ontkennen.
Maar Tesla doet hier niet heel veel anders dan andere merken, hoor. Die Porsche tijden worden gereden met een niet standaard interieur en alle mogelijke hardware opties. Die tijd met de Giulia werd gedaan op zachte banden en een coureur met een doodswens ;-).
De enige tijden die ECHT goed vergelijkbaar zijn, zijn die van Sport Auto en zelfs dan zijn er stiekem best veel variabelen. Dus eigenlijk, die tijden zeggen helemaal niets. Ze leven echter enorm bij het pbuliek, de industrie en dientengevolge doen wij daar bericht van ;-)
mark997gt3 zegt
@willeme: Tesla is niet het meest waardevolle bedrijf ter wereld.
flutterby zegt
@mark997gt3: nog niet nee.. pam pam paaaam
Variomatic zegt
@willeme: saved by the bell :-) volgens AMS is de Tesla tijd (inderdaad de ‘Sport Auto’ meting) officieel bevestigd door een notaris en nu komt het leukste: de Porsche tijd destijds niet, hihi: https://www.auto-motor-und-sport.de/neuheiten/tesla-model-s-plaid-mit-nuerburgring-rekord/
Pascal zegt
@mark997gt3 het was voor mij op zich wel helder dat hij hier ‘autobedrijf’ bedoelt.
geen1234 zegt
Het grootste deel is geen Tesla hater hier. Dat zijn mensen die tesla fan boys gewoon irritant vinden. Er zijn toch zat voorbeelden te bedenken waarbij personen de aandacht blijven trekken, dat ze irritant worden. Heb je hier Dacia haters? Nee, omdat je niet van die mensen hebt die continu hun auto overwaarderen en dat per se moeten verkondigen als een evangelie.
Sempiternal zegt
@geen1234 Dr zijn er zat die een stijf plassertje krijgen van negatief niet belangrijk nieuws mbt tesla. Ook Andersom.
De hele discussie wordt altijd per definitie gedegradeerd tot oeverloos gemiereneuk in de categorie ja maar hij ja maar hij.
Als iedereen elkaar lekker in z’n keuze laat en het ook bueno vindt als de ander uit enthousiasme een merk mooi vindt zijn we allemaal blij.
Zo. Goed weekend
flutterby zegt
@geen1234: hier valt het op zich nog mee omdat de gemiddelde autoliefhebber wel ziet wat Tesla heeft gepresenteerd. Op wat generieke media is staat echt enorm veel onzin en echt pure haat jegens Tesla of Musk.
Jack zegt
Zoals de kop zegt volgens de auteur, het was om te vernederen!!
garp zegt
@variomatic: hedde gij de video niet gezien dan?!?!
https://youtu.be/Ujp3q_aryRA
Variomatic zegt
@garp: kan aan mij liggen, maar ik zie geen specifiek startpunt, eindpunt en geen tijden.. kun je niks mee
fapfap zegt
Wat was de tijd van Porsche, om de mate van de “vernedering” beter in te kunnen schatten?
En een echte vernedering vind ik het niet, de Plaid is weer een doorontwikkeling van een inmiddels 9 jaar oud produkt. De Porsche Taycan is nu 1 jaar oud ongeveer? Daarnaast is het de eerste E auto van Porsche.
heckblende zegt
Draai het om.
Porsche heeft dus de kans gehad om 9 jaar oude techniek te verslaan. \
Charles loopt een beetje krom vandaag.
torsen zegt
@heckblende: Verdraai het nog verder en dan heeft Tesla de kans gehad om 136 jaar oude techniek te verslaan.
De Panamera deed vorig jaar dezelfde afstand in 7:25 met 630 pk op 2055 kg.
Dan komen die 1000+ pk op 2062kg toch een beetje lullig voor de dag.
jarnobakker zegt
@torsen: ja maar bij de Tesla vallen er met die snelheden waarschijnlijk iedere kilometer onderdelen af zodat hij steeds sneller word…
hotze zegt
😂😂😂
garp zegt
@torsen: zonder ceramische remmen en op pilot sport 4s…. Er gaat echt nog heel wat van die tijd af…
fapfap zegt
Porsche had ook 9 jaar oude techniek verslagen, dat was de reden voor Tesla om de Plaid te ontwikkelen. En dan “maar” 12 seconden sneller, op een circuit van 20km lang, vind ik voor Porsche nog steeds geen vernedering.
tvr1974 zegt
@heckblende: antwoord Porsche: mr als u hard wilt op de nurnburgring dan kunt u beter de 911(GT2-rs) pakken . Die is daarvoor gebouwd en doet een rondje onder de 6:40.
willeme zegt
@fapfap: 7:42 van de Porsche, 7:30 van Tesla. Goede vraag, ik heb het even in de tekst vermeld. Dankjewel ;-)
geen1234 zegt
Maar het belangrijkste is de accu (volgens mij) die levert het benodigde vermogen. Wie zegt hoeveel keer ze zo een rondje kunnen doen voordat dat ding vervangen moet worden????
