• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche wil Ferdinand Piëch eruit werken

Auteur: robbie, gepost 14 september 2008 om 16:11 – 28 Reacties

Ferdinand Piëch

Zouden ze in Duitsland ook het gezegde kennen: Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in?. Als dat zo is dan heeft Ferdinand Piëch er nu in elk geval in de praktijk kennis mee gemaakt. Kan je je nog herinneren dat we eind vorige maand wisten te melden dat Ferdinand Piëch (VAG) van plan was om Wendelin Wiedeking (CEO Porsche) aan de kant te schuiven. Maar dat plan lijkt nu faliekant mislukt te zijn. Het Duitse blad Focus weet namelijk te melden dat Wolfgang Porsche (de neef van Ferdinand) besloten heeft dat Piëch het veld moet ruimen.

De aanleiding hiervoor is dat afgelopen vrijdag tijdens een vergadering van de Raad van Commissarissen Piëch plotseling niet meer in de pas liep met de overige drie vertegenwoordigers van Porsche. De reactie van Porsche? “I am horrified by the behavior of the chairman.”

Saillant detail is dat Ferdinand Piëch een neefje is van Porsche Chairman Wolfgang Porsche. Een Porsche manager omschrijft de situatie van Piëch als volgt: “It is not a question of ‘if’, rather ‘when’ and ‘how’,”. Inmiddels heeft Wolfgang Porsche al een meerderheid van de aandeelhouders in de pocket om Piëch eruit te werken. Dit ondanks het feit dat Piëch kan rekenen op de steun van VW CEO Martin Winterkorn de vakbonden en het feit dat hij zelf voor 13% aandeelhouder is van Porsche. (via: Automotive News)

Ook interessant!

  • Hoe ziet jouw droom Porsche 911 GT3 eruit?
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

martin-winterkorn, Porsche, Volkswagen, wendelin-wiedeking, wolfgang-porsche

Vorig bericht: « Heeft Volkswagen de ultieme kappersauto?
Volgend bericht: Te koop: Aston Martin DB9 van een drugsdealer »

Lees Interacties

Reacties

  1. AutoInformatief zegt

    14 september 2008 om 16:18

    Is dat inderdaad even een ommekeer van het eruitwerken zeg!

    Nu ben ik benieuwd of zijn 13% en steun van de Volkswagen kant genoeg is om hem nog daar te houden.

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    14 september 2008 om 16:28

    Hmm Piëch kennende is die nog lang niet weg….. en met 13% van de aandelen zijn ze zeker nog lang niet van hem af….
    Werd het toch nog gezellig! Let the battle begin!

    Login om te reageren
  3. Sjaaky zegt

    14 september 2008 om 16:32

    Aan die 13% heeft hij niets. De Chairman wordt door het Raad van Bestuur gekozen en dus niet door de aandeelhouders die de Raad van Bestuur kiesen. Kortom hebben de aandeelhouders (en dus hijzelf) niets over de Chairman te zeggen.

    Login om te reageren
  4. Apache zegt

    14 september 2008 om 16:37

    Even pijama aan, flesje Rodenbach halen, doosje Pringles, relax in de zetel liggen en kijken naar die soap. Ik denk dat Piëch zo gewiekst mag zijn als hij wilt, tegen zo’n muur kan hij niet op. Porsche staat veel te sterk, de enige hoop is misschien dat Piëch zich zeer wellwillend en onderhevig opstelt… nuja, dan nog, als ze hem weg echt wíllen is het gewoon te laat. Is wel een spannende verhaallijn.

    Ik geloof dat Porsche zijn zin krijgt. Hij is te machtig.

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    14 september 2008 om 16:38

    @Sjaaky: meer dan 5% van de aandelen is al genoeg om een aandeelhoudersvergadering te beleggen. Daarnaast ben je met 13% al bijna halverwege de 30% die je nodig hebt om een overnamebod uit te brengen…..
    Daarnaast is hij nog steeds de Chairman.

