• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boord

Auteur: sir_smokalot, gepost 10 december 2013 om 22:34 – 16 Reacties

Afbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boordAfbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boordAfbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boordAfbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boordAfbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boordAfbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boordAfbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boordAfbeelding Porsche’s LMP1-auto heeft een viercilinder aan boord

Mark Webber
Porsche kwam zojuist met een voortgangsrapport van zijn Le Mans (LMP1) racer, met de mededeling dat Mark Webber zijn eerste meters heeft gereden, en dat er een viercilinder onder de kap ligt. Maar is het een diesel of een benzinemotor?

Branchegenoot Audi doet het al jaren op diesel, en in een van Porsches teasevideo’s kwam de term ‘TDFI’ in beeld, waardoor het niet geheel ondenkbaar lijkt dat ook Porsche in 2014 op het Satanssap gaat racen. Dieselhaters kunnen echter gerust ademhalen: Porsche’s LMP1 rijdt op benzine, geassisteerd door twee systemen die energie terugwinnen. Een elektromotor zal de voorwielen met deze gewonnen energie van aandrijving voorzien.

In Portimão (Portugal) werden onlangs de laatste testkilometers van dit jaar verreden, als gezegd voor het eerst met Mark Webber in de gelederen. Nadere informatie zal Porsche voor het begin van de seizoensstart in april 2014 (Silverstone) geven, tot die tijd hebben we testfoto’s vanaf Portimao, Paul Ricard en Monza in de gallery.

Oh, en over vierpitters gesproken, de Macan krijgt er vanaf eind 2014/begin 2015 ook eentje, dat wordt de eerste Porsche vierpitter in meer dan 20 jaar (de 968 was de laatste).

Ook interessant!

  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

le-mans, lmp1, Mark Webber, Porsche, Racing

Vorig bericht: « Deze Subaru SVX-spot kan zo op een ansichtkaart
Volgend bericht: BMW M3 en M4 gelekt! »

Lees Interacties

Reacties

  1. 6cylinder zegt

    10 december 2013 om 22:47

    Och LMP1s waren toch allang niet meer van het geluid.

    Zou het een 2-liter worden? Of zelfs zo’n hippe 1.6..

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      10 december 2013 om 23:48

      @6cylinder:

      De Toyota is dan wel de fijne uitzondering op de regel.

      Oh, en viercilinder turbo´s klinken ook nog wel eens lekker af en toe:
      http://www.youtube.com/watch?v=6ko5BvTOoog
      (2:56 voor buitengeluidjes)

      Lancia Delta S4
      http://www.youtube.com/watch?v=BTmJ_y5vHZQ

      BMW 320 Turbo Gruppe 5
      http://www.youtube.com/watch?v=ppxdpzrH088

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      11 december 2013 om 00:31

      @6cylinder: De Toyota’s klinken gewoon goed. De Audi’s daarentegen….

      Login om te reageren
  2. boxster zegt

    11 december 2013 om 00:25

    Leuk, een rijdend reclamebord. Nou nog een leuke Sloggi reclame op dat lange rechte gedeelte en het is een echte billboard.

    Login om te reageren
  3. Vincegail zegt

    11 december 2013 om 00:31

    Gelukkig staat TDFI voor ‘Turbo Direct Fuel Injection’, maar mijn hart sloeg ook wel een keertje over toen ik deze foto zag!

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      11 december 2013 om 00:51

      Beetje meer info en wat PR-blabla aan het eind van het artikel:
      http://www.endurance-info.com/en/lmp1-test-programme-concludes-for-2013-debut-for-mark-webber/

      Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      11 december 2013 om 00:55

      @Vincegail: Geen aanvulling op je reactie echter constateer ik het volgende uit jouw still. Liever started from the bottom dan zogenaamde (Porsche) heritage. Alleen resultaat geld. Nuff said.
      Ongetwijfeld dat ze in het filmpje over iets anders hebben. xD

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        11 december 2013 om 00:57

        @AutomotiveDesigner: *geld = telt
        Damn you autocorrect!

        Login om te reageren
  4. trigger565 zegt

    11 december 2013 om 01:18

    En zo lijkt ‘ie te gaan klinken.

    http://www.youtube.com/watch?v=0Cir4T3DHQY

    Login om te reageren
  5. michelinman zegt

    11 december 2013 om 06:13

    Zie ik daar 2 turbo openingen naast de koplampen?

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      11 december 2013 om 11:52

      @michelinman:
      Ik vermoed dat dat de inlaten voor de remkoeling zijn.
      Op het dak zit de luchthapper voor de motor (voor een 4-cilinder n.a.w. 1 turbo).

      Login om te reageren
  6. HZW zegt

    11 december 2013 om 06:18

    Gaat het hier over een nieuwe 4 cilinder boxer turbo, die ook in de Cayman zou gaan komen.

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      11 december 2013 om 12:29

      @HZW:
      De marketing mannen van Porsche zullen wel graag een boxermotor willen. De race engineers schijnen voor een V4 gekozen te hebben.
      Die is compacter (in de breedte) en heeft – hoe vreemd het ook klinkt – een lager zwaartepunt.
      Een V4 heeft de krukas – het zwaarste onderdeel van een motor – op de laagste plek en biedt links en rechts genoeg ruimte voor een uitlaat spruitstuk. Een boxer moet altijd nog een klein stukje de lucht in (met krukas en al) om ruimte te maken voor een uitlaat systeem.
      Vroegah had de koppeling een veel grotere diameter dan de multiplaats koppelingen van tegenwoordig, dus toen zorgde de koppeling al voor voldoende ruimte onder het boxerblok en was de boxer opstelling wel een voordeel.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        11 december 2013 om 14:27

        @ramshoek:
        Misschien is het een V4 met een blokhoek van 180°? De befaamde 917 had immers ook een 180° V12.

        Login om te reageren
      • HZW zegt

        11 december 2013 om 20:34

        @ramshoek:

        THX. ;)

        Login om te reageren
  7. gearhead zegt

    11 december 2013 om 19:30

    Volgens mij gaat een V4 met 180 gr blokhoek niet werken qua balans. Je komt dan altijd uit op een 4 cilinder boxer. Lijkt mij, hoor graag als het anders is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North