Als ze de capaciteit terug schroeven op afstand zodat hij niet stuk gaat binnen de garantie, kunnen ze denk ik ook het tegenovergestelde.
Pascal zegt
Heb je iets om deze claim te onderbouwen? Zo niet, misschien maar beter niet doen.
berlinetta zegt
Toch knap van Tesla om dat voor elkaar te boksen!
dakarbemo zegt
Nee, dit is namelijk geen standaard auto….. die miljoenste leugen van Musk is al gewoon debunked. Gaat om auto met flinke aanpassingen en dan is het glas ook nog eens giga getint, kans dat daar een normaal interieur in zit is… 0
lars zegt
Dat is niet waar. Tesla is naar de ring gegaan (opnieuw) met een standaard auto
(Niet de auto die op van die afbeeldingen te zien is)
Charles Taycan 4S zegt
Gefeliciteerd Tesla! Knappe prestatie! Ga ik hem nu kopen? Nee. Intussen ruim 30.000 Taycans verkocht en de teller blijft lopen. Er zijn meer aankoopargumenten voor een Porsche…😉👍
Johanneke zegt
Iedere auto waar ik een scherm moet gebruiken om aan te passen waar de lucht van de airco vandaan moet komen, en in welke richting het moet blazen, heeft enkel een mega argument om het niet te kopen.
ghini zegt
@Johanneke: vind ik serieus een goed punt, hoop dat fabrikanten meer normale knoppen gaan toevoegen.
Bella Macchina zegt
Eens en het lijkt dat de nieuwe Renault Megan eVision daar aan tegemoet komt.
henkp1 zegt
Net als alle Renaults trouwens.
hotze zegt
Dat is wel een slecht argument om een Renault te kopen. Doe maar een Porsche dan zonder de knoppen.
b088y zegt
@Bella Macchina: ik ben nu op vakantie en heb een megane gehuurd . Kan bevetstigen dat Renault nog knopjes heeft en daar waarschijnlijk nog wel even mee door gaan. Zowel materiaal als de plek van de knopjes is nog work in progress. Muziek regel je met een hendel rechts onder het stuur, Cruisecontrol zit op de middenconsule….
Als iemand nog de goude tip heeft voor reset CC hoor ik het graag.
tortuga zegt
@ghini: mercedes heeft in de nieuwe c een vast scherm gedeelte waar die knopjes staan. Zonder dat je eerst menu moet openen en u blazer moet zoeken
towi1989 zegt
En een stuur met een hap eruit. Lijkt steeds meer de richting op te gaan van dat ene electronicamerk met een hap uit het logo.
invictus66 zegt
Een argument dat ik vaak zie terug komen, maar nog steeds niet begrijp. Zit je dan echt dagelijks aan je airco te prutsen? Airco bediening zit bij mijn auto ook in een touch screen, maar ik stoor me er absoluut niet aan. Heel af en toe gaat hij een graadje hoger of lager, maar verder kom ik daar eigenlijk helemaal niet aan.
Lemon zegt
Ja zodra auto een tweede bestuurder heeft (argument jouwe is automaat mijne niet) blijf ik dagelijks klooien met de ventilatie. Nu zoonlief van 6 heeft ontdekt hoe het werkt ben ik nog verder van huis
Pascal zegt
Elke moderne auto (sinds +/- 2008) onthoudt de climate control instellingen van de bestuurder aan de hand van de sleutel die er wordt gebruikt en die systemen zijn gemaakt dat er je er nauwelijks aan hoeft te zitten. Bij Tesla is de temperatuur permanent in beeld en kan met 1 tikje worden aangepast naar boven of beneden. Bést wel een non-issue dus dit.
goodvibrations zegt
Terwijl Tesla zich suff heeft geëngineerd om dit voorelkaar te krijgen (zijn regelmatig Plaids gespot op de ring). Is VAG bezig Tesla te verslaan in aantallen… En zijn ze in Duitsland op weg naar nieuwe batterij technologie met een capaciteit van 560 Wh/kg.. (nog in ontwikkelingsfase). Ben erg benieuwd waar dit naartoe gaat..