    Piëch onderschatten is uiterst dom en vaak was het één van de laatste dingen die iemand deed voordat hij een ongenadig pak slaag kreeg…. Deze man heeft enorm veel macht en ondanks vele vijanden bleek hij in het verleden vrijwel altijd toch nog meer vrienden te hebben. Hij heeft nog maar weinig gevechten die hij aanging verloren……

    Login om te reageren
  6. Larrs zegt

    14 september 2008 om 16:43

    It’s all about the stock. ;)

    Het is alleen niet zo mooi dat dit gebeurt.

    Login om te reageren
  7. frederik zegt

    14 september 2008 om 17:03

    Piëch eruit? Het zou me verrassen als dit lukt en als het lukt, wat de gevolgen ervan zullen zijn. Piëch is als een soapregisseur, hij vindt de zotste scenario’s uit om zijn programma door te duwen.

    Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    14 september 2008 om 17:12

    @w0o0dy,

    En dat geldt óók voor de duitse markt??? Dacht dat ’t daar iets anders lag dan hier in Nederland…..
    Anyway, d’r is bij Porsche maar 1 iemand die uiteindelijk aan de touwtjes trekt en dat is toch echt Herr Wolfgang Porsche… dat die Piëch z’n neefje is zal ‘m toch echt “Wurst” zijn denk ik.

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    14 september 2008 om 17:23

    @406_v6: ik denk zelfs dat de positie van Piëch in Duitsland nog iets sterker is als hij de vakbonden (en dus waarschijnlijk de ondernemingsraad) in de pocket heeft. De vakbonden en ondernemingsraad hebben in duitsland behoorlijk veel macht en ook dat hebben diverse bestuurders al pijnlijk mogen ervaren.

    Wolfgang Porsche mag dan een groot percentage van de aandelen achter zich hebben staan… dat betekent nog niet dat hij aan het langste eind gaat trekken. Hij staat er goed voor, maar zoals gezegd…. Piëch bleek in het verleden meesterlijk in staat genoeg steun te vinden om zijn zin door te drukken… de man is geen idioot die zomaar wat loopt te stampvoeten.

    Login om te reageren
  10. robbie zegt

    14 september 2008 om 17:59

    Ik ben trouwens ook bang dat ALS Piech daadwerkelijk van het toneel verdwijnt de toekomst van Bugatti, Lamborghini en Bentley wel eens donker gaan worden. Want dat zijn toch een beetje de kindjes van Piech.

    Login om te reageren
  11. Doewap zegt

    14 september 2008 om 18:39

    Porsche neemt ALTIJD de juiste managementbeslissingen, ook nu weer. Daar gaat VW nog heel veel profijt van hebben. Dat wordt zonder meer de grootste fabrikant ter wereld.

    Dan kan Bugatti eindelijk definitief de kist in, ik ben niet bang voor het lot van Lamborghini en Bentley.

    Login om te reageren
  12. Vincent996 zegt

    14 september 2008 om 19:00

    Open War. :P Ben benieuwd naar de uitkomst van deze oorlog

    Login om te reageren
  13. Willem zegt

    14 september 2008 om 19:14

    weeral zo’n miljardairs vete, … nu gewoon in duitsland

    Login om te reageren
  14. DJD zegt

    14 september 2008 om 19:49

    Dat wordt wat hoor…

    Login om te reageren
  15. wilco zegt

    14 september 2008 om 20:23

    Piech moet eruit vind ook ik. Hij was verantwoordelijk voor de grootheidswaanzin van VW.

    Login om te reageren
  16. primramessar zegt

    14 september 2008 om 20:34

    Laat ze hun energie beter steken in betere auto’s bouwen.

    Login om te reageren
  17. 406_v6 zegt

    14 september 2008 om 21:44

    @w0o0dy,

    Ik betwijfel of Piëch de bonden in de pocket heeft; die zien ook dat onder leiding van W. Wiedeking Porsche zich heeft opgewerkt tot wat het nu is; een niet te onderschatten industrieel conglomeraat, financiëel zéér machtig en met verstrekkende economische belangen; Herr Piëch is voor velen in Duitsland al een “Rentner” die van z’n geld moet gaan genieten…
    Maar we zullen zien hoe dit gaat aflopen.

    Login om te reageren
  18. Rick dos zegt

    14 september 2008 om 21:46

    Deze lovestory begint hèèl snel, hèèl ugly te worden.