Op de IAA waren zeer veel begeerlijke elektrische modellen te zien van Audi, Mercedes etc.
Met een bizar mooi in en ex-terieur.. wat dat betreft is de Plaid ook wel een beetje een “one-trick pony”.
JanJansen zegt
@goodvibrations: hiermee bewijzen ze toch juist dat het geen one trick pony is. Niet alleen snel in een rechte lijn maar ook door de bochten en langdurig een hoge acceleratie.
Zet toch wel een beetje de standaard waar anderen zich aan moeten meten.
goodvibrations zegt
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in.. Tenzij je “prestaties” als one-trick is.
Maar inmiddels is het range, prestaties, wegligging en software..
wishfull thinking van mijn kant ;-). Heb iets meer gun-factor richting Porsche ;-)
tinnemans zegt
@janjansen; als ze er nou meer dan 10 minuten over hadden gedaan, dan zou ik langdurige acceleratie nog wel geloven, maar met die 7.5 minuut kun je daar vrij weinig over zeggen. :)
Laat een standaard EV maar eens een uurtje over een circuit gaan, of op hoge snelheid op een traject op de Autobahn, dat zegt veel meer over hoe gevorderd en betrouwbaar de techniek ondertussen is.
flutterby zegt
@goodvibrations: batterij technologie in ontwikkeling zegt niets.. Daar zijn honderden start-ups mee bezig, net als Tesla. Die nieuwe batterij zit niet eens in de Plaid want stond op de planning voor de Plaid+(/Roadster/Cybertruck/Semi).
kenner zegt
@Charles Taycan 4S: model S is toch wel vele, vele malen mooier dan die rare porsche.
hotze zegt
Smaken verschillen…
Merkwaardig dat ze niet een paar uiterlijke veranderingen aan de model S hebben uitgevoerd.
billymobiel zegt
En nog meer om hem niet te kopen….
simonferrari zegt
@Charles Taycan 4S: Voor mij blijft het beste argument om een Taycan te kopen simpelweg personalisatie. De Taycan is helemaal eigen te maken waar je bij de Model S alleen een kleurtje kan kiezen. Dan heb ik natuurlijk nog niet eens over de veel betere afwerking van Porsche.
Pascal zegt
De keerzijde van dat argument is dat je een hele dikke portemonnee mag meebrengen. Want bij Porsche betaal je flink voor elke centimeter personalisatie. Maar als geld geen rol speelt, go for it natuurlijk.
993carrera4s zegt
Indrukwekkend apparaat dat zeker!
Redbart zegt
Als petrohead, zelfde tijd als een Giulia QV dus, gezien het aantal “PK” van de Tesla vind ik dit niet zo speciaal. Ze moeten dus op het rechte eind wat compenseren wat ze verliezen in de bochten. Als het gewicht van de accu’s omlaag gaat, komt er pas de echte winst.
ttr6 zegt
Kijk…..dit lees ik graag: Alfa vernedert Tesla! Hulde voor deze comment.
ghini zegt
@Redbart: leuk, bedankt voor het vermelden!
pyrat zegt
@Redbart: en daar sla je de spijker op z’n kop, de Porsche (en Alfa) zijn een stuk sneller in de bochten. Dus leuker én comfortabeler om bochtige wegen mee te rijden.
Niks ten nadele van deze indrukwekkende prestatie van Tesla, maar deze tijd wordt nog steeds 80% behaald door snel rechtuit branden.
Kortom: voor een grootste plasser wedstrijd leuk, maar voor het leukste totaalpakket voor dagelijks gebruik minder bepalend.
Sempiternal zegt
@redbart Hulde voor die tijd. Knap! En complimenten mbt de auto. Kwijl wel beetje hierzo van de Giulia…
….Maar is natuurlijk verder weer helemaal niet boeiend voor de tweestrijd tussen de auto’s waar dit artikel over gaat. En jij weet zelf natuurlijk ook dat PKs niet alles zeggen dus om dát dan als argument aan te halen..
Doet het natuurlijk goed bij de rest van de zelfbenoemde petrolheads zo’n comment 🤷🏼♀️
lompey zegt
Porsche
Bella Macchina zegt
… verliest.
bernoulli zegt
Filmpje! Anders is het niet gebeurd.
hanso zegt
7:35 wel 7:30 niet dus tot die tijd is het 7:35
https://www.youtube.com/watch?v=Ujp3q_aryRA
bottestudent zegt
Niet aangepast… zeker:
https://twitter.com/Benshooter/status/1436106990816686110
dakarbemo zegt
is anyone suprpised? toch ff updaten voor de fanboiiiss dit Autoblog :)
ty5500 zegt
Heb je het artikel wel gelezen? De carbon remmen staan erin uitgelegd. Er zou ook geprobeerd worden een tijd te zetten met een exemplaar met carbon remmen en nog enkele aanpassingen om dit naderhand te kunnen aanbieden aan de klanten als een soort track package (wat mij ook wel nodig lijkt als je het circuit op wilt met een dergelijk zware auto).
Los daarvan is een tijd voor mij pas bewezen als andere professionele coureurs met een auto die niet afkomstig is van de fabrikant een vergelijkbare tijd neerzetten.
hotze zegt
Misschien had Max het in 7:20 afgelegd…
toniominestrone zegt
Ik blijf het nog steeds appels met peren vergelijken.
hanso zegt
Nou vernederd is zwaar overdreven
https://www.youtube.com/watch?v=PQmSUHhP3ug
Hubert zegt
Hahaha,
een 919 Hybrid EVO erbij halen om je punt te maken.
Denk dat Tesla dus echt een prestatie heeft neergezet.
hanso zegt
Ach het is maar net hoe je het brengt. Een regulier Porsche model met letterlijk de helft van het aantal PK is meer dan een halve minuut sneller, heet dat dan ook vernederd?
https://www.youtube.com/watch?v=PVU52Vhi3lM
Paul58 zegt
@hanso: als je met die porsche met 5 volwassenen kan gaan shoppen hij de Ikea is dat zeker wel een vernedering.
redbeams zegt
@hanso: Ja je hebt helemaal gelijk wow wat is die 919 ev toch snel zeg
goodvibrations zegt
Auw dit doet gewoon pijn! En dit is ook niet zomaar een verschil!! Vind ik de Taycan cooler? Ja! Vind ik hem nu iets minder cool? Ehmm, ook ja.. Porsche gaat zo de kant op van Alfa Romeo.. begeerlijker, maar rationeel niet de beste..
Ze waren altijd beide..
kroon zegt
Porsche is hiermee toch nogal in het hemd gezet. Jarenlang super sportwagens, maar nu gewoon gediskwalificeerd door een nieuwkomer die een productiemodel inzet.
dakarbemo zegt
alleen is dat “productiemodel” al keihard gedebunked…. andere wielen, grotere remmen, en nog wat andere externe niet met productieovereenkomende elementen en dan is ook nog t gehele kreng zo keihard geblindeerd dat de kans dat het interieur standaard is, klein is
potver7 zegt
“official world speed record for a production electric car at Nurburgring”
Correct me if I’m wrong – er zijn natuurlijk allerlei ranglijstjes voor rondetijden op de ‘Ring, maar voor zover ik weet bestaat er niet zoiets als een officieel record, laat staan een officieel wereldrecord.
Neemt natuurlijk niet weg dat dit best een knappe prestatie is.
ghini zegt
Wat is het verschil in tijd met de Porsche dan?!
Bella Macchina zegt
Als een Taycan een supercar is (dixit welbekende reageerder), wat is dan een Tesla model S Plaid?
kniesoor zegt
Een stevig gemotoriseerd dekentje ?
Sempiternal zegt
@amghans Haha heerlijk droog .
lekkerlinksrijden zegt
Pijnlijk
SpeedGeek zegt
Gelukkig staat de tijd van de BMW M5CS nog altijd op 7:29 ;) Tesla is dus niet de snelste auto over een ronden gezien.
frank2b zegt
@SpeedGeek: Oprechte vraag: was dat ook een standaard-af-fabriek exemplaar?
SpeedGeek zegt
Ja dat was een fabriek exemplaar. Het rondje is gereden door het duitse automagazine ‘Sport Auto’ en was een 7:29:57. Een volle seconden sneller voor een auto met 293pk minder dan de Tesla.
Lijkt mij dat als BMW zelf een poging doet met een fabriekrijder zoals Nicky Catsburg of wie dan ook, de M5 nog wel een tandje sneller gaat.
Overigens moet ik mijzelf even corrigeren want de Mercedes AMG GT63S deed een rondje van 7:27.
Bella Macchina zegt
Als we Elon mogen geloven wel, het staat trouwens in de text.
Bella Macchina zegt
Sorry, niet gemerkt dat het over de BMW ging.
potver7 zegt
Hij bedoelde natuurlijk: was die BMW M5CS ook een standaard-af-fabriek exemplaar?