    VAG begint langzaamaan de consequenties en de vreemde verhoudingen binnen zo’n huwlijk in te zien. Ik ben alleen bang dat die realisatie een beetje te laat komt.

    Het is toch een beetje surrealistisch dat een bedrijf dat zoveel maal kleiner is zo’n groot bedrijf aan het opkopen is.

    Maar goed, de Euro’s van Porsche waren goed genoeg toen het slecht ging met VAG, dan moeten ze nu niet vreemd opkijken en verontwaardigd doen als dit de uitkomst van dit alles is.

    Login om te reageren
  19. Tommy zegt

    14 september 2008 om 22:25

    Als Piëch echt het veld moet ruimen vrees ik ook voor de dochtermerken, met name Bugatti, die anderen zullen het wel redden. Maar VAG pompt zoveel geld naar deze merken dat ze het wel eens moeilijk kunnen krijgen als dit niet meer gebeurd. Andere fabrikanten kunnen hier nog voorbeeld aan nemen. Een autowereld zonder Lamborghini, Bentley of Bugatti is toch anders. Tot nu toe zijn ze erg goed bezig, hopelijk blijft dat zo.

    Login om te reageren
  20. Thom zegt

    15 september 2008 om 00:04

    Management a la Porsche: meer winst dan omzet

    http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/internationaal/nid4287-porsche-gaat-meer-winst-dan-omzet-maken-wiedeking-incasseert-honderd-miljoen-.html

    Login om te reageren
  21. Thom zegt

    15 september 2008 om 00:06

    “Als de voorspelling correct is, lacht Porsche-chef Wendelin Wiedeking weer iedereen uit. Zijn inkomen is namelijk afhankelijk van de bedrijfswinst en zou daarom op ongeveer honderd miljoen euro uitkomen. “

    Login om te reageren
  22. 9000cse zegt

    15 september 2008 om 01:07

    Ferdinand Piëch is een briljant strateeg en sluwe vos, waarvan de hele Porsche-familie enorm veel profijt heeft gehad.
    Naast de vakbonden heeft Piëch ook nog de steun van de deelstaatregering van Nedersaksen (15 % aandeel in Volkswagen AG).
    Verder zal Piëch zich weinig aantrekken van wat anderen van hem denken. Hij vindt zich met 71 nog lang geen “Rentner” en ik acht hem ertoe in staat stiekem ’s avonds een kaarsje op te steken met het vriendelijke verzoek om hem nog 20 jaar zonder Alzheimer door te laten gaan.

    Login om te reageren
  23. Jesper zegt

    15 september 2008 om 13:58

    Jerry, Jerry!! :twisted:

    Laaadies and gentlemen, in the dirty-brown corner, weighing in at 176 pounds, with 5 wins, no loses and zero draws… its Ferrrrrr-dinand Piiiiiëch!!!
    In the other dirty-brown corner, weighing in at 182 pounds, its the Master-of-Management-Disaster; it is Wolfgang Poooooooooooorsche!!!

    Login om te reageren
  24. Markus zegt

    15 september 2008 om 20:26

    Wat een soap. Zijn er ook nog bestuurders daar bezig met het bedrijf? Of alleen met politics en zakkenvullerij?

    Login om te reageren
  25. Markus zegt

    15 september 2008 om 20:26

    lol @ Jesper by the way :D

    Login om te reageren
  26. mashell zegt

    15 september 2008 om 21:05

    Raar… Toen Piëch nog in de Vorstand zat werd die door iedereen neergesabeld vanwege zijn wahnsins projecten (Pheaton, Veyron) en nu wordt ie binnen VW opeens op handen gedragen? De man heeft veel goed gedaan maar het concern ook erg dicht langs de afgrond laten gaan, zo dicht dat Porsche nou kan toeslaan.

    Login om te reageren
  27. Arodin zegt

    15 september 2008 om 22:51

    Wie een keul graaft voor een ander. Is dat geen arbeider?

    Login om te reageren
  28. HZW zegt

    10 mei 2015 om 17:58

    Uiteindelijk heeft hij het nog 7 jaar uitgehouden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North