Het antwoord: Ja.
bpc zegt
Hoezo? De snelste tesla is nog steeds bijna een minuut trager dan de snelste porsche rond de ring…
Hubert zegt
Maar in de Tesla kun je er met z’n vieren van genieten.
Hubert zegt
Ik ben eigenlijk serieus benieuwd of dit ook is te doen met auto-pilot functie.
Misschien enkele rondjes laten inleren, maar dan eens kijken hoe dicht deze tijden dan bij een auto met chauffeur komen.
Bella Macchina zegt
Als er maar geen voertuigen van hulpdiensten op het circuit zijn.
E34M5Touring zegt
@Hubert: BMW had zo’n dergelijk systeem een aantal jaar geleden. Is zelfs nog bij Top Gear geweest. Zij hebben destijds het circuit van TG ingeleerd en de auto reed daarna zelf de baan. Op hoge snelheid ook nog. Nooit meer wat van teruggezien maar was wel tof om te zien.
Jack zegt
Boven een bepaalde snelheid schakelde auto pilot uit.
Bella Macchina zegt
Het zou interessant zijn telemetrische gegevens a la F1 te zien om te weten waar precies de Plaid het verschil maakt en misschien ontdekken waar hij nog verbeterd kan worden.
ghost zegt
Geen idee wie of wat Tesla hiermee wil raken? Mij sowieso niet. Tesla zie ik als de eenheidsworst van de toekomst, je oom de trucker rijdt een Semi, je Opa een Model Y, je nichtje een Model 3 en je gekke neef een cybertruck (of hoe die hoekige pick up ook mag heten).
Leuk dus voor Jan en alleman.
Ik heb zelf altijd auto’s gereden die zich onderscheiden van het maaiveld, en nog, dus ik zal dus ook nooit een Tesla kopen, hoe goed die techniek dan ook mag zijn. Kan je nog het beste jochie van de klas willen zijn maar het doet mij helemaal niks..
Bella Macchina zegt
Een Cybertruck eenheidsworst noemen, tja …
potver7 zegt
Dus omdat jij niet geïnteresseerd bent in de auto, is dit voor niemand relevant? Interessante redenatie…
Los daarvan: hoeveel ‘eenheidsworsten’ kunnen een record op de ‘Ring neerzetten? Dus ja, dan is dit toch ook weer een manier om de wagen boven het maaiveld te laten uitsteken. Dus wees nou maar blij dat er ook ‘eenheidsworsten’ zijn die wat bijzonders kunnen, anders wordt het voor jou onbetaalbaar om nog wat onderscheidends te kopen…
billymobiel zegt
Lijkt me dat een Model X ook niet echt als eenheidsworst is te kwalificeren. Los van of het mooi is, zijn de meeste Teslas geen eenheidsworst en lijken minder op de andere merken met het minimalistische design.
Sempiternal zegt
@ghost ja een Audi RS3 is echt je kop boven het maaiveld steken… lease slet van vóór het EV geweld met een 5 cilinder, 4 uitlaten en wat plofjes.
Gechargeerd gezegd natuurlijk. Leuke auto hoor. Daar niet van.
ghost zegt
@Sempiternal: kennen wij elkaar?
Sempiternal zegt
@ghost excuus late reactie…
niet dat ik weet… maar ik kom hier al lang dus heb je auto route redelijk onthouden. Ook een Polo R WRC dacht ik toch?
Was overigens verder niet persoonlijk bedoeld hè. Vind de RS3 een leuke auto in zijn klasse met unieke sound, ik plaatste het een en ander alleen net weer ff in een ander perspectief als reactie.
madhatter zegt
@ghost: wat bedoel je met “raken”?
Ze rijden een snellere ronde op een racebaan. Het is echt niet alsof ze jou daar persoonlijk mee proberen te beledigen.
Wel
Bijzonder dat je het meteen zo opvat.
Je moet niet je identiteit verbinden aan dit soort dingen.
osmo zegt
Kan zo’n Tesla niet beter met een Dyson vergeleken worden dan met een Porsche?
Hubert zegt
Die kenden we nog niet…..
w0ut zegt
De Taycan tijd was toch gedaan met de Turbo, niet? Porsche kan met de Turbo S nog een paar seconden goed maken. 10 seconden goedmaken lijkt me onwaarschijnlijk.
En volgens mij geeft Porsche er geen f* om. Voor elk van hun produktie modellen vind je wel een sneller (goedkoper?) model bij een concurrent.
porsche962 zegt
10 seconden goedmaken is best te doen op de Ring hoor.
Da’s maar 2% sneller dan de vorige tijd van 7:42 (462s)…😉
Het is met name de topsnelheid die veel goed kan maken.
De Plaid gaat sowieso harder dan 260 km/h.
Porsche Taycan Turbo S loopt 269 (althans, die van mij).
porsche962 zegt
De tijd van 7:42 die Porsche neerzette was trouwens gedaan in een Taycan Turbo, geen Turbo S.
Ik denk daarom dat Porsche hier bewust op gewacht heeft en gaat straks met een Turbo S (standaard PCCB’s) dat proberen te verbeteren.
Op papier zijn de Turbo en Turbo S identiek qua vermogen maar in de praktijk blijkt dat de Turbo S meer vermogen heeft (dus niet alleen bij LC)…
Game on!
Sempiternal zegt
@porsche962 Porsche kennende komt dr altijd wel weer een konijntje uit de hoed inderdaad.
En is alleen maar leuk als neutrale kijker. Bewijst dat ook op EV gebied de krachtmetingen inmiddels reuze interessant kunnen zijn.
Petje af voor de Taycan turbo S trouwens :-) !
ericc zegt
Als ik elektrisch wil rijden, ga ik naar de kermis….
Sempiternal zegt
@ericc hoeeeee haaaaaa hiiiioi. De vrijdag borrel is al vroeg begonnen in huize Ericcc! Ik lig te gieren.
Proost 😅
porsche962 zegt
Prima.
Wedstrijdje doen wie er het eerst is?
flutterby zegt
@ericc: groot gelijk, voor de openbare weg heb je namelijk een rijbewijs nodig.
lekkerdwars zegt
Smullen dit en laten we eerlijk zijn deze battles leveren beter sturende en presterende EVs op. Porsche gaat uiteraard pareren, game on!
Sempiternal zegt
Wel echt petje af voor deze prestatie. Bizar en super knap.
Denk alleen niet dat Porsche kopers het wat boeit. Porsche zelf wel, doet toch pijn.
Ach ja. Het eeuwige spelletje mijn lul is groter dan die van jou. Veel mannen hebben er last van
Rick-dos zegt
Iedereen hier commentaar op Porsche. Ooit werd ook gezegd dat de GT-R de 911 Turbo zou killen en dat is ook niet gebeurd. De Taycan is Porsche’s eerste vingeroefening in de EV wereld terwijl Tesla al sinds 2010 bezig is.
Porsche zal wel weer terugslaan want dat is wat Porsche doet.
Charles Taycan 4S zegt
Bij Porsche kun je er altijd van uit gaan dat hun records kloppen. Bij Tesla is er vaak twijfel: lees hier dat de tijd geen 7:30 maar 7:35 is…. Dat de auto niet geheel standaard is maar andere remmen en velgen etc heeft…. en dat deze tijd niet bevestigd is door officials maar hun eigen tijdwaarneming is… kortom vele vraagtekens weer bij de betrouwbaarheid van Musk zijn Tweet…. 😜 Daarnaast was de tijd van Porsche in 2019 reeds met de 680 pk sterke Taycan Turbo niet de 761 pk sterke Turbo S… er zit nog wat in het verschiet…😉 Verder leuk en amusant om te lezen maar Porsche verkoopt er geen Taycan minder door…. sterker nog … op dit moment zelfs meer omdat Tesla vaag is mbt de levertijden ergens in 2022 van de Plaid….
mt03 zegt
@Charles Taycan 4S: zo dat is eruit. Tjonge
Charles Taycan 4S zegt
@mt03, ja even ter duiding…en voor de duidelijkheid..😉
rs62k5 zegt
Maar het is andersom, ‘ring bron gaf aan dat de 7:45 van de taycan geen officiele tijd is en gezet is met een pre-productie auto die dus wellicht niet helemaal standaard is. https://twitter.com/paulmaric/status/1436455495313752068?s=21 De plaid was echt een fabrieksmodel in een ‘notarised track session. Zijn ook filmpjes van buiten van deze run, normale velgen en brakes.
De foto’s die overal gepost zijn, zijn van tests in de afgelopen weken.
Zie ook instagram Misha Charoudin.
Redrum zegt
Euhm @charles, dit werd bevestigd door officiele instanties. De gebruikte Tesla was volledig stock.
De “aangepaste” tijden met de “aangepaste” Tesla zijn op komst. Ook deze zullen gevalideerd worden denk ik aangezien het gaat over mods die ook te koop zullen zijn via Tesla. (Beetje zoals een gtr2 model)
Over die levertijden….je weet zelf ook goed genoeg waar dit aan ligt, ik denk dat het bij Tesla nogal meevalt.
Vergeet ok niet dat er een model Y moet worden uitgerold en dat Tesla nog steeds keuzes moet
mt03 zegt
Wat je ook van de auto’s vindt, Porsche of Tesla, dit is toch leuk!! Ik vermoed, gezien de reacties, dat er mensen slecht van slapen zelfs
Poulusma zegt
@willeme
‘(ter referentie, de Taycan Turbo S bleef steken op 7:42)’ was dat record niet met een Taycan Turbo (zonder S) gereden? Daar staat mij wat van bij namelijk 😊
Variomatic zegt
@poulusma: klopt!
Poulusma zegt
@variomatic
Thnx!
@willeme
Ik heb het artikel er even bij gezocht 😊
https://www.caranddriver.com/news/a29088855/porsche-taycan-turbo-s-nurburgring-lap-time/
schweregustav zegt
We schrijven 1983. Elon Musk was bijna 13 jaar oud en had net de eerste haartjes op zijn zak. Een Duitse meneer Bellof deed 6:11.13. Ik snap best dat je trots bent dat je rijdende tampon na 38 jaar bijna anderhalve minuut langzamer is dan de mighty Porsche 956. Maar om van een vernedering te spreken. We geloven toch niet dat dit echt een productieauto was? We kennen Tesla toch inmiddels?
mt03 zegt
@schweregustav: ik vind dat er een verbod moet komen op auto’s die sneller zijn dan een Porsche. Met name Tesla’s. Verplicht een begrenzer. Dan blijft Porsche tenminste het snelst. Zoals het hoort
Poulusma zegt
@MT03
Het slaat überhaupt nergens op dat dergelijke tijden mogelijk zijn voor auto’s die in principe voor het terugdringen van de CO2 gebouwd worden. Van mij mogen ze electrische auto’s die sneller dan pak hem beet 6 seconde op de 100 zitten extra belasten! Of het een Porsche of een Opel is maakt niets uit.
Pascal zegt
Het idee om auto’s op basis van prestaties te laten belasten, klinkt als pure jaloezie. Doe het op basis van uitstoot en efficiency, dan praten we ergens over. Want die EV die onder de 5 seconden naar de 100 gaat, doet dat (cradle to cradle ja) nog steeds extreem veel efficiënter dan elke ICE.
schweregustav zegt
Een algeheel verbod middels een begrenzer is wel heel draconisch. Hoewel in het licht van spontaan afgebroken draagarmen en software perikelen is het begrenzen van Tesla’s op 140 km/h een begrijpelijke gedachte. Aangezien veiligheidsaspecten bij 250+ km/h niet geheel onbelangrijk zijn, doe je dat liever in een Tesla of in een Porsche? Zelfs de meest hardcore fanboy zou in moeten zien dat Porsche op dat vlak een naam heeft hoog te houden en Tesla nog een lange weg heeft te gaan.
mt03 zegt
@schweregustav: daar valt dan ook weer helemaal niets tegen in te brengen😏
Pascal zegt
Afgebroken draagarmen… hoeveel jaar geleden was dat inmiddels? Niemand twijfelt eraan dat Porsche betere auto’s bouwt, maar ik heb tot nu toe niet 1 Tesla langs de weg zien staan, dus ze vallen bepaald niet bij bosjes uit elkaar ofzo.
Variomatic zegt
@Pascal: nog geen jaar geleden!! https://www.ad.nl/auto/wielophanging-tesla-breekt-af-bij-man-die-200-km-u-rijdt~a8589082/
Variomatic zegt
@Pascal: nog geen jaar geleden!!
https://www.ad.nl/auto/wielophanging-tesla-breekt-af-bij-man-die-200-km-u-rijdt~a8589082/
Pascal zegt
@Variomatic ah! Ondanks dat er bij elk merk incidenten voorkomen, is dit wel veel actueler dan ik dacht.
Redrum zegt
Oei, het AD erbij halen, ja daar is niet tegen in te brengen 😂😂😂
https://www.autoevolution.com/news/apparently-no-one-is-investigating-the-vw-id3-fire-in-the-netherlands-168405.html
nore zegt
Komt de Tesla dus tussen de BMW M4 GTS, Porsche Carrera GT, Porsche 911 GT3 RS, McLaren MP4-12C, Ferrari 458 Italia (alle vijf 7.28) en de Ford Mustang Shelby GT350, Audi R8 V10 Plus (beide 7.32).
maferick74 zegt
Keuze: tesla of porsche, nee dat is geen keuze. Ookal rijd de Tesla 10sec sneller, ten aller tijden Porsche
Redrum zegt
Dat bepaal je inderdaad voor jezelf of voor de buren: 0-100, 0-200, 1/4, 1/8 mile, badge, inzetbaarheid, uitzicht, innovatie, ….
Pascal zegt
Leuk filmpje, maar het beïnvloedt van helemaal niemand de aankoopbeslissing. Tesla en Porsche zijn helemaal geen concurrenten van elkaar, veel te verschillend. Enige wat Tesla hier bewijst is dat ze serieuze EV’s kunnen bouwen en daarin (nog) keurig voorop lopen, that’s it.
Sempiternal zegt
@pascal Exact. En de standaard heertjes hier die natuurlijk gelijk in de vlekken schieten.
Natuurlijk ome @charles uitgezonderd want die is heerlijk relaxt de afgelopen maanden.
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, wat wil je? 2 EV’s in de garages! Haha! Superrelaxt!😉👍
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, he Pascal! Weer terug? Ik miste je al!😉. Tesla en Porsche zijn weldegelijk concurrenten omdat ze de enige merken zijn op dit moment die in dit prijssegment, rond de ton en meer, EV’s aanbieden. Dat Tesla hierin vooroploopt dat ben ik dan weer niet met je eens maar ala!😜
Pascal zegt
Ha @Charles :) Het is geen kwestie van mening helaas… Als we kijken naar de feiten: Porsche is heer en meester op gebied van kwaliteit, afwerking en rij-eigenschappen. Maar je kunt niet anders concluderen dan dat Tesla de partij is die het verst vooruit loopt te pionieren als het gaat om EV-aandrijflijnen (inclusief de software). Als je een Model S en een Taycan naast elkaar zet kies ik ook de Taycan hoor, maar ik geef wel ‘credit where credit is due’.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, bonsoir! Ben het helemaal met je eens behalve aandrijflijnen daar heeft Tesla mi geen voorsprong op Porsche, wel op software, hoewel ik persoonlijk gelukkig weinig problemen heb daarmee… gelukkig! Was je op vakantie of gewoon een time out hier?
Pascal zegt
@charles bonsoir amice! Had even een gezonde time-out, plak er mogelijk vlot weer eentje achteraan. Ik ervaar dat zo’n comment sectie leuk is voor het plaatsen van een losse flodder, maar zich moeilijk leent voor het overbrengen van een beetje nuance en het voeren van een leuke discussie met een beetje niveau. Daardoor niet echt meer mijn medium of choice :)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, goedemorgen! Ja door de moderatie zie ik je bericht nu pas… heel irritant dat moderatiebeleid bij AB! Ik begrijp je keuze voor een gezonde time- out… zal er ook eens over nadenken…😉👍
Redrum zegt
Je zal zien dat je je mening helemaal zal moeten bijstellen als de nieuwe celletjes binnenkort uit de fabriek rollen…en Munro geeft je toch ook een beetje ongelijk MAAR ik zou het ook geen straf vinden om met een afgeladen Taycan Turbo S rond te tuffen 👍
Charles Taycan 4S zegt
@redrum, haha! Nee is idd geen straf!😉👍 Andere cellen of niet, ik respecteer de firma Tesla maar hoef hun produkten niet.😃
Pascal zegt
Of jij ‘m zou kopen was niet het punt, of ze voorlopen met EV-techniek wel en dat doen ze aantoonbaar. Of een zekere Porsche-fanboy op Autoblog dat nu wel of niet durft toe te geven verandert daar heel weinig aan ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, ik begrijp nu nog beter jouw keuze voor een gezonde time- out!😜
Pascal zegt
@Charles ik ook ;)
peve zegt
Totaal oninteressant dit. Zet de Tesla over 4 jaar naast de Porsche. Ik weet wel welke er het beste bij staat. Porsche dus.
Pascal zegt
Over 4 jaar hebben we de Roadster, dan wordt het pas echt lachen.
Redrum zegt
Nee, nog harder lachen 😜
bmwfe zegt
Volgens een artikel van AMS was de officiële rondetijd 7.35,579. waarvan akte.
Variomatic zegt
@bmwfe: nee, de baan is nu langer: 20.8 vs 20.6km. De Porsche tijd was op de 20.6 baan gereden en de Tesla op de 20.8. Met 20.6 correspondeerd de 7:30, die moet je dus met de Porsche vergelijken. Staat ook in het AMS artikel.